ترس از مرگ و نحوه رهایی از این اختلال ذهنی

   

ترس از مرگ یکی از رایج ترین انواع ترس در میان مردم است. این احساس عادی است که همه ما بیشتر یا کمتر به آن آلوده میشویم. این ترس منفی نیست و در بسیاری موارد می تواند ما را به خطر محیطی که در اطراف ماست هدایت کند. ترس از مرگ استراتژی ما برای زنده ماندن است، که ممکن است ما را در معرض این خطر قرار دهد یا خطرناک سازد. به عنوان مثال، فرض کنید شما می توانید با شناورهای حرفه ای در دریا شنا کنید، شناگران به شما می گویند که دریا در معرض خطر قرار دارد و احتمال زیاد سیل وجود دارد و شما باید در اسرع وقت دریا را ترک کنید.

کلمات کلیدی( ترس از مرگ| اختلال ذهنی| انواع ترس|ترس از مرگ و روش های مقابله| بهترین مرکز مشاوره در تهران )
زمان مطالعه تخمینی : ۶ دقیقه

در این وضعیت، ترس از مرگ نقش مثبت ایفا می کند و فرد در معرض خطر است، اما اگر این ترس زندگی عادی شما را گسترش می دهد و ذهن شما در طول روز به شدت درگیر است، شما قطعا با بیماری روانی روبرو خواهید شد.

اقدام در اسرع وقت فردی که در این حالت خاص از ترس است در درمان او کمک کننده است، زیرا او به طور مداوم از مرگ و ترس از زندگی اش بیمارتر می شود. اما در جهان هیچ تهدیدی برای مرگ وی نیست.

 

ترس از مرگ و روش های مقابله

ترس از مرگ

ترس وسواسی از مرگ موضوع تحقیق روانشناسان مطرح شده و نتایج تحقیقات خود نشان می دهد که افکار غیرمنطقی از مرگ ریشه در دوران کودکی فرد مبتلا به آن است که در آن کودک در مواجهه با اتفاقات غیرمعمول و متضاد نسبت به آگاهی دوران کودکی قرار دارد. همچنین ارتباط بین عدم موفقیت در برخی از جنبه های زندگی با ترس از مرگ مرتبط است. احساس عدم آمادگی از مرگ یا برنامه های ما در زندگی، شدت ترس از مرگ را در افراد بیشتر می کند.

چیزهای کوچک در زندگی رشد می کنند، و باید به موقع به آنها برسند. شاید، در ابتدا، شدت ترس از مرگ ناچیز است، اما این عوارض می تواند زندگی روزمره ما را مختل کند. ما احساساتی داریم که ترس های ما را تشدید می کنند و به جای پیدا کردن علل ترس ، ما از مقابله با آن جلوگیری خواهیم کرد تا از طریق برطرف کردن ظاهر مشکلی در ما ایجاد نشود. این امر همچنان ادامه دارد و به تدریج مانع از انجام کارهای روزانه خواهد شد.

اکنون سوال این است که چگونه می توان ترس ما را نسبت به مرگ کاهش داد و ذهن ما را در برابر افکار مضر و غیر واقع بینانه کنترل کرد؟ چگونه می توان اثرات این ترس را در زندگی از بین برد؟ بر اساس تحقیقات روانشناسان، روش های زیر را توصیه می کنیم.


مطالعه موارد بیشتر:

فوبیا و وحشت زدگی را اینگونه درمان کنیم

کدام نوجوانان بیشتر دست به خودکشی می زنند؟

اختلال هراس و حملات اضطرابی چیست؟


۱٫حرف با دیگران و درک تجربه آنها

شاید خانواده و دوستان و آشناییان شما از ترس بیمارگونه شما نسبت به مرگ مطلع نباشند و بنابراین قادر به درک و یا با همکاری شما برای غلبه بر این مشکل نیستند. در این وضعیت مشکل دو تا می شود. شما از یک طرف با مشکل ذهنی خود مواجهید و از آن رنج می کشد و از سوی دیگر باید خود را به صورت غیرعادی از دیگران مخفی کنید و یا به صورت عادی ظاهر شوید. توصیه ما این است که در این مورد به برخی از اطرافیان خود که افرادی مسئول هستند مشکل خود را با آنها در میان بگذارید.

با بیان این موضوع شما از بسیاری از فشارهای ناشی از پنهان کردن بیماری خود رهایی می یابید و حمایت از اطرافیان دلسوز خود را به دست می آورید و فرصت پیدا می کنید برای درمان بیماری خود اقدام کنید.

 

۲٫استفاده از روش های آرامش روانی

اغلب ترس ها باعث افسردگی و وسواس می شود که ترس ما را تشدید می کند. ایجاد یک محیط آرام که در آن شما می توانید افکار وسواس خود را تجزیه و تحلیل کنید، موثر است. شما تلاش زیادی برای فرار از تخیل ترسناک خود می کنید. با استفاده از روش های ساده برای رسیدن به آرامش، مانند تنفس عمیق و ملایم، می توانید فضای ذهن خود را از ترس از افکار در حال افزایش نجات ندهید. نفس خود را کنترل کرده و افکار خود را با نفس عمیق ذهنتان ترک کند.

در این وضعیت، ترس از مرگ نقش مثبت ایفا می کند و فرد در معرض خطر است، اما اگر این ترس زندگی عادی شما را گسترش می دهد و ذهن شما در طول روز به شدت درگیر است، شما قطعا با بیماری روانی روبرو خواهید شد.

۳٫واقعیت های زندگی فعلی خود را قبول کنید

بسیاری از ما دوست نداریم تغییر بکنیم، مخصوصا وقتی که آنها فراتر از کنترل و خواسته ما هستند. سن رشد یکی از این تغییرات است. سن ما افزایش یافته است و خواسته های جدیدی به زندگی ما وارد شده است، اما هنوز هم خود را ۲۱ ساله می شناسیم. اما چنین احساسی مناسب تغییراتی است که در زندگی ما ایجاد شده است؟

تصور و شناخت حوادثی که زندگی شما ممکن است به شما برساند. به جای نگرانی که فردا اتفاقی می افتد، لذت بردن از لحظه ای که شما در آن هستید توصیه می شود. وقتی که سنتان بالا می رید، بیشتر یاد می گیرید. برخی احکام در ارتباط با سنین صحیح نیستند. پیری به هیچ وجه به معنی زوال عقل، خجالت و خشم نیست؛ این سنی است که وظایف جدید برای انتقال تجربیات ما به نسل بعدی داده می شود. به همین دلیل است که ارزش پیری و ماموریتی که ما برای فرزندانمان و نسل بعدی داریم، بیش از هر زمان دیگری درباره ارزش موجودیت ما است.

 

مشاوره مجیب برای ترس از مرگ

ترس از مرگ

شرط این است که شما واقعا این حالت بیماری را درک کنید و قبول کنید که علم روانشناسی میتواند در این مورد به شما کمک کند. علاوه بر نزدیکان و دوستان درباره نگرانی و ترس خود با متخصصان و مشاوران روانشناسی نیز صحبت کنید تا بتوانید ترس های خود را با عمق بیشتری مورد بررسی قرار دهید. متخصصان روانشناسی روشهای علمی برای پرداختن به افکار، احساسات و افکار شما هستند و می توانند به شما آموزش دهند تا به صورت برنامه ریزی شده زندگی را قابل اطمینان تر و مشکلات را در موقعیت مناسب خود قرار دهید و حل کند.

ناگفته نماند که در طراحی مشکلی با اطرافیان خود بهتر است افرادی را انتخاب کنید که در محدوده موثرتر از دیگران هستند و بیشتر بتوانند به شما کمک کنند. این فعالیت نباید به گونه ای باشد که بسیاری از افراد نامرتبط با مشکل آشنا شوند. در این صورت، ممکن است نتیجه عکس ارائه دهد و نه تنها نتواند امنیت برای شما فراهم کند، بلکه دیگران نیز ما را به فریب ما می اندازند.

آنچه گفته شده است بیشتر رفتارهای خوب برای مقابله با ترس از مرگ یا بیماری مشابه است. این روش ها باید به نتایج مطلوب همراه با درمان و مشاوره روانی منجر شود. شما می توانید از خدمات مشاوره تلفنی مجیب بهره مند شوید و در مرکز مشاوره روانشناسی شرکت کنید. سایت زندگی ما آماده ارائه مشاوره و رفع  تمام مشکلات و سوالات شما می باشد. برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای مشاوره ترس از مرگ از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه