روانشناسی رنگ ها در تفسیر نقاشی کودکان

drawing on desk روانشناسی رنگ ها در تفسیر نقاشی کودکان
   

روانشناسی رنگ ها در تفسیر نقاشی کودکان  بسیار تاثیر گذار است. رنگ بر کودکان بیش از بزرگسالان تاثیر می گذارد، همین موضوع یعنی روانشاسی رنگ تاثیر بسزایی بر یادگیری و رفتار کودک دارد.

بر همین اساس به والدین توصیه می شود، که بر روی نقاشی کودکان خود و نوع رنگی که استفاده می کنند،وقت بگذارند و فراگیری در این زمینه را بالا ببرند تا در مورد تربیت و شخصیت آن ها بهتر بتوانند تصمیم گیری کنند و سپس روش درست و متناسب را برای تربیت کودک انتخاب کنند.

کلمات کلیدی:( تفسیر نقاشی| تفسیر نقاشی کودکان |روانشناسی رنگ ها در نقاشی کودک|مشاوره کودک)

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

 روانشناسی رنگ: الگوهای یادگیری کودک

روانشناسی رنگ ها در تفسیر نقاشی کودکان

روانشناسی رنگ ها در نفسیر نقاشی کودکان:نه تنها عامل شناسایی درونیات کودک به والدین و به معلمان می باشد، بلکه یک راه موثر در یادیگری و اموزش به کودکان است.

طبق آزمایشات انجام شده کودکان به نوشته های مربوط به صفحات کتاب دقت و علاقه کمتری نشان می دهند در حالی که به تصاویر رنگی ذوق و علاقه بیشتری دارند.

 روانشناسی رنگ ها در تفسیر نقاشی کودکان: واکنش های رنگی بر  فیزیک  کودکان

کودکان همچنین به رنگ در سطحوح فیزیکی واکنش نشان می دهند و به طبع بر مکانیسم فیزیکی آن ها مثل تنفس و ضربان قلب تاثیر می گذارد و این بدان معنا است که هر رنگ با طول موجی که دارد تاثیر خاصی بر کودک دارد و همین موضوع باعث می شود که او از رنگ مورد نظری که بر وی تاثیر  گذاشته و با مکانیسم فیزیکی او هماهنگ شده، از ان در نقاشی خود استفاده می کند.

شاید به خاطر همین باشد که نوزاد در بدو تولد به دلیل بیماری زردی و یا یرقان در کودکان از رنگ سفید مایل به ابی استفاده می کنند تا بر فیزیک و اندام او تاثیر بگذارد و به حالت طبیعی سلامتی باز گردد.

روانشناسی رنگ ها در تفسیر نقاشی کودکان : ماهیت رنگ ها

رنگی که کودک استفاده می کند و از طریق آن روانشناسی رنگ در تفسیر نقاشی کودکان را جستجو می کنیم، از نوع پذیرش و استقبالی می باشد که کودکان در برابر رنگ از خود نشان می دهند و آن را در زندگی خود می پذیرند تا به کمک آن نقاشی بکشند و در واقع به نحوی با پدر ومادر و یا اطرافیانشان به سخن و صحبت بپردازند، کاری که فعلا نمی توانند به خوبی انجام دهند.

به خاطر همین رنگ ها بهتر از هر چیز دیگری انعکاس دهند حالات روحی کودک به والدین خود هستند.یا حتی زمانی که آن ها از رنگ سبز برای زنگ بلوز در نقاشی خود استفاده می کنند  و یا برای بلوز خود انتخاب می کنند، برای آن ها این موضوع بسیار خوشحال کننده بوده و یا استفاده از رنگ نارنجی و پرتقالی نشان از گرمی و شادابی و به قولی سر وجد آمدن کودک است. همگی این رنگ های روشن نشان از هیجانات درونی دارد که باید به نوع هیجانات پی برد و او را در تصمیمات و خلاقیت های اینده یاری رساند.

و یا بالعکس زمانی که از رنگ های تیره استفاده می کنند مثل آبی تیره نشان از غم وا ندوهی می باشد که او نیاز به کمک دارد.

روانشناسی رنگ ها در تفسیر نقاشی کودکان: محک زدن خلاقیت کودکان

اما از انجایی که رنگ ها می توانند در حالات و روحیات کودک تاثیر داشته باشند، مادران سوالات مختلفی از این دست دارند که چه کار کنیم کودک کمتر از رنگ های تیره استفاده کند و از رنگ های روشن بیشترین استفاده را داشته باشد.

در ابتدا والدین باید دقت کنند که امرانتخاب رنگ کاملا شخصی و سلیقه ای است و همیشه انتخاب رنگ دلیل بر حالات روحی لحظه ای کودکان نیست گاهی نشان از شخصیت کلی درونگرا و یا برونگرای ان ها می باشد.

اما اگر به مراتب دیده شد که کودک شما از رنگ های تیره در بیشتر مواقع استفاده می کند،رجوع کردن به یک پزشک متخصص می تواند موثر باشد.

و خود شما می توانید با کودک خود به نگاه کردن عکس های خارق العاده و انیمیشن های عالی وخلاق بپردازید و راجع به رنگ ها و طرح های آن ها با او صحبت کنید.

روانشناسی رنگ ها در تفسیر نقاشی کودکان:پرهیز از القا کردن نظرات

روانشناسی رنگ ها در تفسیر نقاشی کودکان

روانشناسی رنگ در نفسیر نقاشی کودکان را می توان برای برای پی بردن به درونیات کودک جهت بررسی خلقیات و درونیات او مد نظر قرار داد، خیلی خوب است که در این مسیر از رواشنناسی کودک استفاده کنید و از خود کودک در این زمینه سوالی نپرسید و یا قصد کمک به او  نظری و یا کاری  را بر کودک  اعمال نکنید. مثلا از موارد زیر در زمینه  روانشناسی رنگ در نقاشی کودکان به شدت خودداری کنید:

  • دادن الگو های رنگی از قبل تعیین شده
  • ابراز نظرات خود در مورد رنگ کردن
  • عدم ابراز علاقه و سلیقه خود در نقاشی کودک
  • عدم اعلام  پایان کار رنگ امیزی کودک توسط والدین

به طور کلی بگذارید تمامی مسیر رنگ کردن وانتخاب رنگ توسط خود کودک انتخاب شود و خلاقیت او بر همین مبنا و مختارانه انتخاب کردن اتفاق می افتد.

مرکز روانشناسی تلفنی مجیب

مراکز درمانی و روانشناسی مجیب در زمینه تربیت و سنجش خلاقیت کودک از روش های مدرن امروزی استفاده می کنند که یکی از این روش ها به مانند قبل همان نقاشی و رنگ امیزی کودک می باشد اما با تکبنک های روز و سنجیده تری که مستقیما ما را بدون هیچ گونه انحرافی به درونیات کودک برده  و ما را با افکار شخصیت و  روحیات و خلقیات او و همچنین آینده او با خبر می کند تا برای شرایط تحصیلی و نوع انتخاب مدرسه او بهتر نتیجه بگیریم و به مراتب انتخاب های سازنده دیگری که همگی می توانند از روانشناسی رنگ ها در تفسیر نقاشی کودکان سرچشمه بگیرد و یک راه ۱۵ الی ۱۸ سال جهت شناسایی مسیر خلاقینت او را در سبک و روش زندگی کودک را به  یک الی دو ساله  کم می کنیم.

صحبت با روانشناس کودک شما را در مسیر خلاقیت های روبه رشد او در آینده یاری می دهد. اینگونه هم خود کودک می داند به چه چیزی علاقه دارد و از چه چیزی خشنود نیست وهم اینکه والدین از بلاتکلیفی و مبهوت بودن بیرون می آیند.

برای این منظور با کمک سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روز های هفته  با مشاوران متخصص کودک این مرکز ارتباط برقرار کنید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه