عوامل بروز ترس (عوامل جسمانی و زیست شناختی )

عوامل بروز ترس
   

عوامل بروز ترس  برای هر کسی با نشانه ها و علائم  متفاوتی همراه است، چرا که  عامل های ایجاد کننده ترس برای هر شخصی سرمنشا متفاوتی دارند، که اصل و اساس تفاوت ها از همین موضوع، نشات می گیرد.

مثلا ممکن است شما از خون، بیمارستان ترس داشته باشید و به طبع عوامل بروز ترس در این مورد با عوامل بروز ترس در مورد کسی که از پرواز می ترسد، تفاوت هایی دارند و البته ممکن است که شباهت هایی هم داشته باشند.

کلمات کلیدی(مشاوره ترس|ایجاد ترس |عوامل ایجاد ترس|عوامل جسمانی و زیست شناختی در ترس |مشاوره و درمان ترس| بهترین مرکز مشاوره )
زمان مطالعه تخمینی : ۷ دقیقه

عوامل بروز ترس به چهار دسته کلی تقسیم می شوند که شامل:

  • عوامل زیست شناختی و یا جسمانی
  • عوامل احساسی و عاطفی
  • عوامل اجتماعی
  • عوامل ژنتیکی

که در این مقاله بیشتر به عوامل بروز ترس از ناحیه جسمانی یا همان زیست شناختی می پردازیم.

عوامل بروز ترس: واکنش زیست شناختی

ترس یک احساس طبیعی و در واقع مکانیسم بقا است. هنگامی که ما با تهدید مواجه می شویم، بدن ما به شیوه های خاص پاسخ می دهد، که واکنش های فیزیکی یا همان زیست شناختی به ترس شامل عرق کردن، افزایش ضربان قلب و سطوح بالای آدرنالین است که به ما هشدار های لازم را اعلام می دارد. برای بیشتر روشن شدن موضوع به سراغ علت بروز ترس در مورد پرواز می رویم، وقتی به هنگام پرواز عوامل فیزیکی خود را نشان می دهند مثل عرق کردن و یا سرگیجه بدن شما وارد مرحله مقابله با این ترس می شود، یا با آن مبارزه می کند و یا نهایتا مغلوب این ترس می شود.

اما این علائم جسمانی و زیست شناختی در بروز ترس چه مواردی هستند که با ریشه یابی علت بروز ترس در برخی از این عوامل، راه های مقابله با آن را بهتر در می یابیم.

 

  • پرکاری تیروئید
  • نارسایی غده های فوق کلیوی
  • کاهش قند خون

این عوامل،از عامل های اساسی در بروز ترس های زیست شناختی هستند که اگر به خوبی آن ها را بشناسیم و نوع ترس مربوط به این موارد را شناسایی کنیم،  شاید بیشتر، ترس های موجود در زندگی خود را بتوانیم کنترل کنیم.

غده های فوق کلیوی

غده های فوق کلیوی و یا غده های آدرنال، که بر روی کلیه ها قرار گرفته اند؛ هر کدام از این غده ها شامل دو بخش اساسی هستند به نام

  •  بخش مرکزی
  • بخش قشری

این دو بخش هر دو در روند علت بروز ترس های زیست شناختی موثر هستند، اما بخش مرکزی که خود بخشی از اعصاب سمپاتیک می باشد، تاثیر بیشتری بر روی واکنش ها و عوامل بروز ترس دارد.

وقتی در معرض یک اتفاق ناگوار و یا حادثه ای ترسناک قرار می گیریم، غده فوق کلیوی هورمونی به نام هورمون آدرنالین را آزاد می کند که موجب آماده باش، فرار و هر واکنش دیگری نسبت به ترسی که بر روی بدن وارد شده، می گذارد

به دنبال افزایش هورمون آدرنالین فعالیت های قلب و همچنین فشار خون بالا رفته و تمامی سیستم های بدن در یک حالت آماده باش از فعالیت قرار می گیرند.

 

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید یکی از عوامل بروز ترس می باشد، وظیفه اصلی تیروئید سوخت و ساز بدن می باشد، این پر کاری تیروئیدی به هر دلیلی می تواند باشد که نظم تیروئید را بر هم بزنند، اما اختلال تیروئید به هر دلیلی که باشد، یک سری نتایجی را در بردارد که عوامل اضطراب و ترس یکی از دلایل اصلی این  اختلال می باشند. البته درمان های خیلی زیادی برای پر کاری تیروئید موجود است که می توان آن را درمان کرد تا علل بروز ترس مربوط به پرکاری تیروئید هم به شدت کاهش یابد.

کاهش قند خون

قند یک اغذیه مناسب و طبیعی برای سلول های بدن به ویژه سلول های مغزی می باشد که با کمک گلوکز موجود در خون سلول های خود را تغذیه می کند و ترشح هورمون های شیمیایی را به موقع و منظم انجام می دهد. به خاطر همین در برخی از موارد استثنایی مثل نارسایی معده، بیماران انسولین،شرایط استرس زا منجر به کاهش و افت قند می شود که با این کاهش خطراتی مثل اضطراب، رنگ پریدگی، مورمور شدن اندام های بدن ، خشکی دهان و غیره ..  ایجاد می شود.

دقت شود که افت قند در بیماران کلیوی، قلبی و مغزی همچنین برخی از افرادی که با شغل های خیلی سخت و پر استرس (مثل رانندگان، خلبانان) مواجه هستند؛ با افت قند بیشتری  رو به رو  می شوند و به طبع علت بروز ترس در این موارد هم با شرایط و محیط های گوناگون تشدید خواهد شد.

علت بروز ترس: درمان

برای درمان علت های نامبرده از ترس راه های درمانی بسیار زیادی وجود دارد که همین موضوع یک نقطه امیدی است تا از ترس و اضطراب هایی که برخی مواقع  سلامت روح و روان آدمی را تهدید می کند، به خوبی رهایی یافت.

اما چگونه علت بروز ترس را مشخص کنیم، بدانیم که علت بروز ترس در درون ما ریشه زیست شناختی دارد، ارثی و یا محیطی؟ تا برای درمان به موقع آن اقدام کنیم، تنها راه اساسی این درمان مراجعه نزد روان درمانگر می باشد تا با پرسش و تست های مربوطه علت بروز ترس در درون شما را بدست آورد و برای درمان راهنمایی مناسب را به انجام دهد.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

از روش های درمانی به سبک و سیاق مشاوره تلفنی باید نکته ها و مزایای زیادی را بیان کرد، این نوع درمان فواید بسیار زیادی را داشته که به خوبی در طی این چند سال اخیر با توجه به اینکه هم چنان توجه به مباحث روحی و روانی آنگونه که باید و شاید، نیست، اما مشاوره روانشناسی تلفنی تقریبا نتایج خوبی را در بر داشته، که شاید بتوان موفقیت مشاوره تلفنی را به عواملی مثل موارد زیر مربوط دانست.

دسترسی آسان

با توجه به نوع زندگی کنونی افراد تنها برای کار های واجب مثل کار و مسائل ویژه حاضر هستند از خانه بیرون بروند که مشاوره تلفنی این امر را بسیار میسر کرده است تا بتوانید در هر جایی که هستید چه در خانه و یا محل کار یا اینکه خسته هستید و نمی توانید مراجعه حضوری داشته باشید، با یک تلفن کار مشاوره روانشناسی خود را انجام دهید.

آسودگی مشاوره تلفنی

در مشاوره تلفنی افراد با خیال راحت بدون هیچ گونه شرایط سخت روحی مشکلات خود را با روانشناس مربوطه در میان می گذارند و با گرفتن راهنمایی به درمان خود می پردازند.

طبق گزارش های انجام شده در مرکز مشاوره تلفنی مجیب پیگری افراد در این مورد بیش از درمان حضوری است.

برای این امر مهم شهروندان تهرانی  می توانید در تمامی ایام هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با شماره تلفنzendeghima.ir با مشاوران مرکز درمانی مجیب تماس حاصل فرمایید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه