هر آنچه که باید در مورد سوربات پتاسیم بدانید

5 ماه پیش
   

سوربات پتاسیم چیست؟

سوربات پتاسیم یک افزودنی شیمیایی است. به طور گسترده‌ای به عنوان یک نگهدارنده در غذا‌ها، نوشیدنی‌ها و محصولات مراقبت شخصی استفاده می‌شود. این یک نمک بی‌بو و بی‌مزه است که به طور مصنوعی از اسید سوربیک و هیدروکسید پتاسیم تولید می‌شود.

سوربات پتاسیم با متوقف کردن رشد کپک، مخمر و قارچ، ماندگاری مواد غذایی را طولانی‌تر می‌کند. در دهه ۱۸۵۰ توسط فرانسوی‌ها کشف شد که آن را از توت‌های درخت خاکستر کوهی به دست آوردند. ایمنی و استفاده از آن به عنوان یک نگهدارنده در پنجاه سال گذشته مورد تحقیق قرار گرفته است. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آن را در صورت استفاده مناسب به طور کلی ایمن می‌شناسد.

سوربات پتاسیم در چیست؟

سوربات پتاسیم را در لیست مواد تشکیل دهنده بسیاری از غذا‌های رایج خواهید یافت. این یک نگهدارنده محبوب است زیرا مؤثر است و کیفیت یک محصول مانند طعم، بو یا ظاهر را تغییر نمی‌دهد. همچنین محلول در آب است و در دمای اتاق کار می‌کند.

ممکن است آن را به بسیاری از محصولات غذایی اضافه کنید، مانند:

آب سیب

محصولات پخته شده

میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده

پنیر‌ها

گوشت‌های خشک

میوه خشک شده

بستنی

ترشیجات

نوشابه و آبمیوه

شراب

ماست

سوربات پتاسیم به عنوان یک ضد میکروبی و نگهدارنده در موارد مراقبت شخصی استفاده می‌شود، مانند:

  • سایه چشم و سایر لوازم آرایشی
  • شامپو‌ها و مرطوب‌کننده‌ها
  • محلول لنز تماسی

سوربات پتاسیم همچنین برای استفاده ایمن به عنوان یک نگهدارنده در غذا‌های مرطوب گربه و سگ و سایر خوراک حیوانات تأیید شده است.

آیا خوردن سوربات پتاسیم بی‌خطر است؟

سازمان‌های نظارتی مانند FDA، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، و سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) تشخیص داده‌اند که سوربات پتاسیم «به طور کلی ایمن در نظر گرفته می‌شود» که به اختصار GRAS نامیده می‌شود. هنگامی که سوربات پتاسیم را به عنوان یک افزودنی غذایی می‌خورید، به صورت بی‌ضرر از سیستم شما به عنوان آب و دی اکسید کربن عبور می‌کند. در بدن شما جمع نمی‌شود.

پژوهش چه می‌گوید؟

در سال ۲۰۱۵، منبع EFSATrusted سوربات پتاسیم و دو افزودنی غذایی دیگر را بررسی کرد. مصرف روزانه قابل قبول موقت ۳ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم منبع مطمئن وزن بدن در روز را تعیین می‌کند.

این محدودیت در پاسخ به سؤالاتی در مورد سمیت تولید مثل و رشد از تحقیقات حیوانی است. موش‌ها با ۳۰۰ میلی‌گرم در روز تغذیه شدند و هیچ اثر بدی مشاهده نشد. برای ایمنی بیشتر، EFSO استانداردی را ۱۰۰ برابر کمتر از منبع مطمئن تعیین کرد.

حداکثر مصرف روزانه قابل قبول برای انسان ۲۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم منبع مطمئن (میلی گرم به ازای هر کیلوگرم) وزن بدن در روز است. برای یک بزرگسال ۱۵۰ پوندی، این مقدار به ۱۷۵۰ میلی گرم در روز می‌رسد.

آیا مصرف سوربات پتاسیم خطراتی دارد؟

برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به سوربات پتاسیم موجود در غذا‌ها داشته باشند. این آلرژی‌ها نادر هستند. آلرژی به سوربات پتاسیم بیشتر در لوازم آرایشی و محصولات شخصی رایج است، جایی که می‌تواند باعث تحریک پوست یا پوست سر شود. با این حال، گروه کاری محیط زیست سوربات پتاسیم را با خطر کم به عنوان یک محرک پوست ارزیابی کرده است.

اگر از سوربات پتاسیم به عنوان یک ماده خالص استفاده می‌کنید، مثلاً در شراب‌سازی، در صورت ریختن آن می‌تواند چشم و پوست شما را تحریک کند.

با وجود الزامات خلوص برای تولیدکنندگان، ممکن است سوربات پتاسیم به عنوان یک افزودنی غذایی آلوده شود. ممکن است آلوده به موارد زیر باشد:

سرب

آرسنیک

جیوه

انتخاب‌هایی که برای شما سالم هستند:

برچسب مواد غذایی خود را با دقت بخوانید. از آنچه در غذای شماست آگاه باشید. حتی اگر سوربات پتاسیم و سایر افزودنی‌ها بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند، می‌توانید با خوردن غذا‌های فرآوری شده کمتر از آن‌ها اجتناب کنید.

اگر فکر می‌کنید به سوربات پتاسیم حساسیت دارید، ببینید آیا واکنش‌های آلرژیک شما با قطع مصرف یا استفاده از اقلام حاوی افزودنی از بین می‌رود یا خیر.

جمع‌بندی

افزودنی‌های غذایی به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده‌اند. حفظ دیدگاه علمی هنگام خواندن اطلاعات مبتنی بر وب و داستان‌های ترسناک مهم است. آیا این اطلاعات توسط حقایق پشتیبانی می‌شود یا مغرضانه است؟ تحقیقات نشان داده است که سوربات پتاسیم برای بیشتر افراد برای خوردن بی‌خطر است، اگرچه ممکن است در هنگام استفاده در محصولات مراقبت شخصی باعث ایجاد برخی حساسیت‌های پوستی شود.

خود ارزیابی: آیا سطح پتاسیم خون شما تحت کنترل است؟

هیپرکالمی زمانی رخ می‌دهد که سطح پتاسیم خون شما بالا باشد. پتاسیم یک ماده مغذی مهم در بدن شما است که به عضلات و اعصاب شما کمک می‌کند تا به درستی کار کنند. اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

سطوح بالای پتاسیم در صورت درمان نشدن می‌تواند علائمی مانند:

حالت تهوع

اسهال

بی‌نظمی نبض

بی‌حسی

ضعف عضلانی

غش کردن

آریتمی‌های قلبی (ضربان نامنظم قلب)

گاهی اوقات سطوح بالای پتاسیم حتی ممکن است به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی نیاز داشته باشد.

این ارزیابی به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که آیا سطح پتاسیم شما تحت کنترل است یا وقت آن است که به پزشک خود مراجعه کنید.

فروش سوربات پتاسیم:

شما عزیزان می‌توانید سوربات پتاسیم را با بهترین کیفیت و قیمت از شرکت بهبود شیمی هامون دریافت نمایید.

خرید پتاسیم سوربات

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه