سندروم استکهلم چیست؟

سندروم استکهلم
   

سندروم استکهلم چیست؟ آیا تا به حال سندروم استکهلم به گوشتان خورده است؟ آیا وجه تسمیه سندروم استکهلم را می دانید؟ در این مقاله قصد داریم عارضه ای روانی سندروم استکهلم را مورد بررسی قرار دهیم. لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سندروم استکهلم عارضه یا اختلالی روحی – روانی است که در اقصی نقاط جهان به چشم می خورد. اجازه دهید این موضوع را با یک مثال عینی بررسی کنیم. حتما در طول زندگی برای یک بار هم که شده، به افرادی برخورد کرده اید که به شخصی علاقه مند شده اند که آن ها را مورد آزار و اذیت قرار می دهد!

مثلا شاید زنی را دیده باشید که همسرش او شدیدا تحقیر می کند، شخصیتش را خرد می کند، در مقابل جمع به او توهین می کند یا حتی او را مورد ضرب و شتم قرار می دهد اما هیچ کدام از این موارد مانع عشق و علاقه زن به همسرش نمی شود! این خانم و افرادی که شبیه او رفتار می کنند به عارضه روانی سندروم استکهلم دچار شده اند.

فردی که سندروم استکهلم دچار می شود از شخصی که او را مورد اذیت و آزار قرار می دهد دلخور می شود اما همچنان به او علاقه مند است و حاضر نیست از همسرش جدا شود. اگر شخصی در زندگی تان شما را تحقیر می کند، کتک می زند، به شما در مقابل جمع توهین می کند ولی شما همچنان دوستش دارید حتما تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم استکهلم می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

وجه تسمیه سندروم استکهلم

سندروم استکهلم

دلیل نام گذاری یا به عبارتی وجه تسمیه سندروم استکهلم به ماجرای عجیبی که در سال ۱۹۷۳ در شهر استکهلم سوئد اتفاق افتاد بر می گردد. جایی که چند نفر به همراه اسلحه و ادوات جنگی به قصد سرقت وارد بانکی شدند و کارمندان، مشتریان و خدمتکاران آن را به گروگان گرفتند. سارقان حدودا به مدت یک هفته به گروگان گیری ادامه دادند و از بانک بیرون نرفتند.

در طول این یک هفته، درگیری هایی با ماموران پلیس صورت گرفت. ماموران به سمت سارقان تیر اندازی می کردند و گروگان گیران برای این که آسیب نبینند از گروگان ها به عنوان سپر استفاده کردند. آن ها با این کار قصد داشتند که به تیر اندازی ها پایان دهند.

نهایتا ترفند سارقان جواب داد و تیر اندازی متوقف شد. خوشبختانه در خلال تیر اندازی ها و درگیری ها هیچ کس آسیب ندید. تیر اندازی ها تمام شد اما ماجرایی عجیب شروع شد! دادگاهی برای مجازات مجرمان برگزار شد و در کمال ناباوری، گروگان ها علیه پلیس ها شهادت دادند و از سارقان دفاع کردند.

آن ها از پلیس شکایت کردند و سارقان را سرزنش نمی کردند. یکی از گروگان ها، با رئیس سارقان (سر دسته خلافکاران!) وارد روابط عاطفی شد و مدتی بعد این دو با یکدیگر ازدواج کردند.

آنچه که بسیار جالب است و موجب تعجب می شود این است که فرد قربانی زمانی که به سندروم استکهلم مبتلا می شود کارها و حرکاتش را به گونه ای تنظیم می کند که موجب خوشحالی فرد گروگان گیر شود.

سندروم استکهلم چگونه شکل می گیرد؟

در این اختلال، نه فرد قربانی و نه فرد جانی (شکنجه گر)، هیچ رابطه عاطفی با هم نداشته اند و قصدی هم برای دوستی نداشتند. در مثالی که ذکر شد، فکر و روح گروگان گیر و گروگان به دنبال بقاست. فرد قربانی در ناخودآگاهش به دوران کودکی باز می گردد و به طرف مقابلش احساس وابستگی می کند.

زمانی که فرد جانی یا گروگان گیر، گروگانش را مورد محبت قرار می دهد(هر چند بسیار اندک و ناچیز)، فرد گروگان محبت او را به خوبی درک می کند و محبتش را به عنوان یک ویژگی مثبت در ذهنش حک می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم استکهلم می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

به طور مثال زمانی که گروگان گیر، به فرد قربانی اجازه حمام کردن، غذا خوردن، استراحت کردن و دستشویی رفتن می دهد، جرقه های اولیه سندروم استکهلم شکل می گیرد. امکان دارد فرد گروگان گیر، برای لحظاتی به گذشته اش فرو رود و از خاطرات و تجربه های تلخش برای فرد قربانی بگوید. همین گفتگوها زمینه همدردی و درد دل را فراهم می کند.

آنچه که بسیار جالب است و موجب تعجب می شود این است که فرد قربانی زمانی که به سندروم استکهلم مبتلا می شود کارها و حرکاتش را به گونه ای تنظیم می کند که موجب خوشحالی فرد گروگان گیر شود. این کنش و واکنش ها، یک چرخه احساسی را در طرفین به وجود می آورد و موجب می شود هر لحظه دو طرف به یکدیگر بیشتر نزدیک شوند.

مقالات پیشنهادی مجیب

نشانه ها و علائم علمی سندروم استکهلم

سندروم استکهلم

  • فرد مبتلای به سندروم استکهلم(فرد قربانی)، فرد گروگان گیر را دوست می دارد و نسبت به او احساس خوبی دارد
  • فرد مبتلای به سندروم استکهلم (فرد قربانی)، از تمام افرادی که سعی می کنند او را از دست گروگان گیر نجات دهند بدش می آید و نسبت به آن ها حس بدی دارد
  • فرد گروگان گیر، گروگان را دوست می دارد و حس خوبی به او پیدا می کند
  • فرد گروگان، از گروگان گیر در هر شرایطی حمایت می کند

این عارضه در دراز مدت، مشکلاتی را برای فرد مبتلا به وجود می آورد. فرد مبتلای به این عارضه پس از مدتی اعتماد به نفسش را از دست می دهد و شدیدا در معرض افسردگی قرار می گیرد. بنابراین توصیه می شود هر چه سریع تر برای کنترل و درمان این بیماری اقدام شود.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان سندروم استکهلم و کنترل عواقب ناشی از آن، آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه