ترک اعتیاد مسکن ها، کمک به کاهش اضطراب

ترک اعتیاد مسکن ها
   

به روند درمان روانی یا پزشکی اعتیاد به مسکن ها، ترک اعتیاد مسکن ها گفته می شود.

یکی از عمده ترین دلایلی که افراد به پزشک مراجعه می کنند برای کاهش درد است. بسیاری از داروهای مختلف وجود دارند که می توانند درد را کاهش دهند و اصطلاحا به این داروها مسکن گفته می شود.

همه افراد به صورت ناخواه، هنگام شروع کوچک ‌ترین دردی، به سراغ جعبه داروها رفته و یک مسکن قوی برای رها شدن  از شر درد را انتخاب می کنند.

به عبارت بهتر استفاده از قرص های مختلف بدون این که در مورد هر قرص و عوارض آن اطلاعاتی داشته باشیم برای ما انسان ها تبدیل به یک عادت شده است.

و این در حالی است که بیشتر ما هنوز نمی‌دانیم هنگام شروع درد، به سراغ چه مسکنی برویم.

| اعتیاد به مسکن ها | مصرف زیاد مسکن ها | کاهش درد از طریق مسکن ها | آرام‌بخش |

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

انواع مسکن ها و ترک اعتیاد مسکن ها

مسکن ها چند نوعند که در میان آن ها هم مواد مخدر و هم غیرمخدر وجود دارد. مواد مخدر شامل استروئیدها و غیر استروئیدها می شود که این مواد هر کدام مزایا و مضراتی دارد.

این  داروهای ضد درد از تریاک ساخته می شوند، تریاک از گیاه خشخاش به دست می آید، مورفین و کدئین محصول طبیعی تریاک هستند.

باید توجه داشته باشید که مسکن هایی  که از مواد مخدر ساخته می شوند، مانند استامینوفن کدئین روی سیستم عصبی فرد هم تاثیر می گذارند. به طوری که اگر به مدت طولانی مصرف شوند فرد دچار اعتیاد به مسکن می شود و بیمار به محض این که کوچکترین دردی را احساس کند به سراغ این مسکن ها می رود .

حتی گاهی ممکن است که فرد بدون احساس درد باز این داروها را مصرف کند. در دسترس بودن این مسکن ها مهمترین دلیلی است که افراد به راحتی از این داروها استفاده می کنند.

مسکن های غیر استروئید هم مسکن هایی هستند که روی سیستم گوارش اثر منفی گذاشته و بیمار دچار خونریزی معده می شود. با این حال، مصرف مسکن  به صورت خوراکی یا تزریقی در دوزهای بالا، احساس سرخوشی ایجاد می کنند و این سرخوشی خود زمینه ای برای ایجاد اعتیاد به مسکن است. این نا‌آگاهی  از مصرف مسکن ها باعث شده که کارشناسان نام «اعتیاد خاموش» را برای این نوع از اعتیاد برگزینند.

علائم ترک مسکن

اما به جز عوارضی که مصرف این داروها دارد، ترک مسکن ها ، هم علائم وعوارضی دارد.

ترک مسکن ها و داروهای خواب آور با علائمی همراه است که این علائم از روز بعد از ترک دارو شروع می شوند.

نشانه های ترک اعتیاد مسکن ها شامل بی قراری، اضطراب، اختلال خواب، بی اشتهایی، افسردگی، افزایش درجه حرارت بدن، تهوع، تشنج، کاهش فشار خون، تحریک پذیری، تنفس سریع، درد عضلانی، گرفتگی بینی می باشد و حتی در مواردی ممکن است فرد دچار اغما و مرگ شود. البته با توجه به دارویی که هر فرد استفاده می کند نوع این علائم و شدت آن ها متفاوت است. مثلا کسی که به استفاده از داروهای کدئین دار اعتیاد دارد در صورت ترک مسکن دچار دردهای عضلانی و آبریزش بینی و حتی اسهال می شود.

این علائم می توانند هولناک و غیر قابل تحمل باشند و موجب شوند که فرد مجددا از این مسکن ها استفاده کند. به طور کلی، میزان شدت و مدت زمان علائم ترک اعتیاد مسکن ها  به مدت زمانی که فرد آن دارو  را مصرف کرده است و همچنین به مقداری که مصرف کرده است بستگی دارد.

درمان و ترک اعتیاد به مسکن

ترک اعتیاد مسکن ها

برخی از کارشناسان این حیطه درمان و ترک اعتیاد به مسکن  را دشوارتر از ترک اعتیاد به مخدرها می دانند.

ترک اعتیاد به مسکن ها نسبتا سخت است زیرا بدن فرد معتاد به این مسکن ها عادت کرده و نسبت به آن ها مقاوم شده است.

شما می‌ توانید با انجام  فعالیت‌ها و علایقی که به زندگی ‌شما معنا می‌دهند، و از آن ها لذت می برید، از خودتان در برابر وسوسه‌های بازگشتن به اعتیاد، محافظت کنید. ورزش منظم داشته باشید. استراحت کافی ، خواب خوب و مواد غذایی سالم و مناسب باعث می شود که سطح انرژی شما بالا رفته و استرس و اضطراب شما کاهش پیدا کند، در نتیجه از لحاظ جسمی و روحی بهبود پیدا می کنید.

بهترین روش ترک اعتیاد به مسکن ها روش رفتار درمانی و مشاوره با یک متخصص است‌. با استفاده از این روش ها احتمال موفقیت زیاد است. زیرا در این روش مرحله به مرحله با شخص معتاد صحبت می شود و روانشناسان برای ترک اعتیاد به شخص کمک می کنند.

در روش رفتار درمانی به بیمار آموزش داده می شود که ابتدا وسوسه ای فکری خود را چگونه از بین ببرد و بعد از آن با مراقبت های پی در پی از برگشت فرد به سمت استفاده از مسکن ها جلوگیری می شود.

شخصی که اعتیاد به مسکن ها دارد اگر اراده قوی داشته باشد و بتواند فکر خود را کنترل کند به راحتی می تواند استفاده از مسکن ها را کنار بگذارد.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب آماده ارائه خدمات خود به صورت تلفنی و آنلاین به همه هموطنان عزیز در سراسر کشور می باشد.

برای ارتباط با برترین مشاوران و روانشناسان کشور شما می توانید  با شماره zendeghima.ir همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب تماس بگیرید.

هر شخصی برای ترک اعتیاد مسکن ها بهتر است با شخصی که کاملا در این زمینه تخصص دارد و می تواند فرد معتاد را درک کند در این زمینه مشورت کند.

شما می توانید برای بهره مندی از خدمات رایگان مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی با شماره zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح تا۱۲ شب بدون نیاز به گرفتن وقت قبلی تماس بگیرید.

با توجه به ویژگی های شخصیتی هر کسی، یکی از خدمات نوین مرکز مشاوره تلفنی، ارائه امکان انتخاب مشاور خانم یا آقا به شماست که با استقبال زیادی روبرو شده است.

فقط کافیست که با شماره zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب، همه روزه حتی ایام تعطیل و در هر نقطه از ایران که هستید، تماس بگیرید و از خدمات رایگان این مرکز استفاده کنید.

برای بهره مندی از مشاوره، برترین روانشناسان کشور با شماره zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب در تماس باشید.

امیدواریم با تلاش و کوشش مشاوران و کارشناسان این مرکز و حمایت و همراهی شما هموطنان گرامی به زودی به بزرگترین مرکز مشاوره روانشناسی در ایران تبدیل شویم.

انتقادات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه