حس ششم چیست و چه وقت می توان به آن اعتماد کرد؟

حس ششم
   

حس ششم چیست؟ برای همه ما، پیش آمده تا باور کنیم که به حس ششم خود اعتماد کردیم و تصمیم گرفتیم. بله، اغلب، حس ششم ما درست از آب در آمده است، اما گاهی اوقات نه. پس چگونه می توانیم درک کنیم که اگر ما اعتماد کنیم، از دید حس ششم چیزی را از دست نمی دهیم؟ برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید با درک شهودی این فرآیند آشنا شوید. این فقط این است که شما متوجه خواهید شد که فرآیند ظاهرا ساده که حس ششم برای ما به ارمغان می آورد، اتفاقا بسیار پیچیده و مرموز است.

به عنوان مثال، گاهی اوقات اتفاق می افتد، اگر چه آب و هوا کاملا آفتابی است، به نظر می رسد ما می خواهیم به عقب برگردیم و چتر بگیریم یا از همان ابتدا می دانیم که چه تیمی برنده است و این دقیقا حس ششم انتخاب ماست و گاهی در استخدام نیز این حس به ما کمک می کند.

مردم معتقدند که باید به حس ششم اعتماد داشته باشند، اما اگر شما هوشمند باشید، باید بدانید که حس ششم همیشه اعتماد قابل اعتماد نیست.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای آشنایی با حس ششم از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

درک شهودی چیست؟

New Project 2019 08 22T201800.532 حس ششم چیست و چه وقت می توان به آن اعتماد کرد؟

در فیلم “ترمیناتور”، محصول سال ۱۹۸۴، آرنولد شوارتزنگر نقش یک روبات انسانی را ایفا می کند که از آینده به گذشته، سفر کرده است تا سارا کارنر که یک روز پسرش، رهبر جنبش مقاومت در برابر اتومبیل ها بود را ریشه کن کند. دیدگاه صحنه از دیدگاه ترمیناتور چنین است که دنیا را از چشم لنز DSLR تماشا می کند.

یک مربع نقطه ای که تمرکز را در میدان دید Terminator نشان می دهد، و در طی اسکن محیطی تلاش می کند همه چیز را در این زمینه را شناسایی کند، از جمله افراد و اقلام. همه چیز که شناسایی شده است به سرعت تجزیه و تحلیل می شود و نتایج آن (به عنوان مثال، ابعاد و فاصله شناسایی شده با ترمیناتور یا موقعیت مشخص شده از نظر دوستی و خصومت) در بالای میدان دید Terminator ظاهر می شود تا تصمیم گیری شود.

درک بصری فرایند بسیار پیچیده است. ابتدا ما الگوها و اطلاعاتی را که ما از وقایع گذشته به حافظه بلندمدت ما استخراج شده، مدل می کنیم و سپس هر بار که با این الگوها دوباره برخورد می کنیم، الگوهای مشابه و اطلاعات مربوطه را از مخزن حافظه بازیابی می کنیم

درک بصری

فیلم Terminator در واقع آینده را نشان می دهد، آینده ای که در آن ماشین ها و یا شاید حتی انسان ها می توانند با پیشرفت های پیشرفته AI یا واقعیت افزوده با چنین قابلیت هایی دست یابند. اما جالب است بدانیم که ما انسانها همواره از دید ترمیناتور برخوردار بوده ایم، زیرا درک بصری انسان ها از بسیاری جهات عملکرد مشابهی دارد.

ما به طور مداوم محیط زیست را فقط مانند Terminator اسکن می کنیم و در حال تلاش برای شناسایی وضعیت های شناخته شده هستیم. به عنوان مثال، فرض کنید که شما در خیابان راه می روید و ناگهان چشم هایتان به یک مردی که از دور با لبخند برایتان دست تکان می دهد، می افتد. شما این مرد را نمی شناسید، اما کمی متعجب خواهید شد. پس از آن، بلافاصله و بدون اطلاع تجزیه و تحلیل فاز را شروع می کنید و بر اساس نتایج، در موقعیت پیشرو رفتار می کنید.

دکتر گری کلین (Gary Klein)، روانشناسی شناختی و نویسنده کتاب معروف Power Resources، درک بصری را از ۴ منبع می داند:

سرنخ های مرتبط

هنگامی که ما با وضعیت آشنا می شویم، برای درک درست این وضعیت خاص، اغلب اطلاعات بیشتری را در اختیار ما قرار می دهد تا توجه ما را در نگاه اول جذب کند. در همین حال، حس ششم میلیون ها سرنخ غیر مرتبط و پراکنده نشان می دهد. این سرنخ های مرتبط دقیقا همان ویژگی های خاصی است که باید در کانون توجه قرار گیرد.

به عنوان مثال، سرنخ مربوط به موقعیت (مانند یک مرد قد بلند و ناشناس در یک خیابان که برای شما دست تکان می دهد!) ممکن است مربوط به لباس و ظاهر آن شخص باشد. آیا این شخص و مردم در اطراف ایستاده در دستان خود یک پلاکارد دارند؟

انتظارات

درک شهودی کمک می کند تا بدانید که انتظارات چه چیزی باید از موقعیت باشد. اگر ما همان مثال قبلی را حساب کنیم، می توانیم به اطلاعات زیر دست یابیم که انتظارات ما از وضعیت را تعیین می کند:

  • توقف: برای این شخص آماده باشید تا به شما بپیوندد و از شما بخواهد به او وقتی بدهید.
  • صحبت کردن: قبل از آماده شدن، شاید این فقط چند لحظه یا حتی ۱۵ دقیقه وقت شما را بگیرد، زیرا این فرد احتمالا به شما در مورد چیزهای خاصی نظیر حفاظت از محیط زیست و یا حقوق حیوانات توضیح می دهد.
  • تقاضا: می دانید که این فرد احتمالا در حال تأمین مالی است و همچنین از شما کمک خواهد گرفت.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای درک و آشنایی با حس ششم از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید. سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تماس های شما عزیزان می باشد.

اهداف پیش بینی شده

هنگامی که ما در موقعیتی آشنا هستیم، می توانیم با قدرت شهود قادر به دستیابی به اهدافی خاص باشیم که می توان انتظار داشت. به عنوان مثال، در همان مثال بالا، هدف ما می تواند مکالمه با شخص دیگری را تشخیص دهد.

 گام بعدی

درک شهودی اقدامات احتمالی را نشان می دهد. اگر با همان مثال فوق ادامه دهید، می توانید یکی از این سه رفتار را اعمال کنید:

  • سر خود را پایین بیاورید و وانمود کنید که متوجه نشدید و با دیوانگی راه روید؛
  • وانمود کنید که با موبایل هستید و فرصت ندارید
  • قبل از رسیدن طرف، به طرف دیگر بروید

 مشاوره مجیب برای حس ششم

حس ششم

به طور خلاصه، درک بصری فرایند بسیار پیچیده است. ابتدا ما الگوها و اطلاعاتی را که ما از وقایع گذشته به حافظه بلندمدت ما استخراج شده، مدل می کنیم و سپس هر بار که با این الگوها دوباره برخورد می کنیم، الگوهای مشابه و اطلاعات مربوطه را از مخزن حافظه بازیابی می کنیم. اما این داده ها قابل اعتماد هستند؟ اگر شما در شناسایی الگوهای منظم و تصمیم گیری در مورد شرایط محیط زیست معتبر باشید، بله! این بدان معنی است که هر کس تنها می تواند به حس ششم خود و یا ادراک شهودی در برخی زمینه های خاص اعتماد کند.

مقالات پیشنهادی مجیب

اگر تصورات کلی ما را به عنوان یک قطب نما فرض کنیم، محیطی که در آن این ادراکات اتفاق می افتد، شبیه یک زمین بزرگ است که تنها در برخی نقاط با رزونانس مغناطیسی بالاست. به این معنی که این قطب نما یا همان قدرت بصری انسان، در بعضی مناطق کار ارزشمندی ندارد و حتی ممکن است گمراه کننده باشد. در واقع ما خودمان هستیم که ما باید الگوهای ذهنمان را با دائما آزمایش و تصحیح ذهنمان درک کنیم تا چه حد می توانیم به این قطب نما اعتماد کنیم و در کجا باید مسیری را که نشان می دهد، نادیده بگیریم.

کارشناسان مرکز مشاوره تلفنی مجیب از  ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب آماده پاسخگویی به تماس های شما عزیزان می باشد.برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای درک و آشنایی با حس ششم از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه