تست روانشناختی MMPI و نمره گذاری و تفسیر آن

تست روانشناختی MMPI
   

تست روانشناختی MMPI چیست؟ آزمون شخصیتی MMPIیکی از معتبر ترین آزمون های روانشناسی است که به طور گسترده ای در مراکز بهداشتی و درمانگاه های روانشناسی مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از نتایج این پرسشنامه، یک روانپزشک بعد روانشناسی و روانی فرد را شناسایی می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست روانشناختی MMPI می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

معرفی تست روانشناختی MMPI

تست روانشناختی MMPI

آزمون MMPI یکی از رایج ترین و مهمترین پرسشنامه های شخصیت بالینی است و بیش از ۱۰،۰۰۰ منبع تحقیق منتشر شده است. به این ترتیب، MMPI، علاوه بر کاربرد بالینی کاربردی آن، حجم زیادی از مقالات پژوهشی را منتشر کرده و اغلب به عنوان یک ابزار اندازه گیری در مطالعات تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد. آزمون شخصیت MMIP یا پرسشنامه شخصی شخصیت چندگانه مینه سوتا می تواند یکی از مهمترین و معتبرترین آزمونهای شخصیتی باشد. پرسشنامه در سال ۱۹۴۳ توسط Hathaway و McKinily در دانشگاه مینه سوتا ایجاد شد و بیشتر از هر پرسشنامه دیگری در بیمارستان ها و مراکز بهداشت روانی استفاده شد و بسیاری از تحقیقات علمی را تشویق کرد.

تست روانشناختی MMPI حدود ۵۵۶ سوال در قالب اولیه دارد و برای تکمیل آن حدود یک ساعت طول می کشد. از آنجایی که اجرای فرم ۵۵۵ یک سوال بسیار دشوار بود، فرم های کوتاه تر ارائه شد، که کمترین آن ۷۱ سؤال بود که در سال ۱۹۶۸ توسط دکتر کینی کان در سال ۱۹۶۸ تنظیم شده و پس از انجام کار آماری تایید شد. آزمون شخصیتی MMIP می تواند به صورت جداگانه یا به صورت گروهی انجام شود. اشکال مختلف این پرسشنامه را می توان در گروه هایی که بیش از ۱۶ سال سن داشته اند یا کسانی که دارای سواد تا کلاس هشتم هستند استفاده کنید.

تست روانشناختی MMPI در ایران

برای مدت زمان طولانی، فرم اصلی پرسشنامه MMPI که ۵۶۵ سوال برای پاسخگویی داشت، در ایران انجام شد. پیاده سازی چنین پرسشنامه دارای معایبی بود، از جمله اینکه زمان طولانی بود. به نظر می رسد افراد در پایان پاسخ به پرسشنامه کاملا خسته شده اند. از سوی دیگر، برای روانشناسان زمان زیادی را برای تفسیر و ارزیابی می گرفت. علاوه بر این، سوالات در این فرم با فرهنگ غربی همراه بود که با شرایط فرهنگی ایران مطابقت نداشت. از این رو اجرای این آزمون نمی تواند، همانطور که انتظار می رفت، منعکس کننده شخصیت یک فرد ایرانی باشد. با توجه به مشکلات فوق، احساس شد که نیاز به یک تست با همان محتوا وجود دارد که دارای معایب ذکر شده نباشد.

این تست نقش مهمی در شناسایی مشکلات اجتماعی، شخصی و رفتاری در بیماران روانپزشکی ایفا می کند و روانپزشکان با اطلاعات ارزشمند برای تشخیص و درمان بیماران هستند، اما به دنبال یافتن بیماری های روانی نیستند.

بر این اساس، تصمیم به شکل دادن به یک فرم MMPI، اول از همه ارزش ها و شرایط فرهنگ ایرانی بود، و در مرحله دوم، کوتاه کردن بود که زمان کمتری نیاز داشت. با توجه به این مسائل، دکتر اخوت، براهنی، شاملو و نوع پرست ۷۱ سؤال از پرسشنامه MMPI گرفتند و با در نظر گرفتن فرهنگ ایرانی، آن را در فرم کوتاهی تلفیق و شروع به مجموعه ای از فعالیت های پژوهشی آغاز کردند. این فرم کوتاه شده استفاده گسترده ای از فعالیت های تحقیقاتی بالینی را پیدا کرده و هنوز با هیچ تستی با آن قابل مقایسه نمی باشد.

نمره تست شخصیت Mmpi

نمره دهی این پرسشنامه در دو دسته مقیاس انجام می شود. شامل مجموعه ای از مقیاس های روانشناسی است که قبل از تفسیر و به ثمر رساندن مقیاس های بالینی مقیاس و تفسیر می شوند. مقیاسهای روانشناختی شامل مواردی است که ممکن است فرد به برخی سوالات دروغ گفته باشد یا دارای جنبه های دفاعی باشد. همچنین، با استفاده از برخی مقادیر این مقیاس، می توانید تعیین کنید که آیا فرد در تلاش برای بهبود و یا بدتر کردن  شرایط در طول آزمون است. بر این اساس، نمرات موضوع در مقیاس بالینی نیز تفسیر می شود. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه تست روانشناختی MMPI با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

مقیاسهای روانشناختی

  • مقیاس (خوب) ضرب المثل: شخصی در تلاش است تا خود را بهتر نشان دهد.
  • مقیاس (بد): یک فرد سعی دارد خود را بدتر نشان دهد.
  • مقیاس (انکار): یک فرد حالت تدافعی در طول آزمون دارد.

مقیاس های بالینی با ویژگی های شخصیتی در ابعاد مختلف روبرو هستند. این مقیاس ها به صورت ۷۱ سؤال کاهش یافته و مقادیر باقی مانده شامل:

  • مقیاس HS :به ویژگی خاص بیماری فرد اشاره دارد. کسانی که نمره بالا در این بخش را به مشکلات فیزیکی خود توجه می کنند، اغلب احساس ناراحتی می کنند، اما واقعا در معرض مشکل نیستند.
  • مقیاس D :یا افسردگی: نمره فرد در این مقیاس نشان دهنده میزان افسردگی است.
  • مقیاس Hy:میزان میل شخص برای انجام واکنش های نمایشی.
  • مقیاس Pd :یا انحراف روانی و اجتماعی:واکنش های ضد اجتماعی را نشان می دهد.
  • معیار PT :یا ضعف روانی: نشان دهنده خستگی و ضعف ذهنی است.
  • مقیاس SC :یا اسکیزوفرنی: اشاره به وجود اختلالات اسکیزوفرنی یا شبه اسکیزوفرنیک است.
  • مقیاس ma:یا مانیا خفیف: این نتیجه برعکس افسردگی است. این افراد شادتر و پر انرژیتر از حد معمول هستند.

تفسیر آزمون شخصیت mmpi

برای تفسیر آزمون mmpi، نیاز به تجربه عملی با افراد و بیماران وجود دارد، و تست ضروری است. معمولا، با رسم مشخصات و پروفایل های روانشناختی، نمرات موضوع در مقیاس های بالینی و روانشناختی بالاترین نمره را برای فرد در مقیاس بالینی، به ترتیب تعیین و کد گذاری می کنند. چندین ترکیب مختلف از کدگذاری در تفسیر آزمون MMpi ارائه شده است، اما روشن است که تفسیر نهایی تنها با اشاره به این کدگذاری ها منجر نمی شود و همه نمرات فردی بر روی مقیاس های بالینی و روان شناختی قرار می گیرند و پاسخ به آزمون بستگی دارد.  ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

 

مقایسه تست روانشناختی MMPI با تست میلون (MCMI) :

تست روانشناختی MMPI

تفاوت بین این دو پرسشنامه در موارد زیر خلاصه شده است:

  • هر دو ابزار طیف وسیعی از الگوهای پایدار شخصیت و سندرم بالینی را پوشش می دهند.
  • تست روانشناسی میلون، مکمل MMPI است زیرا برای تشخیص اختلالات محوری II طراحی شده است، در حالیکه MMPI بر اختلالات حرکتی محوری منافع دارد.
  • آزمایش میلون به طور قابل توجهی کوتاهتر از  MPMI است (۱۷۵ ماده در برابر ۵۶۷)، و فقط ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد که برای یک امتیاز مهم است.
  • اساس تحقیقات، مطالعات اعتبار سنجی و گزینه های تفسیری برای MMPI از آزمونمیلونگسترده تر است، که می تواند محدودیتی برای آزمایش MCMI باشد.
مقالات پیشنهادی مجیب

مشاوره مجیب برای تست روانشناختی MMPI

این تست نقش مهمی در شناسایی مشکلات اجتماعی، شخصی و رفتاری در بیماران روانپزشکی ایفا می کند و روانپزشکان با اطلاعات ارزشمند برای تشخیص و درمان بیماران هستند، اما به دنبال یافتن بیماری های روانی نیستند. هدف از این آزمون شناسایی ابعاد شخصیت امتحان و شناسایی ویژگی های شخصیت فرد است. استفاده از تست در موارد استخدام مشاغل ویژه و مهم، ازدواج و امور خانوادگی، و نیز شناسایی اختلالات رفتاری و روانی مهم است. آزمون شخصیتی mmpi یک ابزار تخصصی طراحی شده برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت و مشکلات روانی است و نتایج کمتر استفاده شده برای افراد سالم و نرمال است.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای تست روانشناختی MMPI طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه