بلوغ جسمی و جنسی در پسران

بلوغ جسمی وجنسی در پسران
   

بلوغ جسمی و جنسی در پسران معمولا از سن  ۹  سالگی با تغییرات فیزیکی و جنسی آغاز می شود که البته این تغییرات به دنبال افزایش تولید هورمون توسط مغز اتفاق می افتد. و اگر پسران با با بلوغ دیررس رو به رو باشند، معمولا  از سن ۱۴ و یا ۱۵ سالگی تغییرات مربوط به بلوغ جسمی و جنسی در پسران ایجاد می شود.

کلمات کلیدی:(بلوغ|بلوغ در پسران|بلوغ جسمی |بلوغ جسمی و جنسی|بلوغ جسمی و جنسی در پسران)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

به دنبال بلوغ  جسمی و جنسی در پسران نشانه ها و تغییرات ظاهری هم به دنبال آن می ایند و خود را نشان می دهند که در ادامه به برخی از نمود های ظاهری بیشتر اشاره می کنیم، همچنین تغییرات روحی و رفتاری را بازگو می کنیم که در پی همین تولید هورمون های جنسی حاصل می شوند.

بلوغ جسمی وجنسی در پسران: بلوغ جنسی

بلوغ جسمی و جنسی در پسران

رشد بیضه ها و کیسه اسکروتال

تقریبا دو برابر شدن اندازه بیضه ها و کیسه اسکروتال از اولین اتفاقات بلوغ جنسی در پسران در حال رشد است که ظهور بلوغ را اعلام می کنند. همانطور که بیضه ها نیز  رشد می کنند، پوست اسکلتوم هم  تیره می شود و گسترش می یابد و رشد موها در این ناحیه نیز شروع می شود.

رشد موهای دیگر در بقیه اعضا از ناحیه تناسلی به سمت پاها، ران، خط ناف، سینه و بازو و دست ها ادامه می یابد. که البته این روند رشد مو سالیانه اتفاق می افتد و هر سال یک بخشی از رشد مو انجام می گیرد.

فرم بدن

علاوه بر تغییرات جنسی، تغییرات جسمی و رشد بدنی هم اتفاق می افتاد که معمولا تا سن ۱۵ سالگی بیشتر رشد قدی اتفاق می افتد و معمولا لاغر اندام و وزن کمی را دارا هستند. ولی کم کم دارای شانه های عریض و قدرتمندی می شوند و به طور منظم و قابل توجه قوی تر می شوند.

عرق کردن، مو و آکنه

بلوغ جسمی و جنسی در پسران با تغییرات جزیی تر هم همراه می باشد که البته بسیار پر اهمیت تر نیز می باشند، چرا که باید با بهداشت عمومی بیشتری  همراه باشند. یکی از این تغییرات فعالیت غدد چربی و تولید عرق می باشد که باید به این موضوع بسیار زیاد اهمیت داده شود.

علاوه بر این هورمون های تولید شده در بدن و ایجاد چربی ها اضافی بر روی صورت منجر به تولید آکنه می شود که این موضوع هم تاثیر زیادی بر سلامتی، زیبایی و اعتماد به نفس او دارد و باید  این موضوع را دست کم نگیرند.

و هم چنین وجود مو به عنوان ریش و سبیل بر صورت و زیر بغل که از عومل ظاهری و فیزیکی بلوغ جنسی در پسران است.

تغییر صدا

یکی از انواع بلوغ جنسی و جسمی در پسران  تغییر صدای آن هاست که این موضوع هم بر می گردد به تاثیر هورمونهای جنسی که در حال تولید هستند و بر حنجره نوجوان تاثیر می گذارند و صدای کلفت، بم و دیگر تغییرات را ایجاد می کنند.

رشد اجتماعی

پسران همانند دختران متناسب با رشد جسمی و جنسی دارای تغییراتی در حالات و تفکرات اخلاقی خود  هم می شوند.دیگر با نوع اندیشه ساده و کودکانه ای که داشته اند و نگرانی های مبتدی فاصله زیادی می گیرند و کم کم وارد مرحله بلوغ فکری و استقلال فکری می شوند.

در یک سری از مسایل مثل سیاست، مذهب، جامعه خود را دارای اندیشه و فکر مستقل می دانند.در کلاس و مهمانی ها و کلا دورهمی های خانوادگی و دوستانه ابراز کلام می کنند و دوست دارند که خود را به عنوان فردی متفاوت و  استقلال طلب نشان دهند که این موضوع کاملا طبیعی می باشد چرا که خود را در دنیای جدیدی می بینید که او را سر ذوق می آورد.

تغییرات خلقی

بلوغ جسمی و جنسی در پسران

تغییرات خلقی در نوجوانان کاملا طبیعی می باشد،که این مورد هم به دلیل همان هورمون های جنسی و تغییرات حاصل می باشد که بر رفتار و اخلاق نوجوان هم تاثیر می گذارد که بسیار حساس، زودرنج،بد خلق می شوند که میل زیادی به رفتن سمت کار های آلوده مثل سیگار کشیدن، خوردن مشروب، مواد مخدر دارند به خاطر همین باید مراقب این حالات روحی باشیم تا نوجوان دچار آسیب های غیر قابل جبران نشود.

بلوغ جسمی وجنسی در پسران: نحوه برخورد والدین

صحبت کردن

یکی از راه های موثر در برخورد با بلوغ جسمی و جنسی در پسران صحبت کردن می باشد که این امر ممکن است از سوی نوجوان کمتر اتفاق بیفتد و بیشتر انزوا و گوشه گیری را انتخاب کنند، اما والدین بهتر است که با صحبت کردن، صمیمی بودن و رفاقت با نوجوانان این فضای موثر را فراهم کنند تا بهتر بتوانند مشکلات موجود را با یکدیگر حل و فصل نمایند.

توصیه روانشناسان به والدینی که دارای نوجوان هستند، این است که از کتاب های مفید و موثر در زمینه برخورد با نوجوانان خود جهت مطالعه بهره مند شوند و ارتباط خود را با مشاورین از دست ندهند.

در برخی از شرایط متاسفانه این شرایط مهیا نمی شود، که دلیل آن می تواند وجود اتفاقات نه چندان پیچیده ای باشد که والدین و نوجوان از درک یکدیگر عاجز هستند، بنابراین صحبت با یک مشاور و کمک گرفتن از او دربسیاری از مواقع چاره خوبی می باشد تا مشکلات به بهترین شکل وب هترین وجه حل و فصل شوند.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

با توجه به فواید صحبت با مشاور به خصوص در دوران بلوغ جسمی و جنسی در پسران ، مرکز مشاوره تلفنی مجیب این شرایط را فراهم آورده تا با همکاری و همیاری والدین، مشاور و نوجوان از مشکلات پیش رو در این مقطع سنی پیشگیری کنند و یا آن ها را درمان کنند.

برای این کار مشاوره تلفنی توسط سایت زندگی ما یکی از بهترین راه حل ها و گزینه هایی می باشد که به راحتی با یک تلفن می توان حتی بد خلق ترین نوجوانان که از رفتن پیش مشاور امتناع می کنند، مجاب کرد تا از مشاوره های مهم و مفید بهره مند شوند.

در مزکز مجیب جهت حل مشکلات این رده سنی؛ جلسات مشاوره جداگانه برای والدین و نوجوان برگزار می گردد و متناسب با نوع خلقیات و روحیات وی به خانواده روش موثر جهت برخورد مناسب با نوجوان را ارائه می دهد.

که برای این منظور می توانید، با شماره تماس ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶ از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با مرکز مجیب حتی روز های تعطیل ارتباط برقرار کنید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه