راه های درست انتقاد کردن را بشناسید

انتقاد کردن
   

انتقاد کردن با تخریب تفاوت روز است با شب! برخی ها هستند که به بهانه انتقاد کردن ، شخصیت افراد را مورد حمله قرار داده و آن ها را تخریب می کنند. انتقاد کردن زمانی موثر است که بدون هیچ سوء قصدی و البته به منظور کمک به سازندگی صورت گیرد. اگر می خواهید از کسی انتقاد کنید باید اصول انتقاد کردن را بدانید. انتقاد کردن گاهی موجب پیشرفت و تعالی و گاهی موجب انزوای افراد می شود. در این مقاله نکاتی در مورد انتقاد کردن ارائه خواهد شد. با در نظر داشتن نکات ذیل می توان به طور سازنده انتقاد کرد. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه انتقاد کردن با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

۱- مطمئن باشید که انتقادتان تاثیرگذار است در غیر این صورت از انتقاد کردن صرفنظر کنید

انتقاد کردن

قبل از انتقاد کردن مطمئن شوید آنچه می خواهید مورد انتقاد قرار دهید اشتباه است. سپس مطمئن شوید که در مورد آن چه که می خواهید نقد کنید دچار سوءتفاهم نشده اید و ارزیابی درستی از موضوع داشته اید. باید اطمینان حاصل کنید که انتقادتان اثر گذار خواهد بود در غیر این صورت ترجیح بر آن است که از خیر نقد و نقادی بگذرید. اگر طرف مورد نقد، توان ایجاد تغییر در ویژگی ها و رفتارهای ناخوشایندش را ندارد باز هم باید از نقد کردن پرهیز کرد. هدف از انتقاد کردن باید اصلاح و سازندگی باشد نه پسرفت و زمینه سازی دعوا و لجاجت.

۲- نقدتان را در لفافه نپیچید و صراحتا بگویید منظورتان چیست

هر کدام از ویژگی های طرف مقابلتان اشتباه است را صریح و بی پرده نقد کنید. البته منظور از بی پرده سخن گفتن، بی ادبی و پرخاشگری نیست. منظور این است که صغری کبری نچینید و فرد را گیج نکنید. اگر فرد در طرز راه رفتن مشکل دارد، به چشم و ابرویش گیر ندهید! کاملا رک، راه رفتنش را نقد کنید و کمک کنید فرد راه رفتن مناسب تری داشته باشد. به طرف بفهمانید که نیتان خیر است.  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتقاد کردن می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

مورد نقد قرار دادن افراد در جمع نوعی حقارت و کوچکی را به فرد القا می کند. با این کار شما نه تنها به او کمک نمی کنید بلکه به شدت او را می رنجانید.

۳- مسائل ضروری را نقد کنید. هر مسئله ای ضروری نیست

زمانی که می خواهید فرد را مورد نقد قرار دهید توجه داشته باشید که ظرفیت او چقدر است. برخی ها، ظرفیت و آستانه تحملشان بالاست. باید هر بار فقط یک موضوع را مطرح کنید. طرف را گلوله باران نکنید چرا که از شما رنجیده خاطر می شود و تاثیر نصایحتان به حداقل خواهد رسید.

۴- از کلمات حساسیت برانگیز “همیشه” و “هرگز” استفاده نکنید

مطلق و منفی صحبت نکنید. کلماتی مانند همیشه و هرگز بار منفی دارد. مثلا وقتی شما می گویید “تو همیشه حرف نامربوط می زنی” به نوعی چشمتان را بر تمام خوبی های طرف مقابل می بندید و تنها بدی هایش را می بینید. این باعث می شود فرد احساس حقارت کند. بهتر است نسبی صحبت کنید نه مطلق! کلماتی مانند “معمولا” و “گاهی اوقات” و غیره می تواند بسیار موثرتر باشد.

۵- مسخره کردن ممنوع! یادتان نرود که هدف شما انتقاد است نه شوخی

اگر واقعا به دنبال این هستید که طرف مقابل در زمینه ای تغییر کند، با کنایه و شوخی با او صحبت نکنید. این کار اشتباه است و می تواند اثر معکوس بگذارد. فرد باید بداند شما قلبا به دنبال اصلاح سازندۀ او هستید نه به دنبال مسخره کردن و هتاکی.

۶- با مقایسه کردن های بی مورد، فرد را تحقیر نکنید

زمانی که برای انتقاد کردن زمینه چینی می کنید قید مقایسه را بزنید. اصولا اکثر افراد از مقایسه شدن تنفر دارند. شما زمانی که به طور مثال به کودکتان بگویید “از دوستت یاد بگیر ، ببین چقدر زرنگ است”، در واقع کودکتان را تحقیر کرده اید. شما با این کار کودکتان را به عقب رانده اید. هدف از انتقاد کردن تحقیر نیست بلکه سازندگی و اصلاح مد نظر است.

۷- انتقاد کردن در جمع اثر معکوس دارد

مورد نقد قرار دادن افراد در جمع نوعی حقارت و کوچکی را به فرد القا می کند. با این کار شما نه تنها به او کمک نمی کنید بلکه به شدت او را می رنجانید. شرمنده کردن دیگران آن هم در جمع، اشتباه محض است. در گوشه و کنار مشکلات افراد را مشفقانه به آن ها گوشزد کنید نه در جمع.

مقالات پیشنهادی مجیب

۸- وقت شناس باشید

انتقاد کردن از جمله کارهایی است که زمان خاصی را می طلبد. پس از ارتکاب عمل زشت، فرصت مناسبی برای نقد و نقادی است. اما فراموش نکنید که دلسوزی تان کاملا محسوس باشد. اگر فرد بداند که شما دوستش دارید دلسوزی تان را درک خواهد کرد و تاثیرگذاری نصایحتان دو چندان خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انتقاد کردن می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

۹- قضیه ساندویچی را در نظر داشته باشید!

انتقاد کردن

اگر می خواهید کسی را نقد کنید ابتدا یکی از خوبی هایش را با روی باز بیان کنید، سپس کاملا دوستانه مشکلش را توضیح دهید و راهکاری مناسبی برای حل مشکل را پیشنهاد کنید. سپس یکی دیگر از خوبی های وی را انتخاب کرده و کمی در مورد آن نیز توضیح دهید. فرمول “یک خوبی، یکی بدی، و مجددا یک خوبی” را امتحان کنید مطمئن باشید جواب خواهید گرفت.

۱۰- عصبانی شدن شرایط را بغرنج می کند

احساسی رفتار نکنید. البته بروز احساسات لطیف اکثر اوقات می تواند گره گشا باشد. اما نکته این جاست که عصبانیت جزو احساسات لطیف نیست! شما با عصبانیت ابتدا به خودتان آسیب می زنید سپس فرد را تخریب می کنید. عصبانیت فرصت نقد منصفانه و مشفقانه را از شما خواهد گرفت.

توصیه می شود برای کسب اطلاعات تکمیلی از یک مشاور درخواست مشاوره نمایید.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله آموزش انتقاد کردن آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه