آیا رابطه افسردگی و اعتیاد یک ارتباط دو طرفه است؟

افسردگی و اعتیاد
   

افسردگی و اعتیاد رابطه ای دو طرفه دارند. به عبارتی ممکن است شخصی که در اثر شکست ها و ناکامی ها دچار افسردگی شده برای تسکین بیقراری ها و ناامیدی خود به مواد مخدر اعتیاد پیدا کند، در مقابل هستند افرادی که اعتیاد دارند و در اثر سو مصرف این مواد و عوارض روحی و جسمی آن به افسردگی دچار می شوند.

هنگامی که شخصی  هم اعتیاد دارد و هم علاوه بر آن، از یک بیماری روحی روانی مثل افسردگی رنج می برد نظر پزشکان این است  که تشخیص دوگانه دارد. یعنی   این بیمار در مسیر بهبود خود با چالش ‌ها و موانع دیگری نیز روبرو می شود.

افسردگی و اعتیاد با سایر بیماری‌های روانی

در بین تمام افرادی که یک نوع بیماری روانی برای آن‌ها تشخیص داده شده است، حدوداً  یک سوم  از افراد دارای سوء مصرف الکل یا دارو می‌باشند و حداقل  یک نوع بیماری روانی جدّی را دارا  می‌باشند. افسردگی در بین کسانی که اعتیاد به الکل یا مواد مخدر دارند بسیار بیشتر از افراد عادی شایع است.

عامل اعتیاد و افسردگی

مانند سایر بیماری های مغزی و روانی عوامل ژنتیک در ایجاد رابطه اعتیاد و افسردگی دخیل هستند، همچنین مصرف مواد برای رفع حالت های آزار دهنده و اضطراب و افسردگی به صورت شرطی درآمده و فرد معتاد را ترغیب به استفاده مجدد از این مدت  می کند.

بسیاری از دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که به سمت مصرف مواد مخدر روی می آورند، در حقیقت  زمینه هایی از افسردگی را داشته اند. از آنجا که افسردگی با ناامیدی و فشار روحی و روانی همراه است، افراد افسرده برای فرار از احساسات ناخوشایند خود که موجب آزارشان می شود مثل خستگی و اضطراب و  عدم لذت از زندگی به سوی مصرف مواد کشیده می شوند.

مصرف مواد در ظاهر نشانه های افسردگی را پنهان می کند ولی در واقع موجب افزایش و شدت افسردگی می شود.

افسردگی و مواد مخدر فرد را در شرایط و موقعیتی قرار می دهد که علاوه بر خود شخص ، خانواده فرد معتاد نیز در معرض ابتلا به بیماری افسردگی قرار می گیرند.

اعتیاد و استفاده از الکل یا مواد مخدر استراتژی است که  مردان بیشتر از زنان برای پنهان کردن احساسات خود به کار می برند.

اعتیاد و افسردگی|مواد مخدر و افسردگی|افسردگی و مواد مخدر

زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه

تاثیر مواد مخدر در بروز اعتیاد

اعتیاد و مصرف مواد با تغییری که در سیستم مغزی ایجاد می کند و همچنین ایجاد احساس سرخوشی و شادابی که به فرد دست می دهد بر روان و جسم فرد تاثیر گذاشته و موجب نوعی وابستگی  در فرد می شود.

به طوری که اگر فرد معتاد از این مواد استفاده نکند عملکردهای روانی و جسمی فرد دچار نقص می شود.

به طور مثال مواد مخدر در عملکرد هورمون سروتونین  که موجب حس شادی در فرد می شود اختلال ایجاد کرده و بعد از ترک اعتیاد موجب حس ناامیدی و افسردگی در فرد می شود.

تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که شیوع بیماری افسردگی در بین زنان معتاد دو برابر مردان است و همچنین افسردگی حاد در بین معتادان چندین برابر بیشتر از سایر افراد است.

زمانی که شخصی که معتاد به مواد مخدر یا الکل است دچار افسردگی می شود ، برای درمان این شخص علاوه بر رهایی شخص از وابستگی شیمیایی باید روح و ذهن فرد افسرده نیز درمان شود.

افسردگی و اعتیاد

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

بعد از ترک اعتیاد افکار منفی و مزاحمی در ذهن فرد شکل می گیرد که زمینه ابتلا به افسردگی را گسترش می دهد.

_ حسرت روزهای گذشته و کارهایی که  نتوانسته انجام دهد و حالا برای انجام آن ها دیر شده است.

_ عدم هیجانات و سرخوشی های ناشی از مصرف مواد و احساس خستگی و بی حالی

_ ترس از آینده ای مبهم و این که آیا بدون مواد قادر به ادامه راه هست یا نه

درمان افسردگی و اعتیاد

برای درمان  افسردگی و اعتیاد می توان از طریق روان درمانی و داروهای ضد افسردگی اقدام کرد. البته استفاده از داروهای ضد افسردگی باید تحت نظر پزشک و متخصص ی که کاملا به سو مصرف مواد و اعتیاد آشنایی دارد انجام شود.

اما بهترین روش برای درمان افسردگی و اعتیاد، روان درمانی است که روانشناس و مشاوران در این زمینه  به وابستگی های جسمی ، روحی و ضعف های این فرد آشنا هستند و برای درمان افسردگی افراد معتاد از شیوه های نوین گفتار درمانی استفاده می کنند.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی با بهره مندی از بهترین متخصصان و روانشناسان کشور آماده ارائه خدمات مشاوره و روان درمانی به افرادی که رابطه افسردگی و اعتیاد را دیده و از آن رنج می برند، می باشد، تا با بهبود و درمان این بیماران به حفظ سلامت فردی و اجتماعی افراد کمک کند.

برای ارتباط با مرکز مشاوره تلفنی zendeghima.ir می توانید در همه ایام هفته حتی روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب با شماره zendeghima.ir  تماس بگیرید.

شما می توانید برای ارتباط با مرکز مشاوره تلفنی و استفاده از تجربه  و تخصص مشاوران این مرکز به صورت رایگان و سریع و آنلاین با ما تماس بگیرید.

ارتباط با ما

فقط کافیست با شماره zendeghima.ir در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب با ما در ارتباط باشید.

افراد افسرده و کسانی که دچار اعتیاد به مواد شده اند برای بیان احساسات و همچنین آغاز درمان با تردید و شک همراه هستند، بنابراین لازمه درمان این افراد مشاوره و روان درمانی می باشد.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب این موقعیت را در اختیار همه افرادی که به نوعی با مشکلات روحی و روانی درگیر هستند، قرار داده که بدون نیاز به مراجعه حضوری و گرفتن وقت قبلی فقط از طریق تلفن با مشاوران این مرکز در ارتباط باشند.

برای تماس با روانشناسان مرکز مشاوره تلفنی مجیب با شماره zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در ارتباط باشید و از خدمات رایگان این مرکز بهره ببرید.

شما می توانید در این مرکز از علم و تجربه مشاور خانم یا آقا به انتخاب خودتان استفاده کنید.

با شماره گیری zendeghima.ir  از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب از تمام نقاط ایران با کارشناسان این مرکز در ارتباط باشید.

برای پیشرفت مرکز مشاوره تلفنی مجیب، نظرات و پیشنهادات خود را به ما ارائه دهید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه