چرا زنان در روابط، خود را فدا می کنند؟

فدا کردن زنان
   

فدا کردن زنان

بهترین راه جلوگیری از فدا کردن زنان در روابطشان، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. فدا شدن زنان در تمامی روابطی که دارند، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. در این مقاله به تحلیل موضوع فداکردن زنان در رابطه شان می پردازیم.

کلمات کلیدی:(فدا کردن زنان|درمان وابستگی عاطفی|درمان فداکاری بیش از حد|درمان مسایل عاطفی زنان)
زمان مظالعه: ۶ دقیقه

زنان به دلایل زیادی این کار را انجام می دهند:

  • گاهی اوقات مردان از زنان چنین انتظار دارند که اهمیت کمی برای خودشان قائل باشند. هزاران سال است مردان آموزش دیده اند که زنان را موجوداتی در رده دوم ببینند. در دنیایی زندگی می کنیم که در بسیاری از کشورها زنان هنوز هنگام راه رفتن در خیابان برای احترام، پشت سر شوهرشان راه می روند. ایا عجیب است که بعضی از مردان انتظار دارند که زنان خودشان را قربانی آن ها کنند؟
  • زنان نیز چنین آموزش دیده اند که خودشان را از لحاظ اهمیت در درجه دوم قرار بدهند. بسیاری از ما شاهد بوده ایم که مادرها و مادربزرگ هایمان استعداد، علایق، رؤیاها و شغل های خود را به خاطر حمایت از پدران و پدر بزرگانمان فدا کرده اند. در نتیجه ما نیز یاد گرفته ایم که به خود اهمیت دادن، عملی خودخواهانه است.
  • به جای آن که تلاش کنیم تا رؤیاهای خود را به حقیقت برسانیم، ایثار و قربانی کردن خود را نوعی دستیابی به موفقیت تلقی می کنیم. خیلی راحت است که بگویید: “می توانستم درسم را تمام کنم و وکیل بشوم؛ اما دوست داشتم حمایت بیشتری از همسرم که در رشته حقوق تحصیل می کرد، بکنم. بنابراین تصمیم گرفتم از حق خود بگذرم”.

 

فدا کردن زنان در روابطشان

بهترین راه جلوگیری از فدا کردن زنان در روابطشان، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. فدا شدن زنان در تمامی روابطی که دارند، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود.

نتایج فداکاری های بیجای زنان برای به دست آوردن عشق

هنگامی که رؤیاهایتان را فدا کرده و خودتان را در درجه دوم اهمیت قرار می دهید، چنین تصور می کنید که مردتان شما را بیشتر دوست خواهد داشت. ممکن است مردتان شما را بیشتر دوست داشته باشد و ممکن هم هست که برعکسش اتفاق بیفتد. اما موردی که حتما اتفاق خواهد افتاد این است که:

وقتی شخصیت خودتان را برای این که بیشتر دوست داشته شوید زیر پا می گذارید، نتیجه این خواهد شد که خودتان را کمتر دوست خواهید داشت.
هرگاه یکی از علایق، دوستان و یا رویاهای خود را برای جلب توجه و دریافت عشق مردی زیر پا می گذارید، بخشی از شخصیت خود را از دست می دهید. هرچه بیشتر فدا کنید، کمتر از شما چیزی باقی می ماند. یک روز هوشیار می شوید که احساس می کنید از درون خالی شده اید و چیزی از وجود واقعی تان باقی نمانده است و تمامی آن چه که بودید را دور ریخته اید تا شخص دیگری باشید.

این از دست دادن خود، در اکثر موارد با خشم و افسردگی همراه خواهد بود؛ به طوری که تنفر زیادی را نسبت به خود و آن چه که مرتکب شده اید، احساس خواهید کرد و آن احترام شخصی و اعتماد به نفستان را نیز به کلی از دست خواهید داد و نسبت به مردی که به خاطر او همه این کارها را کرده اید نیز تنفر و عصبانیت زیادی در خود احساس خواهید نمود. مهم تر از همه، این که ممکن است در مقابل این همه فداکاری که کرده اید، آنچنان که شما میخواستید دوستتان نداشته باشند.

 

کارها و رفتارهایی که زنان فداکار را قربانی می کند

قربانی شدن یکی از بدترین بلاهایی است که زنان گاهی خودشان بر سر خودشان می آورند. زن های فداکاری که بسیار زحمت می کشند خودشان را فدای رفاه اطرافیان کنند، اما متاسفانه زیاد دیده و درک نمی شوند. و مهم تر اینکه محبوب نیستند و گاهی از این شکل زندگی ضربات بدی متحمل می شوند. ولی قبل از هر کسی باید خودشان را سرزنش کنند. نوع نگاه و طرز فکر و عادت های اخلاقی خودشان مهمترین عامل در قربانی شدنشان است. کارهایی که باعث تقویت چنین روحیه ای در زنان می شود به شرح زیر است:

خدمتکار خانه نباشید

بعضی از زنان عادت کرده اند که به شکلی وسواسی خودشان را سرگرم کارهای خانه می کنند. توجه بیش از حد به نظافت منزل، درس و مشق بچه ها یا … از این زنان خدمتکارانی ساخته که وقت و حوصله ای برای دلبری باقی نگذاشته است. اگرچه رسیدگی به کارهای خانه بسیار خوب و باعث فراهم آمدن محیطی آرام و دلپذیر خواهد بود، اما نباید زن را تبدیل به خدمتکار خانه کند. برای زن بهتر است که خانم خانه باشد نه خدمتکار مرد منزل.

سعی کنید کارهای منزل را بیشتر زمانی که همسرتان نیست انجام دهید. زمانی که همسرتان در خانه است ساعاتی را کنار هم بنشینید و با هم حرف بزنید و شوخی کنید یا با هم فیلم ببینید و به مهمانی بروید. حتی با هم غذا درست کنید. سعی کنید با هم باشید.

معلم همسرتان نباشید

اخلاق گرایی خوب است اما اخلاق گراها گاها به معلم های اخلاق تبدیل می شوند. مخصوصا اگر تحصیلاتتان از همسرتان بیشتر است باید توجه داشته باشید که معلم همسرتان نباشید. معلم ممکن است مورد ستایش قرار گیرد اما مورد علاقه بودنش تضمینی نیست. معلم همسر شدن از دلبری شما می کاهد. وقتی در جایگاه همسر هستید، اولویت اول دلبری و دلربایی است.

رفتار خودتان را مد نظر داشته باشید و مواظب باشید اهل نصیحت کردن و راهکار نشان دادن نباشید. شما بانوی خانه هستید پس باید محبوب باشید. ممکن است مواهب شخصیتی شما زیاد باشد اما مهم این است که از آن مواهب در جای خودش استفاده کنید. یک زن مامور به تربیت شوهر نیست بلکه مسئول آرامش و محبت خانه است.

مرد زندگی نباشید، زن زندگی باشید

هرچند توانایی و مهارت های زیادی داشته باشید، خودتان را مرد زندگی نکنید و مسئولیت های مردانه را به عهده نگیرید. گاهی عدم توانایی و ضعف های اخلاقی برخی مردان به مرور از زنان ایشان مردهای توانایی می سازد. اما این کار هم موجب ظلم به زنان و هم موجب تحقیر مردان است.

این چنین زنان اگر چه بسیار فداکاری می کنند و در واقع خودشان را قربانی می کنند، اما باز هم محبوبیت چندانی ندارند. مردها اصولا عاشق زنی هستند که به او تسلط داشته باشند و بتوانند از او مراقبت و حمایت کنند، نه زنی که برایشان مادری می کند. اگر همسرتان شخصیت ضعیفی دارد مسئولیت های او را مستقیما به عهده نگیرید بلکه مانند معلولی که به او یاد می دهند چطور خودش کارهای خودش را انجام دهد به او کمک کنید که خودش مسئولیت های خودش را انجام دهد.

به جای او کاری نکنید، به او کمک کنید خودش کارهایش را انجام دهد. البته گاهی عجول بودن زنان را به دخالت در کارهای مردانه وا می دارد. بهتر است نگاه و طرز فکرتان را اصلاح کنید و در کارهای همسرتان دخالت نکنید و مزه زن بودن در کنار یک مرد را تجربه کنید.

موتور اقتصادی خانه نباشید

اگر شاغل هستید و درآمد خوبی دارید، کمک خرج منزل باشید اما موتور اقتصادی خانه نباشید. مدیر اقتصاد خانواده باید مرد باشد. گاهی بعضی زنان با مهربانی و فداکاری همه محصول کارشان را در اختیار خانواده قرار می دهند و هیچ توقعی ندارند اما نهایتا از این کار ضربه های بدی می خورند. چنین زنانی بیشتر مورد طمع واقع می شوند تا مورد محبت و مهربانی.

انتظارات اطرافیان از شما بالا می رود و یک روز متوجه می شوید که دیگر نمی توانید کار نکنید و مجبورید ادامه بدهید. ولی با همه فداکاری هایی که می کنید خیلی محبوبیت ندارید بلکه انتظارات زیادی که نمی توانید برآورده کنید دیگران را زود از دست شما عصبانی می کند.می توانید به کار دلخواهتان مشغول باشید اما حواستان باشد موتور اقتصادی خانه نباشید.

ساعات کاری شما نباید زیاد باشد و اولویت شما باید همسری و مادری باشد. تأمین مخارج خانواده وظیفه شما نیست. طوری رفتار نکنید که اگر نتوانستید به کارتان ادامه دهید به زندگیتان لطمه ای وارد شود یا همسرتان ناراحت شود.


همچنین ببینید:

مشاوره وابستگی عاطفی

وابستگی عاطفی زنان و یک سویه بودن روند ایثار و از خودگذشتگی

فدا کردن زنان در روابطشان

زنان چگونه باید از فدا کردن خودشان در روابط جلوگیری کنند؟

  • از تمامی رویاها و خواسته های گذشته تان که بخاطر عشق شوهرتان زیر پا گذاشته اید، لیستی تهیه کنید تا در آینده دیگر مرتکب چنین کاری نشوید.
  • رویاهایتان را تعقیب کنید و شخصیت خود را تمام و کمال بخاطر بسپارید و به خاطر اشخاص به هر رنگی در نیایید، به امید اینکه مردی را بیابید که بتواند شما را اغنا کند. هر چه زنی کامل تر باشید احتمال اینکه مستاصل و درمانده شوید کمتر است و ارزش هایتان را کمتر زیر پا می گذارید.

بهترین راه جلوگیری از فدا کردن زنان در روابطشان، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. فدا شدن زنان در تمامی روابطی که دارند، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است.متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متدهای علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند.

آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید.

همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه