معرفی ویژگی های کودکان تیزهوش و بررسی آنها

ویژگی های کودکان تیزهوش
   

برای شناخت ویژگی های کودکان تیزهوش در این مقاله با ما همراه باشید. آموزش کودکان آسان نیست. شما قبول دارید که نیاز به آگاهی و مطالعه زیادی دارید تا بتوانید فرزندتان را به خوبی آموزش دهید و هدایت کنید. به عنوان مثال، اگر به اندازه کافی با نشانه های مختلفی که یک کودک با استعداد دارد به اندازه کافی آشنا نباشید، امکان دارد جنبش ها و رفتارهای فرزندمان را مانند اوتیسم، پرخاشگری و غیره تصور کنیم؛ بنابراین، برای بدست آوردن دانش خوب فرزندانمان، باید بیشتر بخوانیم و بدانیم. شما همچنین دوست دارید بدانید فرزندتان هوشمند است. برای درک چنین موضوعی، باید با ویژگی های کودکان تیزهوش آشنا شوید.

آشنایی با انواع کودکان تیزهوش

آیا می دانید که یک کودک باهوش فقط یک کودک نیست که نمرات خوبی در مدرسه کسب می کند؟ چندین نوع دارد که باید بدانید:

  • هوش معنوی و ذهنی
  • هوش خلاقانه
  • هوش هنری
  • هوش رهبری
  • هوش علمی

پس مراقب باشید که بچه تیزهوش لزوما کسی نیست که بتواند ۲۰ را به صورت متوالی بگیرد. انواع مختلفی از اطلاعات وجود دارد و والدین با شناخت ویژگی های کودکان تیزهوش و هر نوع اطلاعات، می توانند نقش مهمی در انتخاب های آینده فرزند بازی کنند. متأسفانه، در مدارس، آنها تنها بر روی هوش معنوی و علمی تمرکز می کنند و اغلب دیگر انواع اطلاعات در کودکان را نادیده می گیرند.

ویژگی های کودکان تیزهوش

تشخیص ویژگی های کودکان تیزهوش

آزمایش های مختلف برای شناسایی کودکان هوشمند و باهوش در دسترس هستند، اما برخی از این آزمایش ها صرفا علمی هستند و نتایج آنها توسط متخصصان حرفه ای به تصویب می رسد. به عنوان مثال: آزمون ضریب هوشی یا همان IQ، آزمون IQ غیر شفاهی، آزمون های پیشرفت تحصیلی. ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

یکی از مهمترین ویژگی های کودکان تیزهوش رفتار آنهاست که تمایل آنها به رهبری گروه است. آنها به طور فعال در این کار شرکت می کنند و یا قبل از پیوستن به گروه، رفتار اعضای آن را به دقت زیر نظر می گیرند.

ویژگی‌های کودکان تیزهوش

برای فهمیدن اینکه چه ویژگی های یک کودک بااستعداد دارد، باید کلیشه های فکری را کنار بگذارید. به عنوان مثال، برخی از انواع اطلاعات می توانند منبع قوی تخیل در مردم باشند. از این رو، بچه هایی که این نوع اطلاعات را دارند، در اندیشه های خود بسیار غوطه ور هستند و به عنوان مثال، آنها در کلاس درس به جای توجه به درس رویا پردازی می کنند. بسیاری از افراد هوشمند در طی تحصیلات خود درگیر دانش آموزان درخشان بودند. تشخیص ویژگی های کودکان تیزهوش از بعضی از اختلالات، مانند اوتیسم، هوش پایین و بیش فعالی و … کمی دشوار است.

شناخت و معرفی ویژگی های کودکان تیزهوش

اما به طور کلی، یک بچه باهوش دارای ویژگی های زیر است:

  • یک لغت عجیب و غنی دارد.
  • سوالات زیادی را مطرح می کند.
  • از بی عدالتی بسیار متاسف است.
  • انرژی زیادی دارد.
  • برای انجام وظایف مختلف کمی سر به هوا است.
  • در فعالیت ها و افکار خود غرق می شود.
  • به جای کار گروهی علاقه مند به کار انفرادی است.
  • به دنبال جلب دیگران نیست.
  • از طبقه بندی ایده ها و نوع چیزها لذت می برد.

برای شناختن اینکه فرزندتان هوشمند است، باید ویژگی های خود را به دقت بررسی کنید و به روانشناس متخصص برای تجزیه و تحلیل درست رفتارهای خود مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که برخی از اختلالات شبیه نشانه های هوش هستند.

ویژگی‌های جسمی کودکان تیزهوش

کودکان تیزهوش رشد فیزیکی بهتری از همسالان خود دارند. این گروه از لحاظ قد، بلندتر و از نظر وزنی از حد متوسط سنگین تر هستند. آنها کمتر بیمار می شوند زیباتر و جذاب تر هستند. بر طبق مطالعات ویژگی های کودکان تیزهوش و با استعداد دارای ویژگی های فیزیکی برتر هستند، اما این برتری را نمی توان در هنگام تولد و یا سال اول پس از تولد ردیابی کرد. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

بررسی ویژگی‌های اخلاقی

بیشتر کودکان با استعداد در سن کم علاقه مند به مفاهیم انتزاعی خوب و بد هستند، درست و غلط، عدالت و ستم برایشلن جالب است. آنها تمایل دارند به خصوص در مورد مسائل اجتماعی و راه هایی که می توانند حل شوند، بسیار مشتاق هستند.

بیشتر مطالعات نشان می دهد که ویژگی های کودکان تیزهوش از نظر دیدگاه رفتارهای اخلاقی نسبت به افراد عادی برتر هستند و در اغلب تعاریف آنها را غول های اخلاقی معرفی کرده اند. در اینجا، مهم است که توجه داشته باشید که داشتن دیدگاه خیرخواهانه از کودکان با استعداد به فرصت لازم برای توسعه استعدادهای او در خانواده بستگی دارد. بدیهی است، هر گونه تهدید، مجازات، تحقیر و سرزنش برای این کودکان می تواند باعث ایجاد بی قراری، تحریک و یا خجالت زدگی شود.

شناخت ویژگی‌های شخصیتی

کودکان باهوش از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند و خود را به راحتی به شرایط جدید سازگار می کنند. همچنین انرژی و حافظه بالایی دارند. این کودکان موضوع مورد نظر خود را با سرعت و دقت فوق العاده ای حفظ می کنند.

کودکان تیزهوش بسیار کنجکاو هستند و آنها می خواهند که سؤالات زیادی بپرسند و در عین حال وقتی از آنها خواسته می شود، اغلب پاسخ های پیچیده ای ارائه می دهند و توضیحات آنها در مورد جزئیات یک موضوع، درک عمیق آنها از مسائل مختلف است. جهت دریافت مشاوره برای ویژگی های کودکان تیزهوش والدین گرامی می توانند به صورت همه روزه از سراسر ایران با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند.

ویژگی های کودکان تیزهوش

آشنایی با ویژگی‌های اجتماعی

یکی از مهمترین ویژگی های کودکان تیزهوش رفتار آنهاست که تمایل آنها به رهبری گروه است. آنها به طور فعال در این کار شرکت می کنند و یا قبل از پیوستن به گروه، رفتار اعضای آن را به دقت زیر نظر می گیرند. تیزهوش ها دارای حس قوی عدالت اجتماعی هستند، آنها علاقه مند به رفاه دیگران هستند و مشکلات مانند فقر و رنج دیگران، بی عدالتی و رفتار غیرانسانی آنها را بسیار ناراحت می کنند. اگرچه آن ها واقعا اجتماعی هستند، اما کودکانی که تحصیلات بیشتری پیدا می کنند، پیدا کردن معاشرین که با آن ها بسازند مشکل تر می شود و احتمال دارد که کودک تبدیل به یک ناظر و یک درون گرا شود.

مقالات پیشنهادی مجیب

ویژگی‌های تحصیلی کودکان باهوش

کودکان باهوش به طور کلی کنجکاو هستند، اطلاعات زیادی دارند و علاقمند به یادگیری هستند. آنها خیلی سریع یاد می گیرند، ادراک بسیار خوبی دارند و مشکل را با سرعت زیاد درک می کنند. کودکان تیزهوش معمولا به خواندن و صحبت کردن زودتر از حد معمول مشغول هستند و دارای واژگان فوق العاده ای هستند. اطلاعات عمومی تر، پیشرفت سریع و استعداد خاص در ریاضیات، دیگر ویژگی های کودکان تیزهوش است.

والدین گرامی که قصد انجام مشاوره در خصوص ویژگی های کودکان تیز هوش را دارند و برای دریافتن اینکه فرزندشان تیز هوش است یا خیر می توانند با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند و از خدمات برترین مشاوران متخصص بهره مند شوند. جهت برقرای تماس از سراسر ایران می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روزهای تعطیل نیز اقدام نمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه