به استرس دوران بارداری غلبه کنید

استرس-مادر-در-دوران-بارداری-۶۶۰x330
   

تولد نوزاد نوید بخش شروع روزهای جذاب و شیرین است. با تولد نوزاد تحولی اساسی در زندگی اتفاق می افتد بنابراین بدیهی است که خانم های باردار در دوران بارداری متحمل استرس شوند.

کلمات کلیدی:(استرس |استرس دوران بارداری|درمان استرس بارداری|مشاوره استرس)

مدت زمان مطالعه:۵ دقیقه

نگرانی های مختلف مانند نگرانی در مورد نحوره و چگونگی زایمان، و سلامت جنین استرس شدیدی به خانم های باردار القا می کند. استرس دوران بارداری نه برای مادر و نه برای جنین مناسب نیست و عواقب ناخوشایندی را در پی خواهد داشت. در این مقاله استرس دوران بارداری و راهکارهای غلبه کردن بر این استرس را بررسی خواهیم کرد.

استرس دوران بارداری سلامت مادر و فرزند را به طور همزمان به خطر می اندازد. مادری که در دوران بارداری دچار استرس های عمیق و مداوم می شود باید حتما از یک مشاور کمک بگیرد.

استرس دوران بارداری برای سلامت جنین مخاطراتی در پی دارد چرا که کورتیزول (هورمون استرس)، از جفت عبور می کند و رشد عاطفی جنین را دستخوش تغییر می کند. در ادامه ۱۰ راهکار عملی برای کاهش و غلبه کردن بر استرس دوران بارداری ارائه شده است که توجه به آن ها، بسیار سودمند خواهد بود.

۱- نگرانی هایتان را در دلتان نگه ندارید و بیرون بریزید

هر گونه نگرانی در مورد زایمان یا سلامت جنین خود دارید را با مشاور در میان بگذارید. به هیچ عنوان نگرانی هایتان را در وجودتان حفظ نکنید. هر چه نگرانی شما نسبت به مسائل بیشتر شود استرس بیشتری را متحمل خواهید شد. هر گونه نگرانی قابل بررسی است و به طور مثال اگر در مورد سلامت جنین نگرانید، با یک سری آزمایش ساده می توانید از سلامت جنین اطمینان حاصل کنید. حتما با یک مشاور مشورت کنید و تمام مسائل کوچک و بزرگتان را با وی در میان بگذارید.

استرس دوران بارداری

۲- برای زایمان خودتان را آماده کنید

اگر به دلیل زایمان و چگونگی آن ترسیده و دچار استرس شده اید، اگر از درد زایمان وحشت دارید، شرکت در کلاس های آمادگی زایمان را به شما پیشنهاد می کنیم. با شرکت در کلاس های آمادگی زایمان و کلاس های دوران بارداری می توانید بدون استرس به استقبال فرایند وضع حمل بروید. کلاس های مذکور شامل دو دوره است: ۱- کلاس های تئوری و پرسش و پاسخ در مورد زایمان و بارداری ۲- کلاس های آموزش تکنیک های تن آرامی و تنفس عمیق.

۳- با نظم و برنامه ریزی به استقبال تولد نوزادتان بروید

سعی کنید کاملا دقیق و موشکافانه کارهایتان را مدیریت کنید. نظم و برنامه ریزی باعث می شود هر کاری را در موعد مقرر انجام دهید. انجام کارها در موعد مقرر استرس را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. برای فرایند وضع حمل حتما برنامه ریزی کنید. همراه باتجربه ای برای روز زایمان انتخاب کنید و از او بخواهید در طول فرایند زایمان کنارتان باشد. کارهای اداری را با نظم به انجام برسانید. چند ماه قبل از زایمان، ساک لوازم بیمارستان برای روز تولد نوزاد تهیه کنید. اسباب و لوازم مخصوص نوزاد را از قبل خریداری و اتاق نوزادتان را مزین کنید. آن قدر دقیق عمل کنید که روز زایمان مجبور نباشید برای تهیه وسایل اولیه دچار سردرگمی شوید.

۴- به اندازه کافی بخوابید، به اندازه کافی استراحت کنید

کسل نباشید چرا که خستگی و کسل بودن، رابطه مستقیمی با استرس دوران بارداری دارد. روزهای آخر، حتما به تفریح بروید و مشغول انجام کارهای مفرح و هنری شوید. کاری که به شما انرژی می دهد را انجام دهید و تا می توانید خوش بگذرانید. در کنار خوش گذراندن توجه داشته باشید که بهداشت خواب را رعایت کنید. به موقع بخوابید و به موقع بیدار شوید.

 

۵- برنامه غذایی سالم را فراموش نکنید

به هیچ عنوان پرخوری نکنید و زیر نظر یک فرد باتجربه رژیم غذایی متعادلی را در نظر داشته باشید. مواد مغذی سرشار از اسید چرب امگا ۳، مواد مغذی معدنی، مواد سرشار از ویتامین را در برنامه غذایی تان لحاظ کنید. مصرف لبنیات، خشکبار، ماهی، غلات، و گوشت بدون چربی را فراموش نکنید.

۶- ورزش های سبک را در برنامه روزمره خود بگنجانید

هورمون اندورفین باعث شادی و نشاط می شود. این هورمون هنگام ورزش کردن ترشح می شود و آرامش فرد را در پی دارد.ورزش کردن استرس دوران بارداری را به طور مستقیم کاهش می دهد. سعی کنید ورزش های سبک مانند پیاده روی، ورزش های هوازی و نفس کشیدن در فضای آزاد را در نظر داشته باشید.


همچنین ببینید:

بهداشت خواب را رعایت کنید(زندگی سالم)

تاثیر مدیتیشن در کنترل و درمان وسواس

راه های جلوگیری از اضطراب


۷- تکنیک تن آرامی را اجرا کنید

مدیتیشن و یوگا برای آرامش ذهن و بدن مفید و سودمند است. با انجام حرکات مذکور می توانید فشار خونتان را کنترل افکار منفی را از خودتان دور کنید. موسیقی هم جزئی از تن آرامی است و موسیقی های آرامشبخش را هر از چندگاهی گوش کنید و لذت ببرید.

۸- تکنیک ماساژ درمانی را اجرا کنید

برای انجام این مورد حتما از یک فرد با تجربه کمک بگیرید. تکنیک ماساژ درمانی، درد ناحیه کمر و لگن را کاهش می دهد. علاوه بر آن، تکنیک فوق بر رشد جنین بسیار تاثیر گذار است.

۹- از زندگی انرژی بگیرید

با همسرتان عاشقانه رفتار کنید چرا که “مهربانی تنها چیزی است که وقتی نصف می کنید دو برابر می شود!”. مطمئن باشید انرژی ای که همسرتان منتقل می کنید به شما باز خواهد گشت. با دوستانتان صمیمی تر شوید و به گشت و گذار بروید.

۱۰- یادداشت کنید! مسائلی که ذهنتان را درگیر کرده است

تمام حوادث و افکار منفی که ذهنتان را به خود مشغول می کند باید کنترل شود. یکی از راه های کنترل افکار، نوشتن و یادداشت کردن است. اگر چیزی عذابتان می دهد آن را یادداشت کنید و بعد از زایمان به آن فکر کنید(اگر ارزش فکر کردن را داشت!). به مسائل غلبه کنید و نگذارید مسائل به شما غالب شوند.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان استرس دوران بارداری آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه