سندروم کاپگراس یا دغل باز را می شناسید؟

سندروم کاپگراس
   

سندروم کاپگراس یکی دیگر از اختلالات روحی و روانی است که شباهت های زیادی به انواع بیماری های پیرامون ما دارد، در برخی موارد به آلزایمر و در برخی موارد هم به اسکیزوفرنی و یا توهم واقعیت شباهت هایی دیده می شود.

اما بیماری کاپگراس چیست؟ آیا ممکن است ما هم به آن مبتلا باشیم؟

افرادی که به کاپگراس مبتلا هستند در واقع در یک توهم روانی و یا ذهنی هستند که تصور می کنند کسی یا چیزی را که می دانند یا می شناسند خود واقعی نیست بلکه یک دغل باز است که به جای او جایگزین شده است.البته این تصور آن ها کاملا غیر منطقی است اما به هر حال یک اختلال روانی می باشد و باید درمان شود.

در این مقاله به پیرامون این اختلال و مشکل روحی یعنی سندروم کاپگراس می پردازیم، تا  ریشه ها و مشکلات آن روشن شود و سپس راه های درمانی را ارائه دهیم. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم کاپگراس  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماسzendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

سندروم کاپگراس

سندروم کاپگراس

در مورد سندروم کاپگراس هنوز ریشه های متنوع و متعددی شناسایی شده و هیچ کدام از دلایل واضح و روشنی به وضوح برای شکل گیری این سندروم مشخص نشده و مطالعات و تحقیقات در حوزه روانشناسی در حال پیگیری و انجام است. در واقع یک اختلال روانپزشکی است که فرد گمان می کند، همسرش،والدینش و یا یکی از اعضای خانواده که خیلی به او نزدیک است و یا حتی حیوان خانگی با یک شبه انسان و یا حیوان جایگزین شده است.

بنابراین در درک واقعیت کمی با مشکل مواجه هستند و این درک به بزرگترین عامل خطر برای بیماری های عصبی پیری است. جهش های DNA میتوکندریال و همچنین استرس اکسیداتیو هر دو به روند  پیری کمک می کنند.

بسیاری از این بیماری ها دیر شروع می شوند، به این معنی که یک عامل وجود دارد که در هر فرد می تواند متغیر باشد. یک عامل ثابت این است که در هر بیماری، نورونها به تدریج از بین می روند، زیرا این بیماری با افزایش سن پیشرفت می کند.

پیش بینی شده است تجمع آسیب DNA باعث ایجاد ارتباط بین بیماری های مرتبط با پیری و بیماری های عصبی مثل اسکیزوفرنی  می شود. بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از افراد بین ۶۰ تا ۷۸ ساله هستند که  کاهش قابل توجهی در عملکرد شناخت در حوزه های مختلف از جمله کار، حافظه فضایی و سرعت پردازش دارند که تا حدی این موقعیت سخت و طاقت فرساست..

آلزایمر

همان طور که در بحث مقدماتی مقاله اشاره شد، معمولا افرادی که به مشکلات آلزایمر مبتلا هستند، ممکن است سندروم کاپگراس را هم تجربه کنند. برای همین موضوع این دو بیماری بر حافظه فرد تاثیر می گذارند و این بخش از مغز را با اختلالات جزیی و کلی همراه می کنند و منجر به احساساتی نسبت به واقعیت می شوند، یعنی قدرت تشخیص واقعیت و توهم از بین می رود. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم کاپگراس  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماسzendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی هم یکی از اختلالات روانی وحافظه است که مانند آلزایمر وخود کاپگراس واقعیت را مورد تحریف قرار می دهد و فرد دچار توهم زایی می شود. بنابراین اختلالاتی چون آلزایمر و یا اسکیزووفرنی تا حدودی می توانند با آسیب های که بر نیکره راست مغز که تقریبا در مسائلی چون واقعیت و عدم واقعت موثر است آسیب وارد کنند و مشکلی چون سندروم کاپگراس شکل بگیرد.

دلایل اصلی برای شکل گیری این سندروم کاملا مشخص نیست و تمامی مواردی که در این مقاله برای این بیماری اذعان شد در حد فرضیه و گاهی حدس و گمان بوده که پزشکان متخصص در حال انجام آزمایشات متنوع بر روی بسیاری از بیماری های عصبی هستند تا ریشه و دلایل آن ها مشخص شود.

مشکلات ادراکی مغز

در برخی از مواقع هم پزشکان و متخصصان جدا از سایر بیماری های مرتبط مشکلات مغزی و اختلالاتی که ممکن است در طول زمان بر اثر اتفاقات خاص، ضرب دیدگی مغزی و یا مشکلات روحی و روانی بر ایجاد سندروم کاپگراس موثر باشد. یا حتی برخی مشکلات مربوط به بیماری صرع را تا حدودی با سندروم کاپگراس مشترک می دانند.

جالب است بدانید این سندروم در بین زنان گاها بیشتر از مردان دیده می شود و شاید هم حتی در بین کودکان مشاهده شود.

سندورم کاپگراس و ژنتیک

بسیاری از بیماری های عصبی ناشی از جهش های ژنتیکی هستند که بیشتر آنها در ژن های کاملا غیر مرتبط قرار دارند . طبق تحقیقاتی که در زمینه کشف عوامل دخیل در سندروم کاپگراس اتفاق افتاده این بیماری می تواند ریشه های ژنتیکی هم داشته باشد.

سندروم کاپگراس و درمان

سندروم کاپگراس

همان طور که گفته شد دلایل اصلی برای شکل گیری این سندروم کاملا مشخص نیست و تمامی مواردی که در این مقاله برای این بیماری اذعان شد در حد فرضیه و گاهی حدس و گمان بوده که پزشکان متخصص در حال انجام آزمایشات متنوع بر روی بسیاری از بیماری های عصبی هستند تا ریشه و دلایل آن ها مشخص شود.

از طرفی وقتی ریشه های شکل گیری سندروم مثل سندروم کاپگراس مشخص نباشد، طبیعتا نمی توان درمان مشخص و قطعی برای نوع بیماری مشخص کرد.

پس باید متناسب و مشابه با سایر بیماری های عصبی اختلالات روانی را درمان کنند.

برای درمان سندروم کاپگراس هم  چهار مرحله درمانی در نظر گرفته می شود، که هر چهار مرحله همزمان با هم پیش می روند

  • روان درمانی
  • رفتار درمانی
  • دارو درمانی
  • خانواده درمانی

ابتدا پزشک متخصص پس از تشخیص ابتدایی بیماری متناسب با درجه و شکل گیری سندروم دارو تجویز می کند که این دارو ها ضد روان پریشی می باشد که برای اسکیزوفرنی هم تجویز می شود البته متناسب با نظر پزشک و متناسب با نیاز بیمار مصرف انجام می شود.

دارو های مهار کننده کولین استرار که برای افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند، تجویز می شود.طبق نظر و تشخیص پزشک باید مصرف دارو انجام شود.

روان درمانی و رفتار درمانی

در طی این دو مرحله ابتدا از لحاظ مشکلات روحی مانند اضطراب و افسردگی فرد سنجیده می شود و به کمک روانشناس اگر نیاز به دارو و یا اعمال مورد نیاز برای خروج است افراد از وضعیت خود اعمال می کنند.همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم کاپگراس  به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماسzendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

خانواده درمانی

در این مرحله خانواده هم باید وارد مرحله درمان شوند، یعنی کمک کنند تا فضایی آرام و مثبت شکل بگیرد وبتوانند مشکل او را تا حدی برطرف کنند.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

برای مشکلات و اختلالات عصبی گاهی وقت ها نیاز به مراقبت ها و پیگیری های اساسی است تا پزشک و روانشناس بتوانند به موقع به فرد بیمار کمک کنند.

برخی از بیماری ها مثل سندروم کاپگراس کمی با ترس و وحشت همراه هستند و باید پیگیری های همه جانبه از سوی روانشناس، پزشک و خانواده انجام شود.

پس بهتر است که در مواجه با اینگونه بیماری ها به جای استرس با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمایید و با ذکر بیماری مرکز راه حل ویژه درمانی را اتخاذ خواهند کرد.

برای همین با شماره تلفن zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب می توانید تماس حاصل فرمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه