اضطراب در کودکان و نوجوانان

اضطراب در کودکان و نوجوانان
   

اختلال اضطراب در کودکان و نوجوانان

احساس ترس، تشویش ،نگرانی و اضطراب در کودکان و نوجوانان رایج است.این اضطراب کودکان و نوجوانان مانع از رشد استعداد و خلاقیت آنان میشود. با این حال، برخی از کودکان حس وحشتناکی از نگرانی و اضطراب را تجربه می‌کنند؛ برخی دیگر به نظر نمی‌رسد که تفکر در مورد موقعیت‌های استرس زا را متوقف کنند.

کلمات کلیدی(مشاوره کودک |اضطراب در کودکان |اضطراب در کودکان و نوجوانان |مشاوره اضطراب در کودکان و نوجوانان| بهترین مرکز مشاوره )
زمان مطالعه تخمینی : ۷ دقیقه

اضطراب یا تشویش یا دلشوره عبارت است از یک احساس ناخوشایند و مبهم هراس و نگرانی با منشأ ناشناخته، که به فرد دست می‌دهد و شامل احساس عدم اطمینان ،آشفتگی، برانگیختگی،بی‌تابی و ناآرامی است،که با علائم جسمی مانند: احساس خالی شدن سر دل، تنگی قفسه سینه، تپش قلب، تعریق، سردرد و غیره همراه است.

وقوع مجدد موقعیت‌هایی که قبلاً استرس زا بوده‌اند یا طی آن‌ها به فرد آسیب رسیده‌ است ،باعث اضطراب کودکان و نوجوانان می‌شود.اختلالات اضطراب را می‌توان با کمک مشاوره درمان کرد.

 

اختلالات اضطراب کودکان و نوجوانان

بسیاری از کودکان در برخی شرایط خاص یک مقدار طبیعی از نگرانی و تشویش را تجربه می‌کنند، چه در مورد امتحان آینده در مدرسه یا هنگام طوفان و رعد و برق

با این حال، برخی از کودکان این نوع شرایط را با احساس شدید نگرانی و ترس تجربه می‌کنند.

برخی دیگر نمی‌توانند فکر کردن درباره این موقعیت‌ها و دلهره و اضطراب همراه خود را متوقف کنند.

این کودکان و نوجوانان ممکن است تمایل به گیر افتادن در افکار نگران خود داشته باشند و زمان سخت و زیادی را برای انجام وظایف عادی روزمره خود مانند :رفتن به مدرسه، بازی کردن، خوابیدن، یا امتحان کردن چیزهای جدید داشته باشند.

 

اضطراب در کودکان و نوجوانان

همه مشکلات مربوط به اضطراب چند ویژگی مشترک دارند:

اضطراب اغلب ترس یا دلسردی غیر قابل کنترلی دارد که مانع از ظهور توانایی کودک یا نوجوان در لذت بردن از زندگی و یا انجام دادن روال روزانه یا انجام کاری است که انتظار می رود انجام شود.

اضطراب اغلب به اندازه کودک و نوجوان برای پدر و مادرش نگران کننده است.

اضطراب پس از توضیحات منطقی پاسخ نمی دهد و یا آن را کاهش نمی دهد، چون علائم اضطراب اغلب منطق را نادیده می‌گیرند.

 

چه چیزی باعث اختلالات اضطرابی می شود؟

به طور کلی اختلالات اضطرابی ترکیبی از وقایع زندگی، وراثت و استعداد ژنتیکی، خلق و خو ،روابط نادرست والدین و عوامل بیوشیمیایی ایجاد می‌شوند.

در برخی موارد، اختلالات اضطرابی مثل آلرژی هستند

ما می توانیم این مسئله را به اندازه کافی به راحتی شناسایی کنیم، اما تنها با ارزیابی دقیق می توان علل و شرایطی را که باعث اختلالات اضطرابی می شود شناسایی شود و به طور موثر درمان شده و همچنین تفکر و رفتارهای پایه ای که باعث نگرانی و اضطراب می شوند، درمان شود.

اضطراب در کودکان و نوجوانان

انواع اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان

روابط خانوادگی پر تنش

اضطراب فراگیر(عمومی)

اختلال هراس

اختلال وسواس فکری-رفتاری

اختلال اضطراب اجتماعی

اضطراب جدایی

اضطراب امتحان و مدرسه

 

استرس و اضطراب کودکان و نوجوانان

بسیاری از کودکان زمانی که در شرایط جدیدی قرار می‌گیرند، دچار اضطراب می‌شوند و واکنش‌های متعددی را از خود بروز می‌دهند(خجالتی شدن، جویدن ناخن و…) وظیفهٔ والدین در این موقعیت این است که با او با صبر و حوصله برخورد کنند و به او اعتماد به نفس لازم را برای مواجهه با آن شرایط بدهند.

از اختلالات اضطرابی شایع در کودکان می‌توان اضطراب اجتماعی،ترس از مستقل شدن،ترس از مدرسه، اضطراب امتحان و اضطراب جدایی را نام برد.

استرس و اضطراب در واقع واکنش و پاسخ بدن به تجربه‌ای خطرساز و دشوار است. وقتی برای انجام کاری تحت فشار هستید یا باید با موقعیتی سخت روبه‌رو شوید، استرس و اضطراب به سراغ‌تان می‌آید.

نوجوانان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و در صورت مواجهه با چنین شرایطی دچار استرس و اضطراب می‌شوند. استرس در کودکان و نوجوانان نتیجه‌ی نگرانی و اضطرابی مداوم است.

چرا کودکان و نوجوانان دچار اضطراب می شوند

نا امنی، وابستگی شدید و ناسالم نوجوان به والدین، ناتوانی یا نداشتن مهارت های لازم در برقرار کردن روابط عاطفی، اجتماعی و اخلاقی سالم، تفاوت در فرهنگ خانواده ها و به خصوص عدم پذیرش ارزش ها و آداب و رسوم گوناگون، موجب اضطراب بسیاری از نوجوانان می شود.

بسیاری از کودکان در دوران مدرسه همچون علایمی مانند درد معده یا سوزش سر دل و یا …، ناشی از وجود یک اضطراب نهفته در کودکان است که وجود اختلاف در خانواده و نگرانی در پدر و مادر می تواند از علل آن باشد که این نگرانی مستقیما به کودک با نوجوان انتقال یافته و اضطرابشان افزایش می یابد.

اضطراب در کودکان و نوجوانان

 

علایم افسردگی در کودکان و نوجوانان

احساس ناراحتی مکرر و ناامیدی

کاهش علاقه به شرکت در فعالیت‌ها

بی‌حوصلگی طولانی مدت و عدم تمرکز 

جامعه گریزی و روابط عمومی ضعیف

اعتماد به نفس پایین و احساس گناه

زودرنجی بسیار زیاد، خشم، کینه توزی

غیبت‌های مکرر از مدرسه

مشکلاتی در خواب یا احساس خستگی

 

برخی از علائم و نشانه های اضطراب عبارتند از:

تحریک پذیری و عصبی بودن

احساس نگرانی شدید و بی‌قراری مداوم

ترس های نامعلوم یا غیر واقعی

احساس خستگی

ناراحتی های معده

اختلالات خواب

مشکل در تمرکز و حافظه

تپش قلب، ضعف تنفس، عرق کردن، لرزش دست و صدا،سر درد

احساس لرزش عضلانی

 

عوامل موثر در اضطراب کودکان و نوجوانان

تغییرات جسمانی از قبیل نگرانی از تغییرات جسمانی دوران بلوغ

ترس و احساس خجالت از تغییر جسمانی

عدم پذیرش از جانب دوستان

وجود اختلاف و درگیری در زندگی خانوادگی

وابستگی شدید و ناسالم نوجوان به والدین

نگرانی در مورد مستقل شدن

نداشتن مهارت های لازم در زندگی برای برقرار کردن روابط عاطفی و اجتماعی

اضطراب در کودکان و نوجوانان

 

راه‌های رفع و پیشگیری از اضطراب کودکان و نوجوانان

– از ایجاد ممنوعیت و محدودیت های بی مورد که مغایر با نیاز نوجوان به کسب آزادی و استقلال است خودداری کرد.

– والدین و دیگران باید تا حد ممکن از امر و نهی های زیاد بی مورد و غیر اصولی خودداری کنند.

– با تقویت روحیه نوجوان به خصوص تکیه بر مهارت ها و توانایی های مثبت او، باید روشهای مناسب مواجهه با ناکامی را به او آموخت.

-والدین به گونه ای رفتار کنند که کودک با نوجوان بفهمد مورد پذیرش خانواده و دیگران است و دوستش دارند.

-کودک و نوجوان را از محیط های حسادت، تمسخر، توهین و تنبیه دور کنیم. غرورش را نشکنیم و در محبت کردن به او افراط نکنیم.

-تلقین نکات مثبت به کودک یا نوجوان و انجام کارهای شادی آور و قرار گرفتن در جمع و محیط های شاد.

 

 

سایت زندگی ما

اگر در خانواده با مشکل اضطراب کودک و نوجوان ، مواجه هستید و از راههای برخورد با آن آگاهی ندارید می توانید با برترین مشاوران و روانشناسان متخصص کودک و نوجوان در سایت زندگی ما صحبت کرده و از راهنمایی های لازم بهره مند شوید .

شماره تلفن سایت زندگی ما : zendeghima.ir

 

فواید استفاده از مشاوره تلفنی چیست؟

-مشاوره آنلاین و در لحظه

سامانه تلفنی مشاوره ای ما با امکان تماس در تمام طول روز برای رفع مشکلات شما بدون آنکه نیاز به مراجعه حضوری داشته باشید در صدد است بهترین خدمات را خدمت هموطنان ارائه کند.

 

مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور

در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی، بهترین و مجرب ترین کارشناسان متخصص روانشناسی مشغول فعالیت اند و آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشند.

-براساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور

-بدون نیاز به رزرو وقت قبلی:

با مشاوره تلفنی شما دیگر به گرفتن نوبت برای مشاوره احتیاجی ندارید و در لحظه و بسیار سریع میتوانید یا مشاوره تلفنی مشکلات خود را برطرف نمایید.

 

برای مشاوره در زمینه اضطراب کودکان و نوجوانان با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایید.تماس از طریق تلفن های ثابت با شماره zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل امکان پذیر است.

 

شما می توانید جهت مشاوره تلفنی در زمینه های مختلف روانشناسی،مشاوره کودک، مشاوره تحصیلی ،اضطراب و افسردگی،مشاوره طلاق ،مشاوره خانواده، قبل از ازدواج، زوج درمانی، مشاور جنسی ،مشاوره رابطه زناشویی ،از طریق تلفن ثابت با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما در بستری امن و بصورت مشاوره آنلاین راه گشای مشکلات شما بوده و تا رسیدن به آرامش شما را همراهی نمایند.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه