اختلال مبدل پوشی یا دگر پوشی

اختلال مبدل پوشی
   

اختلال مبدل پوشی یا دگر پوشی نوعی انحراف جنسی محسوب می شود. یکی از مهمترین اختلالات جنسی روانشناختی، اختلال مبدل پوشی یا دگر پوشی است. انحراف یا ناهنجاری جنسی به تمام علائق، امیال، هوس ها، خواسته ها و اولویت های جنسی نامتعارف اشاره دارد. اگر هر کدام از امیال و رفتارهای جنسی از حد تعادل خارج شود و موجب آسیب رساندن به خود یا سایر افراد شود در آن صورت می توان آن را اختلال تلقی کرد.

اگر فردی لباس جنس مخالف را به نیت تحریک و برانگیختگی جنسی بپوشد، می تواند ادعا کرد که وی مبتلای به اختلال مبدل پوشی یا دگر پوشی شده است. بیماران دگر پوش یا مبدل پوش، معمولا از احساس شرم و خجالت، رنج می برند و پتانسیل مضطرب و افسرده شدن را دارند.

هر گونه اختلال و نابهنجاری جنسی باید همان ابتدای کار کنترل و درمان شود چرا که عوارض و عواقب هر اختلال می تواند کیفیت روابط فردی – اجتماعی را به شدت کاهش دهد. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه اختلال مبدل پوشی  با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل، از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد یا صفر با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

اختلال مبدل پوشی یا دگر پوشی

اختلال مبدل پوشی

تا به حال شده است که حین پیاده روی و گشت و گذار، پسر یا مردی را ببینید که لباس تنگ و تحریک کننده ای پوشیده باشد؟ یا دختر و زنی که لباس هایش مردانه به نظر برسد؟ متخصصان حوزه روانشناسی در این زمینه تحقیقات دقیقی انجام داده اند و این مسئله از زاویه علمی مورد کند و کاو قرار گرفته است. زمانی که مرد یا زنی به لباس جنس مخالف گرایش شدیدی داشته باشد، و به منظور تحریک یا برانگیختگی لباس جنس مخالف را بپوشد.

می توان ادعا کرد که وی به اختلال مبدل پوشی یا دگر پوشی دچار شده است. بیماران مبتلا به اختلال مبدل پوشی لباس جنس مخالف را در محیط های اجتماعی می پوشند هر چند در دلشان حس خوبی ندارند و احساس شرم آزارشان می دهد.

نشانه ها و علائم اختلال مبدل پوشی (دگر پوشی)

اختلال دگر پوشی معمولا از سنین کودکی و نوجوانی شروع می شود و تا پایان زندگی فرد را آزار می دهد. یافته ها حاکی از آن است که این اختلال در مردان بیشتر از زنان رواج دارد. با این حال شواهدی مبنی بر گرایش مردان و زنان به لباس جنس مخالف وجود دارد و این اختلال ربطی به جنسیت ندارد. بیمار مبدل پوش گاهی به پوشیدن یک تکه لباس که تداعی کننده جنس مخالف باشد اکتفا می کند.

این بیماری گاهی از علائق و اختلالاتی نظیر فیتیشیم (پرستش پا) که فرد طی آن با پارچه، پوشاک و کفش جنس مخالف ارضا می شود، و مازوخیسم یا خود آزاری که به موجب آن فرد با درد کشیدن و عذاب دادن احساس خوشنودی و رضایتمندی می کند، قابل تشخیص است.

گاهی نیز بیمار ترجیح می دهد از فرق سر تا نوک پا را با لباس های جنس مخالف تزیین کند! در موارد حاد فرد به این مقدار هم راضی نمی شود و با شیوه هایی که با جنسیتش در تضاد و تناقض است خود را می آراید. مثلا مردانی هستند که علاوه بر تطابق دادن پوشش ظاهریشان با پوشش ظاهری جنس مخالف، سر و صورتشان را نیز مانند جنس مخالف آرایش می کنند. زمانی می توان با قاطعیت در مورد ابتلای افراد به اختلال مبدل پوش قضاوت کرد که فرد حداقل ۶ ماه با رفتارهای عجیب، تمایل شدیدش به لباس ها و آرایش های جنس مخالف را بروز دهد.

در طول ۶ ماه، فرد بیمار دچار اختلالات رفتاری می شود و کارکردهای جنسیتی اش تحت الشعاع قرار می گیرد؛ به گونه ای که شاید یک مرد دوست نداشته باشد مرد باشد و یا یک زن از زن بودنش لذت نبرد.

دسته ای از بیماران مبدل پوش (دگر پوش)، به طور دائمی به لباس و آرایش جنس مخالف گرایش دارند و دسته ای دیگر، گرایشاتشان مقطعی و دارای نوسان است. گاهی فرد بیمار در مقاطعی خاص، لباس جنس مخالف را خریداری می کند و برای ترک رفتارش لباس را دور می اندازد.

دلایل و عوامل ابتلای به اختلال مبدل پوشی ( دگر پوشی)

اختلال مبدل پوشی

متخصصان دلیل یا دلایل خاصی برای این اختلال معرفی نکرده اند. با این حال احتمال می رود، که ریشه های مبدل پوشی در دوران کودکی شکل گرفته باشد. گاهی فرد در دوره کودکی، سهوا لباس جنس مخالف را می پوشد و هیجان خاصی را تجربه می کند. هر چه زمان می گذرد فرد به آن احساس بیشتر فکر می کند و در پی آن است که یک بار دیگر هیجانش را تحریک کند.

این تکرار و تجربه منفی آن قدر ادامه پیدا می کند که تبدیل به یکی از فانتزی های فرد بیمار می شود. به طوری که در دوران نوجوانی و جوانی نیز فرد قادر به ترک این عادت نیست. از نظر برخی از متخصصان، مبدل پوشی به تنهایی اختلال به حساب نمی آید.

لذا درمان خاصی برای مبدل پوشی پیش بینی یا طراحی نشده است و اگر در جایی اسم از درمان مبدل پوشی آمد منظور درمان عواقب آن است. مثلا شاید فردی به دلیل مبدل پوشی پس از مدتی افسرده شود و نیاز به درمان داشته باشد. در این موارد توصیه می شود با درخواست مشاوره از افراد با تجربه مشکلات را در همان ابتدا برطرف کنید و اجازه پیشرفت کردن با به مشکلات ندهید.  شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه اختلال مبدل پوشی  با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد یا صفر با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما اختلال مبدل پوشی

این بیماری گاهی از علائق و اختلالاتی نظیر فیتیشیم (پرستش پا) که فرد طی آن با پارچه، پوشاک و کفش جنس مخالف ارضا می شود، و مازوخیسم یا خود آزاری که به موجب آن فرد با درد کشیدن و عذاب دادن احساس خوشنودی و رضایتمندی می کند، قابل تشخیص است.

مرکز مشاوره  زوانشناسی مجیب با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان اختلال مبدل پوشی (درمان عواقب ناشی از اختلال مبدل پوشی ) آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های مرکز مشاوره  زوانشناسی مجیب است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل، از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد یا صفر با شماره zendeghima.ir حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • محمدرضا
    4 سال پیش

    سلام…اکثر افراد مذکری ک مبتلا ب بیماری مبدل پوشی دچار هستند،پسر خانواده ای هستند ک در ان جنس مونث زیاد بوده…پدر خانواده ام ک صبح تا شب سرکاره….پسر یکی ی دونه وقتی درکل روز با خواهراش ومادرش سروکار داشته باش خودبخود از اونا الگو برداری میکنه….ب همین دلیل دردین اسلام سفارش شده ک معاشرت بیش از حد آقایون باخانمها مخصوصا در سنین پایین ب صلاح نیست…مخصوص اقایونی ک ازنظر روحی نرم و لطیف هستن