اعتیاد به آمفتامینها و نحوه ترک آن

اعتیاد به آمفتامینها
   

اعتیاد به آمفتامینها را چگونه می توان از بین برد؟ افراد معتاد به مصرف آمفتامین به علت کم غذا خوردن لاغر می شوند، زودرنج میگردند آرام و بی قرار و قادر به خواب نیستند. اکثر معتادین این ماده را از طریق دهان به بدن وارد می کنند و برخی از آنها از طریق تزریق داخل رگ استفاده می کنند که در این موارد آثار تزریق و جایی از بدن که رگها به آسانی نمایان هستند، خود نشان دهنده اعتیاد است.

کلمات کلیدی( اعتیاد به آمفتامینها| نحوه ترک آمفتامین| مصرف آمفتامین|مواد محرک|آمفتامین و متامفتامین|بهترین مرکز مشاوره در تهران )
زمان مطالعه تخمینی : ۶ دقیقه

معمول ترین جای بدن برای تزریق معتادان ساعد به ویژه قسمت هایی از دست است که خم می شود و هنگامی که در این قسمت بدن به علت آسیب های ناشی از تزریق آسیب می بیند معتاد به هر رگی که می تواند پیدا کند متوسل می شود. بعضی از معتادان تلاش می کنند تا از رگ های بازو استفاده نکنند زیرا آنها میدانند که این عضو از بدن معمولترین جا برای آزمایش اعتیاد است. معتادانی که در مصرف و روش تزریق سلامت را رعایت نمیکنند، به شدت به بیماری های عفونی دچار می شوند.

 

مواد محرک

اعتیاد به آمفتامینها

 مواد محرک شامل ماده ای است که اثر فعال کننده بر دستگاه عصبی دارد. این مواد با ساختار شیمیایی متفاوت می توانند آثار جسمانی و روانی متفاوت در افراد ایجاد کنند. از جمله این مواد می توان به کوکائین، شیشه، آمفتامین ها، متامفتامین، نیکوتین و کافئین اشاره کرد. در این مقاله توضیحات در مورد انواع، نشانه ها و پیامدها از مواد محرک داده شده است.

آمفتامین یک محرک عصبی است که در رده کلاس فنتیلامین است. یکی از اثرات مصرف آمفتامین، بی خوابی، افزایش غلظت خون، خستگی و کاهش اشتها است. استفاده اصلی از ترکیبات آمفتامین، اختلال اضطرابی است.

انواع محرکها

در میان انواع مختلف محرک ها می توان ذکر کرد:

  • آمفتامین و متامفتامین
  • شیشه
  • کوکائین
  • نیکوتین و کافئین

آمفتامین و متامفتامین

این مواد حاوی کافئین و اپیدرین هستند و به صورت خوراکی یا استنشاق مصرف می شوند. متامفتامین ها بسیار شبیه به آمفتامین هستند، اما سطح بالای اعتیاد دارند. استفاده از این محرک ها با اثرات روی سیستم عصبی می تواند فشار خون را افزایش دهد، ضربان قلب را افزایش دهد، اشتها را کاهش دهد و فعالیت بدنی را افزایش یابد. مواد مخدر ساخته شده از این ترکیبات برای مقاصد پزشکی و برای درمان بیماری هایی مانند بیش فعالی یا قرص های اشتها تولید می شود.

آمفتامین یک محرک عصبی است که در رده کلاس فنتیلامین است. یکی از اثرات مصرف آمفتامین، بی خوابی، افزایش غلظت خون، خستگی و کاهش اشتها است. استفاده اصلی از ترکیبات آمفتامین، اختلال اضطرابی است.

معتاد به آمفاتین در زندگی خود تنها یک هدف دارد و آن هم برای به دست آوردن و مصرف آن است، آنها به خانواده، کار و دوستان خود بی علاقه هستند و ممکن است به طرز غیر عادی مأیوس شوند و در برخی موارد به از دست دادن شرافت آنها منجر می شود. اگر آنها ناچار به خرید آمفتامین مصرفی خود می شوند و پول کافی ندارند، ممکن است حتی با نزدیکان خود دست به گریبان شوند. وعده ها و قول هایی دهند که نمی توانند به آنها عمل کنند.

 

اعتیاد به آمفتامینها

اعتیاد به آمفتامینها اگر به مدت طولانی مصرف باشد، به کبد معتاد آسیب می رساند، او مشکلات جدی روانی پیدا می کند و در معرض خطر قرار می گیرد.

ریسک مصرف آمفتامین در کوتاه مدت سبب احساس اضطراب، افسردگی و خستگی می شود، افزایش ضربان قلب و تنفس، اختلال در دید، خشکی دهان، سرگیجه و خشونت، مرگ ناگهانی و سکته قلبی و در دراز مدت سبب توهم، وحشت زدگی، کاهش وزن ، آسیب به مغز و حافظه، سرگیجه و مرگ.

فرد معتاد به مصرف طولانی آمفتامین اگر بخواهد ترک اعتیاد کند، با عوارض از جمله بیخوابی، خستگی، حساسیت و افسردگی مواجه می شود.

در بعضی موارد، اعتیاد به آمفتامینها به عنوان نوع خاصی از مواد مخدر و روانگردان مورد استفاده قرار می گیرند و در طول مدت طولانی باعث بروز عوارضی در فرد مصرف کننده می شوند. برخی از آمفتامین ها و مشتقات آن بر روی سیستم عصبی ناشی از گلوتامات تاثیر می گذارند. آمفتامین های غیرقانونی که اغلب در آزمایشگاه های زیر زمینی و غیر استاندارد تولید می شوند، دارای اثراتی مانند کوکائین هستند و می توانند بسیار پیچیده باشند. آمفتامین ها به شکل های مختلفی مانند قرص، کپسول، پودر و کریستال تولید می شوند و به طور غیر قانونی تحت عنوان “سرعت” مورد استفاده قرار می گیرند.

آمفتامین های پودری دارای بوی تند، و مزه تلخ بوده و در رنگ های مختلف یافت می شوند. قرص ها و کپسول های آمفاتین نیز دارای رنگ زیادی هستند و انواع مختلف آن می توانند حاوی انواع مواد مخدر، کافئین، شیر یا مواد سمی باشند. افرادی که به طور دائم از آمفیتامین ها استفاده می کنند، به تدریج مبتلا به بیماری ایدز می شوند و در صورت کاهش میزان مصرف، علائم خماری را دارند.

علائم و نشانه های اعتیاد به آمفتامینها

اعتیاد به آمفتامینها

هر کدام از مواد محرکی که ذکر شد ممکن است دارای نشانه های منحصر به فرد خود باشند، اما در اینجا به طور خلاصه ما نشان می دهد که نشانه های این گروه از مواد. با مصرف مواد محرک، علائم زیر در فرد دیده می شود:

  • کاهش نیاز به خواب
  • افزایش میل جنسی
  • بی عاطفه
  • افزایش اعتماد به نفس و قدرت
  • پر حرف زدن
  • احساس سرخوشی
  • گشادی مردمک چشم
  • افزایش حرارت بدن، ضربان قلب و فشار خون

اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به آمفتامینها مانند اعتیاد به مواد اعتیاد آور دیگر می تواند منجر به تخریب بنیاد خانواده و از دست دادن شغل و موقعیت اجتماعی فرد شود. تحریک کننده ها با اثرات بر بدن باعث تغییر در خلق و خوی فرد می شود. سوء تغذیه، اختلالات پوستی، کاهش وزن، زخم معده، افسردگی، اختلالات گفتاری، توهم ، مشکلات قلبی عروقی، سردرد، اختلالات بویایی، تشنج، اضطراب و سردرد جنسی، از جمله عوارض اعتیاد به محرک ها است. گاهی اوقات تجاوز و خشونت ناشی از محرک ها منجر به آسیب و خطراتی برای خود و دیگران می شوند و در صورت توهم ، این خطرات بیشتر می شوند.

 


بیشتر بدانید

انواع مواد مخدر و بررسی راه های درمان

حذف تنباکو و الکل شرط نجات از بحران

اعتیاد به مواد استنشاقی


درمان اعتیاد به آمفتامینها با مشاوره تلفتی مجیب

از آنجا که وابستگی به محرک ها ذهنی است تا جسمی ، روش ترک اعتیاد محرک ها متفاوت است و بخش روانپزشکی در ترک داروها اهمیت خاصی دارد. به همین دلیل لازم است ترک مواد مخدر را تحت نظارت یک روانشناس بالینی و حمایت از یک روانشناس برای بهبود مهارت و بهبود روابط بین فردی بپردازیم. درمان های ارائه شده توسط روانشناسان و روانپزشکان می تواند میزان بازگشت فرد به استفاده مجدد را کاهش دهد. برای ترک مواد مخدر برای محرک ها، می توانید با مشاور متخصص روانشناسی مجیب برای مشاوره در مورد ترک اعتیاد تماس بگیرید. برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای مشاوره اعتیاد به آمفتامینها از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه