بهداشت خواب را رعایت کنید(زندگی سالم)

Cold temper 12 بهداشت خواب را رعایت کنید(زندگی سالم)
   

بهداشت خواب آن دسته از اقدامات و فعالیت هایی است که یک فرد برای این که لذت بیشتری از خواب ببرد، انجام می دهد. کیفیت خواب، ضامن سلامتی و یک رکن اساسی برای رسیدن به آرامش های روحی – جسمی است.

فردی که به خواب خود اهمیت ندهد در واقع سلامتی اش را به خطر می اندازد. اهمیت خواب در زندگی انسان بسیار چشمگیر است؛ بنابراین بهتر است تا حد امکان اطلاعاتمان را در مورد بهداشت خواب افزایش دهیم.

نقش خواب در بهبود وضعیت سلامت جسم و روان انکار ناپذیر است. طبق گزارشات و تحقیقات علمی، ۸۰ درصد هورمون رشد حین خواب تولید و ترشح می شود این یعنی کودکی که به خواب خود اهمیت ندهد وضعیت رشد خود را به چالش کشیده و به خطر می اندازد. تقویت وضعیت یادگیری  و قدرت حافظه، بهبود سیستم ایمنی بدن و کارآمدی سیستم اعصاب از جمله فواید بهداشت خواب است.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه بهداشت خواب با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

بهداشت خواب

بهداشت خواب

حتما در زندگی افرادی را دیده اید که تا نصف شب بیدارند و از آن طرف تا لنگ ظهر خواب؟! افرادی که اصلا و ابدا به خوابشان اهمیت نمی دهند و معتقدند هر وقت دوست دارند باید بخوابند و هیچ اهمیتی برای کیفیت خواب قائل نیستند.

این دسته از افراد در دراز مدت مشکلات روحی – جسمی بسیاری را متحمل می شود. برخی از آن ها دچار افسردگی های گذرا، برخی دچار ضعف بدنی و لاغری، عده ای درگیر بیماری های اعصاب و روان، و برخی نیز دچار اختلالات رفتاری می شوند.

این تمام ماجرا نیست و اگر مشکلات روحی – جسمی این دسته از افراد را لیست کنیم، فهرستی عریض و طویل خواهیم داشت! این مشکلات ناشی از عدم رعایت بهداشت خواب است. بهداشت خواب در یک جمله عبارت است از : اقدامات، عادات، و رفتارهایی که افراد در قبال خوابشان در نظر می گیرند. یا به عبارت دیگر، آن دسته از اقداماتی که ما برای بهتر خوابیدن در نظر می گیریم.


مطالب پیشنهادی:

تاثیر خود ارضایی بر روی کم خوابی

تغییرات خواب در افسردگی چگونه پدیدار می شود؟

برای کنترل اضطراب های دائمی خود مشاوره کرده اید؟


اگر کسی ناخن ها و موهایش را اصلاح نکند، اگر به استحمام کردن و شستن بدنش اهمیت ندهد، اگر لباسش بوی عرق بدهد، آیا می توان او را فردی منطقی دانست؟ این ها مواردی است که بهداشت جسم بر می گردد.

اگر کسی به خوابش اهمیت ندهد هم در زمره انسان های غیر منطقی قرار می گیرد چرا که عدم توجه به خواب، یعنی عدم توجه به سلامت، عدم توجه به سلامت یعنی عدم توجه به کیفیت زندگی و عدم کیفیت زندگی یعنی کیفیت نامطلوب روابط فردی و اجتماعی. این زنجیره ای است که با کمی تامل می توان آن را به سادگی درک و تایید کرد.

عدم توجه به خواب، یعنی عدم توجه به سلامت، عدم توجه به سلامت یعنی عدم توجه به کیفیت زندگی و عدم کیفیت زندگی یعنی کیفیت نامطلوب روابط فردی و اجتماعی

عواقب عدم رعایت بهداشت خواب

اگر کسی به استحمام و شستن بدنش اهمیت ندهد پس از مدتی به انواع و اقسام بیماری های پوستی مبتلا می شود. اگر کسی به بهداشت دهان و دندان اهمیت ندهد، مدتی بعد با دردسرهای زیادی دست و پنجه نرم می کند و باید هزینه های گزافی برای درمان دندان بپردازد. عدم رعایت بهداشت خواب هم عواقب خاص خودش را در پی دارد. فردی که به بهداشت خواب خود اهمیت ندهد:

  1. سیستم ایمنی بدنش بعد از مدتی ضعیف می شود و کارایی آن به طرز چشم گیری کاهش می یابد
  2. قدرت تمرکزش را از دست می دهد. بهداشت خواب و قدرت تمرکز رابطه مستقیمی دارند
  3. در طول روز، در محیط های دوستانه یا غیر دوستانه چرت خواهد زد!
  4. پتانسل افسردگی، استرس های عمیق، کژ رفتاری و بد خلقی، کسلی و خستگی، و تحریک پذیری را خواهد داشت
  5. وقتی به خواب برود خیلی سخت از خواب بلند خواهد شد
  6. قدرت حافظه و یادگیری اش به شدت کاهش خواهد یافت. کارامدی حافظه و قدرت ذهنی با بهداشت خواب رابطه مستقیمی دارد.
  7. پتانسیل پرخاشگری، خشم و خشونت را خواهد داشت.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه بهداشت خواب با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

چگونه راحت تر بخوابیم

بهداشت خواب

برای راحت تر خوابیدن بایستی یک سری نکات را در نظر گرفت. نکات ذیل در تجربه کردن خواب راحت می تواند موثر باشد:

  1. از مولتی ویتامین مینرال استفاده کنید. کمبود آهن، کلسیم ، مس و روی کم خوابی را در پی خواهد داشت لذا توصیه می شود از مولتی ویتامین مینرال استفاده شود
  2. در طول روز حتما سعی کنید در معرض نور خورشید قرار بگیرید. در کنار آن باید توجه داشته باشید که توجه به ساعت بیولوژیکی بدن بسیار مهم است. ساعت مشخصی بخوابید و ساعت مشخصی از خواب بلند شوید. هر موقع احساس خستگی کردید به رخت خواب بروید و اگر احساس کردید خوابتان نمی آید از تلاش های بیهوده برای خوابیدن صرف نظر کنی
  3. از مصرف سیگار خودداری کنید. نیکوتین موجب بی خوابی می شود.
  4. از مصرف قرص های خواب آور صرف نظر کنید. مصرف قرص خواب آور زیر نظر پزشک مانعی ندارد اما بهتر است بدانید که استفاده بی رویه قرص های خواب آور نوعی اعتیاد به وجود می آورد و پس از مدتی شما بدون قرص قادر به خوابیدن نخواهید بود.
  5. مصرف کافئین را کاهش دهید. کافئین ماده ای محرک است که بی خوابی را تشدید می کند.
  6. سعی کنید مواد مغذی خواب آور مانند پنیر، مرغ، بستنی، سیب، شیر ولرم، و ماست را در برنامه غذایی تان لحاظ کنید.
  7. از چرت های مداوم خودداری کنید. در طول روز اگر خواستید چرت بزنید نباید از نیم ساعت بیشتر طول بکشد.
  8. دوش آب گرم قبل از خواب، خواب را از سرتان می پراند، اما وان آب گرم می تواند راحت خوابیدن را تسهیل کند.
مقالات پیشنهادی مجیب

به محیط خوابتان اهمیت دهید و نکات زیر را در نظر داشته باشید:

الف) تشک مناسبی برای خواب در نظر بگیرید. نه خیلی نرم و نه خیلی سفت و زمخت. بالشی که برای خوابیدن از آن استفاده می کنید هم بسیار مهم است.

ب)در محیطی تاریک بخوابید. محیط خوابتان را تا حد ممکن تاریک کنید و برای این کار می توان از پرده ها زخیم استفاده کرد. تمام نورهای مزاحم را کنترل کنید.

ج) صداهای مزاحم و آزاردهنده را بررسی و قطع کنید. حتی چکه کردن آب هم می تواند خوابتان را مختل کند.

د)از محل خواب خود فقط برای خوابیدن استفاده کنید. ذهن شما هر محلی را با یک فعالیت خاص پیوند می زند.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله ارائه برنامه های دقیق بهداشت خواب آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه