رابطه بین خوش خوابی و بالشت مناسب

خوش خوابی و بالشت مناسب 
   

خوش خوابی و بالشت مناسب رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. همه ما می‌دانیم که اگر بالشت خوب و مناسبی داشته باشیم قطعا خوش خوابی و خواب راحت را هم داریم، پس دقت داشته باشید افرادی که خوش خواب و خوش رو و خوش اخلاق می باشند حتما تشک و بالشت مناسبی دارند.

گزینش و انتخاب صحیح بالشت مناسب و استاندارد، به شما کمک می کند که مدت‌ طولانی‌ تری بخوابید و در طول خواب، احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشید. موسسه ملی خواب در کشور آمریکا بر همین اساس چند پیشنهاد بهداشتی دارد که شما را برای گزینش و انتخاب صحیح بالشت مناسب خودتان راهنمایی می کند. برای مثال افرادی که عادت دارند به پشت و در مدل طاق ‌باز بخوابند، بهره گیری از بالشت نسبتا نازک که قسمت پایین آن مقداری ضخیم‌تر هست پیشنهاد می شود. به این طریق محافظت مناسبی از مهره ‌های گردن و نگه داشتن آن در حالت راحت هنگام خواب ایجاد می شود.

افرادی که عادت دارند روی شکم یا به اصلاح دمر بخوابند بهتر هست ناز‌ک ‌ترین بالشت را برای خود انتخاب کنند تا از وارد آوردن فشار بر ناحیه تحتانی کمر در هنگام خواب حتی الامکان کاسته شود. افرادی که اکثرا به پهلو می خوابند باید بالشت ضخیمی را انتخاب کنند که حاشیه عریضی دارد تا فضای بین شانه و گوششان را پر کند.

علاوه بر موارد بالا، قرار دادن یک بالشت مناسب بین زانو‌ها مثل بالشتک ‌های مخصوص ارتوپد، می تواند به تسکین کشیدگی و کاهش فشار روی قسمت تحتانی کمر کمک کند. همین طور پیشنهاد می شود بالشت ای را که برای خواب شبانه استفاده می کنید، پس از ۱۸ ماه تعویض کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد ارتباط خوش خوابی و بالشت مناسب صحبت نماییم.

خوش خوابی و بالشت مناسب ؛بالشت خوب و مناسب چگونه است؟

 خوش خوابی و بالشت مناسب 

بالشت مهم‌ ترین جزء یک خواب آرام و استاندارد، بدون احساس درد و کوفتگی بعد از خواب است. این در حالی است که جنس بالشت ای که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است تا جایی که انتخاب یک بالشت با جنس مناسب کلید یک خواب آسوده و آرام است. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه خوش خوابی و بالشت مناسب با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

در این بخش ما پنج نمونه بالشت مناسب خواب را برایتان معرفی می کنیم تا به ارتباط مستقیم خوش خوابی و بالشت مناسب پی ببرید:

بالشت پر

بالشت ‌های پر را معمولا از پر پرندگان به‌ خصوص مرغ و غاز یا قو انتخاب می‌کنند. معمولا بالشت ‌های پر اولین انتخاب کارشناسان به ‌عنوان بهترین نوع بالشت هستند. دلیل این انتخاب، حرکت آسان پر زیر سر و گردن است که در نتیجه درد های عضلانی و درد گردن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

درمجموع یک بالشت خوب باید فشار روی عضلات سر و گردن را کاهش دهد و سبب امراضی مثل دیسک گردن و فشار به مهره ‌ها و ستون فقرات اشخاص نشود. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند حتی اگر بالشت شما از نوعی به ‌جز پر است بهتر است نصف آن را با پر ترکیب کنید.

از جمله جدیدترین انواع بالشت ها، بالشت های میکروژل هستند که از الیافی شبیه ابریشم و ضد حساسیت پر شده ‌اند؛ بسیار نرم، انعطاف‌پذیر و راحت هستند و البته از جمله انواع گران ‌قیمت کالای خواب محسوب می‌شوند.

بالشت ‌های پر معمولا از انواع دیگر بالشت ها، قیمت بیشتری دارند اما در مقابل نرم ‌تر و راحت ‌تر از سایر انواع دیگر بالشت ها هستند. البته استفاده از بالشت ‌های پر ممکن است به مذاق کسانی که عادت دارند روی شکم و به صورت دمر بخوابند چندان خوش نیاید؛ چون معمولا نوک‌ تیز پر به سر و صورتشان فرو می‌رود و اذیتشان می‌کند.

به همین دلیل بهتر است از پر های کوچک و متراکم استفاده شود تا تیزی پر ها از روی بالشت احساس نشود. بالشت پر را هم با دست و هم در ماشین لباسشویی دستی و غیراتوماتیک با آب سرد می‌توانید بشویید و در هوای آزاد و زیر نور آفتاب خشک 

بالشت پلی‌استر یا بالشت الیافی

بالشت هایی که از جنس پلی ‌استر هستند، معمولا نازک و از جنس فوم یا نخ ‌های پلی ‌استر یا ترکیبی از این دو می باشند. این بالشت ‌ها خطر آلرژی را برای کسانی که مبتلا به آسم و آلرژی هستند، به حداقل می‌رسانند. به نظر کارشناسان، بالشت های پلی ‌استر برای کسانی مناسب‌ است که عادت دارند روی کمر و یا روی شکم بخوابند.

از طرف دیگر افراد مبتلا به واریس می‌توانند از این بالشت ‌ها برای گذاشتن زیر پا و جریان بهتر خونشان استفاده کنند. بالشت ‌های پلی ‌استر یا الیافی نسبت به بالشت ‌های پر، قیمت ارزان ‌تری دارند و راحت هستند اما به نرمی و راحتی بالشت ‌های پر نمی باشند.

ممکن است این بالشت ها در اثر شست‌ و شو برآمده و قلمبه شوند؛ پس به راهنمای شستشوی بالشت که روی کاور خودش درج ‌شده حتما دقت فرمایید. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه خوش خوابی و بالشت مناسب با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

بالشت مموری فوم

بالشت ‌های مموری فوم ازجمله جدیدترین انواع بالشت ‌های موجود در بازار هستند و به خاطر راحتی و کم کردن فشار روی عضلات گردن، هواداران و طرفداران زیادی پیدا کرده اند. بالشت‌ مموری فوم به این خاطر که شکل سر و گردن را به خود می‌گیرد، از افتادن سر و گردن موقع خواب پیشگیری می‌کند و درنتیجه در دراز مدت، مشکلات و درد های عضلانی گردن و دیسک و ستون فقرات را اصلاح می‌کند.

این بالشت ‌ها که معمولا جنبه طبی دارند و از سوی پزشک ارتوپدی تجویز می‌شوند، ممکن است در ابتدا آنقدر راحت به نظر نرسند؛ اما کم‌کم و آهسته به آن ‌ها عادت می‌کنید.

در حقیقت انواع مموری فوم بالشت، مطابق با انحنای گردن طراحی‌شده‌ اند و به این دلیل است که موقع خواب شکل سر و گردن را به خود می‌گیرند؛ درد های گردن و کمر را اصلاح می‌کنند؛ به همین دلیل بالشت مموری فوم بهترین انتخاب برای افرادی است که به پهلو می‌خوابند چون از ستون مهره‌ ها مراقبت می‌کند.

طریقه شستشوی این بالشت ‌ها آسان است و در برابر گرد و غبار بسیار مقاوم ‌تر از سایر انواع بالشت ها هستند. برای تمیز کردن بالشت مموری فوم از یک اسفنج یا پارچه نم استفاده کنید. نقطه‌ ضعف این بالشت ‌ها بوی نامطبوعی است که در صورت گرم شدن بیش ‌از اندازه، به خودشان می‌گیرند. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه خوش خوابی و بالشت مناسب با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

بالشت لاتکس

بالشت ‌های لاتکس مثل بالشت ‌های مموری فوم انعطاف‌پذیر و طبی هستند. این بالشت ‌ها از جنس صمغ درخت لاتکس تهیه می‌شوند و ۱۰۰ درصد طبیعی می باشند.

همان‌طور که گفتیم بالشت ‌های لاتکس مثل بالشت ‌های مموری فوم، به خاطر قابلیت انعطاف‌پذیری که دارند شکل سر و گردن را به خودشان می‌گیرند و از تمام انحنا ها و خطوط سر و گردن و ستون فقرات پشتیبانی و محافظت می‌کنند.

شاید زمانی که برای اولین بار بالشت لاتکس را از کاور و جعبه بیرون بیاورید، بوی خاصی از آن به مشام برسد که اهمیتی ندارد و بعد از مدت کوتاهی از بین می‌رود. اگر عادت دارید روی شکم و به صورت دمر بخوابید، بهتر است یک بالشت لاتکس نرم انتخاب کنید و اگر از آن دسته افرادی هستید که به پهلو می‌خوابید بهتر است نوع سفت ‌تر بالشت را خریداری کنید.

بالشت های لاتکس غیرقابل شستشو هستند؛ اما نگران این مسئله نباشید چون نسبت به سایر انواع بالشت ها در برابر گرد و غبار و کپک مقاوم هستند و در صورت لزوم باید با یک پارچه نخی نم ‌دار آن ‌ها را تمیز کنید.

مقالات پیشنهادی مجیب

بالشت میکروژل

از جمله جدیدترین انواع بالشت ها، بالشت های میکروژل هستند که از الیافی شبیه ابریشم و ضد حساسیت پر شده ‌اند؛ بسیار نرم، انعطاف‌پذیر و راحت هستند و البته از جمله انواع گران ‌قیمت کالای خواب محسوب می‌شوند. بالشت میکروژل را هم با دست و هم در ماشین لباسشویی با آب سرد می‌توانید بشویید؛ اما معمولا با یک اسفنج نرم به ‌راحتی تمیز می‌شوند. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه خوش خوابی و بالشت مناسب با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

بالشت مناسب باید نرم باشد یا سفت؟

 خوش خوابی و بالشت مناسب 

همه‌ چیز به شکل خوابیدن و البته مشکلات جسمی که ممکن است درگیر آن‌ ها باشید، بستگی دارد. اگر معمولا عادت دارید روی کمر و یا به صورت طاق باز بخوابید، بهتر است از بالشت ‌های نرم استفاده نکنید. بالشت شما بهتر است سفت یا متوسط باشد.

اگر عادت دارید روی پهلو بخوابید، بهتر است از بالشت ‌های نازک ‌تر و حتی ‌المقدور از نوع مموری فوم استفاده کنید تا کمترین فشار روی گردن و ستون فقرات شما وارد شود.

افرادی که روی شکم و به صورت دمر می‌خوابند و صورتشان را روی بالشت می‌گذارند، بهتر است از بالشت ‌های نرم استفاده کنند تا کمترین فشار به گردنشان وارد شود.

اگر دچار رفلاکس یا همان سوزش معده هستید، از بالشت ‌های طبی استفاده کنید که طراحی مثلثی شکل دارند و کمی شیب ‌دار هستند. شیب این بالشت ‌ها باعث می‌شود که مری بالاتر از سطح شکم قرار بگیرد و اگر دچار رفلاکس شدید، اسید معده تان سبب سوزش گلوی شما نشود.

درصورتی‌که باردار هستید، از بالشت ‌های U شکل مخصوص زنان باردار استفاده کنید. این بالشت ‌ها در هنگام خواب از پهلو، شکم، کمر، سر و ران‌ هایتان محافظت می‌کنند و حتی می‌توانید شکم و بدنتان را به آن تکیه بدهید. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه خوش خوابی و بالشت مناسب با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

خوش خوابی و مشکلات مربوط به خواب در مرکز مشاوره تلفنی مجیب

بهترین راه درمان اختلالات خواب، ارتباط گرفتن با اشخاص با تجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. اختلال خواب و بدخوابی، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. 

اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. 

مشاورین سایت زندگی ما بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه