سندرم مدونا ( عقده فرشته و فاحشه )

سندرم مدونا| عقده فرشته و فاحشه
   

سندرم مدونا ( عقده فرشته و فاحشه )

حتماً در بین دوستان و آشنایان خود مردانی را سراغ دارید که در طول دوران مجردی خود با دختران و زنان زیادی در ارتباط بوده و روابط جنسی آزاد بسیاری را تجربه کرده اند.

کلمات کلیدی:(سندرم مدونا| عقده فرشته و فاحشه )

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

 

اما همین افراد هنگامی که قصد ازدواج دارند به دنبال پاکترین و عفیف ترین دختر برای همسری می گردند. یا مردی که ظاهراً زندگی زناشویی خوبی دارد و نشان می دهد که عاشق همسر خود است، اما به روابط جنسی فرا همسری روی می آورد و زمانی که از او پرسیده می شود که چرا دست به چنین کاری زده بیان می کند که همسر او نمی تواند فانتزی های جنسی او را برآورده کند. این رفتارها و باورهای متضاد تبین کننده ی نوعی بیماری به نام سندرم مدونا یا عقده فرشته و فاحشه است.

سندرم مدونا

آنچه می خوانید

در این مقاله به شما خواهیم گفت که اصلاً این سندرم مدونا چیست؟ آیا این بیماری تنها متعلق به مردان است؟ چه نشانه هایی را باید در یک فرد مبتلا به عقده فرشته و فاحشه جستجو کنید و در نهایت علل آن را برای شما شرح می دهیم.

سندرم مدونا چیست

سندرم مدونا یا عقده فرشته و فاحشه یا  Madonna–whore complex یک ضعف و بیماری در مردان در بر انگیختگی جنسی به هنگام برقراری رابطه ی عاطفی مناسب با زنان است. فروید اولین کسی بود که وجود این عقده را مطرح کرد. به عقیده ی او در نظر افراد مبتلا به این سندرم میل جنسی و رابطه ی جنسی برای زنان امری نکوهیده و نفی شده است و زنانی که تلاش به برقراری رابطه می کنند پاک و مناسب نیستند. به عقیده ی آنها زنان را می توان در دو گروه جای داد: آنهایی که فرشته هستند و پاک مانند مادران، خواهران و زنان قابل احترام یا فاحشه هستند یعنی زنانی که میل جنسی دارند و محترم نیستند مانند روسپی ها.

آیا زنان هم این عقده را دارند؟

بله در بعضی زنان هم این عقده وجود دارد از نظر آنها هم مردان به دو دسته هستند. دسته ی اول مردانی که شریف و قابل احترام هستند و مایلند که با این مردان ازدواج کنند و دسته ی دوم مردانی که پر از شهوت و میل جنسی هستند و قادرند روابط جنسی را به هر شکلی انجام دهند. برای این زنان به علت عدم ارتباط صحیح با همسر تمام نیازها و فانتزی های جنسی بر آورده نمی شود و سعی به برقراری ارتباط با مردان کوچکتر از خود دارند تا بتوانند بر آنها حاکم شده و نیازهایشان را از آنها طلب کنند. در اصطلاح به این بیماری در زنان عقده ی زلیخا می گویند.

 

نشانه های مردان مبتلا به سندرم مدونا

در ذهن مردان دارای عقده فرشته و فاحشه پذیرش اینکه مادر یا خواهر آنها هم میل جنسی دارد بسیار دردناک است. هرگونه عشوه گری، طنازی و تن نمایی برای آنها به شدت زشت و قبیح بوده و نکوهش می شود. دختران هرگز نباید نشان دهند که برای ازدواج مایل هستند و یا حتی پیش قدم شوند و تمام خواسته ها و نیازهای جنسی و میل به ازدواج تنها از سوی پسران یا مردان قابل بیان است. مردان مبتلا به سندرم مدونا در ازدواج با دوست دختر خود که حتی مدت ها با او در رابطه ی عاطفی و جنسی بوده اند مردد هستند. این مردان حتی بر این عقیده هستند که نباید همسرانشان با آنها از تمایلات و خواسته های جنسی خود صحبت نمایند.

اگر شما هم در خود یا همسر خود این علائم و نشانه ها را مشاهده می کنید، برای درمان آن اقدام نمایید چون بیماری سندرم مدونا هم مانند بسیاری از بیماری های روانی قابل درمان و کنترل است تنها نیاز به داشتن اراده قوی برای درمان و همکاری با مشاوران متخصص روانشناسی است.

سندرم مدونا

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب یکی از مراکز روان درمانی است که به صورت تلفنی و آنلاین خدمات بسیاری را  در این زمینه می تواند به شما ارائه نماید. شماره تلفن ثابت zendeghima.ir همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب از هر نقطه ی ایران بدون نیاز به گرفتن کد و صفر در اختیار شما عزیزان است.

علل ابتلا افراد به سندرم مدونا یا عقده فرشته و فاحشه

علت یا علل کاملاً مشخص و یگانه ای برای افراد مبتلا به سندرم مدونا نمی توان ذکر کرد اما آنچه مسلم است این است که این بیماری به شدت تحت تاثیر فرهنگ ها و باورهای جوامع و نحوه ی تربیت فرزندان پسر و دختر و دیدگاه آنها به جایگاه مرد و زن در خانواده است. در جوامعی که تاکید به حفظ بکارت دختر تا زمان ازدواج است و تعریف آنها از نقش زن و مادر خانه چیزی جز مراقبت و انجام امور منزل نیست عقده فرشته و فاحشه در میان مردان مشهود است .

در پسرانی که در نوجوانی به عقده ادیپ مبتلا هستند و در تعارض تعریف درست از ماهیت زن قرار دارند و از نظرشان تنها زنان فاحشه رفتارهای زنانه از خود نشان می دهند در بزرگسالی بروز سندرم مدونا مشهود است.

پسرانی که در دوران نوزادی خود مورد عشق زیاد مادر واقع شده و همین که سن آنها افزایش می یابد از آغوش مادر دور شده و مادران کم کم از آنها فاصله می گیرند، به دلیل شکل گیری این خلاء عاطفی سعی می کنند که انتقام این فاصله ی ایجاد شده با مادر را از زنان دیگر بگیرند و در ذهن آنها نیز زنان بر دو گونه ی فرشته یا فاحشه هستند.

تبعات سندرم مدونا یا عقده فرشته و فاحشه بر زندگی زنان و مردان

اثرات این بیماری تنها محدود به نوع نگرش یا رفتار جنسی فرد نبوده و می تواند آسیب های بسیاری را بر پیکره ی خانواده و روابط زناشویی وارد نماید.

بزرگترین پیامد مخرب سندرم مدونا در زندگی زناشویی افراد به خطر افتادن رابطه ی عاطفی و جنسی آنها است. وقتی فرد باور دارد که همسر او پاک و مقدس است و نباید از فانتزی های جنسی خود با او صحبت نماید روابطشان رو به سردی می رود. زن احساس حقارت و پوچی کرده و به شدت دچار افسردگی، اضطراب و عدم اعتماد به نفس می شود. مردان هم برای ارضای تمایلات جنسی خود به خود ارضایی یا پورنوگرافی روی می آورند یا تن به روابط جنسی با سایر زنان می دهند. نتیجه ی چنین دیگاه و رفتاری را امروزه در جامعه ی خودمان بسیار مشاهده کرده ایم. مردانی که همسرانشان تنها نقش مادری و کدبانویی را در منزل دارند و معشوقه هایی که تمام دلبری ها و فانتزی های جنسی در ذهن آنها را انجام می دهند.

شما هم اگر با همسر خود دچار چنین مشکلی هستید، به جای فرار از پذیرش این باور و اینکه همسر شما هم مبتلا به سندرم مدونا می باشد و اینکه خود را در انزوای افسردگی و عذاب از یک رابطه ی سرد محبوس نمایید تلاش کنید تا قبل از ورود به طلاق عاطفی زندگی خود و روابط زناشوییتان را دوباره از نو بسازید. این کار جز با همراهی مشاور و متخصص میسر نخواهد بود. شما می توانید با شماره تلفن ثابت zendeghima.ir مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایید و از مشکلات روابط زناشویی و ابتلا همسر خود به عقده فرشته و فاحشه با آنها صحبت نمایید. مشاوران ما حتماً توصیه ها و راهکارهای ارزشمندی برای شما خواهند داشت.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه