افسردگی بعد از رابطه جنسی: چرا این اتفاق می افتد

افسردگی بعد از رابطه جنسی
   

افسردگی بعد از رابطه جنسی در برخی مواقع اتفاق می افتد، حتی اگر یک رابطه عالی و مفرح بخشی را طی کرده باشید، ممکن است بعد از آن افسردگی و یک حالت نگرانی به شما دست دهد.

کلمات کلیدی:(رابطه جنسی |افسردگی بعد از رابطه جنسی |مشاوره جنسی)
زمان مظالعه: ۶ دقیقه

طی یک مطالعه حدود ۴۷ درصد زنان به افسردگی بعد از رابطه جنسی مبتلا می شوند، البته مردان هم ممکن است دچار این افسردگی بشوند .اما دلیل این مشکل چیست، به چه دلیلی این اتفاق می افتد؟  و راهکار مناسب برای رفع و درمان آن چه می تواند باشد؟

این ها سوالاتی هستند که در این مطلب قرار است به آن ها پاسخ دهیم.

افسردگی بعد از رابطه جنسی: دلایل

افسردگی بعد از رابطه جنسی

طبیعتا از نشانه های ابتدایی این مشکل بعد از مرحله ارضای جنسی نوعی افسردگی و نارضایتی است که ممکن است فقط در لحظه نباشد و تقریبا یک الی دو هفته این حس منفی وجود داشته باشد.

یک رابطه جنسی اصولا باید به گونه ای پیش برود که بعد از رابطه هر دو طرف چه زن و چه مرد احساس خوشحالی و شادابی داشته باشند.

اما برخی از افراد بعد رابطه جنسی دچار افسردگی و تنش های روحی می شوند. که خود نیز دلایلی دارد و باید درمان صورت بگیرد تا انرژی در یک رابطه به تعادل برسد و هر دو به انرژی حاصل رابطه جنسی دست پیدا کنند.

در ادامه برخی به برخی از  دلایلی که از آثار مذکور ممانعت می کند، اشاره خواهیم کرد.

 آزار و اذیت های جنسی

معمولا تجاوزات جنسی در دوران کودکی ونوجوانی یا رنجش های روحی که در رابطه های گذشته بر فرد تحمیل شده است، خود دلیل موجهی هستند بر این مورد که بعد از رابطه دچار استرس، نگرانی و آشفتگی شوند.

حتی سو استفاده های جسمی و احساسی می توانند بر یک رابطه و احساس بعد از آن تاثیر گذار باشند. اگر یکی از طرفین در ارتباط با  مشکلات احساسی که در گذشته داشته است یا  مورد سو استفاده قرار گرفته باشد پس این امکان وجود دارد که بعد از رابطه به افسردگی های رابطه مبتلا شود.

اضطراب غیر قابل کنترل حین رابطه

محققان ارتباط بالقوه ای بین اضطراب های مربوط به دلبستگی و عدم دلبستگی پیدا کرده اند. زمانی که فرد می خواهد از خانواده و روابطی که در گذشته داشته، جدا شود و وارد یک رابطه دو نفره نزدیک شود،گاهی دچار اضطراب و ترس می شود و این موضوع باعث می شود که در حین رابطه به جای انتقال احاسا و آرامش به مسائلی از ترس و اضطراب دچار شود و قاعدتا بعد از رابطه جنسی دچار افسردگی را تجربه خواهد کرد چون متناسب با احساسی که دارد دچار عذاب وجدان می شود.

یکی دیگر از دلایل اصلی افسردگی بعد از رابطه جنسی در این مورد  این است که فرد تکلیف خود را به درستی نمی داند و هنوز از تعلقات و دلبستگی های گذشته  بیرون نیامده است.

مشکلات زناشویی

افسردگی بعد از رابطه جنسی

مورد سوم از نظر روانشناسان همه گیر و صد در صد نیست، اما بی تاثیر هم نیست؛ ممکن است است، دعوا های زن و شوهری و یا ارتباط هایی که بین آن ها خارج از احترام باشد، بعد از رابطه جنسی زن ها تصور می کنند که هیچ ارزشی ندارند و تنها به دلیل یک موضوع ارزش برای مردش یافته است.

به خصوص وقتی که بعد از اتمام رابطه جنسی مرد هیچ گونه احساسی را به زن منتقل نکند و در عوض به او پشت کرده و بخوابد.

این موضوع بیشتر بر زنان رابطه تاثیر می گذارد و از همه مهم تر می تواند بر افسردگی بعد از رابطه جنسی  نقش داشته باشد.

مشکلات فیزیکی و جنسی

در برخی از مواقع زنان و مردان به دلایل مشکلات جنسی و جسمی نمی توانند از رابطه خود لذت ببرند، البته همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد،ممکن است، خود رابطه جنسی مفرح بخش باشد اما بعد از ان افسردگی جایگزین می شود، که ممکن است به دلایل مختلف مثل درد های شکمی زنان باشد(که خود دلایل متعددی دارد، به مقاله درد های شکمی زنان بعد از رابطه جنسی مراجعه شود)  و به دنبال آن احساسی از درد و مشکلات روحی چون افسردگی بعد از رابطه به وجود آید.

یا مسئله زود انزالی مرد می تواند احساس بدی در طرفین رابطه ایجاد کند.

افسردگی بعد از رابطه جنسی:نشانه ها

طبیعتا از نشانه های ابتدایی این مشکل بعد از مرحله ارضای جنسی نوعی افسردگی و نارضایتی است که ممکن است فقط در لحظه نباشد و تقریبا یک الی دو هفته این حس منفی وجود داشته باشد.

افسردگی بعد از رابطه جنسی: درمان

برای مشکلات بین زوج ها و مسائل جنسی که اتفاق می افتد، گاهی به دلیل اهمیت ندادن به سر حد پیچیدگی می رسند و گاهی روانپزشک؛ روانشناس و روان درمانگر هم نمی توانند کاری انجام دهند.

پس بهتر است درمان های ضروری را به موقع انجام دهید که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

درمان فیزیکی وجنسی

طبق آنچه که در بالا گفته شد، اگر می خواهید به افسردگی بعد از رابطه جنسی مبتلا نشوید و فکر می کنید که بخشی از نگرانی و افسردگی های شما منوط به مشکلات جسمی مثل زود انزالی،درد های شکمی بعد از رابطه می باشد، بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید تا اگر مشکلی وجود دارد ، درمان شوید و مشکل برطرف شود و اگر مشکلی از این لحاظ وجود ندارد، به دنبال دلیل دیگر و راهکار دیگر باشید.

درمان روحی – روانی

افسردگی بعد از رابطه جنسی

در بسیاری از موارد روابط زناشویی از پایه و اساس اشکالات اساسی دارد،که عدم درک نکردن طرفین باعث :

  • ایجاد فضاهای سرد
  • بی حرمتی و بی احترامی
  • عدم تفاهم
  • عدم همکاری
  • وغیره

می شود، همگی این عوامل با یکدیگر به تختخواب کشیده می شوند و منجر به سرد مزاجی و سرد شدن رابطه خواهد شد.

باز هم این نکته را باید بیان کرد، که با وجود تمامی این حرف ها ممکن است یک رابطه جنسی گرم و لذت بخشی را طرفین تجربه کنند، اما به دلایل ریشه ای و اساسی که در طول مقاله به آن ها شاره کردیم،می تواند افسردگی بعد از رابطه جنسی را با خود به همراه آورند..

پس اگر  تمایل دارید که یکی از روابط مهم شما و همسرتان که بقای زندگی در آن نهفته است، به بهترین شکل ممکن حفظ شود. باید در حفظ این رابطه و برطرف کردن مشکلات از دور و اطرافش کوشا باشید.

در صورت داشتن روابط سرد، مشکلات زناشویی و دیگر مسائل با یک روانشناس با تجربه مشورت کنید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

در سایت زندگی ما به دلیل داشتن مشاوران با تجربه در زمینه های متعدد زناشویی به راحتی می توانید در کم ترین زمان ممکن مشکلات خود را بر طرف کنید.

حتی اگر شاغل هستید و در طول هفته زمان کافی برای مراجعه به روانشناس را ندارید، در روز های تعطیل با یک شماره تلفن ساده با مشاور ارتباط برقرار کرده و مسائل زناشویی را قبل از بحرانی شدن حل کنید.

با مرکز روانشناسی مجیب از طریق شماره تماس zendeghima.ir

بین ساعات ۸ صبح تا ۱۲ شب ارتباط برقرار کنید

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه