مشاوره قبل از خودکشی-دلایل و نشانه های خودکشی

مشاوره قبل از خودکشی
   

دلایل و نشانه های خودکشی

احتمالا تا به حال افرادی را دیده اید که حالات روحی شان نامناسب است. نرمال نبودن تفکراتشان از طرز رفتارشان قابل درک است. دیده اید کسی را انگار پژمرده است و رفتار منفعلانه اش توی ذوق می زند. اگر با این افراد در مورد مشاوره قبل از خودکشی صحبت کنید شاید شما را احمق فرض کنند.

کلمات کلیدی( خودکشی | مشاوره قبل از خودکشی|دلایل و نشانه های خودکشی| راهکار جلوگیری از خودکشی |مشاوره روانشناسی )
زمان مطالعه تخمینی : ۷ دقیقه

وقتی پای صحبت این افراد می نشینید احتمالا از ناامیدی شان می گویند، از این که به ته خط رسیده اند. وقتی دلیل گوشه گیر بودن و رفتار عجیبشان را می پرسید احتمالا جوابشان این است که:

“وقتی توان حل کردن مشکلات را ندارم، وقتی آن طور که می خواهم کارهایم پیش نمی رود، وقتی می بینم از اول بدبخت به دنیا آمده ام و مُهر بدبختی به پیشانی ام خورده، چرا باید زنده بمانم؟”

افرادی که تمایل به خودکشی دارند، برای فرار از مشکلات، نزدیک ترین و در دسترس ترین راه را خودکشی می دانند. آن ها نه به دین کار دارند نه به عقل و منطق، و فقط دنبال پایان دادن به تلخی زندگی شان هستند. آن ها تصور می کنند با خودکشی، اگر به خواسته هایشان نرسند به آرامش می رسند. شاید همه ما با خودمان بگوییم کسی که به خودکشی فکر می کند انسان خودخواه و لجبازی است. انسان خودخواهی که به اتفاقات بعد از مرگش فکر نمی کند و برایش مهم نیست خانواده، پدر و مادر، خواهر و برادرانشان چه دردی را تحمل خواهند کرد. اما اصلا این طور نیست. فردی که به خودکشی فکر می کند قصدش آزار  و اذیت دیگران نیست. او فقط به دنبال توقف و پایان دادن به سختی ها است. مشاوره قبل از خودکشی برای بسیاری از این افراد عبارتی مضحک و بی معنی به نظر می رسد.

آن ها فکر می کنند بی دلیل به دنیا آمده اند و زنده ماندنشان هیچ سودی ندارد. رفتار و طرز تفکرشان سراسر غصه و سستی است. آن ها فراموش کرده اند که اشرف مخلوقات اند و فقط اتفاقات منفی زندگی شان را مرور می کنند و دائم خود را سرزنش می کنند. این افراد آن قدر به جنبه های منفی زندگی شان فکر می کنند که تفکرات مثبت بعد از مدتی برایشان بی معنی می شود.

 

مشاوره قبل از خودکشی

علائم فیزیکی قبل از خودکشی

آن ها تمام راه های مثبت اندیشیدن را بر خود می بندند چرا که وضعیت شیمیایی مغزشان تغییر کرده است. ترشح سروتونین در این افراد به حداقل می رسد و کاهش سروتونین باعث می شود فرد احساس ناامیدی کند. ناامیدی آن ها به حدی زیاد می شود که فکر می کنند اگر در دنیا نباشند، بقیه راحت تر زندگی خواهند کرد. فکر می کنند موجود اضافه ای در دنیا هستند. مشاوره قبل از خودکشی شاید برای این تیپ افراد قابل درک نباشد اما ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

در طول روند مشاوره قبل از خودکشی، مشاور نه در زندگی فرد دخالت می کند و نه او را آزار می دهد. اتفاقی که مشاوره قبل از خودکشی را از روش های سنتی متمایز می کند این است که در مشاوره قبل از خودکشی، فرد با کسی صحبت می کند که اطلاعات بسیار زیادی در مورد افکار منفی دارد.

اطلاعاتی که حاصل سال ها تجربه و پژوهش است. خوبی مشاوره قبل از خودکشی به این است که مشاوری که با فرد صحبت می کند عمیقا او را درک می کند چرا که در طول زندگی کاری اش با ده ها و صدها نفر برخورد داشته است. افرادی که که شرایطی روحی – رفتاریشان مشابه بوده و قصد خودکشی داشته اند.

افکار و احساس قبل از خودکشی

تعداد زیادی از افرادی که به خودکشی فکر می کنند احتمالا از یک شکست عاطفی رنج می برند. احتمال دارد آن ها به دلیل از دست دادن کسی که به او تمایل داشته اند، احساس بی طاقتی و بی قراری کنند. اما بی قراری هایشان کمی از حد نرمال خارج است. آن ها آنقدر بی تاب می شوند که راهی جز خودکشی نمی بینند. این افراد دائم می خوابند چرا که با خواب می توانند برای چند دقیقه هم که شده از شر افکار منفی رهایی یابند.

برخی دیگر از این افراد هم اوقاتشان را تنهایی سپری می کنند و زمانشان را با گوش دادن به آهنگ های غمگین می گذرانند. این در حالی است که تنهایی، آهنگ های غمگین، و فضاهای خلوت و تاریک احساس ناامیدی شان را افزایش می دهد.

وقتی این افراد زندگی شان را مرور می کنند چیزی جز بدشانسی و نکات منفی نمی بینند. با این که ته دلشان، احساس خوبی نسبت به خانواده و دوستان صمیمی شان دارند، با این که نکات مثبت و توانمندی هایشان کم نیست اما انگار خودشان هیچ کدام از این توانمندی ها را نمی بینند. آن ها نیاز دارند به کسی که پای صحبتشان بنشیند و درک متقابلی با آن ها داشته باشد.

کسی که شرایطشان را بفهمد و شعار ندهد. بسیاری از این افراد تاکید می کنند که ناف ما را با بدبختی بریده اند! شاید اگر خاطراتشان را ورق بزنند، روزهایی را به یاد آورند که سرشار از شوخ طبعی و لذت بوده اما آن ها تمایلی به این کار ندارند و در احساسات منفی خود پرسه می زنند. آن ها هیچ راهی برای بهبود زندگی شان نمی بینند.

وقتی فرد تصمیم به خودکشی می گیرد که از همه بریده باشد. در این زمان، توصیه و راهنمایی های هیچ کس اثری بر تصمیم او نمی گذارد. چرا که او فکر می کند هیچ کس او را درک نمی کند و هیچ کس احساس او را تجربه نکرده است. این در حالی است که افراد زیادی هستند که شکست های به مراتب سنگین تر از او را تجربه کرده اند اما حتی برای یک لحظه هم به خود کشی فکر نکرده اند. شاید این جمله شعار به نظر برسد اما حقیقت این است که کم نیستند افرادی که بدترین شکست های عاطفی، مادی، مالی، خانوادگی و غیره را تجربه کرده اند اما بعد از مدتی زندگی ای ساخته اند که موجب تعجب اطرافیانشان شده است.

مشاوره قبل از خودکشی

چرا مشاوره قبل از خودکشی؟

مشاوره قبل از خودکشی کمک می کند فرد برای چند ثانیه هم که شده، از توهمات منفی اش فاصله بگیرد و حقایق مثبت زندگی اش را ببیند. آیا حقیقت زندگی فردی که می خواهد خودکشی کند هیچ نقطه مثبتی ندارد؟ آیا در دنیا فردی نیست که از او شرایطش بدتر باشد؟ همیشه یک نفر هست که از ما شرایطش بدتر باشد.

مشاوره قبل از خودکشی چشم فرد را نسبت به واقعیات باز می کند اما نکته جالب توجه این است که مشاور، در طول روند مشاوره قبل از خودکشی به هیچ عنوان از اهرم فشار استفاده نمی کند. او تنها چشم شما را به واقعیات و حقیقت ها باز  می کند اما حق انتخاب را به خودتان واگذار می کند. در مشاوره قبل از خودکشی فرد می تواند مطمئن باشد مشاوری که روبروی او نشسته موارد مشابه بسیاری را دیده و این قضیه برای او کاملا عادی شده است.

مشاور در طول روند مشاوره نه قصد نصیحت کردن دارد و نه به فکر ترحم کردن است. مشاوره قبل از خودکشی راهی است که به واسطه آن، فرد جنبه های منفی و مثبت زندگی اش را در ترازو می گذارد و بعد تصمیم می گیرد. به تمام افرادی که احساس منفی وجودشان را فرا گرفته، توصیه می شود تصمیم شان را برای چند لحظه هم که شده به تعویق بیاندازند، احساسات و عقاید و دلایل تصمیم شان را با یک مشاور در میان بگذراند. بعد از دریافت مشاوره تصمیم با خودشان است و کسی با زور یا فشار آن ها را از تصمیم شان منصرف نمی کند.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله مشاوره قبل از خودکشی مجیب آماده خدمت رسانی به عزیزانی است که در زندگی شان کمی به مشکل برخورده اند. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز  بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه