ترک اعتیاد ماتریکسی

ترک اعتیاد ماتریکسی
   

روش درمان ماتریکس یا ترک اعتیاد ماتریکسی در دهه ۱۹۸۰ برای درمان تعداد زیاد معتادین مواد مخدر و روانگردان مانند متامفتامین و کوکائین طراحی شده بود. روش ماتریکس مداخله شدیدتر و بیشتر از برنامه مشاوره یا برنامه توانبخشی سرپایی هفتگی برای پذیرش ۲۸ روزه است.

کلمات کلیدی:(ترک اعتیاد|ترک اعتیاد به روش ماتریکس|مواد مخدر ترک اعتیاد ماتریکسی|مشاوره ترک اعتیاد)

مدت زمان مطالعه:۵ دقیقه

شخص مصرف کننده در ماتریکس با یک راهنمای درمانگر با محرک های اعتیاد آور و بازگشت به اعتیاد آشنا شده است. همچنین آزمایش اعتیاد نیز برای اطمینان از اینکه بیمار دوباره در طول دوره ترک مصرف نمی کند، انجام می شود.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب ارتباط برقرار نمائید و از خدمات تلفنی و آنلاین مشاوران متخصص استفاده کنید.

بررسی ترک اعتیاد ماتریکسی

مدل ماتریکس یک روش الگویی است که با استفاده از روش های مختلف درمانی استفاده می شود. روش ماتریکس برای شرکت در چند روز در هفته و چند ساعت در مرکز استفاده می شود. بیمار نیازی به حضور دائمی در مرکز درمان ندارد و می تواند زندگی عادی خود را ادامه دهد. این برنامه در سطح بالایی از ساختار است و برای هر جلسه و هر مرحله از درمان، موضوعات و اقدامات خاص تنظیم می شود. ترک اعتیاد ماتریکسی برای ۱۶ هفته برنامه ریزی شده است، اما بسته به شرایط بیمار می تواند تا یک سال طول بکشد.

ترک اعتیاد ماتریکسی

تأثیر ترک اعتیاد ماتریکسی

ترک اعتیاد ماتریکس در درمان اعتیاد به شیشه و سایر مواد مانند کوکائین موفق بوده است. مطالعات نشان می دهد که سطح بالایی از اثربخشی و بقا در ترک در این روش وجود دارد. بسیاری از اردوگاه های اعتیاد به مواد مخدر، مراکز درمان اعتیاد و سازمان های سراسر جهان این روش را به عنوان موثر ترین روش برای جلوگیری از اعتیاد به محرک ها معرفی می کنند. ترک اعتیاد ماتریکسی نشان داده است که بسیار موثر در افرادی که به روش های دیگر به ترک اعتیاد نرسیده اند، جواب می دهد. البته، عوامل دیگری نیز وجود دارد که بر اثرات خروج تأثیر می گذارد. یکی از مهم ترین نقش ها، خانواده در ترک اعتیاد است.

شما می توانید بدون داشتن مشکلات ترافیکی با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید و از خدمات برترین متخصصان در سطح کشور به صورت تلفنی بهره مند شوید.

پایه های درمانی ترک اعتیاد ماتریکسی

هر روش درمانی باید بر مبنای پایه های علمی قوی باشد. بسیاری از روش ها رویکرد روانشناختی یا پزشکی را ثابت می کنند. روش ماتریکس از رویکردهای گوناگون به عنوان یک رویکرد الگویی استفاده می کند که ما در نظر داریم. هر یک از این روش ها به تنهایی دارای موفقیت و تاثیر بزرگی است که باعث می شود که ترک اعتیاد ماتریکسی به عنوان ترکیبی از این روش ها برای افرادی که با روش های دیگری برای از بین بردن اعتیاد شکست خورده است، کمک کنند.

  • درمان شناختی-رفتاری (CBT)
  • درمان فردی و مراقبت حمایتی
  • خانواده درمانی و زوجین درمانی
  • درمان گروهی
  • گروه های NA
  • درمان رفتاری
  • مصاحبه انگیزشی
  • ارتقاء مهارت های اجتماعی

آشنایی با ساختار روش ماتریکس

روش ماتریکس معمولا هر روز هفته یک برنامه دارد. جلسات درمان معمولا سه روز در هفته برگزار می شود و روزهای دیگر با روش های دیگری که در این روش استفاده می شود دنبال می شود. جلسات درمان فردی به صورت منظم در طول دوره درمان ماتریکس سازماندهی می شوند. درمانگر در این جلسات کمک به همکاری با تکنیک های شناختی – رفتاری و مصاحبه انگیزشی می کند. در جلسات درمان خانواده، درمانگر نیز با خانواده و افراد مهم در زندگی بیمار ملاقات می کند. در طول این جلسات، آموزش ها بر نقش خانواده، مشکل بیماری، اعتیاد و درمان خانواده می پردازند. در ترک اعتیاد ماتریکسی، ۸ جلسه گروهی برای آموزش مهارت های توانبخشی وجود دارد.

این جلسات توسط درمانگر هدایت می شوند و معمولا تا یک ماه پس از شروع درمان پایان می یابد.


مطالب مرتبط با این موضوع را می توانید در عناوین زیر مطالعه فرمایید:

عوارض مصرف نیکوتین و معرفی انواع آن ها

انواع مواد مخدر و بررسی راه های درمان

مشاوره اعتیاد


جلب حمایت و آموزش خانواده

جلسات گروهی آشنا در درمان ترک اعتیاد ماتریکسی با مشارکت افراد موثر در زندگی بیمار، به ویژه خانواده، برای تسریع روند درمان موثر است. این جلسات با حضور بیمار و خانواده به صورت هفتگی برگزار می شود. محتویات جلسات خانواده درمانی بیشتر مورد بحث قرار می گیرد. روند درمان، علائم برداشت و علائم بازگشت به این جلسات به بیمار و خانواده آموزش داده می شود. جهت دریافت مشاوره در این خصوص می توانید در تمام روزهای هفته حتی روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل بفرمائید.

پیشگیری از بازگشت اعتیاد

گروه پیشگیری در طی درمان ماتریکس در ابتدای و پایان هر هفته برگزار می شود. این گروه در قالب جلسات ۹۰ دقیقه ای به منظور آموزش بیمار و شناسایی نشانه های بازگشت برای جلوگیری از آن سازماندهی شده است. بسیاری از افراد وقتی که شیشه را مصرف می کنند، توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران را از دست می دهند. جلسات پشتیبانی اجتماعی در جامعه به افراد کمک می کند برخی از مهارت هایی که برای برقراری ارتباط با دیگران نیاز دارند را یاد بگیرند.

در ترک اعتیاد ماتریکسی این گروه ها، مردم به یک زندگی سالم منتهی می شوند.

این جلسات در سه ماه اول درمان شروع می شود و به مدت ۳۶ هفته ادامه می یابد. آزمایش ادرار و آزمایش تنفسی معمولا به صورت ماتریکس به صورت هفتگی انجام می شود. هدف از این، نظارت بر مصرف هر ماده اعتیاد آور است. پاسخ مثبت به آزمون، روند درمان را قطع و یا دخالت نمی کند، بلکه در جلسات درمان در نظر گرفته می شود.

اصول اساسی ترک اعتیاد ماتریکسی

در روش ماتریکس ۸ اصل برای ترک اعتیاد نوشته شده است که ترویج و کمک به پردازش درمان نیز است.

  • رابطه قوی و محترمانه بین درمانگر و بیمار
  • دنبال ساختار دقیق درمان و توجه به ویژگی های خاص بیمار باشید.
  • آموزش دقیق اطلاعات در مورد ماده به بیمار
  • استفاده از روش های موثر در روان درمانی توسط درمانگر
  • پاداش دادن و تشویق رفتارهای مناسب بیمار و نادیده گرفتن رفتارهای منفی
  • مشارکت و آموزش خانواده در مورد اعتیاد و روند ترک اعتیاد ماتریکسی.
  • ایجاد انگیزه و تشویق بیمار برای شرکت در برنامه های اجتماعی و فردی غیر اجتماعی از فرآیند درمان ماتریکس.

مصرف دارو را با آزمایش ادرار کنترل کنید.

خانواده های محترم و کاربران گرامی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک اعتیاد ماتریکسی از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب به صورت همه روزه حتی در ایام تعطیل با سایت زندگی ما ارتباط برقرار نمانید. همچنین جهت کسب مشاوره با برترین متخصصان روانشناسی با شماره زیر تماس حاصل نمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه