معنا درمانی و روش های کاربردی آن در زندگی

معنا درمانی
   

معنا درمانی جز روش هایی  مربوط به روان درمانی است که در برای بیماری های مختلف چه روحی و چه فیزیکی بسیار پر کاربرد است . در واقع معنا درمانی به سال های خیلی دور یعنی ابتدای قرن بیستم بر می گردد که توسط فرانکل آدلر اولین روانشناسی که در مورد معنا درمانی در زندگی خودش صحبت به میان اورد.

اما معنا درمانی چه کاربردی دارد، اصلا چه کار می کند و وظیفه آن چیست؟

در واقع معنا درمانی کوشش دارد تا معنای زندگی را از طریق اندیشه ها و نشانه های نهفته ای که در لحظه لحظه زندگی ما وجود دارد بیابد و آن را با کمک این معنا ها درک کند.

موردی که روانشناسانی مثل فرانکل به آن اعتقاد دارند و نتایج تقریبا کاربردی از این روش یعنی معنا درمانی بدست آورده اند، تاثیر بر بیماری های افسردگی،پوچ گرایی، افرادی که احساس تنهایی می کنند، از دیگران فاصله می گیرند،دنیا را فرصتی برای زندگی خوب نمی دانند، از تولد خود ناراضی هستند، به دلمردگی های طولانی مدت مبتلا شده اند، نیز دارد.

در این مقاله به برخی از تاثیراتی که این معنا درمانی بر بیماری های مختلف دارد اشاره می کنیم، تا بیشتر با این روش درمان آشنا شوید.

معنا درمانی : کاهش افسردگی در سالمندان

معنا درمانی

دوره های سالمندی جز دوره هایی از زندگی است که معمولا از آن به عنوان پیغام آورنده مرگ یاد می کنند و برای بسیاری از افراد برهه ای سخت و کسل کننده است که نمی توانند با این مقوله به خوبی کنار بیایند و نیاز به راهکار های درمانی دارند تا از بیماری های مخرب روحی مثل استرس و اضطراب در امان باشند و از همه مهمتر از بیماری های جسمی که بسیاری از آن ها به دنبال آسیب های شدید روحی خود را نشان می دهند، یکی از این بیماری ها پوکی استخوان در پیری است.

اما با معنا درمانی چه کار می توانیم انجام دهیم تا از این اثرات مخرب جان سالم به در ببریم و زندگی پر بار و پر نشاطی را در این دوران در کنار فرزندان و نوه ها داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه معنا درمانی به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

از نظر معنا درمانی، مقوله مرگ یک امر کاملا طبیعی است، که انسان در آن هیچ گونه دخل و تصرفی ندارد و برای هر ک از آدمیان اتفاق می افتد.مرگ زندگی را کدر و بی معنا نمی کند، بلکه چون این زندگی دنیوی موقت می باشد و همگی باید یک سفر دیگر را طی کنیم، اتفاقا زندگی را جالب و هیجان انگیز می کند.

روش های معنا درمانی برای کاهش افسردگی در سالمندان

روش هایی که در معنا گرای جهت کاهش افسردگی در سالمندان انجام می شود، به شرح ذیل هستند:

  • یافتن معنا از طریق عشق
  • یافتن معنا از طریق رنج
  • یافتن معنا از طریق ارزش های آفرینندگی
  • یافتن معنا از طریق انجام دادن کار
  • یافتن معنا از طریق ارزش های تجربی
  • یافتن معنا از طریق مراجعـه بـه گذشته
  •  افزایش احساس مسئولیت برای یافتن معنـا در زمان حال

یافتن معنا در هر یک از روش های درمانی و یا در واقع هر یک از مراحل بالا در جهت بهبود یکی از نشانه های افسردگی و پوچی در زندگی افراد سالمند انجام می شود، که خوشبختانه طبق آزمون و خطاهایی که صورت گرفته نتیجه بسیار خوبی در بر داشته و تقریبا اثر گذار بوده است.

بنابراین لازم است توجـه بیشـتری بـه درمانهــای غیــر دارویــی مــؤثر در کــاهش افســردگی سالمندان داشته باشید. این امر موجب توسعه دانش مربـوط بـه حــوزه ســالمندی شــده و معنــا درمــانی بــا تکنیکهــای خاص می تواند کمک مؤثری به این بیماران باشد.

معنا درمانی : در بیماران مبتلا به ایدز

همان طور که همه ما می دانیم، بیماری ایدز همچنان یکی از بیماری های پر خطر قرن حاضر می باشد، که با خود خسارات متعدد را به همراه دارد.

با اینکه درمان های مختلف از جمله واکسن پیشگیری و درمان های برای این بیماران روز به روز درعلم  پزشکی اضافه می شوند، اما همچنان درمان قطعی این بیمار برای همگان حاصل نشده و با خود قربانیان زیادی را می گیرد.

برخی از این قربانیان همان بیماران افسردگی و نا امیدی هستند که دیگر امیدی به زنده ماندن ندازند، چه برسد به اینکه بخواهند زندگی کنند و زندگی را از نو بسازند.

بنابراین یکی از بهترین روش هایی که فارغ از هر گونه دارو درمانی است و به راحتی با علم روانشناسی و با کمک از نشانه ها می توان در روند بهبود این دسته از بیماران تاثیر گذار بود، معنا درمانی است.

در واقع معنا درمانی یک نگرش فلسفی و درمانگر می باشد، برای کسانی که با کم بودن طول عمر خود مواجه هستند، هراس از مرگ و رفتن به دنیایی که از آن بی خبر هستند.

بنابراین معنا درمانی با ۴ روند درمانی پیش می رود.

  • مرگ
  • آزادی
  • تنهایی
  • و بی معنایی

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه معنا درمانی به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

معنا درمانی و مرگ

معنا درمانی

از نظر معنا درمانی، مقوله مرگ یک امر کاملا طبیعی است، که انسان در آن هیچ گونه دخل و تصرفی ندارد و برای هر ک از آدمیان اتفاق می افتد.مرگ زندگی را کدر و بی معنا نمی کند، بلکه چون این زندگی دنیوی موقت می باشد و همگی باید یک سفر دیگر را طی کنیم، اتفاقا زندگی را جالب و هیجان انگیز می کند.

در معنا درمانی فرد به کمک مقوله مرگ یاد می گیرد که چگونه زندگی خود را پر معنا کند، لذت بخش کند تا دچار تکرار و روزمرگی نشود.

معنا درمانی: تنهایی،آزادی و بی معنایی

معنادرمانی به عنوان روشی بر گرفته از رویکرد روان درمانی وجود انسان و دنیای او سر و کار دارد و به فرد این فرصت را می دهد تا با نگرانی ها و مفاهیم زیربنایی زندگی از قبیل زندگی و مرگ، امید و ناامیدی، رابطه با دیگران یا ماندن در انزوا،گزینش آزادانه، آگاهی و احساس مسئولیت نسبت به خود و دیگران، تعالی خویشتن و جستجوی معنا در دوره ای از زندگی که با مرگ نزدیک است روبرو شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه معنا درمانی به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

همان طور که در بالا ذکر شد، بسیاری از بیماران فیزیکی و یا بیماران روحی که به هر نحوی با مشکلات حاد برخورد کرده اند؛ امید و آرزوی خود را نسبت به دنیا از دست داده اند. بنابراین با نوعی پوچ انگاری رو به رو هستند؛که اکثرا دیگر خود را نیازمند به خوردن هیچ گونه دارو و درمانی نمی یابند و تنها منتظر مرگ هستند تا با او بروند.

اما در این بین وجود درمان های رفتاری و فلسفی مثل معنا درمانی توانسته زندگی این افراد را دگرگون کند و تقریبا بخشی از تحول روانشناسی مدیون این علم است. این درمان بدون دارو همراه است و همین موضوعی است که برای افراد با بیماری لاعلاج، و غیره بسیار موثر عمل کند. برای برخورداری از این نوع  درمان سایت زندگی ما با تحقیق و پژوهش لازم توسط پزشکان و روانشناسان معتبر در این زمینه، پژوهش های خوبی را حاصل کرده اند. که می توانید با شماره تماس zendeghima.ir  از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب ارتباط خود را با این مرکز برقرار کنید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه