اعتیاد به نیکوتین چه آسیب‌هایی در پی دارد؟

ترک اعتیاد نیکوتین
   

ترک اعتیاد نیکوتین به این معناست که فرد قادر به توقف مصرف این مواد است، چون برای وی مضر می‌باشد و شخص از عوارض آن آگاه شده است.

نیکوتین یک ماده مخدر سمی است که در گیاه تنباکو وجود دارد و ماده اصلی که در دخانیات مورد استفاده قرار می گیرد تنباکو است.

رایج ترین شکل نیکوتین، سیگار، پیپ و قلیان می باشد.

طبق آمار بیشترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان مصرف نیکوتین است که این آمار از مرگ و میر بر اثر تصادفات و بعضی از بیماری ها مثل ایدز هم بیشتر است.

| ترک اعتیاد نیکوتین | اعتیاد به نیکوتین | ترک اعتیاد | ترک اعتیاد به نیکوتین سیگار |

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اعتیاد به نیکوتین

نیکوتین از راه های مختلفی در بدن شخص جذب می شود. بعد از کشیدن سیگار فقط چند ثانیه طول می کشد که نیکوتین موجود در آن از طریق دهان، پوست، مخاط بینی و سلول های ریه وارد جریان خون شده و بعد از این که از طریق خون به مغز رسید موجب ترشح هورمون دوپامین می شود.

ترشح هورمون دوماپین در مغز باعث می شود که شخص احساس شادی و لذت کند و انرژی موقتی در بدن شخص ایجاد می شود  که حس خوشایندی را در جسم و اخلاق و رفتار فرد ایجاد می کند.

وقتی که اثر این هورمون از بین می رود شخص دچار تحریک پذیری و اضطراب می شود و احساس خستگی و بی حالی می کند و برای این که احساس کسلی از بین رود مجددا اقدام به مصرف می کند، همین موضوع موجب وابستگی و اعتیاد می شود.

عوارض مصرف نیکوتین

مصرف نیکوتین و دیگر مواد سمی موجود در دخانیات موجب عوارض زیادی در بدن می شوند.

_ سرطان: استفاده از نیکوتین خطر ابتلا به سرطان معده، کلیه ، دهان، رحم و… افزایش می دهد.

_ بیماری های قلبی و عروقی: مصرف زیاد نیکوتین منجر به گرفتگی عروق و در نهایت حمله قلبی می شود‌.

_ آسیب به وضعیت ظاهری شخص: مصرف مداوم نیکوتین پوست را خشک می کند و موجب بروز چین و چروک در پوست می شود و همچنین باعث زرد رنگ شدن ناخن و دندان می شود.

_ بیماری های دستگاه تنفس : با مصرف نیکوتین احتمال ابتلا به این بیماری ها افزایش پیدا می کند.

_ تغییر اخلاق و رفتار شخص: مصرف مدام نیکوتین باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد به نیکوتین می شود و در صورتی که نیکوتین در دسترس نباشد شخص معتاد عصبی و پرخاشگر می شود.

آثار ترک اعتیاد نیکوتین

ترک اعتیاد نیکوتین با نشانه هایی همراه است مثل

میل شدید برای مصرف نیکوتین، اختلال تمرکز، دردهای عضلانی، تحریک پذیری، خواب آلودگی، افزایش وزن و…

افراد عصبی ، تندخو و پرخاش گر که برخی از رفتارهای  دیگران موجب تحریک پذیری و خشم آن ها می شود آرامش خود را در پناه بردن به سیگار و دخانیات و مواد دیگر جستجو می کنند و گمان می کنند که در سیگار ماده ای است که تنش ها را از بین برده و موجب آرامش می شود.

ترک اعتیاد نیکوتین

درمان و ترک اعتیاد به نیکوتین

ترک اعتیاد نیکوتین بعد از تقریبا ۲ ساعت  پس از مصرف  آخرین سیگار شروع می شود و ممکن است یک تا دو روز یا ماه ها و سال ها طول بکشد.

برای ترک نیکوتین شیوه های درمانی مختلفی وجود دارد.

این درمان ها باعث افزایش درصد ترک اعتیاد نیکوتین می شوند و همچنین علائم ترک نیکوتین را کاهش می دهند. بهتر است این درمان ها بین ۶ تا ۱۲ هفته ادامه یابند.

به عنوان مثال آدامس های نیکوتین دار که مقدار کمی نیکوتین در این آدامس ها وجود دارد و با جویدن این نیکوتین آزاد می شود و از طریق دهان جذب می شود، و شخص می تواند  بعد از ترک سیگار از این آدامس ها استفاده کند. قبل، بعد و در حین مصرف این آدامس ها نباید از نوشابه ها و مواد اسیدی مانند چای، قهوه، آب میوه، سودا و… استفاده نمود.

اگر چه ترک نیکوتین کار آسانی نیست ولی بهتر است  که برای ترک سیگار اقدام کنید. بیشتر افرادی که اعتیاد به نیکوتین دارند چند بار اقدام به ترک این ماده می کنند.

اگر برای ترک اعتیاد نیکوتین برنامه درمانی مناسبی داشته باشید که هم جنبه های جسمانی و هم جنبه های درمانی را مد نظر قرار دهد، می توانید به راحتی برای ترک اعتیاد نیکوتین اقدام کنید.

یکی از بهترین روش ها برای ترک اعتیاد نیکوتین و درمان این بیماری، روان درمانی و مراجعه به مراکز مشاوره می باشد.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب با بهره گیری از برترین متخصصان و روانشناسان کشور این امکان را در اختیار همه هموطنان گرامی قرار داده که از امکانات این مرکز به صورت تلفنی و آنلاین استفاده کنند.

برای ارتباط با کارشناسان این مرکز با شماره zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب، همه روزه حتی ایام تعطیل تماس بگیرید.

شما می توانید علاوه بر مراجعه به پزشک متخصص و دریافت داروهای مناسب  برای ترک اعتیاد نیکوتین و مقابله با این بیماری، خود نیز برای رهایی از فشارهای روحی و روانی ترک اعتیاد با یک  روانشناس متخصص در این زمینه مشاوره کنید تا علاوه بر سلامت جسم، سلامت روح و روان خود را نیز تضمین کنید.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی آماده ارائه خدمات خود به شما در هر کجای ایران که هستید، می باشد.

فقط کافیست با شماره zendeghima.ir در تمام روزهای هفته حتی تعطیلات  از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل تماس بگیرید و از خدمات رایگان این مرکز استفاده کنید.

شما در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی می توانید با مشاور خانم یا آقا به انتخاب خودتان صحبت کنید.

با شماره zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب تماس بگیرید و با انتخاب مشاور، روند درمانی خود را طی کنید.

شما مراجعین محترم  برای ارتباط با متخصصان این مرکز نیاز به گرفتن وقت قبلی ندارید.

برای ارتباط با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی با شماره zendeghima.ir تماس بگیرید.، این مرکز همه روزه و حتی روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب آماده خدمت رسانی به شما هموطنان گرامی می باشد

هدف مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی ایجاد رضایت شما و تلاش برای ساخت جامعه ای سالم و به دور از تنش و مشکلات روحی می باشد.

امیدواریم با همراهی شما به این هدف والا برسیم و به زودی به بزرگترین مرکز مشاوره آنلاین در کشور تبدیل شویم.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه