پاداش کلامی به کودکان

پاداش کلامی به کودکان
   

مطالعات اخیر در مورد تعامل کلامی در میان کودکان نشان داده است که واکنش شفاهی، به صورت یک نظر برداشت می شود. با توجه به این مسئله میتوان نتیجه گیری کرد که با پاداش کلامی به کودکان میتوان در رفتار آن ها تغییراتی را ایجاد نمود. از این رو مسئله پاداش کلامی به کودکان و یا حتی تنبیه کلامی، میتواند مسئله بسیار مهمی در رفتار و روابط کودکان باشد. به همین دلیل در این مقاله سعی به بررسی تاثیرات این رفتارها در کودکان خواهیم داشت.

کلمات کلیدی:(پاداش کلامی|پاداش کلامی به کودکان|پاداش  به کودکان)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

مثالی از پاداش کلامی به کودکان

مسئله را با یک مثال بررسی خواهیم نمود. در یک مدرسه نتیجه استفاده از کلماتی مانند:

  • خوب
  • عالی
  • افرین

را بررسی کرده اند. در واقع عکس العمل کودکان به صحبت های معلم را بررسی نموده اند. نتایج نشان داد که پاسخ معلم به رفتارهای صحیح و غیرصحیح دانش آموزان به صورت پاسخ های مثبت و منفی است. برای بررسی دقیق پاسخ های مثبت را افزایش داده اند. نتیجه آن بهبود عملکرد دانش آموزان در پایان ترم تحصیلی شد. در این آزمایش ساده تاثیر پاداش کلامی به کودکان به صورت واضح دیده میشود.

ممکن است برای شما مقاله اهمیت بازی در کودکان نیز جالب باشد

پاداش کلامی به کودکان

اثرات پاداش کلامی به کودکان چیست؟

با طرح مثال بالا احتمالا این سوال ایجاد میشود که:

اثرات چنین پاداش هایی بر رفتارهای کودکان در تربیت خانواده و آموزش ابتدایی چیست؟

ابتدا بگویم که منظور ما از پاداش هم پاداش مثبت و هم منفی است. اما از این پس به بعد، پاداش مثبت را پاداش و پاداش منفی را تنبیه مینامیم.

حال به سوال بالا بازگردیم. اگر بخواهم پاسخ این سوال را در یک کلمه خلاصه کنم باید بگویم، انگیزه. مهمترین حسی که در کودکان با دریافت پاداش های کلامی ایجاد میشود، حس انگیزه برای موفقیت و تکرار موقعیت مشابه است.

تحقیقات مربوط به پاداش کلامی نشان می دهد که اثرات چنین پاداش در دو حوزه عمومی بررسی شده است.

  • حوزه اثرات شناختی.
  • حوزه انگیزش

در حوزه اثرات شناختی، تاثیرات بر روی میزان توجه کودک مشاهده میشود. در واقع تابعی که بر اساس آن کودک پاداش و یا تنبیه میشود، مانند یک راهنما عمل میکند. در واقع این راهنمایی، اطلاعات اضافی را در اختیار کودک قرار میدهد.

به عبارتی دیگر پاداش کلامی به کودکان به طور ضمنی بر روی تصحیح رفتار آن ها تاثیر دارد. همچنین بر روی انگیزه کودکان نیز موثر است. اما ممکن است برای والدین سوالهایی مانند:

  • به چه دلیل پاداش کلامی بر روی کودکان موثر است؟
  • پاداش کلامی به کودکان در چه صورت موثر تر است؟

ایجاد شود. بهتر است ابتدا به سوال دوم پاسخ دهیم.

درباره انواع پاداش ها به کودکان بیشتر بخوانید

پاداش کلامی به کودکان در چه صورت موثر تر است؟

اینکه در چه صورتی پاداش کلامی به کودکان میتواند موثرتر واقع شود، مسئله مهمی است. زیرا که به عنوان والدین و معلمان جهت دهی رفتار درست در کودکان به عهده ما میباشد. پس بهتر است از میزان تاثیرات این روش آگاهی کامل داشته باشیم.

کوکان باهوش هستند. پاداش کلامی برای موثرتر بودن نیاز دارد که :

  • حس رشوه به کودک منتقل نکند.
  • همه چیز را گرفتن “پاداش” نکنید.
  • کودکان بدانند برای کدام رفتارشان پاداش دریافت کرده اند.
  • در پاداش ها تنوع داشته باشید.

قبل از پرداختن به سوال : به چه دلیل پاداش کلامی بر روی کودکان موثر است؟ بهتر است به تعریف پاداش کلامی بپردازیم.

پاداش کلامی به کودکان

 پاداش کلامی چیست؟

پاداش کلامی را میتوان مجموعه ای از تعاریف، تمجید ها و تشویق هایی معنی کرد که منتقل کننده حس تایید شدن است. پاداش کلامی در عموم سنین میتواند راهگشا باشد اما میزان تاثیر آن در کودکان بیشتر است. عموما والدین و معلمین از پاداش کلامی برای تشویق فرد بسیار استفاده میکنند. ممکن است در طول روز خودتان نیز از آن چندین بار در برخورد با افراد استفاده کنید. به طور مثال :

  • آفرین، تلاش خودت را کرده ای.
  • ممنون که تختت را مرتبط کرده ای.
  • احسنت. چه پسر مرتبی.
  • عالی است
  • و….

تمامی این جملات دارای بار مثبت هستند. تحقیقات نشان داده است که تمامی افراد در تمامی سنین به این پاداش های مثبت کلامی نیازمند هستند. اما کودکان بیش از دیگر سنین از این روش تاثیر میگیرند. زیرا که کودکان هنوز با مفاهیم دیگر زندگی به درستی آشنایی ندارند. از این رو، این ساده ترین روش تغییر رفتاری در آن ها بسیار موثر است.

به چه دلیل پاداش کلامی بر روی کودکان موثر است؟

باید بگویم که حس تشویق شدن حسی حیاتی است. انسان باید بداند که کاری که انجام میدهد روی انسان های اطراف و جامعه تاثیر مثبتی میتواند ایجاد کند. تشویق توسط دیگران باعث تقویت این حس شده است و اعتماد به نفس را در فرد بالا میبرد.

کودکان مانند یک لوح سفید هستند. در واقع آنها شناخت دقیقی از محیط اطراف خود ندارند. از همین رو رفتارهای صحیح و خطا هنوز در آنها به درستی شکل نگرفته است. انتظارات خانواده و انتظارات جامعه هنوز برای آنها هیچ مفهومی ندارد. همچنین کودکان با جامعه کوچکتری از افراد مختلف روبرو هستند. از همین رو تشویق های کلامی میتواند در آن ها تاثیر بیشتری داشته باشد.

باید بگویم که استفاده از پاداش کلامی به کودکان یکی از روش هایی است که شکل دهنده رفتار آنها میتواند باشد. باید از آن به جا استفاده نمود. زیاده روی و نامتناسب بودن زمان استفاده میتواند تاثیر این روش را کاهش دهد. به همین منظور چندین نکته است که در هنگام استفاده از این روش بهتر است به آن توجه شود.

شاید مطالعه مهم در مهد کودک های خوب برای شما و کودکتان مفید باشد.

پاداش کلامی به کودکان

نکات مهم در پاداش کلامی به کودکان

  • کاری که کودک انجام میدهد درخور تشویق کلامی باشد. ( بزرگ کردن رفتارهایی که درخور تشویق نیستند باعث کاهش تاثیر تشویق کلامی میشود. )
  • قبل از انجام دادن رفتار صحیح کودک را تشویق نکنید. ( وقتی که شما پیش از انجام عمل کودک را تشویق میکنید مانند رشوه دیده میشود.)
  • موقعیت ای که کودک به خاطره آن تشویق شده است را برای او کاملا توضیح دهید. ( اینکه شما به عنوان بزرگسال موقعیت را توصیف کنید باعث تکرار رفتار مناسب میشود. )
  • تعادل را در تشویق رعایت کنید. ( تشویق بیش از حد باعث غرور و افزایش توقع درکودکان میشود. تشویق کم نیز اعتماد به نفس کودک را کاهش میدهد. همواره تعادل را تشویق کودکان رعایت کنید زیرا پر اهمیت است. )
  • از روی میل تشویق کنید. ( کودک شما باهوش تر از آن چیزی است که فکر میکنید. او را با اشتیاق تشویق کنید. با او ذوق کنید از شرایط پیش امده و تصمیم درست او. انتقال حس اشتیاق به کودک تاثیر پاداش کلامی را افزایش میدهد. )
  • تشویق و تنبیه در کنار هم معنی پیدا میکنند. به موقع تنبیه کنید و به موقع تشویق کنید.
  • وقتی کودک را به خاطر کاری جدید تشویق یا تنبیه می کنید. از کارهای صحیح قبلی او فراموش نکنید.

سایت زندگی ما ارائه دهنده خدمات مشاوره کودکان است. حساسیت ها در طول مراحل رشد در کودکان با تغییرات جامعه بیشتر شده است. از این رو استفاده از تجربه و نظرات مشاوران که در این زمینه تجربه دارند پر اهمیت است. متخصصین سایت زندگی ما میتوانند به والدین در حل مسائلی که بسیاری از والدین با حل آن مشکل دارند کمک کنند.

برای بهرمندی از خدمات سایت زندگی ما میتوانید

 در تمامی روزهای هفته حتی ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب

 با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه