زمان شروع غذای کمکی نوزاد و نکات طلایی

شروع غذای کمکی نوزاد
   

زمان شروع غذای کمکی نوزاد چه وقتی است؟ یکی از چالش هایی که مادران پس از تولد نوزادان با آن روبرو می شوند، تغذیه نوزاد است. زمان شروع غذای اضافی کودک و نوع آن یکی از سوالات مادران در ماه های اولیه تولد کودک است. شیر حدود دو سال برای کودک لازم است. اما در سنین مختلف، شیر مادر و رژیم غذایی تغییر می کند. لازم است با یک متخصص در انتخاب نوع و مقدار مواد غذایی کمکی و زمان شروع آن مشورت کنید. استفاده از غذای کمکی به عنوان یک تغییر جدید در زندگی کودک نیز ممکن است خطری باشد که ما در این مقاله به آن اشاره کردیم.

کلمات کلیدی:( شروع غذای کمکی نوزاد|زمان شروع غذای کمکی|غذای کمکی نوزاد |نوزاد |مشاور تغذیه نوزاد)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

شیر مادر یا شیر خشک

تغذیه با شیر مادر در طول ۴-۶ ماه اول تولد کودک به طور کامل نیازهای تغذیه ای کودک را از بین می برد. گاهی اوقات ممکن است جایگزینی برای شیر مادر یا مکمل به هر دلیل استفاده شود، از جمله مشکل سینه مادر یا بیماری او یا وزن کم هنگام تولد. کودک به هیچ وجه به غیر از شیر تا سن ۴-۶ ماه، نباید تغذیه شود مگر آنکه به دلایل خاص توسط پزشک تعیین شده باشد. پس از ۶ ماهگی، نیازهای تغذیه ای کودک با تغذیه با شیر مادر حل نمی شود و لازم است از غذای کمکی برای نوزاد استفاده شود.


بیشتر بدانید

فواید شیر مادر برای کودکان

مراحل شش گانه تقلید نوزاد

روش های آرام کردن گریه نوزاد در کمتر از یک دقیقه


زمان شروع غذای کمکی نوزاد

زمان شروع غذای کمکی نوزاد

زمان شروع غذای کمکی نوزاد از سن ۴ تا ۶ ماهگی است، می توانید با غذای کمکی کودک او را تغذیه کنید. در کشورهای مختلف، سن شروع غذای کمکی مختلفی وجود دارد. در ایران، معمولا از یک برنامه غذای کمکی کودک در ۶ ماهگی با مشورت با متخصص تغذیه اجرا می شود. توانایی کودک برای صاف نشستن و سر بلند کردن، توانایی کنترل دقیق تر حرکات دهان و دندان و دستیابی به وزن دو برابر وزن هنگام تولد، یکی از عواملی است که پزشکان توصیه می کنند که والدین از غذای کمکی استفاده کنند.

توصیه می شود بین دو روز تا سه روز، بین یک وعده غذایی جدید فاصله رعایت شود. اگر غذای جدید را قبول نکرد، بر آن اصرار نکنید. شما می توانید مواد غذایی جدیدی را که بعد از چند روز پذیرفته نشده است، امتحان کنید.

انتخاب غذای کمکی

انواع غذاهای متنوعی وجود دارد که می توانید برای زمان شروع غذای کمکی نوزاد استفاده کنید. برای مثال، سرلاک یکی از غذاهایی است که معمولا برای مبتدی ها توصیه می شود. اما این به این معنا نیست که فقط سرلاک برای شروع تغذیه کودک مناسب است. هر غذائی که با مشاوره پزشک تشخیص داده می شود، می تواند اولین مکمل کودک باشد.

سیب زمینی پودر شده، فرنی، حریر بادام و سوپ یکی از رایج ترین مواد غذایی برای شروع تغذیه کودکان در ایران است. بعضی از میوه ها و سبزیجات، ماست و گوشت نیز ممکن است بسته به شرایط کودک و تشخیص پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

توصیه می شود بین دو روز تا سه روز، بین یک وعده غذایی جدید فاصله رعایت شود. اگر غذای جدید را قبول نکرد، بر آن اصرار نکنید. شما می توانید مواد غذایی جدیدی را که بعد از چند روز پذیرفته نشده است، امتحان کنید.

مقدار غذای کمکی

پس از ۶ ماهگی تا سن یک سالگی، حدود ۳۰-۵۰٪ نیازهای تغذیه کودک از غذاهای کمکی و باقیمانده از شیر مادر تامین می شود. مقدار مکمل به طور کامل بستگی به وضعیت فرزند شما دارد که باید توسط پزشک تعیین شود. تغذیه کمکی معمولا در ۳ تا ۵ وعده و بین ۴ تا ۶ قاشق چای خوری در هر وعده توصیه می شود. همانطور که کودک رشد می کند، تعداد وعده های غذایی و میزان هر وعده غذایی باید تحت نظارت یک پزشک برای رفع نیازهای تغذیه ای کودک افزایش یابد.

مولتی ویتامین به عنوان یک غذای کمکی

مولتی ویتامین ها از همان نوزادی به عنوان مکمل های غذایی استفاده می شود. معمولا پزشکان توصیه می کنند که یک قطره مولتی ویتامین ها را به شیرخواران دهید، که می تواند در شیرخواری علاوه بر شیر مادر استفاده شود. پزشکان همچنین قطره یا شربت آهن را علاوه بر قطره های مولتی ویتامین ها توصیه می کنند و معمولا از ۱۵ قطره یا ۱٫۵ میلی لیتر روزانه استفاده می کنند.

زمان تغذیه کمکی

غذای کمکی پس از سن دو سالگی بعد از شیردهی باید به کودک کمک کند. شیر مادر هنوز بیشترین نیاز برای یک کودک تا یک سالگی است و تا حدود دو سالگی بخش مهمی از تغذیه تو است که نباید تحت تاثیر مکمل های غذایی قرار گیرد. مزایای تغذیه با شیر مادر بسیار زیاد است و همه کارشناسان به تغذیه با شیر مادر اعتقاد دارند.

چه غذاهایی برای اولین بار به کودک بدهیم؟

زمان شروع غذای کمکی نوزاد

غذای کمکی باید در ابتدای رژیم رقیق شود و به تدریج به غلظت آن اضافه شود. خوردن غذای سنگین در شروع تغذیه برای کودک دشوار است. با استفاده از این روش تدریجی، کودک می تواند یاد بگیرد که غذای پر چرب و جامد را بخورد. اغلب، بین ۹ تا ۱۲ ماهگی، کودکان می توانند از انگشتان خود برای پاک کردن قطعات کوچک غذا استفاده کنند. والدین در این سن می توانند مواد غذایی کوچک را برای کودک تهیه کنند تا بتواند بدون کمک والدین از آنها استفاده کنند.

مشاوره مجیب برای زمان شروع غذای کمکی نوزاد

شیر مادر دارای ایمنی بالا در برابر ویروس ها و باکتری ها است در حالیکه محافظت از سیستم ایمنی مرا نیز ایفا می کند. اما این مکمل به راحتی می تواند آلوده شود. دستگاه گوارش کودک هنوز توانایی کافی برای مقابله با بیماری ها را ندارد و پس از شروع غذای کمکی، خطر ابتلا به بیماری های گوارشی، عفونت و اسهال افزایش می یابد.

اگر یک کودک یا خانواده اش سابقه آلرژی داشته باشد، ضروری است از دادن یک غذای تازه دیگر حداقل سه روز پس از شروع غذا جدید جلوگیری شود. غذاهای مانند بادام زمینی، شیر گاو، عسل، انواع توت ها، کیوی و خربزه ها بیشتر احتمال دارد باعث ایجاد حساسیت شوند. بهتر است تا یک سالگی استفاده نشود.

اگر غذا برای کودک زیاد باشد، باید غذای کمکی در یخچال نگهداری شود. استفاده از مواد غذایی که بیش از ۲۴ ساعت تولید شده ممکن است برای کودک خطرناک باشد و باعث مسمومیت شود. شما می توانید با سایت زندگی ما تماس بگیرید تا برای اطمینان از یک برنامه غذایی، زمان شروع یک وعده غذایی و نحوه گرفتن شیر از کودک مشاوره دریافت کنید.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای زمان شروع غذای کمکی نوزاد از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه