با اختلال انفجاری متناوب آشنا شوید

اختلال انفجاری متناوب
   

اختلال انفجاری متناوب یک اختلال رفتاری است که در آن فرد در برابر رویداد پیش آمده که حتی در بیشتر موارد پیش پا افتاده و کم اهمیت است واکنش ناگهانی خشن و عصبی از خود نشان می دهد که در بعضی موارد به دنبال تغییرات عاطفی مانند تنش، اضطراب، تغییر انرژی و … اتفاق می افتد.

همه ی ما در روابط اجتماعی جذب آدم هایی می شویم که بسیار موقر و خوش برخورد باشند. با آرامش و متانت رفتار کنند و در کلامشان از لغات و جملات سنجیده استفاده کنند. حتی اگر بحثی در این میان به وجود آید در نهایت آرامش و منطق به گفتگو ادامه دهند.

در این مقاله با شما از چه می گوییم

این مقاله حاوی مطالبی در مورد شناخت بیماری اختلال انفجاری متناوب، نشانه ها و دلایل آن و همچنین پیامدهایی که ممکن است برای افراد مبتلا به همراه داشته باشد خواهد بود.

اختلال انفجاری متناوب چگونه بیماری است؟

 اختلال انفجاری متناوب

افراد پرخاشگر و عصبانی همیشه باعث بهم ریختگی و آشفتیگی ما شده و آرامش روحی و جسمی ما را به خطر می اندازند. آنها رفتارهایی از خود بروز می دهند که بسیار پر خطر بوده و ممکن است جان ما یا خوشان را با خطر رو به رو کنند. این دسته از افراد که نمی توانند در هر شرایطی بر افکار، کلام و رفتار خود کنترل داشته باشند به نوعی بیماری به نام اختلال انفجاری متناوب مبتلا هستند. این اختلال معمولاً با اختلالات روانی دیگر مانند اختلال شخصیت دو قطبی همراه است.     

افراد مبتلا به اختلال انفجاری متناوب اغلب افرادی خشمگین  و عصبانی هستند و به دنبال هر بحث کوچک و حتی بی اهمیتی برای تسکین خود اقدام به رفتارهای پرخاشگرانه و شکستن اموال و اشیاء اطراف می نمایند. اگرچه پس از انجام این کارها احساس سبکی می کنند اما نسبت به آنچه انجام داده اند سخت پشیمان می شوند.

این اختلال در میان سنین کمتر از ۳۵ الی ۴۰ بیشتر از افراد مسن دیده می شود.

اگر شما هم به اختلال انفجاری متناوب دچار هستید و نمی توانید در هنگام مشاجرات خشم و عصبانیت خود را کنترل نمایید بهتر است برای درمان اقدام کنید در غیر این صورت باید هر روز شاهد از دست دادن بخش مهمی از زندگی خود باشید.

افراد مبتلا به اختلال انفجاری متناوب چه رفتارهایی را از خود بروز می دهند؟

حملات این اختلال گاه آگاهانه و گاه به صورت ناگهانی اتفاق می افتد و حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد و سپس فروکش می کند. بروز این حملات در فواصل زمانی مختلفی روی می دهد و گاهی برای مدت زیادی از آنها خبری نیست. در تمامی این حملات انفجاری نشانه های زیر مشهود است:

 

  1. از نشانه های اختلال انفجاری متناوب به هنگام حملات می توان به عرق کردن، تنگی نفس، لکنت، تپش قلب، تکانه های عصبی و افزایش ناگهانی قدرت و انرژی  اشاره کرد.
  2. فرد در هنگام واکنش انفجاری رفتارهای کلامی ناخوشایند مانند جر و بحث های غیر منطقی، تندی در صحبت، داد زدن و … از خود بروز می دهد.
  3. بروز حملات تهاجمی و پرخاشگرانه و شکستن اشیا در دسترس از دیگر واکنش های حملات انفجاری است که ناشی از عدم توانایی فرد در کنترل خشم خود است.
  4. معمولاً هیچ تناسبی میان واکنش بیمار با اتفاق  و عامل بر انگیختگی وجود ندارد.
  5. از مهمترین نشانه های اختلال انفجاری متناوب داشتن شخصیت وابسته است که معمولاً واکنش فرد به دنبال احساس بی ارزش بودن و بی اهمیت بودن برای دیگران می باشد.
  6. پس از تمام واکنش های انجام شده فرد احساس سبکی و راحتی کرده و در گوشه ای آرام می گیرد.

اگر نشانه های فوق را در یکی از اطرافیان خود مشاهده کرده اید بدانید تحمل و صبر هیچ تاثیری در بهتر شدن اوضاع و تغییر روند رفتاری او نخواهد داشت. افراد مبتلا به اختلال انفجاری متناوب تا زمانی که برای درمان اقدام ننمایند هرگز اصلاح نخواهند شد.

چرا فرد به اختلال انفجاری متناوب مبتلا می شود؟  

 

 اختلال انفجاری متناوب

دلایل اختلال انفجاری متناوب می تواند هم ژنتیکی باشد و هم ناشی از شرایط محیطی و نوع و روش زندگی که فرد انتخاب کرده است. عوامل زیر به عنوان مهمترین دلایل بوده و احتمال ابتلا به این اختلال را افزایش می دهند:

  1. گاهی این بیماری از والدین به صورت ژنتیکی به فرزندان انتقال می یابد.
  2. از دلایل اختلال انفجاری متناوب می توان از  مشکل در عملکرد و تولید سرتونین نام برد. سرتونین از انتقال دهنده های عصبی است که به هنگام عصبانیت فرمان کنترل را به مغز منتقل می کند.
  3. کودکانی که در خانواده های پر تنش بزرگ می شوند و دائماً شاهد درگیری های خشونت آمیز میان والدین هستند یا خود مورد خشونت و سوء استفاده جسمی واقع می شوند در بزرگسالی این خشم نهفته را به صورت حملات انفجاری بروز می دهند.
  4. بیماری های روانی مانند اختلال شخصیت ضد اجتماعی، شخصیت بین مرزی، اختلال کم توجهی و بیش فعالی فرد را بیشتر برای ابتلا به اختلال انفجاری متناوب مستعد می سازند.

شما می توانید استفاده از خدمات مرکز مشاوره تلفنی مجیب را به آنها پیشنهاد دهید. شماره تلفن ثابت zendeghima.ir از هر نقطه ای از ایران بدون گرفتن کد یا صفر در دسترس شما خواهد بود.

اختلال انفجاری متناوب چه عواقبی را برای فرد مبتلا به همراه دارد؟

کسانی که به اختلال انفجاری متناوب مبتلا هستند همیشه در موارد زیر زندگیشان با تهدید مواجه خواهد بود:

  1. در ارتباطات اجتماعی و برخورد با دیگران همیشه دچار مشکل شده و معمولاً کمتر کسی در رابطه ی طولانی مدت با این افراد می ماند و مواردی مانند سرخوردگی عاطفی و طلاق را تجربه خواهند کرد.
  2. به دلیل برخورد های پرخاشگرانه و آسیب به دیگران و اموال غیر احتمال از دست دادن شغل، ادامه ی تحصیل، تصادفات و مشکالات اقتصادی در زندگی این افراد بسیار است.
  3. این افراد به دلیل نوع رفتارهایشان که بر روابطشان نیز تاثیر دارد اغلب دچار افسردگی و اضطراب می شوند.
  4. گاهی این افراد برای تسکین خود و تحمل مشکلات پیش آمده به مواد مخدر یا الکل روی می آورند.
  5. جسم افراد مبتلا به اختلال انفجاری متناوب همانند روح و روانشان نیز در معرض آسیب است. آمار ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت، زخم معده و سکته در این افراد بالا است.
  6. در بعضی موارد آماری از آسیب زدن به خود و اقدام به خودکشی در این افراد وجود دارد.
مقالات پیشنهادی مجیب

مشاوره مجیب اختلال انفجاری متناوب

اگر شما هم به اختلال انفجاری متناوب دچار هستید و نمی توانید در هنگام مشاجرات خشم و عصبانیت خود را کنترل نمایید بهتر است برای درمان اقدام کنید در غیر این صورت باید هر روز شاهد از دست دادن بخش مهمی از زندگی خود باشید.

خوشبختانه با تحقیقات انجام شده درمان هایی برای کنترل این بیماری وجود دارد که شامل دارو درمانی و روان درمانی است. شما می توانید برای درمان خود از مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب هم کمک دریافت نمایید. مشاوران ما به شما آموزش خواهند داد که چگونه اضطراب خود را کاهش دهید و از روی دادن حملات انفجاری در موقعیت های تنش زا جلوگیری نمایید. شماره تلفن ثابت zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمام ایام هفته و حتی روزهای تعطیل پاسخگو و همراه شما خواهد بود.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه