نشانه های اعتیاد به موبایل را می شناسید؟

اعتیاد به موبایل
   

نشانه های اعتیاد به موبایل را می شناسید؟

با رشد و گسترش دانش بشری و فناوری تحولات بسیاری در زندگی انسان ایجاد شد و دنیای او را پیچیده تر کرد. موبایل یا تلفن همراه یکی از همین فناوری هاست که نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره و ارتباطات او گذاشته است. هر چه این ابزار پیچیده تر و کامل تر شد حضور پر رنگ تری در زندگی افراد پیدا کرد. با ورود اینترنت و شبکه های اجتماعی به این فناوری موبایل دیگر به جزء لاینفک زندگی انسان تبدیل شد. تا جایی که همه ی کارهای او وابسته به همین ابزار شده است. اما گاه در استفاده از موبایل یا تلفن همراه چنان افراط می شود که به نوعی اعتیاد تبدیل شده است. نشانه های اعتیاد به موبایل به حدی واضح است که با بیان چند مورد از آنها خودتان متوجه اعتیاد خود خواهید شد.

کلمات کلیدی(نشانه های اعتیاد به موبایل | اعتیاد به موبایل|مشاوره اعتیاد به موبایل|نشانه های اعتیاد به موبایل|مشاوره روانشناسی  )
زمان مطالعه تخمینی : ۷ دقیقه

نشانه های اعتیاد به موبایل

از چه چیزی با شما سخن می گوییم ؟

فکر می کنید شما هم به موبایل اعتیاد دارید؟ پس با ما در این مقاله همراه باشید تا ابتدا نقش و کارایی موبایل را در زندگی روزمره بررسی کنیم.  سپس اعتیاد به آن را شرح خواهیم داد و نشانه های آن را برای شما می گوییم. از عوارض مخرب اعتیاد به موبایل با شما صحبت می کنیم و در آخر هم به شما خواهیم گفت که چگونه اعتیاد خود به این غول چراغ جادو را درمان کنید.

موبایل شهر فرنگ دنیای مدرن

موبایل یا تلفن همراه به دلیل داشتن قابلیت های بسیار به یک ابزار کاربردی مهم در زندگی انسان تبدیل شده است .

شما هم حتماً به خاطر این قابلیت های نا محدودی که موبایل دارد حاضر نیستید که با هیچ وسیله ای دیگر آن را جایگزین کنید.

از جمله قابلیت های موبایل می توان به امکان گفتگو با دیگران بدون محدودیت های مکانی، ارسال پیامک، تهیه عکس و ویدئو از لحظه لحظه ی زندگی روزمره خود و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران، خرید و فروش و تجارت، جستجو در اینترنت و دسترسی به اطلاعات نامحدود، ارتباطات اجتماعی گسترده از طریق شبکه های اجتماعی، بازی های آفلالین و آنلاین، اپلیکیشن ها و نرم افزارهای کاربردی و سرگرمی و …  اشاره کرد.

وسوسه اعتیاد آور موبایل

نشانه های اعتیاد به موبایل

با جذابیت های روز افزون موبایل که با ورود اینترنت، شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها در حال گسترش است افراد نه تنها به عنوان یک ابزار کاری بلکه به عنوان یک جز مهم در زندگی خود به آن نگاه می کنند. تا جایی که تمام دوستی ها و ارتباط آنها با خانواده و دوستان، امور کاری و حرفه ای، تفریح و سرگرمی، خرید و فروش و … در گرو وجود موبایل است و احساس می کنند که بدون آن زندگی آنها فلج می شود. از این رو وابستگی به موبایل به اعتیاد مدرن تبدیل شده است.

اگر شما هم نشانه های اعتیاد به موبایل را در خود می بینید مطمئن باشید که با یک بحران جدی و روحی – روانی روبرو هستید و در صورتی که خودتان نمی توانید به تنهای مشکل اعتیاد خود را حل کنید از مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب درخواست کمک نمایید. مشاوران ما در این مرکز می توانند با ارئه توصیه های لازم و روش های کاربردی مشکل اعتیاد شما به موبایل را حل نمایند.

من یک معتاد به موبایل هستم

  1. کسانی که تمام تلاش خود را به کار گرفته اند تا به معنی واقعی این ابزار را نشان دهند. آنها حتی درخواب یا حتی رفتن به سرویس بهداشتی آن را از خود دور نمی کنند.
  2. آنهایی که اعتیادشان به موبایل به گونه ای  هست که حتی  به خاطر آن قوانین را زیر پای می گذارند. مثل کسانی که به هنگام رانندگی هم موبایل از دستشان جدا نمی شود.
  3. افرادی که همینکه از خواب  بیدار می شوند و چشم باز می کنند موبایل یا تلفن همراهشان اولین چیزی است که می بینند.
  4. کسانی که تمام ارتباطاتشان به صورت ارسال متن و پیامک از طریق شبکه های اجتماعی است.
  5. کسانی که تمام تفریحات و سرگرمی های آن از طریق موبایل انجام می شود. از جمله استفاده از مدیاها، شبکه های اجتماعی، بازی های آنلاین و آفلاین، خرید ها
  6. گروه دیگر کسانی هستند که کارهای تجاری خود را در ساعات اداری از طریق تعامل و ارتباطات از طریق شبکه های اجتماعی انجام می دهند و این تجارت حتی در ایام تعطیل وساعات غیر کاری هم با آنها همراه است.

به هزار و یک دلیل شما معتاد هستید

نشانه های اعتیاد به موبایل

اعتیاد به موبایل یا تلفن همراه هم همانند بسیاری از اعتیادهای دیگر در فرد موجب بروز یکسری علائم و نشانه ها می گردد که به راحتی می توانید اعتیاد او را تایید نمایید. در اینجا به بارزترین نشانه های اعتیاد به موبایل می پردازیم:

  1. چک کردن موبایل بلافاصله پس از بیداری از خواب . این رفتار تا حدی است که حتی فرد پس از بیداری ساعت ها را در تخت خواب خود صرف چک کردن پیام ها، تماس ها و نوتیفیکیشن های خود می کند.
  2. اگر شما جزء کسانی هستید که نمی توانید نبودن گوشی خود را نه یک روز بلکه حتی برای یک ساعت تحمل کنید شما قطعاً به موبایل اعتیاد دارید و در نبود آن به شدت احساس تنهایی می کنید.
  3. از دیگر نشانه های اعتیاد به موبایل عدم توجه به گذر زمان در هنگام کار با گوشی همراه است. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می دهد که شما مشغول گشت و گذار در شبکه های اجتماعی هستید.
  4. کسانی که به موبایل اعتیاد دارند به مرور زمان در اولویت بندی کارهای روزانه زندگی خود دچار مشکل می شوند و موبایل برایشان به صورت یک اولویت تبدیل می شود و به دلیل سرگرم شدن در دنیای آن از سایر کارهای خود حتی رسیدگی به فرزندان یا امور اداری خود غافل می شوند.
  5. یکی دیگر از نشانه های اعتیاد به موبایل که اثرات بسیار مخربی بر روابط اجتماعی گذاشته است دور شدن افراد و کاهش ارتباطات نزدیک و حضوری است تا جایی که با عزیزترین کسانشان هم تنها از طریق موبایل در ارتباط هستند.
  6. همانند هر معتاد دیگری که به مرور زمان دزهای اولیه یا مقادیر استفاده از عامل اعتیاد آور دیگر پاسخ گوی نیازش نخواهد بود و مقدار و مدت زمان آن رو به افزایش می رود کسانی هم که معتاد به موبایل هستند رفته رفته مدت زمان استفاده از موبایل در آنها افزایش می یابد.
  7. استفاده از هر فرصتی برای بدست گرفتن گوشی و چرخ زدن در لایه لایه های این دنیای بی انتها جذاب از دیگر نشانه های این اعتیاد مدرن است. که حتی در زمان صرف غذا هم از جستجو در آن دست نمی کشند.
  8. کسانی که به موبایل یا گوشی همراه وابستگی دارند در پاسخ دهی به پیام ها، تماس ها، نوتیفیکیشن ها و ایمیل های خود کوچکترین تعللی نمی کنند.
  9. زمانی که برای خوابیدن به تخت خود می روید اما برای دقایق یا ساعت های طولانی با گوشی موبایل خود کار می کنید بدانید که این هم یکی دیگر از نشانه های اعتیاد به موبایل است.
  10. همراه داشتن گوشی حتی در فضاهایی که به آن نیاز ندارید مثل سرویس بهداشتی، حمام و … .
  11. به روز رسانی و آپدیت کردن برنامه ها و نرم افزارهای گوشی هم نشانه ای از اعتیاد است چرا که فرد نمی خواهد حتی جزئی ترین و کوچکترین خبرها و اتفاقات را هم از دست بدهد.
  12. ترس و اضطراب از جا ماندن و به همراه نداشتن گوشی موبایل به شکل بیمارگونه

ما منکر جذابیت و کارآمدی موبایل یا تلفن همراه نیستیم، اما اگر هریک از نشانه های اعتیاد به موبایل را که در بالا به آن اشاره کردیم در خود می بینید لطفاً سعی نکنید با گفتن عبارتهایی مثل ” موبایل وسیله ی کار من است”، ” فقط چند ساعت از وقت آزادم را با گوشی خود مشغولم “، ” چه اشکالی دارد من که در کنار آن  به کارهای دیگر هم رسیدگی می کنم” و … بر اعتیاد خود سرپوش بگذارید. شما به کمک نیاز دارید .

برای اینکه زندگیتان بیش از این تحت شعاع این فناوری قرار نگیرد و با نفوذ آرام آرام آن در بخش های مختلف زندگیتان پایه های زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعیتان متزلزل نشود با مشاوران ما در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس بگیرید. شماره ثابت zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به شما عزیزان است. شما برای این ارتباط نیاز به گرفتن وقت قبلی نداشته و به صورت آنلاین می توانید با مشاوران ما گفتگو نمایید. آنها از میان صحبت های شما نشانه های اعتیاد به موبایل را در شما پیدا می کنند، دلایل گرایش افراطی شما به این ابزار را شناسایی می کنند و راه حل های مناسب برای درمان اعتیاد شما به این تکنولوژی را با توجه به دانش و تخصص خود به شما ارائه می دهند.


این مقالات را هم به شما پیشنهاد می کنیم :

موبایل هم مثل مواد مخدر خانمان برانداز است

موبایل هم مثل هر تکنولوژی دیگر در کنار صدها فایده ای که برای انسان دارد مشکلات و مضراتی را هم برای او به همراه خواهد داشت.

  1. آسیب رسیدن به دانش ادبی و زبان شناسی افراد به واسطه ی استفاده از علائم، نشانه ها، کلمات مخفف، اصطلاحات غیر معمول، متن های خلاصه شده و کوتاه برای ارتباطات
  2. تحریک سیستم عصبی و به هم خوردن تمرکز و بروز رفتارهای آزار دهنده برای دیگران به هنگام گفتگو با موبایل مثل راه رفتن زیاد یا تکانه های عصبی و … .
  3. انزوا طلبی و گوشه گیری از جمع و کمرنگ شدن ارتباطات اجتماعی مفید به دلیل غرق شدن در جهان مجازی
  4. تغییرات فرهنگی، شخصیتی و رفتاری به علت ورود به دنیای شبکه های مجازی و ارتباط با سایر افراد از دیگر نقاط جهان و عدم دیدگاه واقع بینانه به مسائل
  5. تغییرات خلق و خو، رفتارها، پرخاشگری و بروز رفتارهای نابهنجار، خستگی زودرس، بی حالی و عصبانیت
  6. ارتباطات و شکل گیری روابط غلط و غیر عقلانی
  7. افت تحصیلی، بروز مشکلات کاری، پیدایش بحران و تنش در روابط خانوادگی
  8. بروز برخی بیماری های مربوط به مغز و اعصاب مثل آلزایمر و تومورهای مغزی
  9. استرس و افسردگی به دلیل رویارویی با بخش های غیر واقعی جهان پیرامون به واسطه استفاده از شبکه های اجتماعی

چالش ترک اعتیاد به موبایل

  1. بپذیرید که استفاده ی شما از موبایل بیش از حد بوده و شما به موبایل خود اعتیاد دارید.
  2. سعی کنید تمرین نمایید که تا جای ممکن از استفاده های غیر ضروری و گاه و بی گاه از موبایل خود خودداری کنید.
  3. به هنگام خوابیدن گوشی خود را خاموش نمایید یا در حالت سایلنت قرار دهید تا دغدغه ی تماس ها و پیام های ارسالی را نداشته باشید.
  4. تعداد تماس ها، پیام ها، نوتیفیکیشن های دریافتی خود را محدود کنید، مثل پیامک های تبلیغاتی یا نوتیفیکیشن های تبلیغاتی مربوط به کانال های سرگرمی در شبکه های اجتماعی
  5. کم کردن برنامه ها، بازی ها، نرم افزار های سرگرمی در گوشی موبایل خود
  6. جایگزینی منبع سرگرمی خود مخصوصاً به هنگام خواب مثلاً خواندن کتاب یا روزنامه، حل کتابچه های جدول و …
  7. با اطرافیان خود بیشتر در ارتباط باشید و به صحبت کردن با آنها و تبادل اطلاعات و دانسته ها با آنها مشغول شوید.
  8. خود را به یک کار هنری یا ورزشی مشغول کنید و انرژی خود را صرف آن نمایید.
  9. برای استفاده از گوشی برنامه ریزی و زمان بندی داشته باشید.

درست است که جاذبه ها و کشش جادویی موبایل یا گوشی همراه کم نیست اما ما برای زندگی کردن، رشد و تعالی و تکامل به چیزی بیش از این شهر فرنگ مدرن نیاز داریم.

شما به عنوان والدین ، همسر، یا دوست و … نقش بسیار مهمی در اعتیاد اطرافیانتان به موبایل دارید. اگر نشانه های اعتیاد به موبایل را در آنها مشاهد نمودید به جای سرزنش و برخورد های غیر منطقی با آنها به دنبال دلایل آن باشید شاید این اعتیاد بیمارگونه ی آنها ریشه در روابطشان با شما داشته باشد. پس تا زمانی که این مشکل ریشه یابی نشود شما نمی توانید این مشکل عزیزانتان را حل کنید و توجه آنها را به سمت خود معطوف سازید. در این شرایط قبل از هر اقدامی به یک مشاور و متخصص روانشناسی مراجعه نمایید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب به منظور ریشه یابی و به دنبال آن ارائه راه کارهای مفید برای حل مشکلات روانشناختی، خانوادگی و اجتماعی شما تاسیس شده است. در این مجموعه بهترین روانشناسان و مشاوران سراسر گشور گردهم آمدند تا بتوانند با تکیه بر دانش چندین ساله خود به شما عزیزان کمک نمایند.

شما می توانید از سراسر کشور بدون نیاز به گرفتن کد و صفر با شماره ثابت ما در تماس باشید و با همراهی مشاوران ما برای حل مشکلات خود از راه های منطقی اقدام نمایید. آنها به شما می گویند که چطور روابط خود را اصلاح کنید و فرهنگ صحیح استفاده از موبایل را به عزیزان خود بیاموزید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه