نکاتی که هنگام خرید سنگ فرز باید به آن‌ها توجه کنیم

8 ماه پیش
نکاتی که هنگام خرید سنگ فرز باید به آن‌ها توجه کنیم
   

سنگ فرز‌ها ابزار‌های فنی هستند که در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند، خرید سنگ فرز با توجه به تنوعی که دارد، می‌تواند برای اولین بار کمی گیج‌کننده باشد. در این مقاله به مهم‌ترین پارامتر‌ها برای خرید این ابزار اشاره کردیم. شما می‌توانید در این مقاله با انواع مدل‌های سنگ فرز آشنا شوید و نکات ایمنی ضروری برای استفاده از این وسیله را یاد بگیرید. امید است با فراگیری توصیه‌های گفته شده یک خرید خوب و با صرفه داشته باشید و همچنین با رعایت این نکات کمتر به تعمیر سنگ فرز نیاز پیدا کنید.

سنگ فرز مناسب کار خود انتخاب کنید

یکی از ویژگی‌هایی که برای خرید سنگ فرز باید به آن توجه کنید، آشنایی با انواع سنگ فرز است. تجهیزات فنی در بازار با شیوه‌های مختلفی تولید و توضیع می‌شوند. انتخاب یک گزینه مناسب برای کار مدنظر، به کیفیت محصول می‌افزاید.

لبه گیر

برای برشکاری قطعات چوبی بکار برده می‌شود. از این وسیله برای برش دادن یا فرم دهی به زوایای قطعات چوبی استفاده می‌کنند.

رومیزی

اندازه بزرگتری نسبت به موارد مشابه دارد. این محصول به صورت ثابت روی میز قرار می‌گیرد و در ساخت کلید، برش فلز یا نجاری بکار برده می‌شود.

اور فلز

در دو مدل پایه ثابت و محرک تولید می‌شوند. این وسیله در تمامی فعالیت‌های صنعتی و نجاری کاربرد دارد.

سنگ زنی

در تمامی نجاری‌ها این نوع فرز را مشاهده می‌کنید. با این وسیله براده‌برداری انجام می‌شود. خرید سنگ فرز در این دسته به سنباده زدن قطعات یا صیقل دادن قطعه‌های متنوع کمک می‌کند.

آهنگری

مدل مشابه اور فرز است. این وسیله به جای برش فلز، چوب را قطعه قطعه می‌کند. فرز آهنگری برای انجام دادن فعالیت‌های مختلف فلزی و صیقل دادن استفاده می‌کنند.

مینی فرز

در بیشتر مصارف خانگی به کار برده می‌شود. برای استفاده روزمره از این دستگاه استفاده می‌شود. کارایی خوب و قیمت پایین این وسیله هر روز طرفدار‌های آن را بیشتر می‌کند.

سنگ بری

در کارخانه‌های جدید برای ساییدن یا برش سرامیک و سنگ از فرز سنگ بری استفاده می‌کنند.

نکاتی که هنگام خرید سنگ فرز باید به آن‌ها توجه کنیم

ویژگی‌های ظاهری دستگاه مهم است

اندازه

قبل از خرید حتماً این مورد را در نظر بگیرید. سنگ فرز‌های بزرگ برای کار‌های کوچک و روزانه مناسب نیستند. بلعکس فرز‌های کوچک برای کار در کارخانه استفاده نمی‌شوند. سایز سنگ فرز با توجه به ابعاد صفحه قابل نصب آن تعیین می‌شود و به طول سنگ فرز ربطی ندارد.

وزن

مثل باقی وسایل برقی این وسیله دارای وزن‌های مختلفی است. توان خود را بسنجید و به خرید سنگ فرز مناسب با قدرت خود فکر کنید. توجه نکردن به این مورد آسیب‌های جسمی و خستگی فراوان را برای شما به ارمغان می‌آورد.

آرگونومی

فارغ از اندازه و وزن، هر ابزاری باید در دست شما راحت قرار بگیرد و اذیت نکند. در واقع با توجه به آرگونومی علایق شخصی خود را به خرید تزریق می‌کنید.

دسته

تمامی مدل‌ها از جابه جایی دسته پشتیبانی می‌کنند. شما با توجه به نیاز خود می‌توانید آن را در طرفین دستگاه حرکت دهید. با این روش چپ دست‌ها نیز راحت‌تر به کار خود می‌رسند؛ زیرا بیشتر وسایل برای راست دست‌ها تنظیم شده است.

به پتانسیل‌های قدرتی دستگاه توجه کنید

خرید وسایل برقی بدون توجه به توان و قدرت امکان‌پذیر نیست. این ویژگی‌ها در دسته‌های مختلفی برسی می‌شوند که در ادامه به برسی آن‌ها می‌پردازیم

توان داخلی

موتور‌ها در سنگ فرز انواع مختلفی دارند. موتور سنگ فرز با فاکتور‌های مهمی مثل ولتاژ، آمپر و برق مصرفی ارزیابی می‌شود. توان موتور بطور متوسط بین 500 تا 2500 وات است و وابسته به نیاز خریدار، خرید سنگ فرز انجام می‌شود.

سرعت

سنگ فرز در حالت آزاد دارای سرعت است. برای انجام درست کار‌ها باید سنگ فرزی با سرعت مطلوب تهیه کنید. معمولاً مدل‌های رایج بازار سرعتی بین 5000 تا 10000 دور در دقیقه دارند. سرعت‌هایی در این بازه برای برش و سنباده کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استارت نرم

اگر یک سنگ فرز بی‌کیفیت بخرید، هنگام لمس دکمه استارت قدرت زیادی وارد موتور می‌شود. در این حالت فشار اولیه کار افزایش پیدا می‌کند و همین باعث خستگی زیاد و آسیب به سنگ فرز می‌شود. خرید محصولات باکیفیت با برند‌های معتبر، روند کار با سنگ فرز را آسان می‌کند و راندمان کاربری شما را افزایش می‌دهد.

کنترل سرعت

اگر برای مصارف خاصی سنگ فرز تهیه می‌کنید به این نکته توجه کنید. در صورت وجود این ویژگی شما می‌توانید سرعت و شتاب دستگاه را با یک ولوم تنظیم کنید.

منبع تغذیه

انواع سنگ فرز‌های امروزی با کمپرستور یا برق کار می‌کنند. استفاده از انرژی‌های پاک مثل مد‌ل‌های خورشیدی و بادی تبدیل به ایده جدیدی برای ساخت سنگ فرز شده است. قدرت نمونه‌های بادی و شارژی که با باتری کار می‌کنند از نمونه‌های برقی کمتر است.

از سوی دیگر خرید سنگ فرز رز شرایطی که که با کمپرستور کار می‌کند. حجم زیادی را می‌گیرد. اگر قصد جابه جا کردن محصول را دارید، مدل‌های شارژی به شما پیشنهاد می‌شود. برای انجام کار‌های ظریف‌تر به سنگ فرز‌هایی با قدرت کمتر احتیاج دارید. وزن و سایز دستگاه با قدرت موتور آن رابطه مستقیمی دارد؛ بنابرین با توجه به اندازه، قدرت موتور را تشخیص دهید.

نکاتی که هنگام خرید سنگ فرز باید به آن‌ها توجه کنیم

ایمنی را در نظر بگیرید

ایمنی برای سنگ فرز از پارامتر‌های مهم خرید است. خطر‌های احتمالی حین کار با سنگ فرز، شما را واردار به خرید سنگ فرز‌هایی با ایمنی بالاتر می‌کند. بسیاری از آن‌ها دارای حفاظ هستند. با استفاده از این ویژگی به هنگام شکستن قطعه احتمال آسیب به حداقل می‌رسد. اگر خرید سنگ فرز بدون توجه به دسته استاندارد صورت بگیرد، علاوه بر خراب شدن دستگاه، دچار آسیب‌های مفصلی نیز می‌شوید.

داشتن دسته کمکی وجود ایمنی را تسهیل می‌کند. استفاده از این دسته به افزایش کیفیت کمک کرده و از بروز خطر‌هایی همچون شکستن قطعه جلوگیری می‌کند. کلاج ایمنی نکته مهم دیگری است که از قلاب کردن و خورد شدن صفحه جلوگیری می‌کند. به هنگام کار از دستکش، ماسک، کلاه و عینک ایمنی استفاده کنید. سعی کنید طولانی و مداوم با دستگاه کار نکنید و فشار زیادی به آن وارد نکنید.

بعد از هر یک ساعت کار ۵ تا ۱۰ دقیقه به وسیله استراحت دهید. اجازه دهید موتور خنک شود تا آماده کار دوباره باشد. اگر از سنگ فرز برقی استفاده می‌کنید و با آن کار نمی‌کنید، سنگ فرز را از برق بکشید. ورود بدون بازدهی برق به وسیله صدمه می‌زند. نوع صفحه را مدنظر قرار دهید. انواع مختلف دیسک و صفحه در بازار موجود است که با توجه به نیاز بابت خرید سنگ فرز خریداری و به کار برده می‌شود.

مارک و برند معتبر بخرید

برند تولید‌کننده محصول تأثیر زیادی در ذوق و علاقه به خرید دارد. در حال حاضر برند‌های موجود خارجی هستند. برند‌های داخلی نیز برای حذف رقیب‌های خارجی تلاش می‌کنند. با توجه به این‌ها نمونه‌های موجود در بازار بسیار گسترده است. برند‌های زیادی در ایران مورد توجه قرار گرفته که به چند مورد اشاره می‌کنیم.

  • آروا

  • ادون

  • پوکا

  • آگ

  • رونیکس

  • متابو

  • هایوندای

برای انتخاب درست، هر وسیله را با موارد گفته شده مورد ارزیابی قرار دهید. گرانتی را فراموش نکنید. خرید سنگ فرز که گارانتی داشته باشد، امنیت بیشتری برای خرید دارد. حتی می‌توانید سنگ فرز را با گرانتی بلند مدا تهیه کنید. توجه به آرم استاندارد معیار مهم دیگری است که نشان‌دهنده توجه به نکات ایمنی حین ساخت محصول است. سعی نکنید با خرید مارک‌های گران قیمت به کیفیت نزدیک شوید. کیفیت وسیله را تناسب آن با شرایط شما مشخص می‌کند. از هیچ یک از توصیه‌های گفته شده برای خرید سنگ فرز با قیمت پایین صرف نظر نکنید. پرداخت یکباره هزینه از یک برند مناسب خیال شما را از صحت سلامت محصول راحت می‌کند.

برای چه کاری سنگ فرز تهیه می‌کنید

از سنگ فرز در صنعت‌های مختلفی مثل برش کاری فلز، زاویه دهی و برش، جواهر‌سازی و ساخت سنگ زینتی و سرامیک استفاده می‌شود. هر کدام از آن‌ها در ویژگی‌هایی مثل قدرت، سرعت، شتاب و اندازه با هم تفاوت دارند. در بازار برند‌های زیادی دست به ساخت سنگ فرز زدند؛ بنابرین سنگ فرز مناسب شغل خود را انتخاب کنید. سعی کنید راحتی خود را بیشتر در نظر بگیرید و در ادامه به باقی معیار‌ها برای خرید سنگ فرز بپردازید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

1

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • شاهین کفاش
    7 ماه پیش

    سلام روز بخیر. کاش زودتر این مقاله رو پیدا میکردم. اگر زودتر این اطلاعات رو کسب میکردم میتونستم دستگاه بهتر و با کیفیت تری تهیه کنم. ممنون از مطالب مفید و کاربردیتون