عوامل ژنتیکی ترس و تاثیر آن بر ترس افراد

ترس
   

ترس با درجه های مختلف و متفاوت در همگی  افراد وجود دارد که در حد نرمال، طبیعی مشکلی ندارد اما اگر عوامل زنتیکی ترس که در ادامه  توضیح داده می شود، بیش از حد طبیعی باشد، عواقب خوبی را به دنبال ندارد و باید درمان شوند.

بیش از نیمی از آدم ها از اضطرابات بالقوه،اختلالات مربوط به ترس و هراس، ترس از حیوانات و حوادث تلخ رنج می برند. اینگونه اختلالات نه تنها موجب اختلال روانی می شود بلکه بیماری های جسمی و درد های موضعی را هم به همراه دارد.اما سوال اینجاست عوامل ژنتیکی ترس تا چه حد و در چه  محدوده ای طبیعی هستند و اگر از این مرز و حدود خارج شوند؛ عکس العمل ما چه باید باشد، آیا درمانی برای اینگونه ترس های افراطی وجود دارد؟

عوامل زنتیکی ترس

عوامل ژنتیکی ترس از بدو تولد شروع می شوند و در سنین رشد با تغییر و تحول همراه می شود، یعنی اگر در سنین کودکی از تاریکی می ترسیدیم، شاید در سن ۱۵ سالگی این ترس از تاریکی از بین رفته باشد و به جای آن ترس دیگری مثل ترس از حیوان جایگزین ترس قبلی شده باشد.

برای ارتباط با متخصصان درمان ترس مرکز مجیب، از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر از سراسر ایران و از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با شماره ی zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

 عوامل ژنتیکی ترس با قدرت انتقال

تحقیقات روانشناسی حاکی از آن است که  خاطرات و حوادث تاریخی می توانند از طریق رشته ژنتیکی DNA به نسل بعد منتقل شود،طبق همین تحقیق عوامل زنتیکی ترس هم از همین رشته می توانند به نسل های بعد منتقل شوند؛ همان گونه که می بینید بسیاری از ما به طور غریزی از حیوانات به ویژه سگ ترس داریم که موضوعات دیگر از این قبیل عامل انتقال عوامل ترس ژنتیکی از والدین به فرزندان می شود.که ناگفته نماند هنوز دانشمندان بر سر اینگونه موضوعات اتفاق نظر ندارند؛ که آیا ترسیدن از حیوان می تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد و یا محیطی؟

به عنوان مثال کودکانی که پدر و مادرشان از اوج و ارتفاع می ترسند، این احتمال وجود دارد که از طریق ژن های وراثتی به فرزندان آن ها نیز منتقل شوند.

با این حال همه افراد بدین گونه نیستند و نمی توان ترس از ارتفاع و دیگر موراد را با ژنتیک آمیخته کرد.

در این مورد هم باید گفت بسیاری از ترس های انسانی ریشه در عوامل متعدد محیطی، اجتماعی، ژنتیکی و یا شاید عوامل دیگری داشته باشد که هنوز ناشناخته هستند و علم انسان در این مورد نمی تواند نظر قطعی بدهد.

شما هم اکنون می توانید از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد یا صفر با شماره ی zendeghima.ir از سراسر ایران با متخصصان سایت زندگی ما تماس حاصل فرمایید.

عوامل ژنتیکی ترس: درمان

ترس از طریق هر عاملی که باشد؛ خوشبختانه قابل درمان است که یکی از درمان های فوق العاده موثر برای ترس و انواع آن، درمان رفتار شناختی است.

این درمان در واقع شناسایی زنگ خطر و عوامل ژنتیکی ترس است تا روش ها و استراتژی های مقابله با آن را به خوبی آموزش ببینیم و درمان را شروع کنیم.برای این منظور اگر می خواهید عوامل ژنتیکی ترس را در درون خود درمان کنید باید به سراغ شناسایی برخی از باور ها و هشدار های درونی خود بروید تا بهتر بتوانید ترس های درونی خود را بازیابید.

 رفتار درمانی

نوعی از درمان های ایده آل وطبیعی برای انواع مختلف اختلالات روانی از جمله ترس های درونی است که اکثر روانشناسان و روانپزشکان این روند درمانی را در هر شرایطی توصیه می کنند، درمانی که عارضه ای در بر ندارد و با همکاری بیمار و روان درمانگر با هم پیش می رود و با تجربیات یکدیگر این مسیر را پیش می برند.

عوامل ژنتیکی ترس: دارو درمانی

در برخی موارد اگر بیمار به عوامل رفتار درمانی پاسخ مناسبی نداد. آنگاه باید به سراغ دارو درمانی رفت، که باز هم در این مورد بسیاری از متخصصان روش رفتار درمانی را در کنار دارو درمانی قرار می دهند و استفاده مطلق از دارو درمانی را جایز نمی دانند.

برخی از دارو هایی این درمان برای ترس های افراطی عبارتند از:

دارو های ضد افسردگی

این دارو ها بر نحوه حرکت سروتونین مغز تاثیر می گذارد تا روحیه بیمار را تحت تاثیر قرار دهد و  ترس و اضطراب افراطی را به شدت کاهش می دهد و احساسات منفی را هم به مرور کم می کند.

دارو های مسدود کننده بتا

این دارو ها یکی از دارو های موثر برای کاهش عوامل ژنتیکی ترس است.

این دارو ها همچنین اثرات آدرنالین را که در مواقع ترس و دلهره از سوی غدد فوق کلیوی ترشح می شوند کاهش می دهد، همین دارو ها نیز به بیمار کمک می کنند تا ترس را به همراه احساسات منفی کنار بگذارند.

دارو های کاهش اضطراب

این دارو ها برای اضطراب عمومی استفاده می شود که درصد قابل توجهی از ترس و ضطراب را پایین می اورد و می تواند بر ترس خود غلبه کنند.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مزکط مشاوره تلفنی مجیب درمان های موثر و ویژه ای برای اختلالات روحی – رفتاری در نظر گرفته است که با همگی این روش ها توانسته بسیاری از این اختلالات روحی را به خوبی ریشه یابی و سپس درمان کند.

این مرکز برای روشن شدن علت ترس ها و از جمله علت ژنتیکی ترس با روش های روان درمانی و روانکاوی سعی در ریشه یابی علت دارد تا بیمار همگام با درمان از نوع مشکل خود و نوع درمان مربوطه مطلع باشد، اینگونه درمان در بیشتر مواقع قابل پیگیری و نتیجه بخش است، زیرا خود بیمار در جریان روند درمان قرار دارد و می داند که با کدام سیستم درمانی همراه است.

همچنین در مرکز مشاوره تلفنی مجیب با فراهم کردن مشاوره تلفنی در کم ترین زمان ممکن بدون طی کردن مسافت طولانی می توان به خوبی روند درمان را با پیگیری موثر پیش برد.

بسیاری از افراد هنوز از رفتن به نزد درمانگر و یا مشاوره تردید دارند و با مراجعه حضوری نیز مشکلاتی دارند که مشاوره تلفنی تا حدودی توانسته شرایط بسیار خوبی را فراهم کند و مشوق خوبی برای درمان اختلالت روحی از جمله ترس باشد.

برای ارتباط با مشاوران مرکز مجیب از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره ی zendeghima.ir از سراسر ایران و از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

2
برچسب ها :

دیدگاه شما

2 دیدگاه

  • محبوبه
    5 سال پیش

    سلام من معلم هستم دانش آموزم ترس شدید از صحبت در جمع دارد یا همان سو شا فوبیا لطفا کمک نمایید که این ترس دانش آموز را چگومه حل کنم و مشکلش را بر طرف کنم

    • سایت زندگی ما
      5 سال پیش

      سلام و وقت بخیر

      با تشکر از ارسال سوال شما

      عرض شود که این فوبیا در خانواده ی شما موروثی است ؟

      و مورد بعدی اینکه وقتی در جمع قرار می گیرند کدام حالت های زیر را دارا هستند ؟ تعریق، لرزش، لکنت، تهوع، سرگیجه، یا هر علامت دیگری