عفونت جنسی مخمری واژن و راه های درمان آن

عفونت جنسی مخمر واژینال
   

عفونت جنسی مخمری واژن در عین ساده بودن و همچنین قابل درمان بودن این قابلیت را دارد که به راحتی باعث  ایجاد بیماری های خطرناک و مزمن شود.

بنابراین خیلی بهتر است که در صورت مشاهدات و علائمی که در این مقاله اشاره خواهیم کرد، سریعا به پزشک مراجعه کنید و این موضوع  یعنی عفونت جنسی مخمری واژن را جدی بگیرید و تا مرحله آخر درمان آن را پیش ببرید.

کلمات کلیدی:(عفونت جنسی|عفونت جنسی مخمری واژن| علت عفونت جنسی )
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در ادامه این مقاله دلایل و نحوه ایجاد عفونت جنسی مخمری واژن را بر می شماریم و راه های درمان را ارائه می کنیم.

عفونت جنسی مخمری واژن: علت آن

عفونت جنسی مخمری واژن

عفونت جنسی مخمری واژن

بیشتر واژن ها حتی وازن سالم هم  دارای مخمر(قارچی) هستند. اما گاهی مخمر در ناحیه واژن بیش از همیشه رشد می کند و منجر به عفونت می شود. عفونت های مخمری می تواند بسیار تحریک کننده و ناراحت کننده باشند.

اگر مایعات محافظ موجود در واژن دچار تغییرات شود و حالت طبیعی این مایعات تغییر کند، باعث ایجاد تغییرات در مخمر طبیعی واژن می شود و رشد بیش از اندازه آن باعث تغییرات اساسی در وازن  می شود.

که این تغییرات عبارتند از:

  • تغییرات طبیعی در سطح هورمون (مثل تغییرات موجود در طول دوره قاعدگی)
  • مصرف آنتی بیوتیک ها، کورتیزون و داروهای دیگر
  • بارداری
  • دیابت
  • یک سیستم ایمنی ضعیف
  • مصرف تنقلات و شیرینی جات بیش از حد
  • مصرف الکل و سیگار و سایر مواد مخدر
  • مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها

البته باید بدانید که عفونت های مخمری باعث انتقال به دیگری نمی شوند یا احتمال آن بسیار کم است،مثلا اگر رابطه جنسی داشته باشید،مانع از انتقال آن به فرد مقابل می شود، البته در ارتباط با عدم انتقال بیماری به مرد است در مورد هم جنس بازان، این عفونت می تواند منتقل شود. هر چند که در برخی مواقع خود باعث ایجاد عفونت جنسی مخمری واژن می شود.

علائم عفونت جنسی  مخمر واژن  چیست؟

عفونت های مخمر واژن معمولا باعث ایجاد عفونت سفید و چرکین واژن می شوند که معمولا بو نمی دهند (یا بوی کمی متفاوت از حالت طبیعی دارند). همچنین ممکن است یک پوشش کرم و یا سفید  در داخل و اطراف مهبل (واژن) داشته از خود بروز دهد.

اکثر عفونت های مخمر منجر به خارش، سوزش و یا قرمزی در و یا اطراف مهبل (واژن) می شود. به دنبال آن خارش وضعیت سلامت واژن به مراتب بدتر می شود و دیگر شما عفونت را تجربه می کنید. به طبع ممکن است رابطه جنسی  ناراحت کننده یا دردناک باشد. در موارد شدید، حتی ممکن است که  زخم را بر روی مهبل (واژن) خود مشاهده کنید که به همراه سوزش های دردناک است.

 چگونه عوارض مخمر را درمان کنم

عفونت جنسی مخمری واژن

عفونت های مخمری معمولا به مدت چند روز با دارو ضد قارچی به راحتی درمان می شوند. برای این منظور شما می توانید از کرم ها یا شیاف های برای عفونت های مخمر (مانند Moniste و) را از داروخانه خریداری کنید بدون  اینکه نیازی به نسخه یا تجویز پزشک باشد.

اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل ها را طبق آنچه که برای دارو نوشته شده؛ دنبال کنید و از تمام داروها استفاده کنید، حتی اگر علائم شما قبل از اینکه دارو به پایان برسد، از بین بروند. شما همچنین می توانید برای ریشه کن کردن موارد مربوط به عفونت های مخمر واژن به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز دارو های ویژه مشکلات مربوط به عفونت های مخمری از بین برود.

تا زمانی که درمان شما تمام نشده و عفونت شما از بین رفته نباید ، رابطه جنسی واژینال  داشته باشید، چرا که اصطکاک می تواند باعث تحریک بیشتر شود و روند بهبود را سخت تر و مشکل تر کند.

همچنین برخی از دارو های موضعی که در حال استفاده از آن ها هستید دارای یک سری از روغن های ویژه هستند که می توانند باعث پارگی کاندوم شوند، پس بنابراین از انجام رابطه جنسی در دوران بهبود به هر صورت خودداری کنید.

بیشتر واژن ها حتی وازن سالم هم دارای مخمر(قارچی) هستند. اما گاهی مخمر در ناحیه واژن بیش از همیشه رشد می کند و منجر به عفونت می شود. عفونت های مخمری می تواند بسیار تحریک کننده و ناراحت کننده باشند.

حتی اگر عفونت جنسی مخمر واژن  واقعا خارش داشته باشند، سعی نکنید  این کار را انجام دهید. این موضوع باعث می شود که  هم خارش بدتر شود و هم محیط رشد مخمر های واژن بیش از پیش افزایش یابد و ایجاد عفونت های بیشتر در وازن و بیرون واژن شود.

برای این منظور بسیار بهتر است که حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده تا به شما دارو های موضعی و خوراکی ویژه را تجویز کند و سوزش و خارش شما کاهش یابد.

عفونت جنسی مخمر واژن : چند نکته ساده بهداشتی

  • استفاده به موقع و پیگیرانه دارو ها چه خوراکی و چه موضعی
  • تعویض لباس های زیر و رو(لباس های زیر را هر ۴ ساعت یکبار تعویض کنید به خصوص اگر ترشحات دارید و یا در عادات ماهیانه هستید)
  • می توانید از ماست به عنوان یک پروبیوتیک قوی استفاده کنید، که ایجاد کننده محیطی سالم به دور از هر گونه قارچ و باکتری مضر است(از آن به صورت موضعی در محل واژینال استفاه کنید بعد از ۲ ساعت بشویید)
  • استفاده از روغن نارگیل که یک ضد میکروب و ضد باکتری و قارچی موثر است ؛به صورت موضعی می توانید در محل مورد نظر استفاده کنید.
مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

با توجه به مشکلات مربوط به عفونت جنسی مخمر واژن بسیاری از زنان در مورد مشکلات خود از این قبیل گاهی دچار استرس و یا شرم می شوند و در مورد رابطه جنسی خود به مشکلاتی بر می خورند، اینگونه مشکلات در بین زنان بسیار زیاد و متعدد است و به دلیل عدم توانایی مطرح کردنش با شریک زندگی خود، دچار اختلالات رفتاری – زناشویی می شوند که بسیار مهم است با مشورت یک روانشناس موضوع را آنگونه که مناسب شرایط زناشویی شماست مطرح کنید تا شریک زندگی با توجه به موقعیت به وجود امده بهتر بتواند شما را یاری دهد و خیلی خوب درک کند تا دوره درمان و رفع عفونت های مخمری به خوبی طی شود.

زیرا همان گونه که گفته شد برقراری رابطه جنسی در این دوره می تواند بسیار مشکل ساز شود و روند درمان با اختلال مواجه شود و گاهی حتی به بیماری هایی مثل سرطان دهانه رحم منتهی شود. بنابراین همیاری و همکاری زوجین در این زمینه بسیار پر اهمیت است تا مشکل کوچکی که قابل حل است منجر به اتفاقات ناگوار نشود.

برای این منظور می توانید با شماره تماس zendeghima.ir  از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با مرکز مشاوره تلفنی مجیب ارتباط برقرار کنید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه