آیا تشخیص اختلال شخصیت پارانوئید دشوار است؟

اختلال شخصیت پارانوئید
   

اختلال شخصیت پارانوئید یا بدگمان یک بیماری روانی است که در آن فرد نسبت به همه چیز و همه کس شکاک  و بی اعتماد است و عامل این شک را نیز دیگران و رفتارهای آنها می داند.  تا به حال با افرادی روبه رو شده اید که دائماً به همه چیز مشکوک هستند و در هر رفتار و برخوردی به دنبال پیدا کردن نکات منفی و مشکوک می گردند؟

در اطرافیانتان کسانی را دارید که همیشه در حال ایراد گیری از دیگران هستند اما خودشان کوچکترین انتقادی را بر نمی تابند؟ یا حتی همسری دارید که مدام رفتارهای کوچک و بزرگ شما را زیر نظر دارد و همیشه شما را به دروغگویی و خیانت محکوم می کند؟ این افراد به اختلال شخصیت پارانوئید مبتلا هستند.

بیماری که آنها را به افراد بدبین، شکاک و عصبانی و پرخاشگر و گاهاً با رفتار های پر خطر تبدیل کرده است. روابط اجتماعی این افراد اغلب چندان طولانی مدت نبوده و دائماً پر از تنش و جر و بحث است. این افراد نه تنها زندگی را برای دیگران بلکه برای خود هم تبدیل به جهنم می نمایند. شما می توانید استفاده از خدمات مرکز مشاوره تلفنی مجیب را به آنها پیشنهاد دهید. شماره تلفن ثابت zendeghima.ir از هر نقطه ای از ایران بدون گرفتن کد یا صفر در دسترس شما خواهد بود.

اختلال شخصیت پارانوئید، شخصیتی پر از شک و بی اعتمادی

اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال شخصیت پارانوئید یا بدگمان یک بیماری روانی است که در آن فرد نسبت به همه چیز و همه کس شکاک  و بی اعتماد است و عامل این شک را نیز دیگران و رفتارهای آنها می داند. این افراد اغلب به شدت تحریک پذیر هستند و زود خشمگین می شوند. طبق آمارهایی که از تحقیقات پیرامون این اختلال به دست آمده است مردان بیش از زنان به این اختلال دچار می شوند و  اغلب به همسر خود سوءظن دارند و همیشه فکر می کنند که به آنها خیانت خواهند کر .

افراد مبتلا به اختلال شخصیت بدگمان از آنجایی که به هیچ کس اعتماد ندارند، تمام تلاش خود را می کنند که قدرت و توانایی های خود را تقویت کنند تا در هر زمینه ای از دیگران بی نیاز باشند و استقلال خود را حفظ نمایند و در پی آن به افراد قدرتمند و سلطه جو تبدیل می شوند.

گاهی تجارب سخت جسمی و روحی در کودکی در شکل گیری اختلال شخصیت پارانوئید نقش دارد. همچنین عصبانیت و پرخاشگری والدین نسبت به این افراد در کودکی یا حتی بعکس توجه بیش از اندازه ی والدین منجر به بروز این اختلال می شود.

اگرچه زندگی و داشتن روابط اجتماعی با افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید بسیار سخت و دشوار است اما می توان با شناخت درست و درک این بیماری و آموختن رفتارهای مناسب شرایط را کنترل کرد. بدین منظور شما نیاز به مشاوره و روانشناسی دارید. به شما پیشنهاد می نماییم که با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایید و در این زمینه از مشاوران ما راهنمایی بخواهید.

آنها از بهترین و با تجربه ترین روانشناسان کشور هستند که دانش گسترده ای در زمینه مشکلات مختلف روانشناسی دارند و قطعاً برای هر یک از شما با توجه به مورد شما راه حل های مناسبی ارائه می نمایند. شما می توانید با شماره ثابت zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در طول هفته و حتی ایام تعطیل تماس حاصل نمایید.

نشانه های اختلال شخصیت پارانوئید را بیشتر بشناسید

اگرچه ظاهر این افراد در نگاه اول موقر و منطقی به نظر می رسد اما پس از مدتی نشانه هایی را از خود بروز می دهند که در کنترلشان نیست. نشانه های اختلال شخصیت پارانوئید مانند تکانه های عصبی و عضلانی،عدم آرامش و آسودگی در رفتار، فرافکنی، پیش داوری و … از رفتارهایی است که در این افراد مشهود است.

  1. بی اعتمادی و شک دائمی و تصویر سازی اطرافیان در ذهن به عنوان انسان های شرور از ویژگی های جدا نشدنی این افراد است.
  2. افراد مبتلا به اختلال شخصیت بدگمان به هیچ عنوان اسرار خود را با دیگران در میان نمی گذارند و با کسی صمیمی نمی شوند. این افراد در برابر سوالات شخصی به شدت عکس العمل نشان می دهند.
  3. کسانی که به این اختلال مبتلا هستند، کار دیگران را قبول نداشته و برای کار آنها ارزش قائل نیستند.
  4. همیشه به نکات منفی توجه بیش از حد نشان می دهند و بر روی آنها تاکید دارند و دنبال بزرگنمایی اغراق آمیز آنها هستند.
  5. از دیگر نشانه های اختلال شخصیت پارانوئید می توان به این نکته اشاره کرد که این افراد به شدت کینه جو هستند و هرگز مایل به بخشیدن دیگران نمی باشند و حس انتقام جویی خصمانه ای در وجودشان در پی کوچکترین مشاجره و درگیری به وجود می آید.
  6. آنها همیشه بر این باورند که دیگران قصد آسیب رساندن به آنها را دارند یا می خواهند سرشان کلاه بگذارند.
  7. عواطف و احساساتشان بسیار محدود و ناچیز است و در ظاهرشان کوچکترین احساس و هیجانی نمی بینید.
  8. همیشه تحت تاثیر افراد قدرتمند هستند و به افراد ضعیف و بیمار به دیده ی تحقیر می نگرند.

ضمنا شما می توانید استفاده از خدمات مرکز مشاوره تلفنی مجیب اطلاعات لازم را در این زمینه بدست آورید. 

چرا افراد به اختلال شخصیت پارانوئید دچار می شوند؟

اختلال شخصیت پارانوئید

اگرچه با وجود تحقیقات بسیار هنوز دلایل اختلال شخصیت پارانوئید مشخص نشده است اما می توان مجموعه ای از عوامل ژنتیکی، روانی و اجتماعی را در نظر گرفت. معمولاً در بین اقوام آنها فردی با اختلال اسکیزوفرنی وجود دارد. گاهی تجارب سخت جسمی و روحی در کودکی در شکل گیری این اختلال نقش دارد. همچنین عصبانیت و پرخاشگری والدین نسبت به این افراد در کودکی یا حتی بعکس توجه بیش از اندازه ی والدین منجر به بروز این اختلال می شود.

این افراد اگرچه همیشه در حال انتقاد از بقیه و سرزنش آنها هستند اما از هیچگونه نقد و سرزنشی خوششان نمی آید و به شدت عصبی می شوند. بنابراین معمولاً نه در زندگی نه در کار با افراد دیگر کنار نمی آیند و منزوی می شوند.

مقالات پیشنهادی مجیب

اگر در افراد خانواده ی خود فردی مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید دارید، برای اینکه به تنش های ناشی از حضور او و رفتارهای نامطلوب او پایان دهید بهتر است از مشاور و روانشناس کمک بگیرید. مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب با شماره تلفن ثابت zendeghima.ir آماده ی شنیدن مشکلات و صحبت های شما هستند. آنها صبورانه به تمام حرف های شما گوش می دهند و بر اساس آنها مشکل اصلی را شناسایی می کنند و علت آن را ریشه یابی می نمایند و بر اساس شواهد و مستندات بهترین روش برخورد و درمان را به شما پیشنهاد می کنند. شما می توانید از هر نقطه ای از کشور با این شماره بدون نیاز به گرفتن کد و صفر تماس حاصل نمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه