مینی پی سی به چه معناست؟ از کاربرد آن اطلاع دارید؟

4 ماه پیش
   

امروزه هر شرکت یا سازمانی برای انجام کارهای خود نیاز به سیستمی در محیط کاری خود دارد. استفاده از کامپیوترهای بزرگ علاوه بر هزینه های بالا، فضای زیادی را اشغال می کند. در این راستا مینی پی سی به عنوان جایگزینی کوچکتر و کارآمدتر برای کامپیوترهای بزرگ وارد محیط کار شد. این دستگاه ها با اندازه کوچک خود ظرفیت کافی برای انجام بسیاری از وظایف را فراهم می کنند و به شرکت ها و سازمان ها کمک می کنند تا فعالیت های خود را با کارایی بیشتر و هزینه کمتر انجام دهند. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر کاربرد ها، مزایا و معایب مینی پی سی ها نیز می پردازیم. همراه ما باشید.

مینی پی سی چیست

مینی پی سی چیست؟

مینی کامپیوتر یا مینی پی سی یا تین کلاینت ، نوعی کامپیوتر کوچک است که همانطور که از نام آن پیداست، دارای اندازه ای بسیار کوچک می باشد. اگر چه سیستمی کوچک است، اما توانسته است عملکرد کامپیوتر های قدیمی را بسیار بهبود بخشد. این مینی پی سی ها پورت های مختلفی داشته و هیچ یک از وسایل جانبی همچون ماوس، صفحه کلید و… را به همراه خود ندارند. کامپیوترهای کوچک معمولاً از پردازنده های قدرتمند مبتنی بر ARM یا Intel Atom استفاده می کنند که انرژی کمتری مصرف می کنند و معمولاً روی سیستم عامل های لینوکس یا ویندوز اجرا می شوند. از این دستگاه ها می توان برای کاربردهای مختلفی مانند کنترل صنعتی، سیستم های خانه هوشمند، تجهیزات پزشکی و حتی کاربردهای تفریحی استفاده کرد.

ساختار مینی پی سی ها

مینی پی سی ها در ابتدا در بازار بسیار موفق بودند، اما با توسعه فناوری و استفاده از چندین ریزپردازنده که در یک تراشه ادغام شده بودند، مینی کامپیوترها ظاهر شدند. این دستگاه ها ساختاری متحول کننده داشتند و از نظر ظاهری بسیار کوچک و عملکرد بسیار بهتری داشتند. با کمک میکروپروسسورهای مجتمع، اندازه مینی کامپیوترها به اندازه یک کتاب کاهش یافته و سرعت و کارایی آنها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. 

پردازنده های مینی کامپیوترها به صورت چیپست روی برد نصب می شدند که فقط یک سوم پردازنده های دسکتاپ را تشکیل می داد. همچنین در داخل این پردازنده، یک پردازنده گرافیکی قرار دارد و در اصطلاح آنها به آن SOC (Socket On Chip) نیز می گویند. رم کامپیوترهای کوچک نیز تغییر کرده و به جای استفاده از رم های بزرگ، از رم های کوچکتر و کم مصرف استفاده می کنند که قبلا در لپ تاپ ها استفاده می شد.

با کوچکتر شدن مینی کامپیوترها، دیگر نمی توانستند از هارد دیسک های 3.5 اینچی استفاده کنند و فقط می توان از هارد دیسک های 2.5 اینچی SSD یا HDD استفاده کرد. استفاده از حافظه های SSD در کامپیوترهای کوچک منجر به افزایش سرعت آن ها شد. همچنین با ترکیب پردازنده مرکزی با پردازنده گرافیکی و استفاده متداول از حافظه رم، کیفیت تصویر در مینی کامپیوترها به حداکثر می رسد. امروزه مینی کامپیوترها کاربردهای زیادی را پوشش می دهند.

انواع برند مینی پی سی

اکنون با گسترش چشمگیر و رشد روزافزون مینی کامپیوترها، برندهای معتبر بسیاری در سرتاسر دنیا به تولید مینی کامپیوتر مشغول هستند. از بهترین برندها می توان به برند های اینتل، دل، ایسوس، ازراک و اچ پی مینی اشاره کرد. در ادامه نیز به بررسی هر یک از این برند ها نیز می پردازیم.

مینی پی سی اینتل

اینتل برند بسیار شناخته شده ای است که همه ما با آن آشنایی داریم یا حداقل نام محصولات پیشرفته آن به گوشمان خورده است. این در گذشته نمونه هایی از مینی پی سی اینتل را وارد بازار کرده است که می توان آن را به عنوان بهترین برند در بین برند های کامپیوترهای کوچک دانست.

مینی پی سی چیست

یکی از جدیدترین و بهترین این محصولات مینی پی سی Intel NUC11PAHI7 است. این مینی پی سی خاص دارای پورت های لازم و قابلیت خروجی همزمان چهار تصویر است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این ویژگی آن را به یک انتخاب عالی برای ادارات، سازمان ها و یا حتی مدارس و دانشگاه ها تبدیل می کند.

علاوه بر این، ابعاد بسیار کوچک و وزن سبک این مینی پی سی اینتل باعث شده است که به راحتی و بدون مشکل در مکان های مختلف قرار گیرد. مینی پی سی Intel NUC11PAHI7 از پردازنده نسل یازدهم و سرعت بالا و همچنین مصرف انرژی مناسب استفاده می کند.

مینی پی سی ایسوس

یکی از انواع برند های مینی پی سی که در بازار به جهت ارائه انواع لوازم توانسته است مورد توجه افراد زیادی قرار گیرد، ایسوس می باشد. مینی پی سی ایسوس، از جمله محصولاتی به شمار می رود که برای آن دسته از افرادی که به دنبال خرید مینی پی سی با قیمت ارزان هستند، توصیه می شود. مینی پی سی Asus H410T2 I3 که از پورت LVS بهره می برد، این امکان را فراهم می کند تا بتوانید مانیتورهای تاچ را متصل کنید. از این دستگاه، می توانید برای کارهای عادی که در خانه و یا اداره انجام می دهید، استفاده کنید. از مزیت های منحصر به فرد این برند مینی پی سی، می توان به نداشتن فن اشاره کرد که می تواند صداهای آزار دهنده را از بین ببرد.

مینی پی سی اچ پی

اچ پی یک برند پیشرو در محصولات مختلف است و اکثر محصولاتش واقعا موفق و موثر بوده اند. مینی پی سی HP یکی از این محصولات است که نه تنها نیازهای بسیاری از افراد را برآورده می کند، بلکه با ویژگی های منحصر به فرد خود تجربه بهتری را برای آنها به ارمغان می آورد. حتی در زمینه زیرکلاینت نیز، کمپانی اچ‌ پی موفقیت‌های قابل توجهی را کسب کرده است.

یکی از مدل های برجسته مینی پی سی اچ پی HP PRODESK 400 G6 MINI می باشد که در موقعیت های مختلف از جمله حسابداری و امور اداری نقش بسزایی دارد. این نمونه مینی کامپیوتر حتی برای کارهای گرافیکی سبک نیز استفاده می شود. طراحی زیبا، سرعت مناسب و استفاده از پردازنده نسل دهم در کنار پورت های لازم، ویژگی هایی است که این کامپیوتر کوچک HP از دیگر ویژگی های این نوع مینی پی سی به شمار می روند.

مزایای مینی پی سی

مینی پی سی اگر چه اندازه کوچکی دارد، اما از مزایای بسیاری برخوردار است که توانسته است آن را در بین افراد مختلف محبوب کند. در ادامه به بررسی مهم ترین مزایای مینی پی سی نیز می پردازیم:

  1. یکی از مزایای مینی پی سی، اندازه کوچک آن است که می توان گفت از مهم ترین مواردی است که در توانسته است به آن ارزش بسیاری در بین افراد دهد. از این رو، می توان از آن در محیط های کوچک به راحتی استفاده کرد.
  2. از دیگر مزیت های قابل توجه مینی پی سی، می توان به مصرف کم انرژی اشاره کرد که منجر به کاهش هزینه ها نیز می شود.
  3. مینی پی سی معمولاً دارای پورت های مختلفی دارند که می توانید ماوس، صفحه کلید، مانیتور، حافظه خارجی و سایر دستگاه ها را به آن متصل کنید. این دستگاه را هم می توان در قسمتی از میزکار و یا در پشت صفحه نمایش نیز قرار داد.
  4. از دیگر مزیت های مینی پی سی، می توان به قابلیت ارتقاء آن اشاره کرد که می توانید به راحتی مواردی همچون رم، هارد، پردازنده و… را به هر میزانی که می خواهید، ارتقا دهید.
  5. در مقایسه با کامپیوترهای دسکتاپ یا لپ ‌تاپ‌ های معمولی، مینی پی ‌سی ‌ها هزینه کمتری دارند که انتخاب مناسبی برای کاربران با بودجه محدود می ‌باشند.

مینی پی سی چیست

معایب مینی پی سی

  1. اگر چه مینی پی سی ها از قابلیت ارتقا برخوردارند، اما باید بدانید که این کار با محدودیت همراه است.
  2. از آن جایی که این دستگاه بسیار کوچک است، بنابراین خطر دزدیده شدن آن بسیار بالا می رود.
  3. مینی پی سی ها به دلیل تولید بیشتر گرما، بیشتر در معرض خرابی قرار می گیرند. اندازه کوچک محفظه‌ های آن ‌ها باعث محدود شدن اندازه فن‌ ها برای خنک کردن می‌ شود. جمع شدن گرما در کیس‌ های کوچک ممکن است باعث خرابی قطعات شود، از این رو، زمانی که قطعات از کار بیفتند، نیاز به کیس کوچک با فضای کمتر برای تغییر یا ارتقا دارید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه