انتخاب رشته صحیح در آزمون سراسری

انتخاب رشته در آزمون سراسری
   

اولویت بندی در انتخاب رشته صحیح

از نظر روانشناسان و مشاوران تحصیلی، برای یک انتخاب رشته صحیح و مناسب، اولویت بندی انتخاب رشته در آزمون سراسری به این صورت است که باید به ترتیب براساس علاقه، کیفیت رشته، گرایش و دانشگاه انجام شود. اما یک سوال پیش می آید که چرا باید اولویت بندی اول براساس علاقه باشد؟ پاسخ سوال این است.سهمیه های مختلفی برای انتخاب رشته در آزمون سراسری موثر است که در این مجال به شرح آن ها می پردازیم تا داوطلبان کنکور سراسری ۹۸، با اطلاعات بالا به انتخاب رشته در آزمون سراسری بپردازند.

کلمات کلیدی:(انتخاب رشته در آزمون سراسری|تأثیر سهمیه ها | آزمون سراسری|انتخاب رشته در آزمون سراسری|مشاوره تحصیلی)
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

قبولی سازمان سنجش کشور براساس انتخاب رشته کنکوری که در آن شرکت کرده اید از فرمول خاصی پیروی می کند:

اولویت بندی انتخاب رشته سازمان سنجش کشور اینگونه است که ابتدا رتبه ها را از بهترین به بدترین مرتب می کند. سپس انتخاب رشته هایی که انجام شده است را براساس رتبه داوطلبان چک می کند. یعنی به طور مثال اول انتخاب رشته کسی که رتبه ۹۹۹ دارد چک می شود و بعد از آن انتخاب رشته کسی که رتبه ۱۰۰۰ شده است. به محض این که در یکی از انتخاب هایش، داوطلب قبول شود، بقیه انتخاب های او برای اعلام قبولی رشته ها در شهریور چک نمی شود و فرآیند چک کردن انتخاب رشته در آزمون سراسری در همان جا که داوطلب قبول شد، متوقف می شود و ادامه پیدا نمی کند. اگر داوطلب انتخاب های خوبی را در اولویت بندی انتخاب رشته، جزء انتخاب های اول خود قرار ندهد ممکن است یک انتخاب بد و نامناسب را قبول شود.

برای داشتن بهترین اولویت بندی انتخاب رشته در آزمون سراسری، توصیه می کنیم که در انتخاب رشته خود، رتبه را به یاد داشته باشید و براساس علاقه انتخاب رشته کنید. اگر هم تعداد انتخاب های شما بیش از حد مجاز شد یک سری از انتخاب های با کیفیت کمتر را حذف کنید.

برای داشتن یک انتخاب رشته صحیح و باکیفیت، بهترین فرمول اولویت بندی انتخاب رشته در آزمون سراسری به شرح زیر است:

بهتر است از ۱۵۰ انتخابی که دارید، حداقل ۴۰ انتخاب، انتخاب های رویایی و دور از دسترس باشد که می دانید شانس قبولی ندارید. که طبیعتا شامل رشته هایی سطح بالا و با کیفیت در دانشگاه هایی عالی می باشند. سپس سعی کنید ۵۰ انتخاب بعدی خود را انتخاب های با کیفیت و خوش بینانه بنویسید. انتخاب هایی که اگر خوش شانس باشید قبول می شوید. و ۴۰ انتخاب بعدی خود را انتخاب هایی با احتمال قوی برای قبول شدن قرار دهید. ۲۰ انتخاب آخر برای انتخاب هایی است که صد در صد در آن ها قبول می شوید که حتی می تواند شامل انتخاب رشته هایی با سوابق تحصیلی باشد.

 

انتخاب رشته در آزمون سراسری

انواع دانشگاه های سراسری و تفاوت آن ها با هم درکنکور سراسری ۹۸

دانشگاه های سراسری انواع و اقسام مختلفی دارند که به ترتیب اولویت برایتان شرح می دهیم. تفاوت های آن ها با هم را نیز در ادامه خواهید خواند:

دانشگاه های روزانه

اگر در دانشگاه های روزانه قبول شوید، کلاس می روید اما هیچ پولی پرداخت نمی کنید. حتی وام کمک هزینه نیز دریافت کرده و می توانید از بهترین امکانات استفاده کنید. مدرک دانشگاه های روزانه از اعتبار بالایی برخوردار است و بین همه دانشگاه های سراسری رتبه اول را دارد.

نکته ای که حائز اهمیت است و باید بدانید این است که، در صورت قبولی در دانشگاه های روزانه، حتی در صورت عدم ثبت نام در دانشگاه، طبق قانون مصوب، یکی از این دو محرومیت را خواهید داشت:
١_ محرومیت از انتخاب رشته در آزمون سراسری در دانشگاه های روزانه در کنکور سال بعد
٢_ محرومیت از ثبت نام آزمون سراسری سال بعد

دانشگاه های شبانه

داشگاه شبانه، دقیقا مثل دانشگاه روزانه است و حتی کلاس های دانشجویان شبانه مشترک با دانشجویان روزانه است و تفاوت آن تنها در شهریه ای است که باید پرداخت شود. البته به دانشجویان شبانه خوابگاه تعلق نمی گیرد. شهریه پرداختی بستگی به رشته دارد و تعرفه هرسال ممکن است عوض شود. اما شهریه دانشگاه شبانه در حد دانشگاه آزاد و بین الملل نیست و کمتر است.

انتخاب رشته شبانه مثل روزانه محرومیتی برای کنکور سال آینده ندارد و حتی می توان همزمان با دانشجو بودن در دانشگاه شبانه، بدون انصراف از رشته در دانشگاه، برای کنکور سال آینده مجدد درس خواند تا روزانه قبول شد. اعتبار مدرک دانشگاه شبانه نیز تقریبا برابر روزانه است و معتبر است.

دانشگاه های مجازی

دانشگاه مجازی کلاسی ندارد و از طریق اینترنت و کلاس های مجازی برگزار می شود. البته ارزش این دانشگاه ها پایین نیست. حتی برای بالا بردن سطح علمی دانشجویان در دانشگاه های مجازی، گاها سخت گیری بیشتر شده و پروژه ها و تمرین های کلاسی سنگین تر است. اما شهریه این دانشگاه ها دقیقا مثل شبانه است.

سیستم داشگاه مجازی در تعداد کمی از دانشگاه ها وجود دارد و در ایران هنوز به صورت درستی جا نیفتاده و خیلی پیشنهاد نمی شود.

شهریه دانشگاه های بین المللی بستگی به رشته دارد و متفاوت خواهد بود. اما هزینه این دانشگاه ها اصولا بالاست و مخصوصا در رشته های علوم تجربی مثل پزشکی و داروسازی و ... ، شهریه بسیار بالاست و هر ترم چند ده میلیون هزینه دارد. اما رشته های مهندسی و علوم انسانی هزینه اش کمتر است. کلاس های دانشگاه بین المللی عمدتا با دانشجویان روزانه یکجا برگزار می شود. اعتبار علمی و مدرک بین الملل بعد از دانشگاه های روزانه، در رتبه دوم قرار دارد و مشابه شبانه ارزشمند است.

 دانشگاه های غیرانتفاعی

این دانشگاه ها نیز مانند روزانه و شبانه که کلاس دارد می باشد، اما باید شهریه پرداخت کنید و شهریه اش نیز بیشتر از دانشگاه شبانه است. بعضی از دانشگاه های غیرانتفاعی در تهران یا شهرهای بزرگ، حتی یک سر وگردن از برخی دانشگاه های سراسری در شهرستان های کوچک و دور افتاده بالاتر هستند. مثل دانشگاه علم و فرهنگ و سوره تهران.

اعتبار مدرک و امکانات در خیلی از دانشگاه های غیر انتفاعی خوب و جالب نیست و حتی فضای آموزشی خیلی از این مراکز شبیه به مدارس است.

دانشگاه های پیام نور

در دانشگاه های پیام نور، کلاس تشکیل نمی شود. یعنی به تعداد محدودی حدود ۸ یا ۹ جلسه یا حتی بیشتر کلاس تشکیل می شود که بستگی به استاد دارد. اصولا در اکثر موارد در دانشگاه های پیام نور، اجباری به حضور نیست و می توانید واحد ها را خودخوان بردارید. شهریه دانشگاه پیام نور مشابه شبانه و حدودا نصف غیر انتفاعی است.

دانشگاه های بین المللی

شهریه دانشگاه های بین المللی بستگی به رشته دارد و متفاوت خواهد بود. اما هزینه این دانشگاه ها اصولا بالاست و مخصوصا در رشته های علوم تجربی مثل پزشکی و داروسازی و … ، شهریه بسیار بالاست و هر ترم چند ده میلیون هزینه دارد. اما رشته های مهندسی و علوم انسانی هزینه اش کمتر است. کلاس های دانشگاه بین المللی عمدتا با دانشجویان روزانه یکجا برگزار می شود. اعتبار علمی و مدرک بین الملل بعد از دانشگاه های روزانه، در رتبه دوم قرار دارد و مشابه شبانه ارزشمند است.


درمورد انتخاب رشته ریاضی و مشاوره کنکور مجیب بیشتر بخوانید.

شاید مطالعه درمورد مشاوره انتخاب رشته کنکور سایت زندگی ما برای شما جالب باشد.

مقاله انتخاب رشته کنکور آزاد را هم بخوانید.


تأثیر سهمیه ها در آزمون سراسری ۹۸

سهمیه های مختلفی برای انتخاب رشته در آزمون سراسری موثر است که در این مجال به شرح آن ها می پردازیم تا داوطلبان کنکور سراسری ۹۸، با اطلاعات بالا به انتخاب رشته در آزمون سراسری بپردازند.

سهمیه مناطق

شرکت کنندگان در آزمون سراسر ی سال ۹۸ بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه جزو یکی ازسهمیه های مناطق ۱، ۲ یا ۳ محسوب می شوند. به این ترتیب عموم داوطلبان دارای سهمیه هستند.

سهمیه منطقه یک: شامل بخش های مرکزی شهرهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد است. در شهرستان های تهران بخش های کن و شمیرانات نیز جز سهمیه منطقه یک محسوب می شوند.

 

سهمیه منطقه دو: اکثر شهرها و شهرستان­ های کشور جزو منطقه دو محسوب می­ گردند. در جدول زیر نام تمامی این مناطق ذکر شده است.

 

انتخاب رشته در آزمون سراسری

 

سهمیه منطقه سه: شهرها و مناطقی که جزو سهمیه های یک و دو نیستند، سهمیه منطقه سه دارند.

نکته: اگر دانش آموزی سه سال آخر تحصیل خود را در مناطق مختلفی گذرانده باشد، جز سهمیه کدام منطقه محسوب می­شود؟

سهمیه داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی مرفه تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می گردد.

همچنین ذکر این نکته لازم است که کلیه داوطلبان معلول و داوطلبانی که دو سال آخر تحصیل خود را در کشورهای خارجی گذرانده باشند، جزو سهمیه منطقه سه محسوب می شوند.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

ایثارگران: همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان، همسر و فرزندان جانبازان با جانبازی ۲۵ درصد به بالا، جزو سهمیه ایثارگران محسوب می شوند و طبق ضوابط مربوط به سهمیه ایثارگران می باشند. ظرفیت اختصاصی برای این داوطلبان ۲۵ % از ظرفیت هر کدرشته محل است و حدنصاب نمره این داوطلبان ۷۰ % نمره گزینش آزاد در کنکور سراسری برای تمامی رشته محل­ها می باشد.

رزمندگان: رزمندگان (با حداقل ۶ ماه حضور در جبهه) جزو سهمیه رزمندگان محسوب می شوند و طبق ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان می باشند. حدنصاب نمره برای این داوطلبان ۷۵ % نمره گزینش آزاد در کنکور سراسری در رشته محل مورد نظر می باشد.

خانواده شهدا: پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو سهمیه خانواده شهدا محسوب می شوند و طبق ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا می باشند.

 سهمیه مناطق محروم

بر اساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون سراسری حداقل ۴۰ درصد از ظرفیت هر یک از کد رشته های ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره روزانه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در استان های ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی استان های ذکر شده تخصیص می یابد. میزان این سهمیه برای سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ۳۰ درصد درنظر گرفته شده است.

سهمیه بهیاران

طبق سهمیه بهیاران، ۵% ظرفیت هر یک از رشته محل­های پرستاری دوره روزانه در کلیه استان­های کشور (بر حسب میزان متقاضیان هر کدرشته محل ) به بهیاران واجد شرایط تخصیص می یابد.

سهمیه کارمندان

حدود ۱۰ درصد از ظرفیت رشته ­های شبانه به کارمندان رسمی  وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه ­ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری با حداکثر ۳۵ سال سن و بومی استان مربوط تخصیص می یابد.

 

انتخاب رشته صحیح و اصولی در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

برای آگاهی بیشتر درمورد سهمیه های مختلف، انواع دانشگاه ها و شرایط آن ها و بهترین و صحیح ترین انتخاب رشته در آزمون سراسری با مرکز مشاوره تلفنی مجیب تماس بگیرید. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما عزیزان محترم است. شما می توانید بعد از اتمام آزمون سراسری، با مشاورین سایت زندگی ما تماس بگیرید تا آن ها در فرایند انتخاب رشته صحیح به شما کمک کنند. انتخاب رشته یکی از مهم ترین کارهایی است که در سرنوشت شما تاثیر دارد و اگر آن را به درستی و با کمک متخصص انجام ندهید به مشکلات فراوانی در زندگی آینده برمی خورید. یک انتخاب رشته غلط کل زندگی شما را تا آخر عمر تحت تأثیر قرار می دهد. پس سعی کنید این کار را به درستی و درکنار افراد خبره انجام دهید. مشاوران سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های تحصیلی، با شما صحبت می کنند و در نهایت پس از شناخت اولویت ها و علایق شما، در فرایند انتخاب رشته، پا به پای شما حرکت می کنند. مشاورین تحصیلی ما، مانند دوستی صمیمی و دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما دوستان می نشینند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که مراجعین عزیز، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. به راحتی می توانید بدون حضور در مرکز مشاوره، با استفاده از تلفن یک انتخاب رشته صحیح و باکیفیت داشته باشید. همچنین می توانید روانشناس یا متخصص موردنظرتان را انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال دوستان عزیز طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا یک دانشجوی علاقه مند و موفق شوید.

برای صحبت با مشاورین ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه