ترک تحصیل نوجوانان و نحوه برخورد والدین

ترک-تحصیل-نوجوانان
   

ترک تحصیل نوجوانان و نحوه برخورد والدین بسیار مهم است و البته برای والدین بی نهایت تلخ و گزنده است، به گونه ای که وقتی والدین با این موضوع مواجه می شوند، شاید با یکی از بزرگ ترین شوک های زندگی خود رو به رو شده اند.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اما چه بخواهیم و چه نخواهیم ممکن است فرزند ما در خلوتگاه خود بنا به دلایل متعدد قصد ترک تحصیل را داشته باشد، برای همین باید مشکلات مربوط به او را بدانیم، برخورد مناسب داشته باشیم و با او همدردی و یا حتی موافقت کنیم و این موضوع را بدانیم که مخالفت سرسختانه به همراه جبهه گیری و تهدید هیچ مسئله ای را که درست نمی کند، هیچ تازه ممکن است عواقب بدی را به دنبال داشته باشد.

پس در این مقاله در ارتباط با

  • دلایل ترک تحصیل نوجوانان
  • نحوه برخورد والدین با این موضوع
  • راه کار های مناسب حل این مشکل

می پردازیم.

تا اینجا به عنوان یک پدر و مادر روشنفکر خیلی خوب عمل کرده اید، بهتر است در این مدتی که او مشغول فکر کردن و کلنجار رفتن با خودش می باشد، شما هم بیکار نمانید و یک جلسه حضوری و یا تلفنی با روانشناس خانواده یا تحصیلی که آگاه و متخصص می باشد، صحبت کنید و مشورت بطلبید، قطعا که راه ای موثر و ویژه ای به شما ارائه می دهد.

ترک تحصیل نوجوانان: دلایل

ترک تحصیل نوجوانان

همان طور که در ابتدای مقاله عنوان شدف وقتی نوجوانی قصد ترک تحصیل را دارد این موضوع می تواند دلایل بسیار زیادی را در خود گنجانده باشد که والدین، معلمان و حتی در برخی از موارد خود نوجوانان هم دقیقا نمی دانند.

مشکلات در مدرسه

عمده دلایل ترک تحصیل نوجوانان مربوط به مدرسه است آن ها مدرسه را دیگر دوست ندارند؛ اما چرا؟

برخی از نوجوانان با همکلاسی های خود با مشکل مواجه می شوند و این مشکلات دوباره خود نیاز به موشکافی زیادی دارد که بخشی از آن به دلیل کمبود اعتماد به نفس نوجوان می باشد و مورد تمسخر واقع شدن از سوی دوستان و همکلاسی ها که جای تعمق و تفکر زیادی دارد.

در برخی اوقات نوجوانان با مشکلات درسی و بی حوصلگی مواجه می شوند که مدام با مدیر مدرسه و یا معلمان در حال کلنجار، دعوا و بحث می باشند و این موضوع را ممکن است که والدین در جریان نباشند.

ابراز استقلال شخصیتی و اجتماعی

در برخی از مواقع با توجه به افکار و اتفاقاتی که در سنین نوجوانی بر روحیه و شخصیت آن ها وارد می شود، دوست دارند که زودتر مستقل شوند و هر چه زودتر وارد بازار کسب و کار شوند، که با توجیهاتی از قبیل “درس فایده ای ندارد؛ آخرش باید به سمت همین  بازار کار برویم و غیره..” خود را توجیه می کنند.

مقالات پیشنهادی مجیب

مشکلات جسمی

و در بعضی از شرایط ممکن است نوجوان دچار بیماری های جسمی مثل ضعف بینایی، درد در ناحیه ای از بدن باشد، که او شرم داشته دارد تا با والدینش صحبت کند بنابراین تصمیم می گیرد که مدرسه را ترک کند.

ترک تحصبل نوجوانان : نحوه برخورد والدین

ترک تحصیل نوجوانان

همان طور که ملاحظه کردید دلایلی عمده ای که یک نوجوان قصد می کند که مدرسه را ترک کند، چندان مشکلات بزرگی نیستند، هر چند که در صورت عدم رسیدگی می توانند به بزرگ ترین مشکلات تبدیل شوند.

اما به عنوان پدر و مادر اصلا کار درستی نمی کنید که در اولین برخورد با او تند صحبت کنید، یا  برای او خط و نشان بکشید و از همه بدتر بخواهید با او برخورد فیزیکی کنید.

وقتی با ترک تحصیل نوجوانان برخورد می کنید، باید بدانید که یک جای کار اشتباه است و ممکن است شما هم در این موضوع بی تقصیر نباشید.

پس بهتر است از مخالفت دست بردارید و به او بفهمانید که هیچ گونه مخالفتی ندارید و سپس با زبانی نرم و رفتاری شایسته که در خور نوجوان شماست با او حرف بزنید.

ترک تحصیل نوجوانان: نوع حرف زدن و بیان والدین

در ابتدا از او بپرسید چرا قصد دارد که مدرسه را ترک کند، آیا مشکلی پیش آمده و یا خودش به این نتیجه رسیده است و با توجه به چه هدفی اقصد ترک تحصیل را دارد.

قطعا او زمانی که قصد داشته موضوع را به شما بگوید، کلی ترس و وحشت  با خود داشته، که وقتی با ملایمت شما رو به رو می شود، سعی دارد همه چیز را به شما بگوید تا شما را مجاب کند.

بنابراین شما فرصت کافی دارد که او را از نتایج عدم تحصیل، برخورد آدم ها نسبت به او، موقعیت ها و شانس های ممکنی که می توانسته برای او پیش بیاید، متوجه کنید.

سپس او را برای مدتی چند روزه تنها بگذارید و فرصت دهید تا با جنگ درونی خود و صحبت های شما کنار بیاید و موضوع را با شما در میان بگذارد.

ترک تحصیل نوجوانان: کمک از روانشناس

تا اینجا به عنوان یک پدر و مادر روشنفکر خیلی خوب عمل کرده اید، بهتر است در این مدتی که او مشغول فکر کردن و کلنجار رفتن با خودش می باشد، شما هم بیکار نمانید و یک جلسه حضوری و یا تلفنی با روانشناس خانواده یا تحصیلی که آگاه و متخصص می باشد، صحبت کنید و مشورت بطلبید، قطعا که راه ای موثر و ویژه ای به شما ارائه می دهد.

ترک تحصیل نوجوانان: ممانعت نکنید

در بسیاری از شرایط فرزندان در پی مشکلاتی که آن ها را نام بردیم، قصد ترک مدرسه را دارند، اما بعد از مدتی اگر مشکل او با مدرسه، سیستم تحصیلی،معلمان و دوستان حل شود، ممکن است  متوجه شود که این مشکلات آنقدر بزرگ نبوده که بخواهد به خاطرشان زندگی خود را تباه کند.

اما در برخی از موارد او همچنان بر تصمیم خود مصمم می باشد و دیگر تحصیل را نمی خواهد، برای این موضوع هم می توانید او را متقاعد کنید که اگر واقعا به درس علاقه ای ندارد و می خواهد وارد بازار کار شود خیلی خوب است که به رشته های فنی و حرفه ای وارد شود تا انگیزه اصلی او در آن جا نقش و نگار به خود بگیرد.

باز هم تاکید می شود تند خویی و برخورد اشتباه هیچ چیزی را درست نمی کند.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

در سایت زندگی ما مشکلاتی از قبیل ترک تحصیلی نوجوانان به کرات مراجعه می شود ،که در بسیاری از مواقع مشکل کاملا حل شده است و نوجوان تصمیم به ادامه تحصیل گرفته و یا در نهایت وارد رشته ای فنی و کار و دانش شده است.

برای همین موضوع مشکلاتی از این قبیل که در ارتباط با نوجوانان هستند بهتر است نادیده گرفته نشود و تنها با یک جلسه می توانید بهترین نوع مشاوره را بدست آورید که برای شما و آینده فرزند شما بسیار موثر خواهد بود.

مشاوران تحصیلی به دلیل تجربیات زیادی که دارند هیچ گاه از مشورت با آن ها پشیمان نخواهید شد و قاعدتا راه حل ویژه ای به شما ارائه خواهد شد.

برای مشاوره گرفتن از مشاوران مجیب می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با شماره تماس zendeghima.ir  حتی در روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • دریا
    4 سال پیش

    سلام من متاهلم ۱۶سالمه امسال متوسطه دوم رو تموم کردم وبه خاطر اینکه حدنصاب رشته ای ک علاقه دارم بهش نیاوردم ونمیتونم ب اون رشته برم قصد ندارم ادامه تحصیل بدم بااینکه خودم باعثش بودم ولی نمیتونم ازذهنم بیرونش کنم همش افسوس میخورم ک چرابه خاطر یکی دونمره اینطوری شد . واینکه میشه من امسال درس نخونم سال اینده ازمون نمونه دولتی بدم ؟یک سال فاصله مشکلی ک ایجاد نمیکنه؟