عوارض مصرف متادون

عوارض مصرف متادون
   

عوارض مصرف متادون

متادون  به عنوان دارویی به هنگام ترک مواد مخدر از جمله: هروئین، کدئین و مورفین  استفاده می شود. متادون اولین بار به عنوان مسکن درد مورد استفاده قرار گرفت. پس از گذشت زمانی به عنوان دارویی هنگام درمان اعتیاد تبدیل شد. تنها استفاده  خالی از متادون منجر به معالجه فرد معتاد نمى شود، بلکه  استفاده از این ماده به عنوان جزئی از  روند درمان اعتیاد به مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد.  و از بروز علائم ترک جلوگیرى می کند. در برخی از موارد به عنوان تسکین دهنده درد در افراد مبتلا به درد شدید همراه با بیمارى هاى لا علاج که ممکن است منجر به مرگ شوند از متادون  استفاده می شود.

کلمات کلیدی( عوارض مصرف متادون | متادون | ترک مواد مخدر| درمان ترک اعتیاد | راهکار ترک اعتیاد | عوارض ترک اعتیاد |مشاوره ترک اعتیاد )
زمان مطالعه تخمینی : ۶ دقیقه

عوارض مصرف متادون

اعتیاد آور بودن متادون

با توجه متفاوت بودن ظرفیت بدنی افراد، عده‌ای از بیماران ترک متادون را مشکل‌تر از ترک ماده مخدر می‌دانند .زیرا که علایم ترک در متادون بیشتر طول می‌کشد. درواقع یک از مشکلاتی که مصرف‌کنندگان متادون به هنگام ترک هروئین تجربه می‌کنند، ترک خود متادون است. طول درمان ترک هروئین حدود یک هفته تا ده روز است. در حالیکه ترک متادون می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها به طول انجامد.

بروز اختلال روحی

مصرف قرص متادون باعث به وجود آمدن اختلالات فکری و روحی می‌شود. بنابراین توصیه می شود تا از مصرف آن به هنگام رانندگی و سایر کارهایی که نیازمند تمرکز زیادی است خودداری شود.

بروز مرگ

دوز متادون خوراکی باید به طور نسبی از پایین شروع شود و دارو از دوز کم به تدریج افزایش داده شود تا علاوه بر تاثیر بیشتر بر تسکین درد، از مرگ آور بودن دارو جلوگیری شود.زیرا  مصرف بیش از حد قرص متادون در ابتدای درمان باعث مرگ می‌شود . مخصوصا در مواردی که شروع  دوزدرمان بیش از ۶۰ میلی گرم روزانه باشد. همچنین بهتر است از مصرف غذاها و داروهایی که حاوی الکل است خود داری کنید تا مصرف متادون تاثیر مرگ آوری روی فرد نداشته باشد.

عوارض مصرف متادون

از دست دادن عادت ماهانه

زنان در استفاده مداوم از قرص متادون، عادت ماهانه خود را از دست می دهند. بنابراین اگر در طول مصرف متادون از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده نکنند، احتمال بارداری بوجود خواهد آمد. این زنان تنها هنگامی که مصرف متادون را قطع کنند  پریود می‌شوند و عملکرد بدنشان به حالت طبیعی باز می گردد.

خطر سقط جنین

فرد مصرف کننده متادون اگر باردار باشد،با قطع ناگهانی آن باعث سقط جنین و یا تولد زود هنگام کودک می شود. بنابراین در چنین شرایطی توصیه می شود که مصرف متادون تا پایان دوره بارداری ادامه پیدا کند. و از بروز خطرات احتمالی برای جنین جلوگیری شود.

آسیب به کلیه و سیستم های گوارشی

مصرف متادون درافرادی که دچار مشکل کارکرد کبدی  هستند و کبد آنها عملکرد ضعیفی دارد. مانند مبتلایان به هپاتیت و یا افرادی که در دراز مدت از الکل استفاده  می کردند .نیازمند کنترل مرتب آنزیمها ی کبدی هستند. زیرا که  متابولیسم متادون در کبد صورت میگیرد. بنابراین این افراد باید زیر نظر متخصص  تستهای کبدی انجام دهند. باید به فاصله های ۳, ۶ , ۱۲ ماه بعد از مصرف متادون این تست ها انجام شود،تا میزان تحمل پذیری و واکنش کبد به مصرف متادون بررسی  شود .

همچنین مصرف بیشتر از حد متادون باعث آسیب به کلیه و سیستمهای گوارشی نیز می شود. همین امر باعث می شود تا چهره افراد رنگ زرد متمایل شود . بهترین راهکار این است که بعد از برگشتن زندگی بیمار به روند عادی و طبیعی دوز مصرفی فرد را کاهش داد .

عوارض روحی و جسمی مصرف متادون

برخی عوارض جسمی مصرف متادون شامل  این موارد: اختلالات خواب و بروز بی خوابی، بدن درد بخصوص احساس درد در ناحیه پاها،بروز سرگیجه، ایجاد حالت تهوع، بروز استفراغ، به وجود آمدن اختلالات جنسی وکاهش تمایلات جنسی، کاهش فشار خون، بروز بی اشتهایی، احساس ضعف، بروز احساس خارش  و بروز اختلال در دید می باشد. همچنین عوارض روحی و روانی مصرف متادون که به طور معمول در افراد آشکار می شود شامل:  احساس بیقراری، احساس افسردگی، بروز علائم افسردگی،  بعضی موارد افزایش میل به خودکشی و یا اقدام به خود کشی، احساس ترس و اضطراب، بروز هیجان و احساس نارضایتی می باشد. بنابر این مشاوره با فردی آگاه و مطمئن می تواند از بروز عوارض مصرف متادون ،عوارض روحی و تا حدی عوارض جسمی جلوگیری کند.

عوارض مصرف متادون

عوارض به هنگام ترک متادون

قطع ناگهانی متادون نیز می تواند باعث به وجود آمدن عوارضی شود. به بروز علائمی مانند دردهای عضلانی و استخوانی ، اسهال و دل پیچه های شدید منجر شود.بنابراین بهترین روش قطع مصرف متادون کاهش دوز دارو می باشد. کاهش تدریجی دوز مصرفی دارو باعث کاهش بروز عوارض ناشی از آن خواهد بود.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

این مرکز از مشاورین متخصصی بهره برده است که همیشه درپی فرصت های آموزشی به روز می باشند. مشاورین این مرکز پیوسته به دنبال تحقیقات جدید ترین مطالب روانشناسی هستند. همچنین مشاوران متخصص در زمینه مهارت گفتاری و روابط عمومی می باشند. این متخصصین می توانند با اقشارمختلفی از مردم ارتباط کلامی برقرار کنند و با احساس همدردی  با مراجعان احساس راحتی و اعتماد در آنها ایجاد کنند. همچنین با بهره گیری از اصول اخلاقی می توانند حافظ اطلاعات محرمانه تماس گیرندگان باشند. وبا صبر و تجربه و آگاهی خود می توانند بهترین راه حل ها را ارائه دهند.

برخی از مزایای مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

  • مشاوره توسط برترین روانشاسان کشور
  • امکان تماس در تمام طول روز
  • بدون رزرو و وقت قبلی
  • مشاوره آنلاین و در لحظه
  • مشاوره با آقا یا خانم به انتخاب شما
  • براساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور
  • بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل

شما می توانید جهت دریافت مشاوره در زمینه عوارض مصرف متادون با برترین متخصصان کشور

از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر

از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه