ویژگی های هیجانی نوجوانان و راه های برخورد درست

ویژگی های هیجانی نوجوانان
   

ویژگی های هیجانی نوجوانان چیست؟ هنگامی که یک کودک در سال های نوجوانی وارد می شود، در خود، والدینش و در تعامل والدین خود تغییر زیادی ایجاد می کند.

کلمات کلیدی:(ویژگی های هیجانی نوجوانان|ویژگی های نوجوانان|برحورد با نوجوانان|والدین و نوجوانان|تعامل با نوجوانان)

مدت زمان مطالعه:۶ دقیقه

شاید شما به عنوان والدین احساس می کنید یک فرزند غریبه ای در میان شماست و با کودک شما در دوران کودکی چندین ساله متفاوت است. کودکی که قبلا خوشحال بود در حال حاضر افسرده است، کودکی که قبلا از شما اطاعت می کرد، در حال حاضر مهاجم و غم انگیز است و تغییرات زیادی در او نیز وجود دارد.

شما باید از این تغییرات آگاه باشید و یاد بگیرید چگونه با آنها رفتار کنید تا خود و فرزندتان را محافظت کنید. نوجوانی دوره ای است که پر از هیجان و تغییر است و به عنوان یک پدر و مادر شما باید یاد بگیرد که در موقعیت مناسبی با فرزند خود باشید. شما نیاز به افزایش آگاهی و اطلاعات خود دارید تا راه درستی پیدا کنید و تشخیص عاطفی به طریقی به شما کمک خواهد کرد. این مقاله در مورد ویژگی های هیجانی نوجوانان بحث می کند.

تغییرات غیر قابل پیش بینی

ویژگی های هیجانی نوجوانان

سن نوجوانی پر از چالش ها و تغییرات است. تغییرات در بلوغ این دوره را برای هر دو والدین و نوجوانان سخت می کند. این تغییرات بزرگ و کوچک هر دو والدین و نوجوان را گیج می کند.


این مطالب هم سودمند است

کدام نوجوانان بیشتر دست به خودکشی می زنند؟

بررسی علت های خودکشی نوجوانان

با دیر آمدن نوجوانان به منزل چگونه برخورد کنیم ؟


تغییرات خلق و خوی

خلق و خوی کودکان از تولد واضح است و هر کودک دارای ویژگی و رفتار خاص خود است، اما تجربیات عاطفی زندگی بر خلق و خوی و روحیه تاثیر می گذارد. شخصیت و خلق یک شخص در توسعه ویژگی خاص عاطفی نوجوانان بسیار تاثیر گذار است. به عنوان مثال، اگر یک نوجوان بسیار تهاجمی باشد، در دوران کودکی او نباید بسیار آرام باشد.

هیجان افراطی

در بعضی از کودکان بسیار شدید می باشد و بعضی از آنها آرام تر می باشند. نوجوانانی که آرام تر هستند،مشکل احتمالی کمتری برای والدینشان دارند و سالهای نوجوانی آنها بهتر است. اما نوجوانانی که هیجان بسیار سختی را تجربه می کنند برای والدین آنها سخت تر است. برخی از والدین نمی دانند که این هیجانات می تواند یک مشکل باشد. هیجان به طور ذاتی به ارث برده می شود و والدین اغلب از لحاظ هیجانی شبیه به فرزندانشان هستند که موجب همدردی بیشتر آنها می شود و از سوی دیگر هیجان را تحریک می کند.

نحوه واکنش به شرایط جدید

برخی از نوجوانان به راحتی با شرایط جدید سازگار می شوند، اما دیگران با سازگاری با این تغییرات مشکل دارند. هر دوی این سبک ها برای والدین مشکلاتی ایجاد می کنند. اگر نوجوان شما مشتاق به انجام کارهای جدید است بدون درک کامل از وضعیت، او ممکن است در معرض خطر ناخودآگاه اقدام کند، مانند استفاده از مواد مخدر.
اگر هشدار بیش از حد به فرزندتان داده شود، ممکن است آن ها را جدا کند و شروع به فعالیت یا مشارکت دیگر نکنند. شما ممکن است بخواهید در مورد بخش کوچکی از زندگی و به میزان کم در مورد پیامدهای خطرناک انجام کارها بیشتر هشدار دهید.

حساس  شدن

در این دوره، نوجوان ممکن است به علت تغییرات بیولوژیکی حساسیت بیشتری بیولوژیکی داشته باشد. حتی پنج حس او ممکن است حساسیت بیشتری داشته باشد و ممکن است به برخی از مارک های لباس، نور کم یا زیاد و غیره حساس باشد.

تغییر جسمی

ظهور تغییرات مختلف یکی از ویژگی های هیجانی نوجوانان است و عادت تغییر، حتی تغییر مثبت، هنگامی که به نوجوانی می رسد و با تمام این تغییرات، تصور می شود، سخت است. برخی از نوجوانان به راحتی این تغییرات را قبول می کنند و کار والدین خود را برای آسان تر می کنند. نوجوانانی که تغییر را دیر قبول می کنند، هیجان بیشتری در نوجوانی دارند و مشکلات بیشتری برای والدین خود ایجاد می کنند.

تغییرات فیزیکی

دوره نوجوانی یک دوره تغییرات فیزیکی است و حتی تغییرات مغزی بیشتر رخ می دهد، در طول این دوره مغز که مسئول پاسخ های استراتژیک و منطقی فرد است، در حال توسعه است، در حالی که مراکز تعالی مغز به طور منحصر به فرد عمل می کنند. والدین که شاهد آن هستند که فرزندانشان معمولا به فوران های هیجانی واکنش نشان می دهند و پاسخ های آنها غیر منطقی است با این موضوع آشنا هستند.

اختلال هیجانی

برخی از کودکان ذاتا هیجان زده هستند و واکنش شدیدتری نسبت به دیگران دارند. شما ممکن است تصور کنید که فرزند شما دارای هیجان اغراق آمیز است و زمانی که هیجان او شدید است، بازگشت او به سطح هیجان معمول بسیار کند خواهد بود. این کودک نمیتواند هیجان خود را کنترل کند، و به همین ترتیب، روشهایی را برای جلوگیری از تجربه آنها پیدا خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی های هیجانی نوجوانان ، با مشاور روانشناس مجیب تماس بگیرید و از روانشناسان ما کمک بگیرید.

سن نوجوانی پر از چالش ها و تغییرات است. تغییرات در بلوغ این دوره را برای هر دو والدین و نوجوانان سخت می کند. این تغییرات بزرگ و کوچک هر دو والدین و نوجوان را گیج می کند.

مشاوره مجیب برای ویژگی های هیجانی نوجوانان

 

دانستن ویژگی های نوجوانان برای والدین و مربیان که در تماس مستقیم با نوجوانان هستند اهمیت دارد. با شناخت فیزیکی، ذهنی، احساسی و آگاهی از نیازها و منافع آنها، آرزوهای آنها، کاستی های آنها و استرس و تصورات غلط، والدین می توانند به نوجوان خود برای ایجاد این دوره پر سر و صدا، طوفانی، مبهم و در عین حال لذت بخش کمک کنند.

دوره نوجوانی دوره تنش است و مفهوم برجسته ای از نوجوانی، “طوفان و فشار” است. تغییرات در نوجوانی با هیجان عاطفی و اختلالات هیجانی همراه است. مسئله هیجان یک موضوع قابل توجه در روانشناسی نوجوان است که از گذشته مورد بحث بوده است. اگر چه بیشتر نوجوانی را به عنوان یک زمان احساسی و هیجانی در نظر می گیرند، اما دیدگاه های همه روانشناسان یک نگرش کلی نیست. بنابراین، اولین سوال از این است که آیا مشکلات هیجانی در نوجوانی کمتر از مراحل اولیه و بعدی زندگی است؟

اکثر نوجوانان از اختلالات روانشناختی قابل تشخیص رنج نمی برند، اما اکثر کارشناسان معتقدند که نوجوانی یک دوره حیاتی برای توسعه و رشد آسیب های روان شناسی است. احتمالا بیش از هر دوره دیگر نوجوانی، زمانی است که تغییرات شدید و گسترده بر افراد از ابعاد جسمانی، روحی و جامعه شناختی تاثیر می گذارد.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای ویژگی های هیجانی نوجوانان طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه