مشاوره انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد
   

اولویت بندی درست و باکیفیت برای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

مهم ترین قسمت در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۸ مانند سال های گذشته، بحث اولویت بندی ۱۰۰ انتخاب شما می باشد. مسأله اولویت بندی انتخاب های کارشناسی ارشد بسیار تخصصی است ولی در اینجا مختصر و مفید به مهم ترین نکات آن اشاره می کنیم.

کلمات کلیدی:(مشاوره انتخاب رشته | انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد |مشاوره انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد|مشاوره کنکور ارشد )
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اولویت بندی براساس علاقه

مهم نیست که شما حتما در یک کد رشته قبول می شوید یا خیر. شما ۱۰۰ حق انتخاب دارید که بهتر است هر صد تای آن را انتخاب کنید. مگر این که رشته ای که شرکت کرده اید تعداد کد رشته های زیادی نداشته باشد و یا علاقه شما به بعضی از کد رشته های دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد کم باشد. در نتیجه انتخاب های شما محدود و زیر ۱۰۰ تا می شود.

دسته بندی انتخاب ها را رعایت کنید

بهترین دسته بندی اینگونه است که ۲۰ درصد انتخاب های اول انتخاب های ایده آل هستند و شانس قبولی در آن ها ندارید و یا شانس شما بسیار پایین است. ۳۰ درصد بعدی انتخاب ها شامل انتخاب های خوش بینانه ای است که شاید قبول شوید و شاید هم نشوید. درصد بعدی انتخاب ها بهتر است از بین انتخاب های با احتمال بیشتر باشد و در انتهای کار انتخاب رشته خود را با پر کردن ۱۰ درصد از انتخاب هایی که قبولی شما در آن ها تضمین شده است به پایان برسانید.

ایجاد توازن بین رشته های اصلی و شناور

اگر در آزمون کارشناسی ارشد، هم در رشته اصلی خود و هم در رشته های شناور شرکت کرده اید، باید به طریقی بین انتخاب های هر دو رشته با توجه به علاقه و رتبه خود توازن ایجاد کنید. البته این کار مشکل است و بهتر است توسط مشاوران بسیار خبره انجام شود.

شرایط جانبی رشته و محل آن را درنظر بگیرید

حتما عواملی مانند شهریه، دوری و نزدیکی، شیوه تحصیل، نوع دوره مورد تحصیل، شرایط خوابگاه و وام را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد را انجام دهید.

 

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

انواع دوره های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

مقطع کارشناسی ارشد نیز مانند مقطع کارشناسی دارای دوره های متفاوتی است. در این بخش درمورد ایین دوره ها به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد و همچنین تفاوت بین دوره های مختلف تحصیلی در کارشناسی ارشد را نیز برایتان شرح می دهیم. این دوره های تحصیلی به قسمت های زیر طبقه بندی می شوند:

دوره روزانه

بهترین دوره در کارشناسی ارشد این دوره می باشد که دانشگاه از شما هیچ شهریه ای برای تحصیل دریافت نمیکند و عملا تحصیل برای شما رایگان است. پس از گرفتن مدرک در دوره روزانه، تعهد خدمت در داخل کشور را خواهید داشت که به ازای هر ترم می بایست یک سال تعهد خدمت داشته باشید. کسانی که تصمیم می گیرند که برای دکترا به خارج از کشور بروند باید هزینه این تعهد را بدهند و یا به اصطلاح مدرک خود را آزاد کنند تا امکان ترجمه و ارسال مدارک برای دانشگاه های خارج از کشور فراهم شود.

دوره نوبت دوم (شبانه)

اگر در این دوره تحصیل کنید، در مدرک قید نمی شود که در دوره شبانه پذیرفته شده اید و دقیقا عین مدرک دوره روزانه به شما تعلق می گیرد. با این تفاوت که باید شهریه تحصیل در دانشگاه های سراسری را بپردازید. بدیهی است که چون هزینه تحصیل را پرداخته اید، هیچ تعهدی برای خدمت به کشور به ازای ترم های تحصیلی خود نخواهید داشت.

دوره مجازی

برای انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در نظر داشته باشد که تحصیل در دوره های مجازی، یعنی تحصیل از طریق ارتباط آنلاین و اینترنت. اما امتحانات پایان ترم در محلی که دانشگاه اعلام می کند و به صورت حضوری برگزار می شود.

دوره پردیس خودگردان

بعضی از دانشگاه های سراسری خیلی خوب و بعضاً متوسط سراسری، تعدادی دانشکده با عنوان پردیس تأسیس کرده اند. قبل تر ها عنوان این دوره، بین الملل بود. شما باید در کلاس ها شرکت کنید و تفاوت آن با دوره مجازی و نیمه حضوری، شهریه بسیار بالا و حضور فیزیکی شما در کلاس است.


درمورد مشاوره انتخاب رشته کنکور سایت زندگی ما بیشتر بخوانید.

مقاله مشاوره انتخاب رشته کنکور دکتری را هم بخوانید.

شاید مطالعه درمورد انتخاب رشته صحیح در آزمون سراسری برای شما جالب باشد.


شیوه های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد

شیوه های آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد، یکی دیگر از سوالات مهم داوطلبان است که در این بخش به آن پاسخ خواهیم داد:

آموزشی-پژوهشی: در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، باید بدانید که در این شیوه، هم واحدهای عملی و هم نظری و هم پایان نامه وجود دارد و کامل ترین شیوه آموزشی می باشد. برای ادامه تحصیل در دکترا این شیوه، بهترین شیوه است و از نظر اعتبار، معتبرترین مدرک برای موقعیت های شغلی می باشد.

آموزش محور: در این دوره، پایان نامه و واحدهای عملی وجود ندارد و واحدهای سمینار در آن وجود دارد. اصولا این دسته شانس پایینی برای قبولی و گرفتن مدرک دکترا خواهند داشت.

پژوهشی: واحد های آن ها بیشتر عملی خواهد بود و تنها ۶ تا ۱۰ واحد درسی نظری و تئوری دارند و پایان نامه برای آن ها بسیار مهم تر است. این گروه نیز با توجه به نوع مقالات و پایان نامه پژوهشی خود، شانس خود را برای گرفتن مدرک دکترا بالا خواهند برد.

اشتباهاتی که ممکن است در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد رخ بدهد

داوطلبان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد باید به تجربه ای که از انتخاب رشته کنکور کارشناسی داشته اند دقت کنند و اگر در آن موقع اشتباهی کرده اند که باعث پشیمانی آن ها شده است، دقت کنند تا دوباره همان اشتباه را مرتکب نشوند. در این بخش به بزرگترین اشتباهاتی که یک داوطلب ممکن است در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد مرتکب شود می پردازیم. برخی از این اشتباهات بزرگ و جبران ناپذیر و بعضی دیگر کم اهمیت تر هستند.

پارامترهای موثر در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

این دسته از اشتباهات، اشتباهاتی هستند که به دلیل نداشتن اطلاعات دقیق و صحیح از پارامترهای مؤثر در انتخاب رشته کنکورکارشناسی ارشد اتفاق می افتد. پارامترهای اصلی در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد شامل دانشگاه، گرایش، هزینه، فاصله از شهر محل سکونت و امکان کسب درآمد در حین تحصیل است.

اگر داوطلب کنکور کارشناسی ارشد در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، اطلاعات دقیق و صحیحی راجع به پارامترهای بالا نداشته باشد، اشتباه بزرگی را در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد خود کرده و ممکن است سرنوشت خود را عوض کند. اهمیت هر کدام از این پارامترها نیز به تصمیم خود شخص بستگی دارد و اولویت آن ها به خود داوطلب بر می گردد.

اگر در آزمون کارشناسی ارشد، هم در رشته اصلی خود و هم در رشته های شناور شرکت کرده اید، باید به طریقی بین انتخاب های هر دو رشته با توجه به علاقه و رتبه خود توازن ایجاد کنید. البته این کار مشکل است و بهتر است توسط مشاوران بسیار خبره انجام شود.

 اشتباهات ناشی از سهل انگاری در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

این قسم از اشتباهات، در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد بسیار اتفاق می افتند. بخشی از آن ها به تنبلی و سهل انگاری خود داوطلب بر می گردد. بسیاری از افراد حوصله پیچیده کردن مسائل را ندارند و با خود می گویند یک چیزی انتخاب می کنیم و یک طوری می شود. غافل از آنکه دارند با سرنوشت خود بازی می کنند و آینده شان را اینگونه رقم می زنند.

 اشتباهات ناشی از راهنمایی های غلط دیگران در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

یکی از بزرگترین اشتباهات در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، اعتماد کورکورانه و بی دلیل به افراد غیر متخصص است. ممکن است شخصی را آنقدر دوست داشته باشید که هر چه او گفت را صحیح بدانید و به همان عمل کنید. قبل از اینکه به هر شخصی این چنین اعتماد کنید و بی چون وچرا به حرف هایش گوش دهید، از خود چند سؤال بپرسید. آیا این فرد در این زمینه تخصصی دارد؟ آیا این فرد در این زمینه سابقه ای دارد؟ با دادن جواب های بی طرفانه به این سوالات می توانید بفهمید که این راهنمایی مفید است یا خیر.

 

انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

مشاوره انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در مرکز مشاوره تلفنی مجیب

برای آگاهی بیشتر درمورد انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، انواع دانشگاه ها و شرایط آن ها و بهترین و صحیح ترین انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، با مرکز مشاوره تلفنی مجیب تماس بگیرید. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما عزیزان محترم است. شما می توانید بعد از اتمام کنکور کارشناسی ارشد، با مشاورین سایت زندگی ما تماس بگیرید تا آن ها در فرایند انتخاب رشته صحیح به شما کمک کنند. انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، یکی از مهم ترین کارهایی است که در سرنوشت شما تاثیر دارد و اگر آن را به درستی و با کمک متخصص انجام ندهید به مشکلات فراوانی در زندگی آینده برمی خورید. یک انتخاب رشته غلط کل زندگی شما را تا آخر عمر تحت تأثیر قرار می دهد. پس سعی کنید این کار را به درستی و درکنار افراد خبره انجام دهید. مشاوران سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های تحصیلی، با شما صحبت می کنند و در نهایت پس از شناخت اولویت ها و علایق شما، در فرایند انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد، پا به پای شما حرکت می کنند. مشاورین تحصیلی ما، مانند دوستی صمیمی و دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما عزیزان می نشینند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که مراجعین عزیز، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. به راحتی می توانید بدون حضور در مرکز مشاوره، با استفاده از تلفن، یک انتخاب رشته صحیح و باکیفیت در کنکور کارشناسی ارشد داشته باشید. همچنین می توانید روانشناس یا متخصص موردنظرتان را انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال دوستان عزیز طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا یک دانشجوی موفق و یک فارغ التحصیل با سواد شوید.

لطفا برای صحبت با مشاورین ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه