درمان توهمات شنوایی اسکیزوفرنی

توهمات شنوایی اسکیزوفرنی
   

درمان توهمات شنوایی اسکیزوفرنی   

اسکیزوفرنی یکی از بیمار ی های روانی شایع در حال حاضر است و به دلیل نشانه هایی که بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی از خود نشان می دهند بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است.

کلمات کلیدی:(توهمات شنوایی|اسکیزوفرنی| توهمات شنوایی اسکیزوفرنی|درمان توهمات شنوایی اسکیزوفرنی)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

این بیماری معمولاً همراه با توهمات بینایی، شنوایی و حتی بویایی است. آنها چیزهایی را می بینند یا می شنوند که بقیه قادر به دیدن و شنیدن آنها نیستند. توهمات شنوایی اسکیزوفرنی یکی از مهمترین مشکلات این بیماران است که شدیداً ذهن و عملکرد و رفتار آنها را تغییر می دهد که خوشبختانه روش هایی برای درمان و یا کاهش این توهمات یافت شده است.

توهمات شنوایی اسکیزوفرنی

در این مقاله از چه با شما خواهیم گفت

برای شروع بهتر است شرح مختصری از بیماری اسکیزوفرنی برای شما ارائه دهیم تا با آن آشنا شوید. سپس توهمات و خصوصاً توهمات شنوایی اسکیزوفرنی را بررسی می کنیم و در ادامه هم خواهیم گفت که متخصصان و روانشناسان برای درمان توهمات شنوایی چه دست آوردهایی داشته اند.

اسکیزوفرنی چه بیماری است؟

اسکیزوفرنی یا جنون جوانی یکی از بیماری هایی است که به دلیل مشکلات عصبی رشدی بروز می کند. بیماران اسکیزوفرنی نشانه هایی مثل قطع رابطه ی عاطفی، عدم تمرکز، دوری گزینی از دیگران، توهم، هذیان، شنیدن صداهای غیر معمول و … را از خود بروز می دهند.

توهمات شنوایی اسکیزوفرنی

از شما می خواهیم اگر در اطرافیان خود یا در بین اعضای خانواده بیمار اسکیزوفرنی دارید برای جلوگیری از عواقب و صدماتی که ممکن است او یا اطرافیان را تهدید نماید در سریعترین زمان ممکن از مشاور یا متخصص روانشناسی کمک دریافت نمایید. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب یکی از سریعترین راه های دریافت مشاوره برای شما می باشد. چرا که مشاوره های این مرکز به صورت تلفنی بوده و شما نیاز به مراجعه ی حضوری نخواهید داشت. همچنین از آنجایی که تمامی مشاوره ها به صورت آنلاین انجام می شود نیازی به گرفتن وقت قبلی و انتظار برای گفتگو نیست. شما می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در طول هفته حتی ایام تعطیل از طریق شماره تلفن ثابت بدون  گرفتن کد یا صفر با شماره ی ده رفمی zendeghima.ir تماس حاصل نمایید.

توهمات چیست و توهمات شنوایی اسکیزوفرنی به چه شکل است؟

توهمات شنوایی اسکیزوفرنی

توهمات به مجموعه ای از تجربیات حسی اتلاق می شود که بدون وجود محرک بیرونی اتفاق می افتد. این توهمات در هر پنج حس بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه می تواند خود را نشان دهد. مثلاً فرد بوهایی را حس می کند که دیگران قادر به استشمام آن نیستند یا احساس می کند کسی در حال لمس کردن اوست ولی فردی در کنارش وجود ندارد یا حتی اشیا یا افرادی را می بیند که برای دیگران قابل رویت نیست. در این میان توهمات شنوایی اسکیزوفرنی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. بیماران اسکیزوفرنی صداهایی را می شنوند که دیگران متوجه آنها نمی شوند. این صداها یا درونی هستند و به صورت نجواهای ذهنی در درون خود فرد اتفاق می افتد یا منشا بیرونی داشته  و فرد گمان می کند کسی با او در حال گفتگو است. اثرات این صداها تا جایی است که می تواند بر ذهن و رفتار فرد حاکم شود و او را وادار به انجام بعضی کارها کند که گاهاً هم خطرناک هستند. چرا که این صدا ها ممکن است دستور آسیب رساندن فرد به خود یا دیگران را دهد که فرد یا خودکشی می کند یا رفتارهای خشونت آمیز نسبت به دیگران نشان می دهد.

 

درمان توهمات شنوایی اسکیزوفرنی     

اگرچه این بیماری درمان کاملاً قطعی ندارد اما متخصصان و روانشناسان راه هایی را یافته اند که می توان علائم و توهمات اسکیزوفرنی را با آنها کنترل کرد. در ادامه ی این مقاله به راه های درمان توهمات شنوایی اسکیزوفرنی خواهیم پرداخت.

توهمات شنوایی اسکیزوفرنی

طبق تحقیقاتی که دانشمندان فرانسوی انجام داده اند معلوم شد که اگر بخش خاصی از مغز را تحریک نمایند موجب کاهش توهمات شنوایی اسکیزوفرنی می شود.  در این روش دانشمندان از روشی به نام تحریک مغناطیسی فرا جمجمه‌ای با فرکانس بالا یا  TMS استفاده می کنند و در آن با استفاده از ارسال پالس های مغناطیسی بخشی از مغز را که با درک و تولید زبان است بررسی نمودند. نتایج حاکی از آن بود که تعداد قابل توجهی یعنی حدود ۳۵ درصد از افراد به این درمان واکنشی مثبت نشان دادند.

 همچنین دارو درمانی یکی از شایعترین روش ها در درمان توهمات شنوایی اسکیزوفرنی است. در این روش از داروهای ضد روان پریشی استفاده می شود. در بعضی افراد ممکن است این داروها توهمات را به طور کامل از بین ببرد و در بعضی افراد مصرف دارو باعث کاهش و کنترل توهمات شنوایی می شود. اگر این درمان در سال اول اتفاق بیافتد تنها ۸ درصد آنها ممکن است پس از یکسال درمان توهمات خفیفی را احساس کنند.

درمان های روانشناختی در کنار دارو درمانی می تواند نتایج بسیار موثری را به همراه داشته باشد. درمان روان شناختی باعث کاهش استرس، اضطراب، استرس و هیجان عاطفی می گردد و در تسریع رفع توهمات شنوایی نقش مهمی دارد.

روان درمانی هم به عنوان یکی از روش های درمان توهمات شنوایی اسکیزوفرنی بسیار مورد توجه روانشناسان و متخصصان بوده است. این روش درمانی در مورد بیمارانی استفاده می شود که بیماریشان به ثبات رسیده است و شدت آن دیگر تغییر نمی کند. در این روش بیمار با چالش های روزمره زندگی خود مواجه شده و مهارت هایی را می آموزد که بتواند رفتارهای مناسب برای مقابله با آنها را از خود نشان دهد. فرد را تشویق می کنند که در محل کار، مدرسه یا محیط های اجتماعی حاضر شود و با دیگران در ارتباط باشد. نتایج نشان داده است کسانی که تحت روان درمانی قرار می گیرند کمتر از سایرین احتمال عود بیماری یا بستری شدن در آنها وجود دارد.

از شما عزیزی که این مقاله را مطالعه می نمایید می خواهیم که این بیماری و علائم آن را جدی بگیرید و در مورد درمان بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی لحظه ای هم درنگ نکیند چرا که هرچه زودتر برای درمان اقدام نمایید نتیجه ی بهتر ی خواهید گرفت. ما در مرکز مشاوره ی تلفنی مجیب آماده ی ارائه هر گونه خدمات به شما هستیم. کافی است از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره ی  zendeghima.ir در هر جای کشور که هستید بدون نیاز به گرفتن کد یا صفر با مجموعه ی ما تماس حاصل نمایید. مشاوران ما همگی از بهترین های کشور هستند که دارای تجربه ی بسیار ارزشمندی در زمینه های مختلف روانشناسی می باشند. آنها به شما در شناخت فرد مبتلا به اسکیزوفرنی و نشانه های آن کمک می کنند و به شما خواهند گفت که برای برخورد با آنها چه روشی را در پیش بگیرید. علاوه بر آن شما می توانید روش های کمک به بیمار اسکیزوفرنی و توهمات شنوایی اسکیزوفرنی را از مشاوران ما بخواهید.

برای آگاهی بیشتر در این زمینه از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره ی zendeghima.ir از سراسر ایران و از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • پزشكي
    5 سال پیش

    سلام
    با شماره اعلامی نمی توان تماس گرفت لطفا آدرس و شماره فعال اعلام فرمایید