علائم هشدار دهنده خودکشی را بهتر بشناسید

علائم هشدار دهنده خودکشی
   

علائم هشدار دهنده خودکشی چیست؟ خودکشی یکی از مشکلات و بهتر بگوییم یکی از معضلاتی است که در اکثر جوامع ریشه دوانده است. روابط روشنی میان خودکشی و جنسیت کشف نشده است و تفاوت فاحشی میان نرخ خودکشی زنان و مردان وجود ندارد.

خودکشی معضلی است که تقریبا در اکثر اقوام دیده می شود و سالانه زنان و مردان بسیاری به واسطه این عمل ناپسند جانشان را از دست می دهند. به باور برخی از روانشناسان و متخصصان حوزه روانشناسی، خودکشی می تواند ریشه در برخی اختلالات شخصیتی، نظیر اختلال شخصیت مرزی و افسردگی داشته باشد.

اغلب افرادی که درگیر بیماری افسردگی ماژور هستند میل به خودکشی دارند و غالبا به خودکشی فکر می کنند. همچنین بیماران مبتلای به اختلال شخصیت مرزی نیز خودکشی را راهی برای خلاص شدن از سختی ها، افسردگی ها و مشکلاتشان می دانند. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه علائم هشدار دهنده خودکشی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

علائم هشدار دهنده خودکشی

علائم هشدار دهنده خودکشی

مورد اول: تغییرات رفتاری شان بسیار چشمگیر و فاحش است.

هر گونه تغییری شدید و غیر عادی در رفتار را باید جدی گرفت. زمانی که در رفتار فرد تغییر فاحشی را مشاهده کردید باید سعی کنید به افکار وی تسلط پیدا کرده و از او در مورد دلایل تغییر رفتارش سوال کنید. باید به آرامی از لا به لای حرف های فرد بیمار به این موضوع پی ببرید که آیا او قصد دارد به خودش یا شخص دیگری آسیب بزند یا خیر.

مورد دوم: اشخاص مشهوری که خودکشی کرده اند را الگوی خود می دانند

در سال های اخیر شاهد خودکشی برخی از بازیگران و هنرمندان مشهور آمریکایی و اروپایی بوده ایم. شواهد نشان می دهد که آمار خودکشی در آن سال ها به طرز عجیبی افزایش یافته است. افراد افسرده ای که در زندگی خود شخص مشهوری را دوست می دارند و او را الگوی خود می دانند در صورتی که هنرمند محبوبشان به هر دلیلی خودکشی کند آن ها نیز به تقلید از هنرمند محبوبشان و برای فرار از مشکلات افسردگی خودکشی می کنند. پس بهتر است حواستان به این موضوع باشد.

خودکشی می تواند ریشه در برخی اختلالات شخصیتی، نظیر اختلال شخصیت مرزی و افسردگی داشته باشد

مورد سوم: فعالیت های اجتماعی شان را قطع کرده و به دوستی هایشان پایان می دهند

تنهایی و میل به تنها بودن می تواند زنگ خطر و نشانه ای هشدار دهنده باشد. افراد افسرده معمولا دوست دارند تنها باشند و تا حد امکان از مکان های عمومی و مجامع دوستانه دوری می کنند. بیمارانی که از افسردگی و اختلالات شخصیتی رنج می برند معمولا تنهایی و گوشه گیری را به هر چیزی ترجیح می دهند. اگر فردی میل به تنهایی داشت باید این نشانه را جدی گرفت و واکاوی کرد.

مورد چهارم: به ظاهر خود اهمیت نمی دهند و ژولیدگی شان را نمی بینند

فردی که پتانسیل خودکشی را دارد معمولا به ظاهر خود اهمیت نمی دهد. اگر بیمار روحی به وضعیت ظاهری اش اهمیت نداد و بهداشت فردی را زیر پا گذاشت، احتمال می رود که به خودکشی نیز فکر کند. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه علائم هشدار دهنده خودکشی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

مورد پنجم: با طرح قبلی و به صورت قدم به قدم به سمت عمل ناپسند خودکشی حرکت می کنند

افراد بیمار، معمولا برای خودکشی طرح خاصی دارند. برخی از افرادی که میل به خودکشی دارند یادداشت های احساسی و یا وصیت نامه هایی می نویسند. برخی دیگر سعی می کنند وسائل شخصی شان را به دوستان، آشنایان یا اعضای خانواده هدیه دهند. برخی نیز سعی می کنند به صورت مرحله به مرحله روابطشان را با نزدیکانشان قطع کنند.

مورد ششم: شغل، درس و دانشگاه، تفریحات و لذت ها برایشان بی معنی و خسته کننده است

افراد افسرده به هیچ چیزی علاقه ندارند و طوری رفتار می کنند گویی هیچ حسی ندارند. از نظر آن ها، تمام چیزهایی که زمانی برایشان لذت بخش بوده، کسل کننده و عذاب آور است. آن ها نه از درس خواندن لذت می برند نه از محیط دانشگاه و مدرسه و نه از کار. هیچ چیزی ارضایشان نمی کند و کاملا منفعل اند.

ادامه علائم هشدار دهنده خودکشی

مورد هفتم: به مشروبات الکلی، دخانیات و مواد مخدر روی می آورند

اگر فردی به مواد مخدر، مشروبات الکلی و دخانیات پناه برد می توان او را شخصی افسرده که پتانسیل خودکشی دارد تلقی کرد. گاهی فرد معتاد است و ناگهان میزان مصرفش را چندین برابر می کند. این مورد نیز یک علامت هشدار دهنده است. زمانی که فرد بیمار مواد مخدر یا مشروبات الکلی مصرف می کند احتمال این که تصمیم اشتباهی بگیرد به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

مورد هشتم: در مورد خودکشی جستجو می کنند

اغلب افراد افسرده، در مورد خودکشی جستجو می کنند، از دوستانشان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در مورد خودکشی می پرسند. آن ها در مقاله های اینترنتی و صفحات وب پرسه می زنند و راه های خودکشی را بررسی می کنند. گاهی در مورد اسلحه جستجو می کنند گاهی در مورد قرص های خودکشی. این موارد نیز، می تواند هشداری برای نزدیکان فرد بیمار باشد.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه علائم هشدار دهنده خودکشی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

مورد نهم: نوسانات خلقی شدیدی دارند

افراد افسرده، دچار نوسانات خلقی شدیدی می شوند. آن ها با کوچکترین محرکی تحریک می شوند و شکل غیر قابل باوری به محرک های اطرافشان پاسخ می دهند. امکان دارد فردی با دیدن یک صحنه به لحاظ جنسی شدیدا دچار نوسان شود و در همان بازه زمانی میل جنسی اش به شکل غیر نرمال افزایش پیدا کند. امکان دارد در پاسخ به محرکی دیگر، فرد از کوره در برود و پرخاش کند.


مقاله های مرتبط:

بررسی علت های خودکشی نوجوانان

آیا افسردگی و خودکشی با هم مرتبط هستند

نشانه های افسردگی مردان قابل تشخیص و درمان است


 

مورد دهم: احساس می کنند عنصر مفیدی نیستند

علائم هشدار دهنده خودکشی

اکثر افرادی که میل به خودکشی دارند به اشتباه فکر می کنند برای جامعه سربار و مزاحمی بیش نیستند. آن ها خیال می کنند یارا و توان کمک رسانی ندارند این در حالی است که اگر خاطراتشان را مرور کنند متوجه می شوند که بارها و بارها اطرافیانشان را خوشحال کرده اند.

تمام نکات فوق می تواند علائم خطرناکی باشد که خبر از احتمال وقوع عمل ناخوشایند و غیر منطقی خودکشی می دهد. خطاب ما به آن دسته از عزیزانی که سودای خودکشی در سر دارند این است که:

زندگی کوتاه تر از آن است که با افکار پوچ و بی معنی، هم خودمان و هم اطرافیانمان را آزار دهیم. اگر زندگی و گذشته تان را مرور کنید متوجه می شوید که به دفعات، دوستان و آشنایانتان را به وجد آورده اید. در وجود تمام انسان ها استعداد خاصی نهفته است و همه ما می توانیم برای جامعه و خانواده مان عنصر اثربخشی باشیم.

این طور نیست که اگر در برهه ای از زندگی به لحاظ روحی در اوضاع مناسبی نبودیم به این معنی است که سربار جامعه و خانواده ایم. باید به خودمان زمان بدهیم و با حقایق کنار بیاییم. تمام افراد مشکل دارند و زمانی که به عمل قبیح خودکشی فکر می کنید فردی را تصور کنید که حال و روزش از شما بدتر است.

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما علائم هشدار دهنده خودکشی

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله علائم هشدار دهنده خودکشی آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه