انحراف مبدل پوشی چیست و درمان آن چگونه است

انحراف مبدل پوشی
   

انحراف مبدل پوشی را شاید تاکنون شنیده باشید و یا شاید برای شما ناآشنا باشد، اما انحراف مبدل پوشی نوعی از انحرفات جنسی است که فرد مورد نظر تمایل به پوشیدن لباس های جنس مخالفش را دارد، مثلا اگر مرد است، تمایل به پوشیدن لباس زنانه دارد و بالعکس.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

البته مورد اول یعنی تمایل به پوشیدن لباس زنانه بیش از دیگری اتفاق می افتد.این اختلال می تواند از سنین کودکی و نوجوانی به صورت انحراف نهفته شروع شود و در بزرگسالی خود را نشان دهد یعنی فرد نیاز دارد تا  با پوشیدن لباس های زنانه نوع برانگیختگی جنسی خود را بروز دهد.

روانشناسان طبق مطالعات وآزمایشات نوع درمانی مختص اینگونه افراد را با کمک روان درمانی و رفتار درمانی مشخص می کنند تا بهبودی نسبی فرد حاصل شود.

در مقاله ای که پیش رو دارید، مطالبی از این موضوع تحت عنوان های زیر ارائه خواهد شد:

  • انحراف مبدل پوشی چیست
  • دلایل شکل گیری مبدل پوشی
  • انواع مبدل پوشی
  • نحوه تشخیص مبدل پوشی
  • درمان انحراف مبدل پوشی

انحراف مبدل پوشی یا انحراف ترانسوستیک چیست

انحراف مبدل پوشی

انحراف مبدل پوشی یکی از انواع انحرافات جنسی است که در بین مردان بیشتر از زنان است، در طی این بیماری فرد مورد نظر تمایل به پوشیدن لباس های جنس مخالف را دارد که فراموش نشود این اختلال با همجنس گرایی و تغییر جنسیت تا حدودی متناسب با نوع مبدل پوشی فرق دارد، به این دلیل که او بدون لباس زنانه ظاهری کاملا مردانه دارد و به دنبال همین مشکل و دچار تناقضات درونی است، به این دلیل که رفتاری که او انجام می دهد یعنی مبدل پوشی برایش کاملا موجه است و از طرفی دچار اختلال در هویت جنسی است، یعنی از اینکه لباس های مردانه می پوشد ناراضی است و دوست دارد پوشش زنانه داشته باشد.

مقالات پیشنهادی مجیب

دلایل شکل گیری انحراف مبدل پوشی

در ارتباط با دلایل شکل گیری این اختلال مورد مشخص و واضحی وجود ندارد، مانند بسیاری از مسائل دیگر از اختلالات جنسی  نامشخص است؛ اما همان طور که گفته شد این اختلال می تواند از دوران کودکی یا نوجوانی شروع شود و البته در این سنین تنها از روی هیجانات روحی است که تمایل دارند از یک لباس یا یک شی مربوط به جنس مخالف استفاده کند.

،اما به مرور زمان و هر چه به سنین بزرگسالی نزدیک می شوند، اختلال مبدل پوشی خود را بیش تر نشان می دهند و بیشتر دوست دارند که لباس های بیشتر،آرایش زنانه، حالات و رفتار ها و همچنین آکسسوری های بیشتر را برای هیجانات جنسی بپوشند.

انواع مبدل پوشی

مبدل پوشی دارای چند حالت است که البته بیشتر از لحاظ درجه و شدت برانگیختگی با هم متفاوت هستند که در ادامه  به آن ها اشاره خواهیم کرد.

مبدل پوشی و تحریک جنسی(یا فیتیشم)

این نوع مبدل پوشی بیشر برای برانگیختن تحریک جنسی صورت می گیرد. بنابراین فرد تمایل دارد تا بیشترین نوع آرایش، لباس های تحریک کننده و دیگر اعمال مرتبط با نوع پوشش جنس مخالف را انجام دهد تا به تحریک جنسی برسد.

مبدل پوشی و ترنس

این نوع مبدل پوشی تقریبا همان نوع رفتاری است که فرد هویت جنسیتی خودش را نمی تواند بپذیرد و همیشه دوست دارد به مانند جنس مخالف خودعمل کند، رفتار کند، لباس های پر زرق و برق بپوشد تا هویت جنسی مردانه اش را مخفی کند و همین طور بالعکس

نحوه تشخیص مبدل پوشی

انحراف مبدل پوشی

به هنگام تشخیص یک بیماری و یا درمان بیماری نیاز است تا دلایل آن را بدانیم حتی شده به عنون پیش فرض دلایلی را برای نوع بیماری مورد نظر ملاک قرار دهیم.

اما برخی از بیماری های روحی – روانی متاسفانه دلایل مشخصی در بر ندارند و نمی توان تشخیص و درمان قطعی داد، برای همین منظور نوع اختلال جنسی مبدل پوشی هم دلایل مشخصی ندارد و تشخیص این نوع اختلال بیشتر اینگونه است که فرد در بیشتر مواقع تمایل دارد تا هر انچه که جنس مخالفش از لحاظ پوشش ظاهری و رفتار های ظاهری انجام می دهد، تقلید کنند و با آن ها به تحریکات جنسی برسد، که این نوع تحریکات و اختلالات می تواند عوارضی چون مضطرب شدن و استرس را به همراه داشته باشد، از اینکه خودش متوجه است ، کاری انجام می دهد که بازتاب خوبی ندارد و از قضاوت ها می ترسد اما در کنارش به لذت هم می رسد، اینگونه است که برای زندگی او و مسائل جنسی اش به خضوص اگر متاهل باشد مشکلات عدیده ای به وجود می آید که نیاز به درمان دارد.

درمان اختلال مبدل پوشی

همان طور که در مرحله تشخیص هم گفته شد، درمان یک بیماری و یا یک اختلال در گرو تشخیص دلیل بیماری است.

اختلال مبدل پوشی هم کاملا مشخص نیست؛ اما روانشناسان طبق مطالعات وآزمایشات نوع درمانی مختص اینگونه افراد را با کمک روان درمانی و رفتار درمانی مشخص می کنند تا بهبودی نسبی فرد حاصل شود.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مرکزمشاوره تلفنی مجیب به دنبال اختلالات روحی- روانی، جنسی و دیگر مشکلات از این دست تجربیات و تحقیقات پیگیرانه و نتیجه بخشی را به مرحله انجام رسانده است که در درمان برخی از بیماری های مذکور بی تاثیر نبوده است.

افراد بسیار زیادی در خود جامعه ما دچار اختلالاتی جنسی هستند که به خاطر شرم و حیا شاید نتوانند موضوع را پیگیری کنند و روند درمان را پیش ببرند، برای همین منظور چاره ای برای درمان نمی اندیشند و همین موضوع نه تنها مشکل فرد را بیش تر می کند بلکه سلامت جامعه به مرور زمان با خطر مواجه خواهد کرد.

در مورد این مشکلات برخی از مراکز درمانی و مشاوره کشور مثل مرکز مجیب دست به اقدامات بی سابقه ای چون همکای با سایر مراکز، پزشکان، روانشناسان و روانپزشکان متعددی زده اند تا به کمک افرادی بشتابند که واقعا نیاز دارند و سلامت زندگی آن ها در خطر است.

برای همین منظور خیلی بهتر است که اگر کسی از اعضای خانواده، دوست نزدیک و یا خود شما از اختلالاتی چون مبدل پوشی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، رنج  می برید کافی است که با یک مشاور متخصص در این زمینه مشورت کنید، قاعدتا روش های را تجویز خواهد کرد که در روند درمان موثر خواهد بود.

بری این منظور می توانید از شماره تماس zendeghima.ir برای ارتباط با مرکز مجیب از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب  تماس حاصل فرمایید..

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه