علت ترس اجتماعی چیست؟

علت ترس اجتماعی
   

ترس اجتماعی، که از آن با نام های متفاوت هراس اجتماعی ، اضطراب اجتماعی (social anxiety disorder)، و فوبیای اجتماعی (social phobia) هم یاد می شود به  عنوان یکی از اختلالات روانی شناخته می شود. این اختلال نوعی استرس و اضطراب است که به موجب آن فرد در محیط  ها و موقعیت های گوناگون اجتماعی احساس ترس و استرس شدید می کند. در مورد علت ترس اجتماعی یافته های متقن و مستحکمی وجود ندارد و اکثر نظرات جنبه فرضی دارند.

ترس اجتماعی چیست؟

با این حال در برخی از موارد، متخصصان و روانشناسان فرضیات مشترکی در زمینه علت ترس اجتماعی ارائه کرده اند. ترس اجتماعی به عنوان معضلی روانی، زندگی و تعاملات فرد با محیط پیرامونش را تحت تاثیر قرار می دهد. این احتمال وجود دارد که برخی از افرادی که با این اختلال دست و پنجه نرم می کنند بسیاری از توانمندی هایشان را نادیده بگیرند.

در واقع این اختلال می تواند فرد را از زندگی ایده آل دور کند چرا که افراد مبتلا به اختلال ترس اجتماعی، به دلیل هراس و اضطراب حضور در جمع، فرصت بروز استعداد هایشان را از خود می گیرند. اغلب اوقات، فرد مبتلا به اختلال ترس اجتماعی توانمندی هایش را در نطفه خفه می کند و حاضر نیست به دلیل واهمه ای که از حضور در اجتماع دارد توانمندی هایش را به دیگران نشان دهد.

ترس اجتماعی | هراس اجتماعی | اضطراب اجتماعی| فوبیای اجتماعی

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه

عادی یا غیرعادی بودن این ترس

ترس اجتماعی یا عمومی یا خاص است. افرادی که دچار اختلال ترس اجتماعی نوع خاص هستند از حضور در یک موقعیت خاص واهمه دارند. مثلا اگر دانشجویی از ارائه یک تکلیف کلاسی در جمع و توضیح دادن در جمع واهمه داشته باشد می توان این احتمال  را متصور شد که او مبتلای به اختلال ترس اجتماعی نوع خاص است. اما در ترس اجتماعی عمومی یا فراگیر، فرد به دلیل ترس از قضاوت شدن توسط دیگران از حضور در هر جمعی خودداری می کند.

شخص مبتلای به اختلال ترس اجتماعی، تنهایی را بر حضور در اجتماع ترجیح می دهد. او از ترس تحقیر شدن به دلیل نوع لباس ها، پوشش، ظاهر، و غیره از اجتماعات فراری است. برای جلوگیری از ابتلای به این اختلال راه های زیادی وجود دارد. البته تمام راه ها قابل اطمینان نیست و معتبرترین روش برای جلوگیری از ابتلای به این اختلال، بالا بردن آگاهی نسبت به نشانه ها و عوامل شکل گیری آن و همچنین کمک گرفتن از متخصصان مراکز روانشناسی است.

فرد مبتلا به اختلال ترس اجتماعی

فرد مبتلا معمولا با نشانه هایی قابل شناسایی است. در افرادی که از این اختلال رنج می برند علائم افزایش میزان تپش قلب، تعریق زیاد کف دست ها، احساس دلشوره و نگرانی مفرط، لرزش دست ها و صدا، پلک زدن های مکرر و سرخ شدن گونه ها به کرّات دیده شده است.

اگر این اختلال کنترل نشود، احتمال بروز عوارض ناگوار و خطرناکی مانند افسردگی شدید، و به تبع آن اعتیاد به مواد مخدر، الکل و قرص های روانگردان بیشتر می شود. فرد مبتلای به ترس اجتماعی، برای غلبه به ترس خود، به مواد مخدر و الکل پناه می برد و با متوسل شدن به مواد مخدر ترس خود را کاهش می دهد. گاهی حتی دیده شده افراد مبتلای به این اختلال، از موقعیت های مناسب تحصیلی و شغلی صرف نظر کرده اند.

این یک هشدار جدی به پدر و مادرهایی است که از ابتلای فرزندشان به ترس اجتماعی آگاهی دارند اما در جهت کنترل آن اقدامی نمی کنند. اگر چنین فردی در آشنایانتان می شناسید بهتر است بدانید او در معرض خطرات جدی روحی و جسمی است. بنابراین پیشنهاد می شود به منظور جلوگیری از پیشرفت این اختلال در فرد، هر چه سریع تر رفتار و وضعیت او را با یک مشاور و متخصص روانشناسی در میان بگذارید. تعلل در اقدام شما، باعث پیشرفت این اختلال در فرد خواهد شد که بدون هیچ اغراقی این موضوع می تواند نوعی فاجعه و خطر جدی برای زندگی فرد مبتلا تلقی شود.

علت ترس اجتماعی چیست؟

اما علت ترس اجتماعی همان طور که در مطالب فوق به آن اشاره شد به صورت دقیق مشخص نشده است. با این حال احتمال دارد شکل گیری این اختلال در برخی از افراد به دلیل تاثیرات وراثتی و ژنتیکی، عوامل محیطی، ساختار مغزی فرد، و یا مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی باشد.

اولین علت ترس اجتماعی : عوامل وراثتی و ژنتیکی

افرادی که پدر یا مادرشان دچار اختلال ترس اجتماعی باشند احتمال ابتلایشان به این اختلال بیش از سایر افراد است. به عبارت دیگر، اختلال ترس اجتماعی قابل انتقال از والدین به فرزندان است.

علت ترس اجتماعی

دومین علت ترس اجتماعی : عوامل محیطی

نتایج یافته های محققان روانشناسی حاکی از آن است که عوامل محیطی نیز می توانند علت ترس اجتماعی باشند. به طور مثال اگر فردی در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته باشد به احتمال زیاد مدتی بعد دچار اختلال مذکور خواهد شد. همچنین اگر فردی در دوران کودکی از جانب خانواده بیش از حد نرمال مورد سرزنش قرار گرفته باشد به احتمال قوی در آینده یکی از مبتلایان به این اختلال خواهد بود. مشکلات خانوادگی و دعوای والدین هم می تواند به عنوان یکی دیگر از عوامل محیطی و علت ترس اجتماعی باشد.

این که کدام یک از عوامل محیطی تاثیر بیشتری بر فرد دارند نکته بسیار مهمی است. در صورتی که یکی از عوامل محیطی علت ترس اجتماعی فرد باشد شناخت آن عامل کمک شایانی به انتخاب راه مناسب برای کنترل اختلال ترس اجتماعی خواهد نمود.

یعنی شیوه کنترل این اختلال، با توجه به عواملی که در شکل گیری آن نقش داشته اند اتخاذ می شود. به طور مثال شیوه درمان فردی که به دلایل خانوادگی دچار این اختلال شده باشد با شیوه درمان فردی که به دلیل آزار جنسی، دچار اختلال ترس اجتماعی شده باشد کمی متفاوت است. تشخیص این که چه عاملی در شکل گیری این اختلال در فرد موثر بوده است نیازمند تجربه و تخصص است. همچنین انتخاب راه درمان این اختلال تنها از متخصصان مراکز معتبر روانشناسی بر می آید.

سومین علت ترس اجتماعی : ساختار مغزی فرد

در مغز انسان، بخشی به نام آمیگدال وجود دارد. فعالیت بیش از این حد این بخش می تواند یکی دیگر از علت های شکل گیری ترس اجتماعی باشد. همچنین ترشح نامتعارف  ماده ای شیمیایی به نام سروتونین که مربوط به تنظیم عواطف و احساسات است، در شکل گیری و پیشرفت این اختلال موثر است.

چهارمین علت ترس اجتماعی: مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی

مصرف کم مشروبات الکی در ابتدا از اضطراب فرد می کاهد. اما هر چه زمان می گذرد و فرد احساس وابستگی بیشتری به مشروبات الکلی و مواد مخدر می کند در واقع زمینه های شکل گیری ترس اجتماعی برای او فراهم می شود. افراد معتاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی پس از مدتی، دچار حملات اضطرابی می شوند و همین مورد کافی است تا فرد مبتلای به اختلال ترس اجتماعی شود.

شناخت دقیق تر و جزئی تر علت‌های ترس اجتماعی نیازمند مشاوره با متخصصان روانشناسی و مطالعه مطالب علمی در این زمینه است. اگر احتمال می دهید که فردی از نزدیکانتان به این اختلال دچار شده است حتما با مراجعه مراکز روانشناسی و یا تماس با این مراکز از راهنمایی های متخصصان استفاده کنید. هیچ گاه برای شروع دوره درمان دیر نیست و بهتر است هر چه سریع تر از پیشرفت این اختلال جلوگیری شود.

ارتباط با ما

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز  بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می‌کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه