بوی بد دهان و تأثیر آن بر روابط زوجین

بوی بد دهان و تأثیر آن بر روابط زوجین
   

یک از مهم ترین نکات در روابط همسران و تداوم و پایداری آن، بهداشت فردی و به خصوص بهداشت دهان و دندان است. بوی بد دهان هنگام بوسه و ایجاد حس بد در طرف مقابل نه تنها لذت در کنار هم بودن را از شما صلب می کند بلکه خاطره آن باعث می‌شود که شریک جنسی شما تمایلی برای برقراری ارتباط های بعدی نداشته باشد.

اگر به دنبال علت و درمان بوی بد دهان خود و یا همسرتان هستید، در ادامه با ما همراه شوید تا علاوه بر دلایل اصلی بوی بد دهان و نفس، راه حل های ساده برای رفع بوی بد دهان را به شما معرفی کنیم.

طلاق به خاطر بوی بد دهان

بوی بد دهان و طلاق از موضوعات بسیار مهم در بین مشاوران و مراجعان آنها است. بوی بد دهان زن و یا شوهر، می تواند یکی از دلایل طلاق عاطفی زوجین و در پی آن جدایی کامل باشد.

پس بهتر است اگر خود یا همسرتان به این عارضه مبتلا شده اید، خیلی زود آ ن را درمان کنید.همچنین اگر به بوی بد دهان مبتلا هستید و می‌خواهید ازدواج کنید پیش از هر اقدامی برای ازدواج به حل این مشکل بپردازید.

بوی بد دهان خواستگار قطعا باعث شنیدن جواب منفی می شود و مسأله بسیار مهمی برای خانم ها است.

با بوی بد دهان همسرم چه کنم؟

چگونه به همسرم بگویم؟

بوی بد دهان شوهرم را چگونه تحمل کنم؟

همسرم دهنش بو می‌دهد چیکار کنم؟

آیا نفسم بوی بد میده!؟

این سوال خیلی از افراد است. چگونه باید برخورد کرد تا موجب دلزدگی و تحقیر فرد مقابل نشویم.

اگر همسرتان دهان و نفس بد بویی دارد ابتدا به دنبال عامل آن باشید. ممکن است با یک درمان خانگی ساده و رعایت نکات کوچک این مشکل حل شود.

اقدامات اولیه ساده برای رفع بوی بد دهان همسر

  • محترمانه برخورد کنید.
  • به همسرتان مسواک جدید و خمیر دندان های خوشبو و نخ دندان هدیه دهید.
  • به او خوشبوکننده دهان که به صورت قرص و یا اسپری هست هدیه دهید و به او بگویید وقتی نفس خوشبوتری دارد دوست داشتنی تر است.
  • دو تا نوبت برای دندانپزشکی بگیرید یکی برای خود و یکی برای همسرتان و چکاپ دندان ها را برای مراجعه به دندان پزشکی بهانه کنید.
  • سیر و پیاز را از سر سفره حذف کنید و از او خواهش کنید به جای سیر و پیاز از نعناع و ریحان و سبزیجان معطر استفاده کند .
  • از درمان های خانگی که در ادامه گفته می شود استفاده کنید و در صورت برطرف نشدن در مان های تخصصی را دنبال کنید. برای
  • از بین بردن بوی بد دهان برای همیشه باید علت اصلی آن را پیدا کنید.

علت های اصلی بوی بد دهان

دندان خراب و بوی بد دهان

دندان خراب باعث بوی بد دهان می شود. خرابی دندان ها و عفونت لثه ها و پلاک های ایجاد شده روی لثه ها یکی از اصلی ترین دلایل بوی بد نفس و دهان شما می تواند باشد.

بوی بد دهان و تأثیر آن بر روابط زوجین

برای درمان‌های تخصصی برای رفع بوی بد دهان، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص برای رفع بوی بد دندان خراب اقدام به تجویز دارو می کند. این داروها عفونت ها و باکتری‌های لثه ها و دندان ها را از بین می‌برد. در مراحل بعدی دندانپزشک، دندان های پوسیده و خراب شما را ترمیم و درمان می کند.

علاوه بر بوی بد دهان جای خالی دندان‌های از دست رفته در ظاهر شما بسیار تأثیرگذار است و در بسیاری از موارد موجب نارضایتی همسر شما خواهد شد.

برای از بین بردن بوی بد دهان برای همیشه به یک متخصص دندانپزشکی و دکتر خوب برای بوی بد دهان مراجعه کنید و پس از آن درمان دندان‌های خراب و کاشت دندان‌های از دست رفته خود را شروع کنید.

در صورتی که عفونت‌ها در ریشه دندان وجود داشته باشند و یا کیست و آبسه در ناحیه ریشه دندان عامل بوی بد دهان باشد، جراحی ریشه دندان و یا جراحی لثه برای شما لازم است.

دکتر احسان بیرنگ متخصص جراحی لثه و ریشه دندان، فلوشیپ کاشت و ایمپلنت

عفونت در ناحیه گلو و حلق و سینوس‌ها

از علائم وجود عفونت در گلو و حلق و سینوس ها ،درد گلو، تورم سینوس ها، گوش درد و حتی درد در ناحیه‌ی بینی است. پس اگر در خود و یا دیگران بوی بد دهان حس می کنید حتماً این علائم را چک کنید.این عفونت ها ممکن است موجب تب شوند که با رفع عفونت با آنتی بیوتیک ها و قطع شدن تب بوی بد دهان نیز از بین خواهد رفت. برای بررسی دقیق تر این نوع از عفونت ها به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

تغذیه

مصرف برخی از خوراکی ها مثل سیر و پیاز به شدت باعث بوی بد دهان می شود. پس اگر خوتان و یا همسرتان به بوی بد دهان در اثر مصرف سیر و پیاز حساس هستید از مصرف آنها به صورت خام و یا در غذاها خودداری کنید.

وجود میکروب معده و بوی بد دهان

بوی بد دهان گاهی اوقات می‌تواند از مشکلات معده باشد. هلیکوباکتر، میکروب معده است که سبب بروز عفونت معده می‌شود.

از علایم میکروب معده به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • درد و تورم در ناحیه شکم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • احساس سیری بعد از خوردن مقدار بسیار کمی غذا
  • مدفوع سیاه
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • درد و سوزش معده و تشدید درد هنگام خالی بودن معده
  • نفخ معده
  • آروغ زدن مکرر
  • رفلاکس اسید معده به مری

در مراحل پیشرفته، میکروب معده سبب زخم معده و اثنی عشر می‌شود که علامت اصلی آن وجود خون در استفراغ و یا مدفوع است. پزشک متخصص داخلی و گوارش برای رفع میکروب معده ، قرص مترونیدازول برای رفع بوی بد دهان در اثر این میکروب معده تجویز می کند.

نحوه مصرف قرص مترونیدازول برای رفع بوی بد دهان، به صورت ناشتا و صبح پیش از خوردن صبحانه است.

از دیگر داروهای معمول برای درمان میکروب معده امپرازول است.

قرص فاموتیدین برای رفع بوی بد دهان به صورت مستقیم استفاده نمی‌شود و مصرف آن برای رفع درد و سوزش معده است.

همچنین قرص بیسموت برای بود بد دهان استفاد نمی شود و یکی دیگر از داروهای مورد استفاده برای سوزش و درد معده است.

هیچ کدام از داروهای معده را به صورت سرخود و بدون تجویز پزشک مصرف نکنید. این درمان‌ها، از جمله درمان های خانگی بوی بد دهان نیستند و تنها پزشک متخصص می تواند این داروها را برای شما تجویز کند.

اگر دنبال اسم قرص برای رفع بوی بد دهان هستید، تنها قرص نعناع موجود در فروشگاه ها و داروخانه ها به صورت فروش آزاد موجود است.

خالی بودن معده

صبح هنگام برخواستن از خواب بیشتر افراد به دلیل خالی بودن معده ممکن است احساس کنند دهانشان بو می‌دهد که به آن هالیتوز صبحگاهی و یا بوی بد دهان گذرا نامیده می‌شود

در هنگام صبح، در ایام ماه رمضان و روزه داری این مورد بیشتر مشاهده می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد و با مصرف غذا برطرف می شود. تنها باید رعایت فاصله با افرادی که در تماس هستید داشته باشید تا موجب نارضایتی آنها نشوید و یا از ماسک استفاده کنید.

بوی بد دهان و تأثیر آن بر روابط زوجین

برای از بین بردن بوی بد دهان در صبح، بهتر است اولین کاری که می‌کنید مسواک بزنید و آب بنوشید و از خوراکی و یا خوشبوکننده های دهان استفاده کنید.

مصرف سیگار و الکل

اگر سیگار میکشید و یا الکل مصرف میکنید برای داشتن روابط خوب با همسرتان باید آنها را ترک کنید.سیگار نه تنها خود بوی بدی دارد، بلکه باعث بیماری لثه ها می شود که یکی از عوامل بوی بد دهان است.

الکل نیز سبب ایجاد زخم هایی در دستگاه گوارش خواهد شد که این زخم ها به مرور با ایجاد عفونت سبب بوی بد دهان فرد می‌گردند.

وجود زخم در دهان و یا لثه ها

درمان زخمهای لثه و آفت‌های دهان خود را هر چه سریعتر و پیش از آنکه منجر به عفونت دهان و بروز بوی بد دهان شود، انجام دهید.

بوی بد دهان دریائسگی و یا بروز درچرخه قائدگی

خشکی دهان و بوز بیماری دیابت به دلیل یائسه شدن در بانوان از علت های بوی بد دهان می تواند باشد که توصیه می‌شودبرای رفع آن، مرتب آب بنوشید.

بوی بد دهان در دوران پریودی می تواند نشانی از غلظت خون، عفونت های زنانه و یا کم خونی باشد که باید برای تشخیص دقیقتر به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

درمان های خانگی برای رفع بوی بد دهان

ریحان و نعناع و سبزی های معطر به جای سیر و پیاز در برنامه غذایی و سر سفره قرار دهید.

بارهنگ برای بوی بد دهان درمان خوبی است. برای تهیه آن یک قاشق چای خوری از تخم بارهنگ را با یک لیوان عرق نعنا وارد ظرف مورد نظر نموده و روی حرارت ملایم قرار میدهیم تا به جوش بیاید. دو دقیقه در حالت جوش قرار میدهیم سپس آنرا درون لیوان ریخته و بعد از کم شدن دما، یک قاشق عسل درون آن ریخته و میل نمایید..

از دهان شویه های خانگی و یا صنعتی برای افراد خانواده استفاده کنید.

چند دهانشویه خانگی ساده و کارآمد

  1. آب نمک یکی از ساده ترین و کارآمد ترین دهانشویه های خانگی است. روزی سه بار و یا لااقل هر شب قبل از خواب از آن استفاده کنید.
  2. سرکه سیب به همراه آب یکی از بهترین دهانشویه های خانگی است.خواص ضد میکروبی و باکتریایی سرکه سیب کاملاً تأیید شده است.
  3. همچنین جوش شیرین را می‌توانید برروی مسواک ریخته و مسواک کنید یا از محلول ان به همراه آب قرقره کنید و سپس دهان خود را آب بکشید.
  4. گلاب یکی دیگر از بهترین دهانشویه های طبیعی است.
  5. آب زنجبیل تازه و یا پودرخشک آن را به آب گرم اضافه کنید و دهانتان را با استفاده از آن بشویید. خواص ضد میکروبی زنجبیل برای  بوی بد دهان معجزه می‌کند و هم چنین انواع مختلف عفونت های دهانی و گلو از بین بروند.

دهانشویه‌های ساده خانگی، برای رفع بوی بد دهان می تواند بسیار مؤثر باشند.

درمان های تخصصی رفع بوی بد دهان

  • مراجعه به پزشک متخصص داخلی و گوارش برای بررسی وجود زخم و عفونت در دستگاه گوارش
  • مراجعه به دندانپزشک برای ترمیم دندان های پوسیده و درمان عفونت های لثه ها و دندان ها
  • مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی و درمان عفونت های سینوس ها، گلو و بینی

در آخر

  • برای درمان بوی بد دهان خود و یا همسرتان ابتدا به دنبال دلیل اصلی آن باشید.
  • اگر بوی بد دهان ناشی از تغذیه است، گذرا و موقتی است و با حذف و اضافه کردن بعضی از مواد غذایی به راحتی برطرف می شود.
  • در صورتی که ناشی از پوسیدگی و عفونت دندان ها است با گرفتن نوبت دندانپزشکی، معاینه توسط دندانپزشک و شروع درمان دندان ها می توانید آن را از بین ببرید.
  • در صورتی که علائم سوزش و درد معده مشاهده می شود به احتمال زیاد فرد به میکروب معده مبتلا است و باید به پزشک متخصص داخلی و گوارش مراجعه کند.
  • در صورتی که در نواحی گلو و سینوس‌ها پیشانی و بینی احساس درد و شوزش وجود دارد دراین نواحی عفونت هست و موجب احساس بوی بد از دهان می‌شود و باید به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
  • بوی بد دهان در هنگام صبح بین اکثر افراد وجود دارد و با خوردن صبحانه و مواد غذایی به راحتی رفع می شود.
  • زبان خود را تمیز کنید. شاید باور آن سخت باشد اما پرزهای زبان محل تجمع میکروب ها و باکتری ها در دهان است. زبان سفید رنگ نشان دهنده احتمال وجود عفونت و باکتری بر روی زبان است.
  • دهان خود را دهیدراته نگه دارید. آب بنوشید و از خشک شدن دهان خود جلوگیری کنید.
  • آسان ترین روش رفع بوی بد دهان استفاده از مسواک و نخ دندان سه بار در شبانه روز است که از تجمع باکتری های دهان و پوسیدگی دندان ها جلوگیری می‌کند.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه