رابطه جنسی در دوران عقد و نامزدی

رابطه جنسی در دوران عقد و نامزدی
   

داشتن رابطه جنسی در دوران عقد یا نامزدی برای برخی از زوجین تبدیل به یک موضوع بسیار مهم شده است و گاهی اختلاف نظرهای بین زوجین در این باره می‌تواند مشکلات جدی را در دوران عقد یا نامزدی ایجاد نماید. در این باره نظرها و اختلافات زیادی وجود دارد اما ما در این مقاله قصد داریم با توجه به سابقه بالینی و تحقیقات روانشناسی به این سوال پاسخ دهیم که آیا در دوران عقد رابطه جنسی خوب است یا خیر؛ برای دریافت پاسخ سوال خود این مطلب را تا انتها مورد مطالعه قرار دهید.

آیا رابطه جنسی در دوران عقد مفید است؟

بسیاری از زوج‌ها در دوران عقد ارتباط جنسی دارند، اما این موضوع برای بسیاری از آنان که به مراکز مشاوره زناشویی مراجعه می‌کنند، منجر به ابهاماتی می‌شود. از آنجایی که با اعلام عقد رسماً زوجین زن و شوهر می‌شوند، داشتن رابطه جنسی مشکلی ندارد. اما باید در نظر داشت که به دلیل عدم شروع رسمی زندگی مشترک وجود ابهامات، می‌تواند منجر به ایجاد سوالاتی در ذهن زوجین شود.

دین اسلام تاکید دارد که از زمانی که خطبه عقد بین دختر و پسر خوانده می‌شود، آن‌ها به هم محرم می‌شوند و برقراری رابطه جنسی شرعی و حلال است. اما مسئله‌ای که باعث می‌شود دختر و پسرهای زیادی مدام با خود این درگیری را داشته باشند که آیا داشتن رابطه جنسی در زمان عقد و نامزدی درست است یا خیر؟ این موضوع به فرهنگ و رسومات خانوادگی آن‌ها نیز بستگی دارد. به دلیل پذیرش یک سری از هنجارها در جامعه و فرهنگ ما، بسیاری از خانواده‌ها چهارچوب‌هایی برای این امور مشخص کرده‌اند که ممکن است برای جوانان امروزی سخت و غیرقابل قبول به نظر برسد.

در این زمان، هر زوجی که قادر است رابطه جنسی برقرار کند باید بداند که نگرانی از بارداری در این زمان نیز افزایش پیدا می‌کند زیرا عروسی برگزار نشده اما، شما از نظر شرعی و قانونی زن و شوهر هستید.مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک میکند چه قبل از دوران عقد و چه بعد از عقد مهارت های لازم در این خصوص را کسب کنید که جزئی از مراحل ازدواج میباشد و حتما باید مورد توجه زوجین قرار گیرد.

با در نظر گرفتن تأثیر عرف و خانواده بر ازدواج شما، ممکن است قبول کردن رابطه جنسی در دوران عقد برایتان چالش برانگیز باشد. با این حال یکی از راه‌هایی که قطعا باعث خواهد شد تا در دوران قبل از عروسی تنش کمتری را تجربه کنید این است که از همان ابتدا درباره این مسائل با پارتنر خود به توافق برسید.

درباره رابطه جنسی در دوران عقد بیشتر بدانید

بسیاری از زندگی زوج ها در دوران عقد از روش های مختلف برای برقراری رابطه جنسی استفاده می‌کنند تا نیازهای جنسی خود را برطرف کنند. اما برای داشتن یک رابطه سالم و احترام به عقاید خانواده‌ها، رابطه جنسی دخولی در این دوران توصیه نمی‌شود. در ادامه به ذکر دلایل این موضوع و معایب داشتن رابطه جنسی اشاره شده است.

  • به علت وجود محدودیت‌های ارتباطی در دوران عقد و نامزدی به دلیل شرایط دوران ازدواج و ترس از باردار شدن
  • ترس از بد جلوه شدن رابطه در نظر دیگران و اقوام
  • بروز اختلافات و بحث‌ها در میان خانواده‌ها
  • محدود شدن نوع حالت رابطه جنسی در دوران ازدواج

معاشقه جایگزین داشتن رابطه جنسی

زوج‌هایی که در دوران عقد نمی‌توانند رابطه جنسی کاملی داشته باشند، به نوعی می‌توانند از دوران خوش عقد لذت ببرند. بهتر است برای تأمین نیازهای جنسی خود، معاشقه رابطه جنسی را در نظر بگیرید. برای برقراری رابطه جنسی و معاشقه در دوران عقد، نیاز است که موارد و نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • وقتی با همسرتون هستید، از لباس، آرایش و عطر مناسب و جذاب استفاده کنید.
  • به خواسته‌های جنسی منطقی و در چارچوب همسرتون فکر کرده و در صورت رضایت استقبال کنید.
  • وقتی با هم بیرون می‌روید، دست یکدیگر را بگیرید و سعی کنید از تماس فیزیکی خودداری نکنید.
  • زمان کافی برای عشق‌بازی بگذارید، تا نیازهای جنسی هر دو نفر به موقع برطرف شده و ناگهان وارد رابطه جنسی نشوید.
  • از ایجاد روابط جنسی ناپسند مانند رابطه دهانی و رابطه مقعدی پرهیز کنید.
  • قبل از ازدواج حتما با مراجعه به یک زوج درمانگر سعی کنید تا حدود انتظارات خود و همسرتان را شناسایی کنید.

مزایای داشتن رابطه جنسی مشخص شده و دارای چارچوب در دوران عقد

ما توصیه می‌کنیم که دوره نامزدی طولانی مدت نداشته باشید، اما در بسیاری از موارد هر دو طرف برای انجام کارهای مربوط به عروسی آمادگی لازم را ندارند. بنابراین، تا زمانی که هر دو طرف آماده شدن، 2 سال به عنوان مدت نامزدی مناسب است. البته یادآوری می‌کنیم که مدت زمان نامزدی کمتر برای زوج‌ها و خانواده‌ها بهتر است. بسیاری از عروس‌ها به خاطر محدودیت‌ها و عرف خانواده یا به دلیل حجب و حیایی که دارند، قبول کردن رابطه جنسی کامل در دوران عقد را اشتباه می‌دانند. با توجه به دلایلی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم، نیاز است که در دوران عقد با همسر و شریک زندگی خود رابطه جنسی داشته باشید. اصلا به این موضوع که رابطه جنسی در زمان عقد درست است یا غلط؟ فکر نکنید.

  • دوران نامزدی بهترین زمان برای شناخت همسرتان است! در این دوران می‌توانید از مسائل جنسی و رفتارهای دیگر همسرتان آگاه شوید و نیازها و توقعات او را بشناسید.
  • برطرف شدن نیاز جنسی برای هر دو جنس نه تنها ضروری است و در اسلام ازدواج این امکان را فراهم می‌کند. در واقع، یکی از اهداف ازدواج، رفع نیازهای جنسی زن و مرد در یک بستر امن می‌باشد.
  • در دوران عقد، اهمیت افزایش عشق و علاقه خود و همسرتان را به خوبی درک می‌کنید. برای تقویت این ارتباط، می‌توانید کارهایی انجام دهید که باعث برقراری یک رابطه صمیمی و عاطفی محکم‌تر شود. همچنین، توجه به نیازهای جنسی هر دو نفر نیز می‌تواند این پیوند را تقویت کرده و به شما کمک کند. به این نکته هم توجه کنید که تامین نیازهای جنسی به هر دو طرف کمک می‌کند تا صمیمیت و رابطه خود را محکم‌تر کنند.

رابطه جنسی در دوران عقد و نامزدی

معایب داشتن رابطه جنسی در دوران عقد یا نامزدی

  • داشتن رابطه جنسی در دوران عقد از منظر اسلام مشکلی به حساب نمی‌آید، اما به دلیل استانداردهای اجتماعی و خانوادگی، احتمالاً انجام این کار در دوران عقد به خوبی پذیرفته نمی‌شود.
  • وجود دلزدگی و دلسردی، حتی اگر اندک باشد، بعد از رابطه جنسی یکی از مشکلاتی است که ممکن است به وجود بیاید. طبیعتاً ممکن است سوالی پیش بیاید که آیا اگر دختر و پسر در دوران نامزدی هیچ رابطه جنسی نداشته باشند و بعد از ازدواج این رابطه اتفاق بیفتد، آیا این دلزدگی پیش نمی‌آید؟
  • باید بگویم که احتمال وجود این دلزدگی حتی بعد از ازدواج وجود دارد، اما احتمال آن کمتر از زمانی است که دو نفر نامزد هستند و رابطه جنسی داشته‌اند. باید به یاد داشت که دو نفری که به مرحله عروسی می‌رسند مدت زمان بیشتری را با یکدیگر سپری کرده‌اند و احتمالاً شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کرده‌اند و تصمیم گیری هایشان عاقلانه تر و متعهدانه تر است.
  • با فرض که این نامزدی حتما به ازدواج ختم می‌شود و شکی در آن وجود ندارد، انجام رابطه جنسی در دوران نامزدی به هر دو نفر احساس خوبی می‌دهد. اما حتی اگر این نامزدی به ازدواج منتهی شود، پیش‌فرض‌های خوبی را در ذهن هر دو طرف، به ویژه خانم، نسبت به یکدیگر نیز ایجاد نخواهد کرد. ممکن است یک مرد احساس تردید در انتخاب خود نسبت به توانایی ارتباط برقرار کردن رابطه جنسی با نامزدش داشته باشد. به علاوه، یک زن ممکن است همیشه نگران این باشد که به عنوان یک فرد ضعیف در مقابل مردان، به رابطه جنسی اولویت داده شود و با شک و تردید به همسرش نگاه کند، بخصوص اگر بدون دریافت توجه و احساسات عاطفی شدید وارد رابطه جنسی شده باشد.
  • وجود رابطه جنسی در دوران نامزدی حتی اگر اطمینانی در مورد انجام ازدواج وجود نداشته باشد، باعث ایجاد اضطراب‌هایی مانند بارداری و نگرانی از افشای رابطه به دیگران می‌شود. این موضوع ممکن است باعث عدم رضایت و ارضای کامل هر دو نفر، به ویژه زن، در زمان رابطه جنسی شود و منجر به انزجار از این رابطه و ایجاد کدورت در زندگی زناشویی شود.
  • جالب است که بدانید بسیاری از دختران و پسرانی که بعد از ازدواج تصمیم به جدایی می‌گیرند، از “دوران نامزدی” و عقد با مشکلات و مسائلی که در فرد مقابل وجود دارد، آشنا بوده‌اند. شاید همسر شما از قبل اهل خیانت یا اعتیاد بوده باشد. اما چه چیزی باعث می‌شود تا در دوران عقد زوجین تلاشی برای جدایی نکنند؟ انکار! در واقع، به دلیل وجود وابستگی و احساساتی که به عنوان عشق و دوست داشتن مطرح می‌شود، ترجیح داده‌اند این موارد را نادیده بگیرند و به خودشان بگویند که بعد از ازدواج همه چیز خوب خواهد شد، در حالی که در واقعیت زندگی‌شان در خطر است. این احساسات الزاماً فقط از روابط جنسی مشتق نمی‌شود، بلکه ممکن است حتی بدون وقوع هر گونه رابطه‌ای هم این احساسات در دوران نامزدی و عقد شکل ‌گیرد.
  • مورد دیگر این است که ممکن است پس از برقراری رابطه جنسی، دچار یک سری اضطراب‌های ناراحت‌کننده شوید. مثلاً ممکن است اضطراب و ترس از اینکه ممکن است از من جدا شود، از اینکه کسی این موضوع را متوجه شود، یا از اینکه باردار شوم وجود داشته باشد.

یکی از مشکلاتی که در دوره ازدواج، بسیاری از دختران با آن مواجه می‌شوند، این است که آقایان به شدت بر روی شکل‌گیری رابطه جنسی اصرار می‌کنند. این مسئله ممکن است منجر به اختلافات مختلف شود و بهتر است اگر برای حل این اختلافات به “مشاور زناشویی” مراجعه کردید، مشاور شما راجع به تمام جنبه‌های این موضوع باید آگاه باشد تا بتواند به شما کمک کند. به طور کلی در رابطه جنسی:

• اصرار زیاد و حتی کنترل‌گری، قطعاً تاثیر مثبتی بر روی رشد سالم رابطه شما نخواهد داشت.

• اگر فرد مقابل تهدید به خیانت و احساس گناه در شما را به دلیل رد کردن رابطه جنسی ایجاد کند، باید نگران این رابطه شوید زیرا ریسک شکست آن بسیار بالاست.

• همچنین باید به عنوان یک خانم بدانید که رابطه جنسی یک نیاز انسانی است و مخصوصاً در ابتدای رابطه، آقایان نسبت به این نیاز میل زیادی دارند.

در انتها یکی دیگر از موارد پیش از ازدواج که حائز اهمیت است ازدواج فامیلی و خطرات احتمالی ازدواج فامیلی میباشد که به طور مفصل در مقاله مربوطه در مورد آن صحبت کرده ایم

جمع‌بندی

یکی از نکاتی که ممکن است به شما کمک کند تا اختلاف درباره رابطه جنسی را برطرف کنید این است که بفهمید رابطه جنسی فقط به معنای دخول نیست. این بدان معناست که راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها یک رابطه جنسی برقرار کنید و حتماً نیازی به دخول نیست. به یاد داشته باشید که در یک رابطه جنسی، نه باید افراط و نه حتی تفریط زیادی وجود داشته باشد زیرا هرگونه خارج شدن از وضعیت اعتدال برای رابطه مخرب است. قببا توجه به اینکه آمار طلاق در ایران حدود 30 درصد است؛ این یعنی نزدیک به 1 زوج از هر 3 زوجی که ازدواج کرده‌اند، نتوانسته‌اند رابطه‌شان را ادامه بدهند. بنابراین شاید یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاهش ریسک شکست رابطه، مراجعه به جلسات مشاوره پیش از ازدواج باشد. طی این جلسات که به صورت تخصصی توسط مرکز مشاوره مشاورکده ارائه می‌شود متخصص سعی می‌کند میزان سازگاری شما در موضوعات مختلف مثل تفاهم در ارزش‌ها، رابطه جنسی، سازگاری خانوادگی و… را بررسی کند.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه