شناخت علت خودکشی اولین اقدام برای پیشگیری

   

شناخت علت خودکشی اولین اقدام برای پیشگیری

” دلم میﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻡ”، “نمی ﺗﻮﺍﻧﻢ ﺗﺤﻤﻞ ﻛﻨﻢ”، “ﻣﻦ ﺷﻜﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﻭ ﺳﺮﺑﺎﺭ ﻫﺴﺘﻢ”. اگر این جملات را مرور کردید، آن را جدی بگیرید. ” اینها نشانه هایی از پدیدار شدن افکار خودکشی گرایانه در شماست. در این مقاله میخواهیم به عوامل موثر در خودکشی و علت های آن را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. زیرا مشاوران روانشناسی و صاحبان نظران در این باره اعتقاد دارند که شناخت علت خودکشی یکی از عوامل جلوگیری آن است.

کلمات کلیدی( خودکشی | علت خودکشی | علایم خودکشی | راهکارهای جلوگیری از خودکشی | مشاوره روانشناسی )
زمان مطالعه تخمینی : ۷ دقیقه

در این مقاله موارد زیر را مطالعه میکنیم:

  • علت خودکشی
  • علایم بروز خودکشی
  • آشنایی با فاکتورهای آمار خودکشی
  • راهکارهای جلوگیری از خودکشی

خودکشی عملی است ارادی آگاهانه یا ناآگاهانه که فرد حق حیات را از خود می گیرد و آسیبی زیستی، روانی و  اجتماعی است و نه تنها جوامع جهان سوم بلکه حتی جوامع درحال توسعه و توسعه یافته هم با آن دست به گریبانند.

همه ی شما ممکن است درطول زندگی در مواجهه با مشکلات امید خود را برای ادامه زندگی از دست بدهید. مثلاً با فوت یکی عزیزان یا شکست در یک رابطه فکر کنید که دنیا به پایان رسیده است یا در رسیدن به اهداف خود دچار ضعف شوید و احساس کنید که فردی نالایق در زندگی هستید و در پس این احساسات فرضیه رهایی از زندگی غرق در ناکامی را بررسی کنید.

اما باور کنید که شما تنها فرد دارای مشکل در این کره خاکی نیستید و مهمتر از آن حتما هستند کسانی که حاضرند به شما توجه کنند تا شما بتوانید در کمال آرامش با آنها درد و دل کنید و برای حل مسائل خود از آنها کمک بگیرید. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی ما با همکاری تیمی از بهترین روانشناسان حال حاضر کشور آماده همراهی شما در مراحل سخت زندگی است و دستان یاری خود را با مهر و دلسوزی به سمت شما دراز کرده است شما می توانید درتمام طول روز و بدون تحمل کوچکترین انتظاری از ۸ صبح الی ۱۲ شب با ما تماس بگیرید و از توصیه های ما بهره مند شوید. امید است که بتوانیم از طریق مشاوره های تلفنی نقش موثری در کاهش آمار خودکشی و افزایش امید به زندگی برای مردم سراسر سرزمین خود باشیم.

1.113643001 شناخت علت خودکشی اولین اقدام برای پیشگیری

فاکتورهای آماری در خودکشی

  • ﺟﻨﺲ:
    اقدام به خودکشی در زنان بیشتر است اما بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از خودکشی مربوط به مردان است.
  • ﺳﻦ:
    طبق ﺁﻣﺎﺭﻫﺎﻱ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺧﻮﺩﻛﺸﻲ ﺩﻭﮔﺮﻭﻩ ﺳﻨﻲ ﺯﻳﺮ را بیشتر از سایرین تهدید میکند:
  1. جوانان بین ۱۵ تا ۳۵ سال
  2. افراد مسن بالای ۷۵ سال
  • وضعیت تاهل:
    افراد مجرد و مطلقه بیش از افراد متاهل اقدام به خودکشی میکنند.
  • وضعیت شغلی:
    خودکشی در افراد بیکار، زنان خانه دار و دانش آموزان نسبت به کسانی که دارای شغل و حرفه هستند بیشتر است.
  • ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ:
    کوچ کردن از مناطق روستایی و کوچک و پاگذاشتن به کلان شهرها و روبرو شدن با معضلات زندگی شهری افراد را برای خودکشی مستعد میسازد.
  • بیماریها و اعتیاد:
    تحمل بیماریهای لاعلاج و اعتیاد به مواد مخدر و الکل توان فرد را برای ادامه حیات و مبارزه با مشکلات می کاهد.
  • ﻋﻮامل ایجاد آشفتگی در زندگی:
    فوت عزیزان، مشاجره با اطرافیان و جدایی عاطفی، ورشکستگی و … همه ی اینها می تواند چالش هایی سخت برای فرد باشد.
  • ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ناخوشایند:
    اجتماعی، سیاسی و اقتصادی همیشه بعنوان بحران برای فرد محسوب میشوند.
  • فشارهای روانی:
    احساس نگرانی، اضطراب و ناامیدی از ادامه ی زندگی و آینده
  • سهل الوصول بودن روشهای خودکشی

علل خودکشی:

8bc0c228945adc44154dd03a205377a4 1000 شناخت علت خودکشی اولین اقدام برای پیشگیری

طبق تحقیقاتی که طی سالها توسط جامعه شناسان و روانشناسان انجام شده است اکثر افرادی که اقدام به خودکشی کرده اند یا در سنین حساس بوده اند یا مضطرب، افسرده و ناامید و یا در زندگی خود شکست خورده اند که این دال بر وجود ردپای بیماریهای روانی در تصمیم برای خودکشی میباشد. اما علل خودکشی تنها به این موارد محدود نمی شود بلکه فردی که چنین تصمیم مهمی را میگیرد از جهات مختلفی تحت تاثیر میباشد:

عوامل زیستی

کاهش سرتونین در مغز باعث بروز افسردگی، رفتارهای پرخاشگرانه و تصمیم های یکباره و بدون فکر میشود. همچنین تحقیقات ژنتیکی هم تایید کرده است که الگوها و تجربه های خانوادگی از مهمترین علل خودکشی هستند.

عوامل روانشناختی

بسیاری از روانشناسان معتقدند که بیماریهای روحی _روانی زمینه ساز تصمیم گیری فرد برای خودکشی میباشد. یافته های روانشناسی نشان میدهد که بیش از ۹۰% کسانی که بر اثر خودکشی می میرند قبل از فوت خود به یکی از انواع اختلالات روانی مبتلا بوده اند که در این میان افسردگی مهمترین عامل روانی در خودکشی محسوب میشود.

عوامل محیطی اجتماعی

عده ای از جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی براین باور هستند که ارتباط مستقیمی بین شرایط فرهنگی و اجتماعی افراد و اقدام به خودکشی وجود دارد. آنها معتقدند تربیت خانوادگی نادرست، ارتباطات اجتماعی ضعیف، بحرانها و مشکلات اقتصادی که ریشه در شکل گیری بسیاری از احساسات چون نا امیدی، ناکامی و پوچ گرایی دارند بستر را برای شکل گیری انگیزه خودکشی در فرد فراهم میکند.

Opioid overdose suicide 1600x800 شناخت علت خودکشی اولین اقدام برای پیشگیریدر پایان باید گفت که ارتباط نزدیکی میان آسیبهای اجتماعی وجود دارد و رخ دادن یکی از آنها می تواند باعث بروز سایر موارد شود. توجه نمایید که خودکشی قابل پیشگیری است. تلاشهای پیشگیری از خودکشی مستلزم همکاری میان بخشهای مختلف جامعه از شخص تا اجتماع است و دراین بین جامعه شناسان، روان درمانگران، مشاوران نقش بسزایی دارند.

اکثر افراد (تقریباً ۶۰%) با تفکرات و رفتارهای خودکشی گرایانه هرگز درمانی دریافت نکرده اند. حال اینکه اگر در بروز این افکار شما با یک مشاور صحبت نمایید و مشکل خود را با او درمیان بگذارید  او براساس دانش خود شما را به گونه ای راهنمایی می نماید که نه تنها این افکار ناخوشایند را در مورد خودکشی برطرف کنید بلکه بر بسیاری از اختلالات روانی خود که باعث پیدایش مشکلات در زندگی فردی و اجتماعی شما شده است غلبه نمایید.

مشاوران ما  با اختصاص دادن زمان کافی به شما، گوش دادن موثر به آنچه که بیان می کنید، درک تمامی احساسات و عواطف شما در نهایت احترام به ارزش ها و عقایدتان همگام و همدل با شما خواهند بود و در ایجاد تفکرات مثبت و اشتیاق و امید به زندگی در شما از هیچ اقدامی فروگذاری نخواهند کرد.

ا در این مرکز با هدف ارائه خدمات حرفه ای و با کیفیت با صرف کمترین هزینه ی ممکن برای شما تمامی مشاوره های خود را برطبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور انجام می دهیم تا در کنار بار روانی از فشارهای اقتصادی هم که ممکن است بر دوش شما به منظور دریافت کمک و راهنمایی تحمیل شود کاسته باشیم.

 

 

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه