تست روانشناختی WAIS-R برای کودکان و بزرگسالان

تست روانشناختی WAIS-R
   

تست روانشناختی WAIS-R چیست؟ در دهه ۱۹۳۰، وکسلر شروع به مطالعه آزمونهای استاندارد کرد و ۱۱ زیر تست را پرداخت کرد. برخی از زیرشاخه های او از قسمت های مختلف آزمون تست استنفورد ۱۹۲۴ اصلاح شده (در درک، محاسبات، حافظه ضرب، شباهت ها، و واژگان) اقتباس شده اند.

بقیه خرده آزمون ها از آزمونهای تیم ارتش (تنظیمات تصویر)، طراحی مکعب های کهس (طراحی مکعب)، آزمایش نظامی آلفا (اطلاعات، درک و فهم)، آزمون ارتشی بتا (نماد، رقم، رمزگذاری) آزمون تکمیل تصاویر هیلی (تکمیل تصاویر) ، آزمون Pinter-Paterson(وارد کردن جزء)  گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست روانشناختی WAIS-R می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

تست روانشناختی WAIS-R

مقیاس Wechsler-Bliwiba از لحاظ اعتبار و تکمیل زیرشاخه ها و فقدان نماینده نمونه و حجم، فاکتورهای فنی داشت. به همین دلیل، در سال ۱۹۵۵ اصلاح شد و به عنوان یک مقیاس اطلاعات بالغ (WAIS) و اصلاح بعدی آن در سال ۱۹۸۱ (WAIS-R) منتشر شد. در سال ۱۹۴۹ مقیاس هوش کودکان (WISC) برای اندازه گیری هوش کودکان ۵ ساله و بالاتر طراحی شد. نمرات این مقیاس با دقت انجام شد و ۱۰۰ پسر و ۱۰۰ دختر سفید پوست آمریکایی ( نفر۲۲۰۰) برای هر سن مورد آزمایش قرار گرفتند.

هر کودک در محدوده ۱/۵ ماه نیم از نیم سال (کودکان ۵ ساله و ۴ ماه و نیم تا ۵ سال و ۷ ماه برای گروه ۵ ساله) قرار گرفت. البته، ۵۵ کودک مبتلا به عقب ماندگی ذهنی اضافه شدند. البته این گروه بیشتر نمایانگر کودکان میانی و بالاسری بود و اقلیت ها را شامل نمی شد. به همین دلیل در سال ۱۹۷۴ فرم بازبینی شده خود WISC-R منتشر شد و آخرین اصلاحیه در سال ۱۹۹۰ ساخته شد. در سال ۱۹۶۷، فرم پیش دبستانی و دانش آموزان ابتدایی ۴-۶ سال (WPPSI) در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و با محدوده سنی ۳ تا ۷ سال تجدید نظر شد.

مقیاس IQ وکسلر برای کودکان

تست روانشناختی WAIS-R

مقیاس اندازه گیری وکسلر برای کودکان یک آزمون تحلیلی است که نمره دهی آن بر اساس میزان موفقیت آزمون انجام می شود. نمره بر اساس قانون همه یا هیچ انجام نمی شود ، بلکه میزان موفقیت در نظر گرفته می شود. این آزمون برای کودکان ۱۵-۵ ساله است. مقیاس شامل ۱۲ زیر تست است، با دو زیر آزمون (حافظه عددی و مازها) اختیاری است و می تواند به جای دو فرعی دیگر استفاده شود. این زیر تست ها به صورت کلامی یا غیر کلامی به دو گروه تقسیم می شوند:

گروه کلامی اطلاعات پایه ادراک عمومی مسائل عددی شباهت واژگان حافظه عددی
گروه غیر کلامی تکمیل تصاویر ایجاد داستان تصویری مکعب اضافه کردن قطعات کد گذاری ماز

زیرمجموعه های گروه کلامی بین خود و زیر آزمون گروه غیر کلامی نیز بسیار همبسته هستند، اما همبستگی بین گروه های کلامی و غیر کلامی ضعیف است.

اعتبار اصلاح شده کودکان (WISC-R)

بر اساس همبستگی داخلی در تمام ۱۱ گروه سنی: مقیاس کل (۹۶٪)، مقیاس کلامی (۹۴٪) و مقیاس غیر کلامی (۹۰٪). بر اساس اعتبار آزمون، مقیاس کل (۹۵٪)، مقیاس کلامی (۹۳٪) و مقیاس غیر کلامی (۹۰٪) یک آزمایش مجدد در عرض یک ماه بود. در یک دوره ۲ ساله، قابل اطمینان تر است. خطای اندازه گیری برای مقیاس عمومی (۳٫۱۹)، مقیاس کلامی (۳٫۶۰) و مقیاس غیر کلامی (۴٫۶۶) بود. بالاترین اشتباه برای شمارش حافظه و حداقل خطا برای گنجینه های کلمه بود. ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

تست روانشناختی WAIS-R یک فرم بازنگری از WAIS، در سال ۱۹۸۱ منتشر شد و شامل شش کلامی و پنج زیرنویس عملکردی بود. آزمونهای کلامی عبارت بودند از: اطلاعات، تفکر، حساب، رقم، شباهت، و واژگان.

روایی فرم اصلاح شده (WISC-R)

همبستگی آزمون با نسخه چهارم استنفورد باین (۰٫۷۸)، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (۰٫۷۱)، K-ABC (0.70)، آزمون های هوش (۰٫۶۶)، WRAT (-0.59) 52/0).

روش نمره دهی برای آزمونهای کودکان

برای پاسخ به هر سوال، نمره خام ارائه می شود، نمرات خام تمام زیر آزمون ها به یک مقیاس واحد بر اساس جداول که به صورت جداگانه برای گروه های کلامی و غیر کلامی آماده می شوند، و مقیاس ها هم تراز می شوند. نمره کل افراد در انتهای آزمون به ترتیب جدول دیگری به IQ تبدیل می شود. ممکن است IQ ها را برای هر نیمه مقیاس یا برای کل محاسبه کنید. از آنجایی که ۱۰-۱۲ نمره با این مقیاس ارائه می شود، می توان یک نمایه روانی برای موضوع فراهم آورد، و برای جنبه کیفی هوش هم، به دست آورد.

وکسلر IQ برای بزرگسالان

تست روانشناختی WAIS-R

مقیاس اندازه گیری وکسلر برای بزرگسالان برای اندازه گیری هوش در حال رشد نیست، بلکه اطلاعاتی را در پشت آن اندازه گیری می کند. به همین دلیل ما نمیتوانیم از مقیاس کودکان برای بزرگسالان استفاده کنیم، چرا که در مورد عقلانیت، سرعت کار، عادت و عدم تطابق استانداردهای عقلانی و ضریب هوشی برای کسانی که رشدشان به پایان رسیده، نقص و معایب وجود دارد.

روشهای به دست آوردن و پیاده سازی همانند IQ های کودکان است و IQ از لحاظ انحراف از میانگین یک گروه سنی خاص (میانگین ۱۰۰ و انحراف معیار ۱۵) بیان می شود. درجه بندی و اعتبار برای هر سنی تا ۷۰ سال محاسبه می شود. در اینجا، هنگام محاسبه IQ، مخرج کسری است که سن را نشان می دهد که به تناسب به سن کم می شود.

برای سنین ۲۰ تا ۲۴ سال، ۱۵/۵ ، برای سن ۲۵-۲۹، ۱۵، و … عملکرد موضوع با میانگین نتایج ۲۰ تا ۲۴ ساله، دوره ای که در آن انسان دارای بالاترین بازده ذهنی است، مقایسه می شود. لازم به ذکر است که در محاسبه معمول IQ از سنسور یا سن ۱۶ سالگی تجاوز نمی کند. پس از مقیاس بزرگ وکسلر، مقیاس های بزرگ تر شده با مقیاس همبستگی بالا جایگزین شدند.  برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه تست روانشناختی WAIS-R با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

مقالات پیشنهادی مجیب

مشاوره مجیب برای تست روانشناختی WAIS-R

مقیاس هوش بزرگسالان Wechsler (WAIS) یک آزمون IQ است که برای اندازه گیری هوش و توانایی شناختی در بزرگسالان و نوجوانان طراحی شده است.WAIS در فوریه ۱۹۵۵ توسط دیوید وشلر به عنوان یک مجله مقیاس اطلاعات Wechsler-Bellevue منتشر شد که در سال ۱۹۳۹ منتشر شد.این در حال حاضر در نسخه چهارم خود (WAIS-IV) منتشر شده در سال ۲۰۰۸ توسط Pearson، و آزمون گسترده IQ برای بزرگسالان و نوجوانان مسن در جهان مطرح شد.جمع آوری داده ها برای نسخه بعدی (WAIS 5) در سال ۲۰۱۶ آغاز شد و آزمایش در سال ۲۰۲۱ منتشر می شود.

تست روانشناختی WAIS-R یک فرم بازنگری از WAIS، در سال ۱۹۸۱ منتشر شد و شامل شش کلامی و پنج زیرنویس عملکردی بود. آزمونهای کلامی عبارت بودند از: اطلاعات، تفکر، حساب، رقم، شباهت، و واژگان. زیرمجموعه های عملکرد عبارت بودند از: ترتیب تصویر، تکمیل تصویر، طراحی بلوک، مونتاژ شی، و علامت Digit. IQ کلامی، IQ عملکردی و IQ مقیاس کامل بدست آمد.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای تست روانشناختی WAIS-R از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه