عدم مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان چه عواقبی دارد؟

New Project 2019 09 05T102322.533 عدم مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان چه عواقبی دارد؟
   

عدم مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان چه راه حلی دارد؟بعضی از والدین عادت کرده اند که تمام مسئولیت های فرزند خود را به عهده خود بسپارند. این والدین اغلب احساس خستگی و تنش می کنند و از تنبلی کودکانشان شکایت دارند. نکته مهم این است که شما نباید تمام کارهای فرزندتان را انجام دهید، بلکه باید انتظار داشته باشید که او را در طول زندگی اش هدایت کنید. مشاوره خانواده می تواند به شما در این امر کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عدم مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

مسئولیت کودکان

عدم مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان

هر زمان که کودکان رشد می کنند، بیشتر آماده پذیرش مسئولیت های بزرگتر هستند. در جریان رشد والدین ، باید مسئولیت فرزند را بپذیرند و از او انتظار داشته باشند که کار خود را انجام دهد. ناتوانی برخی از مسئولیت های فرزند باعث می شود که او لوس شود و یاد می گیرد که به راحتی به خواسته های خود در طول زمان دست یابد و تبدیل به فرد پر توقع شود. مسئولیت هایی که به کودک داده می شود باید با سن کودک و دوره رشد آن متناسب باشد.

سنین پیش از دبستان

کودکان ۳ تا ۵ ساله می توانند انتخاب های خود را انتخاب کنند، برای مثال، کودک می تواند تصمیم بگیرد که چگونه یک لباس برای  رفتن به مهد کودک انتخاب کند. البته این باید تحت نظارت پدر و مادر باشد. در مورد تغذیه، او می تواند تصمیم بگیرد چه چیزی بخورد. البته محدودیتی نیز وجود دارد. او می تواند روی اسباب بازی هایش تصمیم بگیرد. از او بخواهید که آیا او می خواهد اسباب بازی های خود را جایی قرار دهد، چه چیزی روی دیوار خود قرار دهد.

اگر در طول روند رشد فرزندتان مسئولیتی به فرزندتان ندهید، کودک به شما برای کوچکترین کار وابستگی دارد. یکی دیگر از نتایج این عدم اطمینان به کودک است. کودک این ایده را به وجود می آورد که تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند.

می توان انتظار داشت  یک کودک ۵ ساله تجهیزات خود را  پس از بازی جع کند و اگر او این کار را انجام دهد، سعی خواهد کرد آن را تمیز و جمع آوری کند. در این سن، کودکان هنگام انجام تکالیف می توانند کمک های کوچکی را انجام دهند، اما این زمانی است که آنها می خواهند خودشان را کمک کنند.  ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

دبستان

کودکان در هنگام ورود به مدرسه مسئولیت های بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال، آنها می توانند تکالیف خود را انجام دهند. وظایف ساده تر از قبیل چیدن یک میز شام می تواند مسئولیت خوبی برای کودک باشد. پول را در جیب فرزندتان مدیریت کنید. آنها می توانند تصمیم بگیرند که چقدر هزینه کنند و چه چیزی بخرند. با پول هفتگی شروع کنید، و اگر فرزند شما پول اش تمام شده است، با دلسوزی بیش از اندازه باه او پول ندهید.

انتظار میرود که کودکان این سن تکالیف مدرسه خود را تکمیل کنند. فعالیت فوق العاده و برنامه مورد علاقه خود را انتخاب کنید. کودکان باید مفاهیم و مسئولیت های کار خود را بپذیرند. به عنوان مثال، اگر آنها شیشه ی همسایه را آسیب رساندند، می توانند آن را با استفاده از پول توجیبی خود جبران کنند.

به خاطر داشته باشید که انعطاف پذیری و عدم همبستگی شما کلید های روابط دو طرفه و موفق است. نیازها و انتظارات فرزندتان را در نظر بگیرید و به آن عمل کنید. در عین حال، قوانین و محدودیت های مربوط به سن را اعلام کنید و اطمینان حاصل کنید که فرزند شما از قانون مورد نظر شما آگاه است یا اینکه به خوبی درک شده است.

نوجوانی

کودکان سن ۱۰ تا ۱۱ ساله که نوجوان هستند می توانند در مورد بسیاری از مسائل اظهار نظر کنند و بسیار مهم است که با تصمیم گیری مشترک خانواده مشاوره شوند. انجام تمرینات شخصی، مرتب کردن وسایل شخصی، انجام تکالیف و مواردی مانند این کاملا به سن نوجوانی بستگی دارد. از این سن می توانید انتظار داشته باشید که فرزندتان تنها در خانه بماند. یا فقط با دوستان خود بیرون برود مطمئنا برخی از محدودیت ها وجود دارد. حدود ۱۵ سالگی، فرزند شما می تواند به تنهایی سفر کند، پول خود را ماهانه مدیریت کند، با دوستان خود در تعطیلات شخصی ملاقات داشته باشد. می توان انتظار داشت که از ۱۵ سالگی در تکالیف شرکت کند.  برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه عدم مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

مقالات پیشنهادی مجیب

مهم: ایجاد توازن بین انتظارات فرزند یا نوجوان و آرزوهای او مهم است و همیشه با فرزندتان انعطاف پذیر باشد. از سوی دیگر، آموزش و پرورش کودک شماست که آینده اش را تعیین می کند. بنابراین، با داشتن یک زمینه تعریف شده و دانستن اینکه چگونه با نوجوان رفتار کنید، فرزندان خود را آماده کنید تا به جامعه وارد شید. عدم مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان موضوع مهمی است به آن اهمیت دهید.

پیامدهای عدم مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان

عدم مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان

اگر در طول روند رشد فرزندتان مسئولیتی به فرزندتان ندهید، کودک به شما برای کوچکترین کار وابستگی دارد. یکی دیگر از نتایج این عدم اطمینان به کودک است. کودک این ایده را به وجود می آورد که تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند. چنین کودک نمی تواند بر روی چیزی تصمیم بگیرد، و بدون پدر و مادر نمی تواند. این افراد دشواری در تصمیم گیری ها دارند. معمولا نمی دانند آنها چه می خواهند و جدایی از پدر و مادرشان مشکل است. این افراد دچار مشکل ساختن زندگی مستقل می شوند و نمی توانند روابط عاطفی ایجاد کنند.

 

مشاوره مجیب برای عدم مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان

والدین، در واقع، به خاطر مهربانی ممکن است فکر کنند که بچه ها خسته می شوند یا قادر به انجام این کار نیستند. والدین که خودشام ایام دشواری دارند، ممکن است با خواسته های فرزندانشان یا ناراحتی فرزندانشان تحت تاثیر قرار گیرند. در حقیقت، آنها ممکن است زندگی را برای فرزندشان آسان تر کنند، اما آینده ای سخت برای فرزندشان ایجاد می کنند.

بعضی از والدین وقت و انرژی ندارند یا به خاطر مشغله یا خستگی فرصت محبت به کودک ندارند. این افراد معمولا با ارائه موارد بیشماری و یا انجام کارهایی که فرزندان آنها می خواهند، استقبال می کنند.

آنها واقعا میخواهند او را بخنداند. این آموزش همچنین می تواند شخصیت خودشیفته یا سایر اختلالات شخصیتی را ایجاد کند. بعضی مواقع والدین احساس گناه می کنند و یا ترس دارند که لزوما به اندازه کافی خوب نیستند تا در تلاش برای مقابله با آن باشند. این غرامت شدید به معنای پذیرش مسئولیت به تنهایی و انتظار برای کودک است.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای عدم مسئولیت پذیری در کودکان و نوجوانان ها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه