آیا افسردگی و خودکشی با هم مرتبط هستند؟

افسردگی و خودکشی
   

افسردگی و تاثیر آن روی افراد مختلف، متفاوت است و ممکن است به شکل خفیف، متوسط یا شدید بروز کند، از علائم بروز افسردگی می توان به عصبانیت، از دست دادن علاقه، انزوا، ناامیدی و حتی خودکشی و…اشاره کرد، در واقع افسردگی و خودکشی ارتباطی مستقیم با هم دارند.

وقتی شخصی بطور جدی تمایل به آسیب رساندن به خودش را بیان می کند، این یک نشانه‌ی قطعی از رفتار وابسته به خودکشی است. اگرچه ممکن است که سایر نشانه ها کمتر دیده شوند ولی اگر شخصی که قصد خودکشی دارد درباره نیتش حرف بزند ، عجیب و غیر قابل باور نیست.

دلایل افسردگی و خودکشی

افسردگی و خودکشی و تمایل به پایان دادن به زندگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، مشکلات اجتماعی ، اقتصادی، ناراحتی، جدایی و دوری، مشکلات روحی و عاطفی و… فرد را به سمت خودکشی سوق می دهند.

گاهی افسردگی در شخص کاملا پنهان است و نمی توان از روی ظاهر افراد به افسردگی آنها پی برد، ممکن است شخصی خیلی شاد و خوشحال خود را نشان دهد اما در درون غمگین و فرو ریخته باشد، و مشکلاتی داشته باشد که همیشه درگیر آنهاست.

افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند معمولاً سردرگم و آشفته هستند و گمان می کنند که با خودکشی   مشکلاتشان حل شده  وبه آرامش می رسند.

طبق تحقیقات ، علت افسردگی و خودکشی در افراد مختلف متفاوت است ، علاوه بر بیماری‌های ژنتیکی و روانی ناشناخته، افرادی که در زندگی تجربه های تلخ داشته و با شکست ها روبرو شده اند بیشتر در معرض خودکشی قرار دارند.

خودکشی و افسردگی|علت خودکشی|افسردگی و فکر خودکشی|علت خودکشی و افسردگی|علت خودکشی

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه

خودکشی و افسردگی در زنان و مردان

زنان دو برابر مردان به افسردگی مبتلا میشوند ولی مردان افسرده چهار برابر  بیشتر از زنان رفتارهای خطرساز نشان می دهند و اقدام به خودکشی می کنند. طبق آمار در آمریکا هر ۱۵ دقیقه یک بار یک نفر اقدام به خودکشی می کند.

افسردگی و فکر خود کشی در مردان با سنین مختلف و حتی در افراد سالخورده هم مشاهده شده است.

زنان از اقشار آسیب‌ پذیر در معرض خودکشی در ایران هستند. به طور مثال در سال ۲۰۰۷ میلادی، ایران سومین کشور جهان بود که در آن شمار خودکشی زنان در حال پیشی گرفتن از مردان بوده ‌است.

شایع ترین شیوه و روش خودکشی  مصرف بیش از حد دارو، است، حلق‌آویز کردن و خودسوزی نیز از دیگر روش‌های خودکشی در میان مردان و زنان است.

قشر آسیب پذیر جامعه یعنی نوجوانان بیشتر از دیگران در معرض خودکشی هستند، خودکشی در نوجوانان به عنوان سومین عامل مرگ و میر شناخته شده است.

عواملی که موجب افسردگی و خودکشی می شوند

از عواملی  که باعث می شود فردی افسرده شده و  اقدام به خودکشی کند می توان به موارد زیر اشاره کرد،

_ استفاده از الکل و مواد مخدر

_ سابقه خودکشی در خانواده

_شکست های احساسی

_ بیماری های روانی  شخص

_ احساس ناامیدی

_مورد تجاوز قرار گرفتن

بررسی رابطه بین خودکشی و افسردگی نشان می دهد که در ذهن افراد افسرده افکار و اندیشه های غیر واقعی و مزاحمی بروز می کند، مثلا گمان می کند که دچار یک بیماری خطرناک شده و به زودی جان خود را از دست می دهد، در صورتی که اینگونه نیست،

در این مواقع فرد، بسیار ناامید و افسرده شده و اقدام به خودکشی می کند.

افسردگی و خودکشی

درمان افسردگی و اقدام به خودکشی

_ درک صحیح خطرات خودکشی می تواند به شخصی که افسرده است و ابراز تمایل به مرگ دارد کمک کند‌.

_ بهتر است که شخص افسرده با یک دوست یا فرد مور  علاقه اش صحبت کند و احساسی که دارد را با او در میان بگذارد.

_ کاهش شیوع  کارهایی که منجر به برانگیختگی و فعال شدن افکار خودکشی در فرد می شوند.

_ امید دادن به افراد  مایوس و افسرده مبنی بر این که بعد از گذراندن مشکلات و پشت سر گذاشتن دوران سخت زندگی بهتر خواهد شد و روزهای خوب را تجربه می کنند.

_ ترویج رفاه اقتصادی، عاطفی و همبستگی با این افراد، تا احساس تنهایی نکنند.

_ آموزش و افزایش آگاهی در بین نوجوانان و سایر افراد جامعه

برای جلوگیری از خودکشی، و درمان افسردگی  مهم است که وجود افسردگی را بپذیریم  و برای درمان آن اقدام کنیم.

روان درمانی و دارو درمانی برای افسردگی، گام‌ های اساسی در جهت جلوگیری از خودکشی هستند.

روان درمانی و مشاوره افراد افسرده که به فکر خودکشی و آسیب رساندن به خود هستند از موثرترین روش های درمان این بیماران است.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب با ارائه خدمات خود به صورت رایگان در خدمت تمام مردم از سراسر کشور است.

برای بهره مندی از این خدمات با شماره zendeghima.ir در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب تماس بگیرید.

افرادی که دچار افسردگی و خودکشی می شوند برای بیان احساسات و هرچیزی که باعث آزار آن ها می شود احتیاج به یک دوست و مشاور دارند که بتواند شرایط و علت رفتارهای این اشخاص را درک کند.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب با بهره مندی از مجرب ترین متخصصان و روانشناسان کشور این امکان را برای افراد فراهم کرده که بتوانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و وقت قبلی با مشاوران این مرکز به صورت آنلاین و سریع در ارتباط باشند.

ارتباط با ما

با گرفتن شماره zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب و در تمام روزها حتی ایام تعطیل از خدمات رایگان این مرکز به صورت آنلاین و سریع استفاده کنید.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب خدمتی نو برای اولین بار در کشور ارائه می دهد، که با استقبال زیادی روبرو شده است.

شما می توانید از علم و تجربه  مشاورین خانم یا آقا به انتخاب خودتان بهره ببرید.

برای ارتباط با روانشناسان ما کافیست با شماره zendeghima.ir از هر نقطه از کشور که هستید تماس بگیرید.

مشاوران ما هر روز و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز می باشند.

امیدواریم که با حمایت و همراهی شما هموطنان گرامی و تلاش بدون وقفه روانشناسان و مشاوران این مرکز به زودی به بزرگترین و معتبرترین مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی در ایران تبدیل شویم، و خدمات پیشرفته  خود را به همه هموطنان در سراسر کشور ارائه دهیم.

برای ارائه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود با ما در تماس باشید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه